Προσφυγή της Ελλάδας στο διεθνές δικαστήριο για την υπόθεση υποβρυχίων
Ζητά τεράστια αποζημίωση από δυο εταιρείες
Σύμφωνα με τη βρετανική εφημερίδα Daily Telegraph «η Ελλάδα έχει προσφύγει στο Διεθνές Δικαστήριο Επιδιαιτησίας του Διεθνούς Εμπορικού Επιμελητηρίου και ζητεί αποζημίωση 7 δισ. ευρώ από τις εταιρείες Thyssen Krupp Marine Systems και Abu Dhabi Order για την υπόθεση των τεσσάρων υποβρυχίων».
Όπως αναφέρει η εφημερίδα σε έγγραφο 200 σελίδων που έχει σταλεί στο δικαστήριο αναφέρεται πως το διεθνές κύρος της Ελλάδας και η θέση της στο ΝΑΤΟ υπονομεύθηκαν από την αδυναμία έγκαιρης προμήθειας των υποβρυχίων.
«Πρόκειται για ένα τόσο ευαίσθητο ζήτημα που θα μπορούσαμε να είχαμε ζητήσει ακόμα μεγαλύτερη αποζημίωση από τους Άραβες και τους Γερμανούς, καθώς η υπόθεση των υποβρυχίων συνδέεται με τον γεωστρατηγικό ρόλο της χώρας, τη θέση της εντός του ΝΑΤΟ και το γεγονός ότι η χώρα βρίσκεται σε διαδικασίες οριστικοποίησης της αποκλειστικής οικονομικής ζώνης, με έντονο το επενδυτικό ενδιαφέρον για τα φυσικά της κοιτάσματα», αναφέρει στην εφημερίδα πηγή που δεν κατονομάζεται.
Η Telegraph αναφέρει πως η υπόθεση των υποβρυχίων έχει αναχθεί σε σύμβολο των οικονομικών δεινών της χώρας και της σπατάλης στα αμυντικά συστήματα και όπως σημειώνει, η Ελλάδα αποτελούσε τον μεγαλύτερο εισαγωγέα οπλικών συστημάτων στην Ευρώπη, δαπανώντας το 4% του ΑΕΠ της και κατέχοντας 1.300 άρματα μάχης, δύο φορές περισσότερα από όσα κατέχει η Βρετανία.
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ, Έλληνες πολιτικοί υποστήριξαν ότι η Γερμανία ενθάρρυνε την ελληνική κυβέρνηση να δαπανήσει μεγάλα ποσά σε οπλικά συστήματα και κατόπιν άσκησε κριτική στη χώρα για επιπόλαιες δαπάνες. Σχολιάζεται δε πως η προσφυγή στο διεθνές δικαστήριο εκτιμάται ότι θα είναι μέρος της απόπειρας της Ελλάδας «να μετακυλήσει την ευθύνη για τις υπερβολικές της δαπάνες σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες».
Τα εν λόγω τέσσερα υποβρύχια παραδόθηκαν στο ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό τον Μάρτιο, ενώ η συμφωνία αξίας 3 δισ. ευρώ είχε υπογραφεί το 2000. Την περίοδο εκείνη, οι ελληνικές αρχές είχαν παραγγείλει τα τρία υποβρύχια τύπου «214», αφήνοντας ανοιχτή την επιλογή αγοράς τέταρτου.
Η ThyssenKrupp Marine αγόρασε το ναυπηγείο που ήταν υπεύθυνο για την κατασκευή των υποβρυχίων το 2002 και στη συνέχεια πούλησε στην Abu Dhabi Mar ένα μεγάλο μερίδιο, ενώ σύμφωνα με την Telegraph, η Ελλάδα αναμένεται να προχωρήσει σε μικρές τροποποιήσεις επί των υποβρυχίων και να προβεί σε δοκιμαστικές πλεύσεις στη Σούδα πριν τα θέσει σε επίσημη λειτουργία.