Πτώση Σινούκ-Δέκα χρόνια στοιχεία στο σκοτάδι...

Ο φριχτός θάνατος του Πατριάρχη Αλεξανδρείας και άλλων 17 ανθρώπων στην Σιθωνία - Αναπάντητα ερωτήματα

Πτώση Σινούκ-Δέκα χρόνια στοιχεία στο σκοτάδι...
7'

Δέκα χρόνια μετά την πτώση του στρατιωτικού ελικοπτέρου Σινούκ και τον τραγικό θάνατο 18 ανθρώπων, ανάμεσά τους και του Πατριάρχη Αλεξανδρείας Πέτρο και η υπόθεση για το τι ακριβώς συνέβη τότε παραμένει στη... σκιά!

Τι προκάλεσε την πτώση του ελικοπτέρου Σινούκ στις 11 Σεπτεμβρίου του 2004 στην Ανατολική Σιθωνία κοντά στο Αγιο Ορος;

Μια σειρά σκοτεινών σημείων παραμένουν ακόμη αναπάντητα με δεδομένο, μάλιστα, ότι λίγο καιρό μετά την πτώση του ελικοπτέρου όλο και περισσότερες πληροφορίες που έβλεπαν το φως της δημοσιότητας ανέφεραν ότι το ελικόπτερο έπεσε εξαιτίας δολιοφθοράς με στόχο τη φόνευση του κυπριακής καταγωγής Πατριάρχη Αλεξανδρείας, Πέτρου. Στο ίδιο ελικόπτερο επέβαιναν και είχαν την ίδια μοίρα 11 συνοδοί του Πατριάρχη και το εξαμελές πλήρωμά του.

Πάντως, όσο δεν επιβεβαιώθηκε το σενάριο της κατάρριψης μέσω δολιοφθοράς, άλλο τόσο δε διαψεύστηκε με απόλυτα στοιχεία. Ως εκ τούτου η υπόθεση φαίνεται να είναι ακόμη... ανοιχτή.

Ας θυμηθούμε...

Εκείνη την περίοδο πρωθυπουργός της χώρας ήταν ο Κώστας Καραμανλής. Ηταν λίγο μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες στην Αθήνα. Ο Πατριάρχης μαζί με ένα επιτελείο οικονομικών και νομικών παραγόντων απογειώνονται με τελικό προορισμό το Αγιο Ορος. Σε εκείνη την πτήση ήταν να επιβιβαστούν δύο ακόμη άνθρωποι: ο δικαστικός Μ. Μαργαρίτης (αρκετά γνωστός από τη δίκη της τρομοκρατικής οργάνωσης 17η Νοέμβρη) και ο Απόστολης Φορλίδας πρώην δημοσιογράφος με ισχυρούς δεσμούς στην εκκλησία καθ' ότι υπήρξε και πρώην ιερωμένος.

Το ελικόπτερο κατέπεσε στη Σιθωνία Χαλκιδικής, στη θάλασσα. Εχει ενδιαφέρον ότι το επίσημο πόρισμα ανέφερε μεταξύ άλλων πως δεν διαπιστώθηκαν παραλείψεις σχετικά με τη συντήρηση και την επιθεώρηση του ελικοπτέρου, αλλά ούτε όμως ότι το ελικόπτερο έπεσε επειδή έγινε κάποια λάθος ενέργεια από το πλήρωμα. Το πόρισμα αναφέρει ότι το μόνο «λάθος» κυβερνήτη και συγκυβερνήτη ήταν ότι δε φορούσαν τις ζώνες ασφαλείας τους. Σίγουρα, όμως, αυτό δεν προκάλεσε ή δε συνετέλεσε στην πτώση του Σινούκ.

Τότε γιατί έπεσε;

Μία και μόνη απάντηση δεν υπάρχει. Σενάρια, φήμες και πληροφορίες. Αλλες σοβαρές, άλλες ακόμη πιο σοβαρές και άλλες που κινούνται στη σφαίρα της... ελεύθερης φαντασίας. Και είναι λογικό αυτό από τη στιγμή που δεν υπάρχουν ξεκάθαρες απαντήσεις γιατί έπεσε το Σινούκ. Είναι λογικό από τη στιγμή που το επίσημο πόρισμα της πτώσης όχι μόνον αφήνει ερωτήματα, αλλά προκαλεί τα διπλάσια...

Η «πιθανή αιτία πτώσης», σύμφωνα με το πόρισμα, αναφέρει την απώλεια πιέσεως στο Νο 2 υδραυλικό σύστημα ελέγχου πτήσεως σε συνδιασμό και με άλλους παράγοντες.

