Πανάκριβο το τραπέζι των Χριστουγέννων
Μπαίνοντας στη χριστουγεννιάτικη περίοδο το χριστουγεννιάτικο τραπέζι θα είναι και πάλι ακριβότερο με τα είδη διατροφής και τα αλκοολούχα να συνεχίζουν να αυξάνουν τις τιμές τους. Είναι η εποχή της μεγάλης ζήτησης για τα είδη διατροφής και έτσι ακόμη και σε καιρούς μειωμένου εισοδήματος και κρίσης οι τιμές των ειδών διατροφής συνεχίζουν την ανιούσα.
ΒΑΘΙΑ ΤΟ ΧΕΡΙ ΣΤΗ ΤΣΕΠΗ ΘΑ ΒΑΛΟΥΝ ΟΙ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΕΣ- ΕΝΩ ΤΑ ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΑ ΤΟΥΣ ΜΕΙΩΝΟΝΤΑΙ ΟΙ ΤΙΜΕΣ ΤΩΝ ΠΡΟΙΟΝΤΩΝ ΣΥΝΕΧΙΖΟΥΝ ΤΗΝ ΑΝΙΟΥΣΑ
Της Μ.Πρωτονοταρίου
Η χριστουγενιάτικη αγορά εξελίσσεται σε μια αγορά δύο ταχυτήτων αφού αν και η οικονομία παραμένει σε φάση αποπληθωρισμού για 33ο διαδοχικό μήνα και ο γενικός δείκτης τιμών καταναλωτή παρουσίασε μείωση 0,7% τον Νοέμβριο σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2014, ταυτόχρονα καταγράφονται σημαντικές ανατιμήσεις.
Πρέπει να σημειωθεί ότι ο αποπληθωρισμός, επιβραδύνεται διαρκώς τους τελευταίους μήνες αλλά παρά τη μείωση του γενικού επιπέδου των τιμών, στις επιμέρους κατηγορίες προϊόντων και υπηρεσιών καταγράφονται σημαντικές ανατιμήσεις στο λεγόμενο «καλάθι» της νοικοκυράς, αφού οι τιμές σημείωσαν άνοδο σημαντική σε βασικά είδη διατροφής.
Ετσι ζούμε τον παραλογισμό ενώ τα εισοδήματα μειώνονται σταθερά οχι μόνο οι φόροι αλλά και οι δαπάνες διαβίωσης να συνεχίζουν να αυξάνονται.
Οι ανατιμήσεις στο καλάθι της νοικοκυράς προκύπτουν αφου γενικά ο κλάδος της διατροφής παρουσίασε άνοδο 3,2% στις τιμές, κατά 2% αυξήθηκαν οι τιμές σε ξενοδοχεία - καφέ - εστιατόρια, άνοδος εξαιτίας κυρίως της αύξησης των τιμών στα τσιγάρα, ενώ κατά 1, 1,5% σημειώθηκε στην κατηγορία αλκοολούχων ποτών
Την ίδια ώρα, ο κλάδος ένδυσης - υπόδησης παρουσίασε μείωση των τιμών κατά 2,7%, ο κλάδος της στέγασης σημείωσε μείωση 4,5% αντανακλώντας την υποχώρηση των τιμών στα ενοίκια, τα κοινόχρηστα, το πετρέλαιο θέρμανσης (19,9%) και τα κοινόχρηστα, ενώ κατά 4,5% μειώθηκαν οι τιμές στον κλάδο των μεταφορών, με τις τιμές στη βενζίνη να μειώνονται 10,8% και στο φυσικό αέριο κατά 17,4%.
Οι γαλοπούλες στις ίδιες τιμές με πέρυσι
Οι ελληνικές γαλοπούλες την εβδομάδα που έρχεται θα κυριαρχήσουν στην αγορά και θα γεμίσουν τα ψυγεία των κρεοπωλείων και των σούπερ μάρκετ, αν και συνήθως στα σουπερμάρκετ κυριαρχούν οι εισαγόμενες.
Είναι η εποχή για την οποία οι εκτροφείς της χώρας ετοιμάζονται όλο το χρόνο αφού η αγορά της γαλοπούλας έχει διάρκεια μόλις 10 ημερών (Χριστούγεννα-Πρωτοχρονιά) ενώ , η παραγωγική διαδικασία των εκτροφέων κρατά 7 περίπου μήνες.
Όσον αφορά στις τιμές, οι πληροφορίες αναφέρουν ότι θα είναι στα ίδια με τα περσινά επίπεδα δηλαδή ο παραγωγός θα πουλήσει τη γαλοπούλα του περίπου στα 5-5,5 ευρώ και ο καταναλωτής θα την αγοράσει 8-9 ευρώ. Οι εισαγόμενες, βέβαια όπως συμβαίνει και σε άλλα προϊόντα θα μπορούν να βρεθούν σε φθηνότερες τιμές.
Τα σουπερμάρκετ: Οι ελπίδες στον Δεκέμβριο
Ο ανταγωνσιμός μεταξύ των αλυσίδψν σουπερμάρκετ συνεχίζει να οδηγεί σε επιδότηση προσφορών όμως τους μήνες μετά τα capital controls σημειώνεται μείωση πωλήσεων. Οι ελπίδες του κλάδου έχουν μεταφερθεί στο Δεκέμβριο τον κατεξοχήν μήνα των αγορών.
Από τον Ιούλιο και μετά οι πωλήσεις κινούνται στην χαμηλότερη επίδοση των τελευταίων ετών κάτι που οφείλεται εν μέρει στις προμήθειες που έκανε μεγάλη μερίδα του κοινού μετά την επιβολή των Capital Control αλλά και λόγω της αύξησης του ΦΠΑ, της μείωσης του διαθέσιμου εισοδήματος και της κακής ψυχολογίας του κοινού.
Αντίθετα το πρώτο 6μηνο του έτους οι πωλήσεις στο λιανεμπόριο τροφίμων παρουσίαζαν αύξηση κατά 1.25% και τον μήνα Ιούλιο, λόγω του «supermarket-run», παρουσίασε αύξηση κατά περίπου 6% κυρίως λόγω της αύξησης των πωλήσεων της πρώτης εβδομάδας του Ιουλίου (εβδομάδα πριν το Δημοψήφισμα), οπότε και οι πωλήσεις αυξήθηκαν πάνω από 30%.
Συνολικά για το 2015 η πτώση των πωλήσεων του λιανεμπορίου τροφίμων εκτιμάται στο 1,9%, παρά την αυξητική τάση το Α’ εξάμηνο του 2015 και την σταθεροποιητική τάση του 2014.