MWC 2017: Τα εμπόδια στο δρόμο προς το 5G
Αποστολή στη Βαρκελώνη
Δημήτρης Μαλλάς
Κάτι που δεν πρόκειται να συμβεί μέχρι το 2020, ενώ ορισμένες υλοποιήσεις που θα κάνουν την εμφάνιση τους προς το τέλος του 2018 και το 2019 θα αποτελούν πρώιμες «εκφάνσεις» των δικτύων 5G.
«Για παράδειγμα, η Verizon (σ.σ. ένας από τους δύο μεγαλύτερους τηλεπικοινωνιακούς παρόχους των ΗΠΑ) σκοπεύει να ξεκινήσει την παροχή ασύρματων συνδέσεων υπερυψηλών ταχυτήτων το 2018 που θα βασίζονται μεν σε τεχνολογίες 5G αλλά θα είναι σταθερές και θα χρησιμοποιούν φάσμα σε υψηλές συχνότητες» εξηγεί στο newsbomb ο Φιλ Τουίστ, αντιπρόεδρος της Nokia με περιοχή ευθύνης το μάρκετινγκ των κινητών δικτύων, τον οποίο και συναντήσαμε στο πλαίσιο του MWC. Αντίστοιχες υπηρεσίες σκοπεύει να προσφέρει και η κορεατική KT Telecom το 2019, ενώ οι Ευρωπαίοι πάροχοι μάλλον προτιμούν να περιμένουν μέχρι το 2020, οπότε και εκτιμάται ότι θα έχουν οριστικοποιηθεί οι τεχνικές προδιαγραφές για τα δίκτυα 5G. Αυτό τουλάχιστον διαφάνηκε στο MWC αν κρίνει κανείς από την απάντηση του Τίμοθι Χέτγκες, του διευθύνοντος συμβούλου της Deutsche Telekom σε σχετική ερώτηση του newsbomb κατά τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου του γερμανικού τηλεπικοινωνιακού ομίλου στη Βαρκελώνη. Το περίπτερο της DT ήταν σχεδόν ολοκληρωτικά αφιερωμένο στο 5G, αλλά ο γερμανικός όμιλος δεν σκοπεύει να ξεκινήσει την εμπορική λειτουργία δικτύων 5ης γενιάς πριν το 2020, χωρίς, όμως, αυτό να σημαίνει ότι στο ενδιάμεσο χρονικό διάστημα δεν θα έχει κάνει διάφορα βήματα προς αυτή την κατεύθυνση. Για παράδειγμα, έχει ξεκινήσει την πιλοτική λειτουργία πλατφορμών για τη διασύνδεση συσκευών που βασίζονται στην τεχνολογία narrowband – IoT (NB-IoT), η οποία αποτελεί μέρος του 5G.
Ένα πολύ ενδιαφέρον σημείο για το 5G είναι ότι πολλές από τις υποδομές που απαιτούνται για την υλοποίηση ενός δικτύου 5ης γενιάς είναι ήδη διαθέσιμες, όπως εξηγεί ο κ. Τουίστ, καθώς οι προδιαγραφές τους είναι οι ίδιες με εκείνες στο 4G. «Ουσιαστικά, αυτό που δεν υπάρχει αυτή τη στιγμή είναι οι τεχνικές προδιαγραφές για το ραδιοδίκτυο, δηλαδή για τη λειτουργία των κεραιών και των σταθμών βάσης» σημειώνει το στέλεχος της φινλανδικής εταιρείας, η οποία είναι και ένας από τους μεγαλύτερους κατασκευαστές τηλεπικοινωνιακού εξοπλισμού παγκοσμίως. Επίσης, θα πρέπει να τονισθεί ότι, σύμφωνα με τις υπάρχουσες εκτιμήσεις, τα δίκτυα 5G και 4G θα συνυπάρχουν για αρκετά χρόνια. Το 5G θα χρησιμοποιείται κυρίως σε περιοχές με μεγάλη πυκνότητα πληθυσμού, ενώ το 4G στις υπόλοιπες περιοχές. Άλλωστε, το 4G, σε επόμενες φάσεις του, θα φθάσει να προσφέρει ταχύτητες σύνδεσης της τάξεως μέχρι και των 3 Gbps που θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν υπεραρκετές για μία ευρεία γκάμα υπηρεσιών. Γι’ αυτό και η Nokia κάνει λόγο για δίκτυα 4.9G τα οποία θα μπορούσαν να υλοποιηθούν άμεσα και πιθανότατα θα δούμε ορισμένους παρόχους να στρέφονται προς αυτή την κατεύθυνση.
Βέβαια, τα μεγάλα πλεονεκτήματα του 5G δεν είναι μόνοι οι μεγαλύτερες ταχύτητες σύνδεσης, οι οποίες αρχικά μπορεί να φθάνουν ακόμη και τα 10 Gbps, ενώ σε επόμενα στάδια μπορεί να ανέλθουν ακόμη και στα 25 Gbps. Υπενθυμίζεται ότι στα δίκτυα οπτικών ινών κάνουμε λόγο για ταχύτητες 1 Gbps.