Πάντως, η ιατροδικαστής-πραγματογνώμονας Λάρισας Αποστολία Ακριβούση επεσήμανε στην έκθεση της πως οι άνθρωποι που επέβαιναν στο Σινούκ σκοτώθηκαν διότι... «συνεκτιμώντας τα ανωτέρω, ισχυρότερη πιθανή ενδεχόμενη εκδοχή είναι αυτής της εκρήξεως προς της ελευθέρας πτώσεως του ελικοπτέρου» Και συμπληρώνει η ιατροδικαστής: «Δεν καθίσταται δυνατή μέχρι σήμερα με επιστημονικό κριτήριο η ταυτοποίηση του μέσου που προκάλεσε τα χημικά εγκαύματα». Η έκθεση Ακριβούση συντάχθηκε περίπου τρία χρόνια μετά την πτώση του ελικοπτέρου και συγκεκριμένα στις 31 Μαϊου του 2007.

Πριν προχωρήσουμε στα σενάρια και τις φήμες απλά θυμίζουμε πως το προηγούμενο βράδυ της συντριβής ο ρώσος πρόεδρος Πούτιν βρισκόταν στην Τουρκία. Την επόμενη ημέρα ήταν προγραμματισμένη επίσκεψή του στο Ρώσικο Μοναστήρι στο Αγιο Ορος. Και ο Πούτιν με ελικόπτερο Σινούκ θα μετέβαινε στο Αγιο Ορος από τη στρατιωτική βάση της Ελευσίνας.

Τώρα, φήμες αναφέρουν ότι ένας από τους συμβούλους ασφαλείας του Βλαντιμίρ Πούτιν τον ενημέρωσε πως ένα από τα δύο ελικόπτερα με τα οποία είχε προγραμματιστεί να πετάξει ήταν «μαρκαρισμένα από την κατασκευάστρια εταιρεία ως προβληματικά». Τι σημασία έχει αυτό; Για όσους υποστηρίζουν αυτό το σενάριο έχει σημασία το γεγονός ότι ο Πούτιν δε μετέβη στο «παρά πέντε» με ελικόπτερο Σινούκ στο Αγιο Ορος, αλλά ακτοπλοϊκά...

Ενα άλλο, πάλι, σενάριο, θέλει «ξαφνική» αλλαγή πτήσης από «πολιτικό αεροπλάνο σε στρατιωτικό» και τον Πατριάρχη Πέτρο να το πληροφορείται κυριολεκτικά την τελευταία στιγμή.

Να θυμίσουμε ότι εκείνες τις μέρες του Σεπτεμβρίου υπήρχαν ακόμη σε εξέλιξη ισχυρά μέτρα ασφαλείας εξαιτίας των Ολυμπιακών Αγώνων. Η πτήση του Σινούκ ήταν προγραμματισμένη να γίνει σε συγκεκριμένους αεροδιαδρόμους και φυσικά με συγκεκριμένους κωδικής πτήσης. Ειδάλλως το στρατιωτικό ελικόπτερο θα μπορούσε να ήταν και... εχθρικός στόχος.

Το δεδομένο αυτό προβληματίζει αν συνδιαστεί με την εξής πληροφορία, ότι δηλαδή το ελικόπτερο άλλαξε κωδικούς πτήσης, δηλαδή τους κωδικούς αναγνώρισής του σύμφωνα με το σχέδιο ασφαλείας των Ολυμπιακών Αγώνων. Σε απόρρητη έκθεση που είδε αρκετά χρόνια μετά το φως της δημοσιότητας αναφέρεται χαρακτηριστικά πως: «Περιέργως το ελικόπτερο είχε κωδικό 0001 ο οποίος ανήκει στην οικογένεια κωδικών που είναι εκχωρημένοι από τον ICAO στην Τουρκία».

