Τα λεφτά δεν είναι το παν: Καταναλώνουμε λιγότερο αλλά είμαστε πιο ευτυχισμένοι
Η αγορά έχει την τάση να μας «επιτίθεται» μέσα από διαφημίσεις στο διαδίκτυο ή μέσα από κολακευτικές βιτρίνες ή e-shop. Συνήθως όσοι ήταν συνδεδεμένοι είχαν ανοιχτά πολλά παράθυρα όπου κοιτούσαν και μετά ψώνιζαν. Ωστόσο η άλλοτε αυτή στάση φαίνεται να αλλάζει και πλέον οι καταναλωτές δείχνουν να είναι πιο επιλεκτικοί και να προχωρούν σε λιγότερες πιο ώριμες και πιο ουσιαστικές αλλαγές.
Η «Καθημερινή» παρουσιάζει μια έρευνα της Solid Havas, που έγινε σε τριάντα χώρες ανάμεσα και η Ελλάδα σε καταναλωτές με τυπική συμπεριφορά αλλά και όσους «πέφτουν με τα μούτρα» στις αγορές. Στην έρευνα αυτή αναδεικνύονται οι τάσεις του κοινού απέναντι στην αλλαγή του μοντέλου καταναλωτικής συμπεριφοράς. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα παρά το γεγονός ότι το ήμισυ των Ελλήνων Gen Zs (48%) έναντι του 10% των baby boomers δυσκολεύονται να αντισταθούν στους πειρασμούς που παρουσιάζει η οικονομία κατανάλωσης, έχει ξεμυτίσει η επιθυμία να διοχετεύουμε την αγοραστική μας δύναμη σε μια κατεύθυνση λιγότερο επιβλαβή για τους ανθρώπους του πλανήτη.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, οι καταναλωτές είναι πλέον ικανοποιημένοι με τα απλά πράγματα που τους κάνουν ευτυχισμένους και προτιμούν μάλιστα να εργάζονται λιγότερο και να περνούν χρόνο με την οικογένειά τους. Μετά την υπερβολή, τον πλούτο και τα προνόμια που προβάλλονταν υπέρμετρα τις τελευταίες δύο δεκαετίες, η υπερκατανάλωση χάνει επιτέλους τη γυαλάδα της. Η λιτότητα και ο μινιμαλισμός δείχνει να είναι η νέα τάση.
Για τους πολίτες ωστόσο η λιτότητα στην κατανάλωση δεν σημαίνει και αποανάπτυξη. Τρεις στους τέσσερις καταναλωτές απορρίπτουν την ιδέα ότι οι οικονομίες πρέπει να συρρικνωθούν για να λύσουν όσα μας ταλαιπωρούν. Αντίθετα επιθυμούν ζωντανές οικονομίες που βασίζονται στην καινοτομία, βιώσιμα προϊόντα και υπηρεσίες και όχι μια επιστροφή στην προβιομηχανική εποχή. Για τους καταναλωτές λιτότητα σημαίνει να αγοράζω καλύτερα, να κάνω περικοπές, να μειώνω τ' απορρίμματα και να γίνομαι πιο αυτάρκης.