ΚΟΣΜΟΣ

Iράν: Ποια είναι η χήρα του προέδρου Ραΐσι - Η διανοούμενη με το τσαντόρ

H χήρα του προέδρου Ραΐσι
H χήρα του προέδρου Ραΐσι
ΑΡ

Ο Ιρανός πρόεδρος Εμπραχίμ Ραΐσι που σκοτώθηκε σε συντριβή ελικπτέρου το βράδυ της Κυριακής, ήταν παντρεμένος εδώ και 4 σχεδόν δεκαετίες με την συγγραφέα και ακαδημαϊκό, Τζαμιλέ-Σαντάτ Αλαμολόντα 

Το 1983 ο Εμπραχίμ Ραΐσι παντρεύτηκε την συγγραφέα και ακαδημαϊκό Τζαμιλέ-Σαντάτ Αλαμολόντα, κόρη του σκληροπυρηνικού ιμάμη, Ιχμάντ Αλαμολόντα. Οι Financial Times πρόσφατα σκιαγράφησαν το προφίλ της, τονίζοντας ότι ακολουθεί έναν διαφορετικό δρόμο από τις γυναίκες στο Ιράν, μιλώντας δημόσια για τις σκέψεις της.

Είναι πολύ ασυνήθιστο για τη σύζυγο ενός Ιρανού ηγέτη να προωθεί τις δικές της απόψεις, ακόμη περισσότερο αν είναι παντρεμένη με ένα σκληροπυρηνικό μέλος της Ισλαμικής Δημοκρατίας. Aλλά η Τζαμιλέ-Σαντάτ Αλαμολόντα, η 58χρονη χήρα πλέον του Ραϊσι έχει ήδη αλλάξει την παραδοσιακή εικόνα μιας γυναίκας με το ρόλο της.

«Είμαι δάσκαλα και επικεντρώνομαι σε φιλοσοφικές θεωρίες», είπε πριν απο λίγους μήνες στους Financial Times από το γραφείο της στο κρατικό Πανεπιστήμιο Shahid Beheshti της Τεχεράνης. «Το κάνω αυτό εδώ και πολύ καιρό, αλλά τώρα νιώθω σαν να έχω μια πλατφόρμα και ότι οι δραστηριότητές μου είναι ορατές»

Η Aλαμολόντα, καθηγήτρια εκπαιδευτικής φιλοσοφίας που διευθύνει επίσης το ερευνητικό ινστιτούτο επιστήμης και τεχνολογίας του πανεπιστημίου, παντρεύτηκε τον Ραϊσι πριν από τέσσερις δεκαετίες, απέκτησε μαζί του δύο κόρες, μελετά για το διδακτορικό της, διδάσκει και συγγράφει βιβλία.

Η θέση της «πρώτης κυρίας» είναι ενσωματωμένη στην πολιτική κουλτούρα των ΗΠΑ, αλλά ποτέ δεν ήταν χαρακτηριστικό του ανδροκρατούμενου τοπίου του Ιράν. Οι σύζυγοι των προηγούμενων προέδρων του Ιράν σπάνια εμφανίζονταν δημόσια και δεν προσπάθησαν να επηρεάσουν την πολιτική. Καμία ωστόσο δεν είχε την εκπαίδευση ή το επαγγελματικό υπόβαθρό της.

Προωθεί τις απόψεις της για τον ρόλο της γυναίκας και τη σημασία της εκπαίδευσης, δίνοντας συνεντεύξεις σε ξένα μέσα ενημέρωσης όταν συνόδευε τον σύζυγό της σε επίσημα ταξίδια, όπως στα Ηνωμένα Έθνη στη Νέα Υόρκη, ενώ έγραψε επιστολές σε συζύγους Ευρωπαίων ηγετών ζητώντας τους να χρησιμοποιήσουν την επιρροή τους για να σταματήσουν τον πόλεμο στη Γάζα. «Παρακαλώ ζητήστε από τον σύζυγό σας να καταδικάσει τις δολοφονίες ανυπεράσπιστων παλαιστίνιων παιδιών και γυναικών και να ενεργήσει αμέσως για την εδραίωση της ειρήνης», έγραφε πριν απο λίγο καιρό στη σύζυγο του Γάλλου προέδρου, Εμανουέλ Μακρόν.

Ο δημόσιος ρόλος της από τότε που ο εκλιπών πλέον σύζυγός της Ραϊσι εξελέγη πρόεδρος το 2021 έχει προκαλέσει αντιδράσεις στο Ιράν, αν και επέμεινε ότι δεν κάνει ποτέ τίποτα χωρίς να συμβουλευτεί τον ίδιο «όπως κάνουν όλα τα ζευγάρια». Αλλά αυτό δεν ικανοποίησε τους επικριτές της, κυρίως υπερσυντηρητικούς, που της έχουν ζητήσει να μείνει μακριά από την πολιτική. «Κράτα τη γυναίκα σου μακριά», έγραφε ο Τζαλίλ Μοχεμπί, ένας σκληροπυρηνικός κληρικός, στο X.