Οι πιλότοι άλλαξαν όντως τους κωδικούς αναγνώρισης ή όχι; Και γιατί χρειάστηκε να το κάνουν αυτό; Ηταν υπόθεση «εσωτερικής απειλής», όπως αναφέρει κάποιο άλλο σενάριο ή τι ακριβώς συνέβη;

Κι αν υποθέσουμε ότι αλλάχθηκαν οι κωδικοί και το σύστημα ασφαλείας με απλά λόγια έβλεπε στον αέρα του ένα τούρκικό στρατιωτικό ελικόπτερο, τι συνέβη; Κατερρίφθη; Πως διαπιστώθηκαν χημικά εγκαύματα στο άψυχο σώμα του Πατριάρχη;

Πρόβλημα στο ελικόπτερο;

Ο δικηγόρος των συγγενών των θυμάτων, Στέλιος Γρηγορίου, σχεδόν τέσσερα χρόνια μετά την πτώση του Σινούκ πρόσθεσε στη δικογραφία όχι σενάρια ή φήμες, αλλά στοιχεία που αναφέρονταν σε «εγγενές κατασκευαστικό πρόβλημα» στο ελικόπτερο. Εκείνη την περίοδο ο δικηγόρος Γρηγορίου ισχυρίζονταν πως μέσω δημοσιευμάτων στον Τύπο πως «μετά την τραγωδία συγκροτήθηκε ένας πολιτικοστρατιωτικός μηχανισμός συγκάληψης με μοναδικό στόχο να απομακρύνει τις ευθύνες από την κατασκευάστρια εταιρεία των ελικοπτέρων Σινούκ η οποία αποτελεί το καύχημα της αμερικανικής πολεμικής βιομηχανίας». Οσοι υποστηρίζουν και πιστευουν τα επιχειρήματα αυτά αναρωτιούνται ακόμη και σήμερα: Τι ακριβώς συνέβη με την «πράσινη πτέρυγα»;

Πράσινη πτέρυγα...

Σύμφωνα με τους ισχυρισμούς τους δικηγόρου Γρηγορίου η «πράσινη πτέρυγα του ελικοπτέρου έκρυβε πολλά «μυστικά». Μάλιστα, ένα στοιχείο που παραπέμπει και στο επίσημο πόρισμα αναφέρει μεταξύ άλλων πως η πράσινη μπροστινή πτέρυγα «χτύπησε από τα αριστερά το ελικόπτερο και άνοιξε μία τεράστια τρύπα».
Αν συνέβη αυτό, τότε πως εξηγούνται τα χημικά εγκαύματα στις σωρούς των ανθρώπων; Μήπως η έκρηξη πριν από την πτώση ήταν «παραπλάνηση» ώστε το ενδιαφέρον των ερευνών να στραφεί προς αλλού;

Εχει σημασία, πάντως, να γνωρίζουμε πως με βάση οδηγία της κατασκευάστριας εταιρείας (to 2003) που δεν είναι άλλη από τη Boeing, 26 ελαττωματικές πτέρυγες είχαν εντοπιστεί σε όλο τον κόσμο. Αληθεύει ή θα αποδειχθεί τελικά ότι το Σινούκ που κόστισε τη ζωή σε 18 ανθρώπους διέθετε δύο από αυτές;

Αναπάντητα ερωτήματα...

Το πιστοποιητικό θανάτου του Πατριάρχη Πέτρου αναφέρει την 12η Σεπτεμβρίου του 2004 και ώρα 15.35. Πως γίνεται αυτό όταν η πτώση του ελικοπτέρου έχει καταγραφεί την 11η Σεπτεμβρίου 2004 και ώρα 10:45;

Γιατί καθυστέρησε η επιχείρηση διάσωσης; Αληθεύει ότι το ελικόπτερο δε διέθετε φορητό πομπό εντοπισμού ανάγκης.

Γιατί βρέθηκαν χημικά εγκαύματα στις σωρούς; Σημειώθηκε έκρηξη στον αέρα και από τι προήλθε η έκρηξη;

Και κάτι τελευταίο. Μαρτυρίες ψαράδων αναφέρουν πως είδαν έκρηξη λίγο πριν την πτώση του Σινούκ και λίγο πριν τα ραντάρ του Χορτιάτη χάσουν από το πεδίο τους το Σινούκ.

Αυτούς τους ρώτησε ποτέ κανείς;

Δέκα χρόνια μετά από αυτήν την τραγική ιστορία για την οποίαν αν και μοίραστηκαν αποζημιώσεις -μικρή σημασία έχει μπροστά στον χαμό ανθρώπων- η υπόθεση έχει λάβει πια όλο και περισσότερα στοιχεία πολιτικού-οικονομικού θρίλερ. Χρόνο με το χρόνο, όσο αυτή η τραγική υπόθεση δεν εξιχνιάζεται, λαμβάνει στοιχεία θρίλερ...

Διαβάστε επίσης:

«ΕΝΦΙΑλτης» στο δρόμο για... τις κάλπες!

11η Σεπτεμβρίου 2001: Απαγορευμένα βίντεο και απίθανα σενάρια

Ροή Ειδήσεων Δημοφιλή