Τι είναι αυτό που φρενάρει εκ νέου τις παραδόσεις νέων αυτοκινήτων;

Αυτή τη φορά το πρόβλημα δεν αφορά την έλλειψη πρώτων υλών ή μικροτσίπ, αλλά του ανθρώπους.

Του Γιάννη Σκουφή

Η έλλειψη οδηγών φορτηγών για την μεταφορά των κοντέινερ και των καινούργιων αυτοκινήτων, σε συνδυασμό με τους συνεχώς αυξανόμενους όγκους εμπορευμάτων στην μετά-COVID περίοδο, έχει δημιουργήσει νέα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα.

Χαρακτηριστική της όλης κατάστασης είναι η περίπτωση του λιμανιού στο Bremerhaven της Γερμανίας, που είναι και ένα από τα μεγαλύτερα και πιο κομβικά σημεία στην παγκόσμια διανομή αυτοκινήτων.

Ήδη εκεί καταγράφονται πολύ μεγάλες καθυστερήσεις σε όλη την αλυσίδα, καθώς αφενός θα πρέπει να διαχειριστεί όλο το στοκ που αφορά εξαγωγές- εισαγωγές από και προς την Ευρώπη και αφετέρου υπάρχει έλλειψη σε επαγγελματίες οδηγούς φορτηγών. Κάτι που μεταφράζεται σε ακόμη μεγαλύτερες καθυστερήσεις για πολλές εταιρίες, όπως για τις BMW, Stellantis, Renault, Tesla, Volvo κ.α.

Κατά μέσο όρο από το λιμάνι του Bremerhaven διακινούνται ετησίως περίπου 1,7 εκατομμύρια οχήματα, αλλά η έλλειψη οδηγών φορτηγών βαρέως τύπου, καθώς και οδηγών κλαρκ και των σχετικών ανυψωτικών μηχανημάτων, έχει οδηγήσει σε σοβαρές καθυστερήσεις.

Επιπλέον, απλά δεν υπάρχουν αρκετά κατάλληλα για τη μεταφορά αυτοκινήτων καθώς ο παγκόσμιος στόλος έχει μειωθεί κατά 13 πλοία, σε σύγκριση με το 2019. Και αυτό ως αποτέλεσμα της αποσταθεροποίησης που δημιούργησε η πανδημία.

Δυστυχώς για τις αυτοκινητοβιομηχανίες που θέλουν να παραδώσουν αλλά και τους πελάτες τους που θέλουν να παραλάβουν τα νέα τους αυτοκίνητα, αυτή η κατάσταση δεν αναμένεται να λυθεί μέχρι το 2024, όταν θα αρχίσουν να παραδίδονται νεότευκτα πλοία.

Επιπρόσθετα υπάρχει πάντοτε και το πρόβλημα σε έλλειψη εξαρτημάτων με αποτέλεσμα ο ειδικός σε θέματα logistics Andreas Braun να δηλώσει στο CNBC πως «οι καθυστερήσεις είναι τεράστιες».