Η Αληθινή Αγάπη στην Αρχαία Ελλάδα: Πώς η Παιδεία θα φέρει τη νέα συνειδησιακή επανάσταση

Η ποιοτική εμβάθυνση στην έννοια της Αγάπης, έτσι όπως οριζόταν, στο πλαίσιο της αέναης φιλοσοφικής -αλλά και κοσμικής- αναζήτησης των Αρχαίων Ελλήνων, μπορεί να μεταβάλλει την κοινωνία αλλά και την εξέλιξη της ανθρωπότητας.
Η Αληθινή Αγάπη στην Αρχαία Ελλάδα: Πώς η Παιδεία θα φέρει τη νέα συνειδησιακή επανάσταση
UNSPECIFIED - CIRCA 1754: Rafael Sanzio da Urbino (1483 - 1520), better known simply as Raphael, was an Italian painter and architect of the High Renaissance ' The School of Athens' (detail) (restored) The School of Athens was painted 1510 -1511 to decorate with frescoes the rooms now known as the Stanze di Rafael, in the Apostolic Palace in the Vatican. (Photo by Universal History Archive/Getty Images)
3'

Προϋπόθεση, ωστόσο, για αυτή την εμβάθυνση, είναι η Παιδεία, που θα μας βοηθήσει να καταλάβουμε αρχικά ότι δεν έχουμε τίποτα να χωρίσουμε μεταξύ μας, και σε επόμενο στάδιο, ότι η ιδανική πολιτεία, δεν είναι κάτι περισσότερο από τις επιλογές του κάθε ενός από εμάς.

Στη σειρά του Newsbomb.gr για την έννοια της αληθινής αγάπης, όπως προκύπτει από την αρχαία ελληνική φιλοσοφία, αναδεικνύονται έννοιες και θεωρήσεις που, αφενός δεν είχαμε διδαχθεί όταν θα έπρεπε, αφετέρου παραμένουν μάλλον ερμητικά άρρητες, στη σημερινή εποχή, της απλοποίησης, του εκφυλισμού και, κυρίως, του εγωκεντρισμού.

Το με μαθηματική ακρίβεια καταδικασμένο να αποτύχει, αυτό, μοντέλο, μπορεί να μεταβληθεί, μέσω της αναζήτησης όχι απλά φιλοσοφικών θεωρήσεων, αλλά και της παρατήρησης, του πώς λειτουργεί το Σύμπαν και η Φύση.

Στο πρώτο μέρος της συνέντευξης της Αθηνάς Πόταρη, Διδάκτωρα Πολιτικής Φιλοσοφίας του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης, αναδείχτηκε ακριβώς αυτή η συνεκτική και ελκτική δύναμη του σύμπαντος, που στην ουσία δεν είναι κάτι άλλο από τον γνωστό μας Έρωτα, και πώς μπορούμε να οδηγηθούμε στην ευδαιμονία, τη μόνιμη δηλαδή, ουσιαστική και ατάραχτη, κατάσταση πραγματικής ευτυχίας.

Η Αθηνά Πόταρη

Προϋπόθεση, να παύσουμε να είμαστε «ιδιώτες», καθώς ο ιδιώτης -με την αρχαιοελληνική έννοια- δεν μετέχει στο μεγαλείο της ανθρώπινης φύσης, που θα μπορούσε να μετέχει, αν νοιαζόταν για τους άλλους.

Στο δεύτερο μέρος της συνέντευξης, σύγχρονη φιλόσοφος και διδάσκαλος του ελληνικού πνεύματος, μας εξηγεί ότι η ρίζα όλων των κακών στη ζωή μας, σε ατομικό και συλλογικό επίπεδο, μπορεί να συμπυκνωθεί σε μία και μόνο έννοια, αυτή της «άγνοιας».

«Για αυτό ο ελληνικός πολιτισμός ένωσε την παιδεία και τη φιλοσοφία με την πολιτική. Δεν μπορείς να έχεις μια υγιή πολιτεία αν δεν έχεις μια υγιή φιλοσοφία», μας λέει για να το συγκεκριμενοποιήσει εξηγώντας:

«Όσο θεωρεί ο άνθρωπος ότι είναι κάτι ξεχωριστό από τον διπλανό του, από την ίδια τη Φύση, τόσο θα βλέπουμε όλα αυτά τα φαινόμενα παθογένειας να συμβαίνουν, όπως είναι η βία , οι πόλεμοι κι η φτώχεια. Η γενεσιουργός αιτία για αυτά είναι μία – η χωριστικότητα, δηλαδή το γεγονός ότι νομίζουμε ότι είμαστε κάτι ξεχωριστό από τον άλλον».

Ποια είναι λοιπόν η θεραπεία; «Το να γνωρίσουμε τον εαυτό μας ως αγάπη και ως συμπαντική φιλότητα».

Κατά την Αθηνά Πόταρη, πολίτης χωρίς Παιδεία δεν μπορεί να υπάρξει, και χωρίς πολίτη δεν μπορεί να υπάρξει κανονική Δημοκρατία. Παιδεία, δε, είναι αυτό που περιέγραφε η δασκάλα του Σωκράτη ως «παιδαγωγική ερωτική», δηλαδή αυτή που διδάσκει πώς να ασκούμε και να εφαρμόζουμε την αγάπη στη ζωή μας, ώστε να καλλιεργήσουμε και την αρετή και αυτό που θα μας οδηγήσει στην πολυπόθητη ευδαιμονία.

Και τελικά, η διδάκτορας της Οξφόρδης θεωρεί ότι η Παιδεία μπορεί να επιφέρει «μια νέα συνειδησιακή επανάσταση», που μπορεί να επέλθει με «τη συνένωση κοσμολόγων, φυσικών και φιλοσόφων».

Ποια Παιδεία όμως;

«Η Παιδεία αυτή, που θα μας δίνει τα εφόδια όχι για να γίνουμε καλύτερα ωφελιμιστικά γρανάζια στο ίδιο σύστημα, αλλά να καλλιεργήσουμε μέσα μας τις ποιότητες και τις αρετές που θα μας κάνουν ευδαίμονες και ωφέλιμους προς τους άλλους ανθρώπους».

Δείτε τη συνέντευξη της Αθηνάς Πόταρη (Β Μέρος)

Δείτε το πρώτο μέρος της συνέντευξης της Αθηνάς Πόταρη:

Σχετικές ειδήσεις