Που βάζουμε τα καινούργια λάστιχα; Μπροστά ή πίσω;
Ο κανόνας θέλει τα καινούργια ή τα πιο καλά λάστιχα να μπαίνουν στους κινητήριους τροχούς. Είναι όμως σωστός;
Του Γιάννη Σκουφή
Τα λάστιχα είναι καθοριστικά για την ασφάλειά μας, ειδικά στις δύσκολες χειμερινές συνθήκες. Το ερώτημα που προκύπτει, αν π.χ. αγοράσουμε ένα μόνο σετ καινούργιων ελαστικών ή αν από τα λάστιχα που έχουμε στη διάθεσή μας τα δύο είναι σε πιο καλή κατάσταση, είναι σε ποιόν άξονα τα τοποθετούμε.
Η εύκολη απάντηση είναι στον κινητήριο, στα προσθιοκίνητα στους δύο εμπρός τροχούς, στα πισωκίνητα στους πίσω και στα τετρακίνητα επίσης στους εμπρός και η δικαιολογία είναι η αυξημένη τους φθορά. Στα τετρακίνητα τα εμπρός ελαστικά φθείρονται πιο γρήγορα λόγω της μεγαλύτερης επιβάρυνσής τους κατά το φρενάρισμα αλλά και λόγω του ότι έχουν και τις αλλαγές κατεύθυνσης του αυτοκινήτου.
Η εύκολη απάντηση όμως δεν είναι και η σωστή, καθώς πολλές δοκιμές, μεταξύ άλλων και από τη γερμανική λέσχη αυτοκινήτου ADAC, έδειξαν πως για λόγους ασφαλείας τα λάστιχα που είναι σε καλύτερη κατάσταση, έχουν δηλαδή λιγότερες φθορές και μεγαλύτερο προφίλ, πρέπει να μπαίνουν στον πίσω άξονα.
Ο λόγος είναι πως με τον τρόπο αυτό εξασφαλίζεται μεγαλύτερη ευστάθεια ακριβώς λόγω της μεγαλύτερης πρόσφυσης που διαθέτουν τα πιο καλά ελαστικά. Και αυτό γιατί αν η πρόσφυση του πίσω άξονα είναι μειωμένη η πιθανότητα να «χαθεί» το πίσω μέρος του αυτοκινήτου είναι αυξημένη και ο οδηγός μπορεί πιο εύκολα να απωλέσει τον έλεγχο. Ακόμα και αν επέμβει το ESP, που φυσικά δεν μπορεί να εξισορροπεί τα πάντα.
Οπότε για ακόμα μεγαλύτερη ασφάλεια τα πιο καλά λάστιχα πάντα πίσω!