Τα δύο σημαντικότερα στοιχεία που φέρνει το 5G είναι κατ’ αρχήν η δυνατότητα για ταυτόχρονη λειτουργία μέσα στην ίδια κεραία δεκάδων χιλιάδων δικτυωμένων συσκευών. Ο στόχος είναι μέσα σε 1 τετραγωνικό χιλιόμετρο να μπορούν να λειτουργούν 1 εκατ. δικτυωμένες συσκευές. Όπως είναι προφανές, το Διαδίκτυο των Πραγμάτων (Internet of Things) χρειάζεται το 5G προκειμένου να γίνει πραγματικότητα σε ευρεία κλίμακα.
Το δεύτερο είναι η πολύ μικρή «απόκριση» (latency) που θα προσφέρει το 5G. Αυτή τη στιγμή, στο 4G είναι περίπου στα 20 ms, στο 5G θα μπορεί να φθάσει στο 1 ms! Αυτό είναι σημαντικό σε πολλές εφαρμογές, όπως, για παράδειγμα, στην αυτόνομη οδήγηση, όπου τα οχήματα θα πρέπει να ανταλάσσουν δεδομένα σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα και να ανταποκρίνονται σε αυτά. Ουσιαστικά, με το 4G είναι εφικτό η υποβοηθούμενη οδήγηση (assisted driving), ενώ για την πλήρως αυτόνομη οδήγηση είναι απαραίτητο το 5G. Βέβαια, δεν απαιτούν όλες οι υπηρεσίες πολύ χαμηλό latency, το οποίο μειώνει και την ταχύτητα σύνδεσης. Οπότε, στο 5G οι πάροχοι θα μπορούν να καθορίζουν ποια τμήματα του δικτύου και σε ποια συχνότητα θα χρησιμοποιούνται από κάποια υπηρεσία, με αποτέλεσμα να γίνεται πολύ καλύτερη αξιοποίηση των υποδομών. Και επίσης αυτό σημαίνει ότι τα δίκτυα 5G θα μπορούν να αξιοποιήσουν υψηλότερες περιοχές φάσματος συχνοτήτων.
Γενικότερα, το 5G εκτιμάται ότι μπορεί να δώσει πολλές λύσεις σε επίπεδο διαχείρισης των υποδομών ώστε να υπάρχει μείωση του λειτουργικού κόστους αλλά και παροχή πολύ καλύτερων υπηρεσιών και εφαρμογών. Όπως και διαφορετικών εφαρμογών. Μόνο που πολλές από αυτές τις εφαρμογές δεν έχουν ακόμη αναπτυχθεί και σε κάθε περίπτωση απαιτείται χρόνος για να δημιουργηθούν. Πρακτικά, το 5G για να μπορέσει να αναπτυχθεί, απαιτεί τη δημιουργία ενός οικοσυστήματος. Και αυτός είναι ο λόγος που δίνεται από τώρα τόση έμφαση σε αυτό, όπως εξηγούσε στο newsbomb, υψηλόβαθμο στέλεχος της Deutsche Telekom στο περιθώριο του MWC.
Βέβαια, η οριστικοποίηση των τεχνικών προδιαγραφών όσον αφορά το ραδιοδίκτυο είναι ένα από τα μεγάλα ζητήματα για το 5G. Πριν από μερικές ημέρες, μία ομάδα από παρόχους και κατασκευαστές, στους οποίους περιλαμβάνονται εταιρείες όπως η Ericsson, η Vodafone, η Huawei, η Deutsche Telekom και πολλοί άλλοι ζήτησαν να υπάρξει επιτάχυνση των διαδικασιών για την οριστικοποίηση των προδιαγραφών. Όμως, και αυτό δεν είναι ιδιαίτερα απλό, όπως τόνιζαν τα στελέχη του ETSI, του ευρωπαϊκού ινστιτούτου που ασχολείται με τον καθορισμό των προδιαγραγών, κατά τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου του 5GPPP, της πρωτοβουλία της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την προώθηση του 5G.
Αν αναρωτιέστε γιατί η ΕΕ έχει δημιουργήσει ειδική ομάδα για το 5G, θα πρέπει να σημειώσουμε ότι για την Ευρώπη τα δίκτυα 5ης γενιάς θεωρούνται μία ευκαιρία προκειμένου η Γηραιά Ήπειρος να ανακτήσει το τεχνολογικό προβάδισμα που είχε στην κινητή τηλεφωνία με τα δίκτυα GSM (2G) και κατάφερε να διατηρήσει στο 3G για να έλθουν μετά οι Ηνωμένες Πολιτείες αλλά και οι χώρες της ανατολικής Ασίας (Κορέα, Ιαπωνία και Κίνα) και να αναλάβουν αυτές τα ηνία. Το στοίχημα που έχει βάλει η ΕΕ δείχνει αυτή τη στιγμή αρκετά δύσκολο να κερδηθεί. «Η Ευρώπη είναι στη μέση της κούρσας» τόνισε ο κ. Χέτγκες. Ενδεχομένως, πάντως, η Ευρώπη και να τα καταφέρει. Και πιθανότατα το Euro 2020, το οποίο θα πραγματοποιηθεί σε 13 διαφορετικές πόλεις σε ισάριθμες διαφορετικές χώρες της Ευρώπης να είναι μία ευκαιρία προκειμένου η Γηραιά Ήπειρος να δείξει ότι έχει ακόμη τη δυνατότητα να ανταγωνιστεί Αμερικάνους και Ασιάτες. Αλλά, η κούρσα αυτή δείχνει να είναι ένας μαραθώνιος, ο οποίος είναι ακόμη στην αρχή του και ο νικητής θα κριθεί στο σπριντ.