Οι υπερασπιστές της, μεταξύ των οποίων και μεταρρυθμιστές πολιτικοί, λένε ότι χρησιμοποιεί τη φωνή της σε έναν ρόλο που δεν έχει έχει γίνει αντιληπτός τέσσερις και πλέον δεκαετίες από την Ισλαμική Επανάσταση. «Η εικόνα της βοηθά πραγματικά τον Ραΐσι να μην φαίνεται πολύ σκληροπυρηνικός», εξηγούσε ο Μοχαμάντ-Αλί Αμπτάχι, μεταρρυθμιστής πρώην αντιπρόεδρος, ο οποίος την επαίνεσε γιατί έκανε «θετικά βήματα σε μια πολύ ριζοσπαστική και καταστροφική ατμόσφαιρα».

Ένα κρίσιμο ζήτημα που απασχολεί σήμερα το Ιράν είναι ο νόμος για το χιτζάμπ που επιβάλλει οτι οι γυναίκες πρέπει να καλύπτουν τα μαλλιά και το σώμα τους δημόσια. Το θέμα ήρθε στο προσκήνιο με τον θάνατο της 22χρονης Mαχσά Αμινί πέρυσι μετά τη σύλληψή της για φερόμενη αποτυχία τήρησης του ισλαμικού ενδυματολογικού κώδικα. Αυτό πυροδότησε μερικές από τις μεγαλύτερες διαδηλώσεις στους δρόμους υπό την Ισλαμική Δημοκρατία, με πολλές γυναίκες, ιδιαίτερα τις νεαρές, να προχωρούν ένα βήμα παραπέρα αψηφώντας τους κανόνες και βγαίνοντας έξω χωρίς να καλύπτουν τα μαλλιά τους.

Ερωτηθείσα εάν το Ιράν πρέπει να διατηρήσει τον νόμο για το χιτζάμπ, η Αλαμαλόντα είχε πει ότι το πρόβλημα είναι η λατρεία της μόδας και του καταναλωτισμού, όχι ο ισλαμικός κώδικας ενδυμασίας. Το χιτζάμπ δεν πρέπει να χρησιμοποιείται ως «όπλο για όσους θέλουν να δείξουν την εχθρότητά τους προς την Ισλαμική Δημοκρατία», είπε. «Η φιλοσοφία του χιτζάμπ είναι αυτή. . . Οι γυναίκες πρέπει να οδηγήσουν την κοινωνία προς την αριστεία», τόνισε. «Μια κυρία που χορεύει υπέροχα σε μια σκηνή». . . σαγηνεύει παρά καθοδηγεί. Η Ισλαμική Δημοκρατία υποστηρίζει έναν δρόμο που περιορίζει οτιδήποτε οδηγεί στην αποπλάνηση και υποστηρίζει οτιδήποτε βοηθά στην ανάπτυξη της κοινωνίας».

Η διανοούμενη με το τσαντόρ

Η ίδια είναι διαφορετική από ορισμένες γνωστές συζύγους περιφερειακών ηγεμόνων, όπως η Άσμα αλ Άσαντ της Συρίας ή η βασίλισσα Ράνια της Ιορδανίας. Το μαύρο τσαντόρ της από την κορυφή τα νύχια είναι ένα ορατό σημάδι της απόρριψής της για το δυτικό στυλ που αγκάλιασαν πολλές Ιρανές γυναίκες, ιδιαίτερα εκείνες που συμμετείχαν στις διαδηλώσεις.

Πατέρας της είναι ο Aχμάντ Αλαμολόντα, ένας σκληροπυρηνικός κληρικός γνωστός για την απαγόρευση της ζωντανής μουσικής και την απαγόρευση στις γυναίκες να κάνουν ποδήλατο στην ιερή πόλη Mασχάντ, από όπου κατάγεται. Ωστόσο, επέμεινε ότι η οικογένειά της δεν στάθηκε ποτέ εμπόδιο στις φιλοδοξίες της. «Είναι λάθος να πιστεύουμε ότι οι κληρικοί αντιτίθενται στην εκπαίδευση για τις κόρες τους», είπε.

Οι γυναίκες έχουν παραγκωνιστεί σε μεγάλο βαθμό στην πολιτική κατά τη διάρκεια της σύγχρονης ιστορίας του Ιράν, αν και η Aλαμολάντα δεν είναι η πρώτη σύζυγος του ηγέτη που έκανε σχόλια. Η βασίλισσα Φάρα, σύζυγος του Σάχη Μοχάμεντ Ρεζά Παχλαβί, έσπασε επίσης το καλούπι, δεκαετίες πριν από την επανάσταση του 1979. Η ίδια και ο σύζυγός της ενσάρκωσαν έναν τύπο μοντερνισμού και αίγλης δυτικού τύπου που δεν είχε προηγούμενο στο Ιράν. Ωστόσο, ο πλούσιος τρόπος ζωής τους βοήθησε επίσης να στραφούν οι απλοί Ιρανοί εναντίον τους και οδηγήθηκαν στην εξορία.

Για την Aλαμολάντα, η «ουσία» μιας γυναίκας μειώνεται εάν επικεντρωθεί στο «κυνήγι της δύναμης και του πλούτου» και όχι στα πιο σημαντικά ζητήματα, όπως οι ισχυρές οικογενειακές και συναισθηματικές σχέσεις. Για όσους αγκαλιάζουν ή εποφθαλμιούν έναν δυτικό τρόπο ζωής «το τίμημα της ανεξαρτησίας τους ήταν η υποβάθμιση της θηλυκότητάς τους σε ένα επιφανειακό αξιοθέατο», λέει