Αυτοκίνητο: Με σχετικά αργούς ρυθμούς έγινε η μετάβαση στα ηλεκτρικά οχήματα το 2022
Όπως προκύπτει από τα επίσημα στοιχεία της ACEA, τα υβριδικά κατέλαβαν το 22,6% της συνολικής πίτας των πωλήσεων και τα οχήματα με βενζινοκινητήρα το 36,4%.
Εκτιμάται, ότι η περιορισμένη εμπορική απήχηση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων οφείλεται κυρίως σε τρεις παράγοντες: την υψηλή τιμή πώλησής τους, τις ελλείψεις στο δημόσιο δίκτυο φόρτισης και στην περιορισμένη αυτονομία των αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Ακόμη και τώρα, σε πολλά κράτη της ΕΕ, δεν υπάρχει η κατάλληλη υποδομή στο δημόσιο δίκτυο φόρτισης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων που θα υποστηρίξει τις ανάγκες φόρτισης των αυτοκινήτων μηδενικών ρύπων, όταν ο οδηγός αποφασίσει να κάνει ένα μακρινό ταξίδι.
Ωστόσο, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, το 2022, οι ταξινομήσεις νέων ηλεκτρικών οχημάτων με μπαταρία (BEV) αυξήθηκαν σε σχέση με το 2021, παρά τη συνολική πτώση της αγοράς αυτοκινήτων της ΕΕ. Το μερίδιο στη συνολική αγορά των BEV έφθασε στο 12,1%, παρουσιάζοντας βελτίωση κατά 3 ποσοστιαίες μονάδες σε σύγκριση με το 2021.
Το 2022 ήταν μια καλή χρονιά για τα υβριδικά αυτοκίνητα, τα οποία πέτυχαν μερίδιο αγοράς 22,6%. Αντίθετα, οι παραδοσιακοί τύποι καυσίμων βενζίνης και ντίζελ συνέχισαν να χάνουν έδαφος. Όμως συνολικά ο όγκος των πωληθέντων βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων που καταγράφηκε το 2022, είναι πάνω από το 50%, των συνολικών πωλήσεων στην ΕΕ.
Οι πωλήσεις βενζινοκίνητων αυτοκινήτων σημείωσαν αύξηση κατά 4,1% κατά το τέταρτο τρίμηνο του 2022. Και οι τέσσερις βασικές αγορές συνέβαλαν σε αυτή τη βελτίωση, ιδίως η Ιταλία (+17,4%) και η Γαλλία (+3,5%). Παρ' όλα αυτά, το μερίδιο αγοράς της βενζίνης μειώθηκε στο 32,5%, από 35,5% σε σχέση με την ίδια περίοδο το 2021.
Αντίθετα, το ντίζελ κατέγραψε μικρή πτώση τους τελευταίους τρεις μήνες του έτους (-0,4%), ενώ το μερίδιο αγοράς του μειώθηκε στο 14,4%, έναντι 16,4% το τέταρτο τρίμηνο του 2021. Ως αποτέλεσμα, οι εγγραφές των αυτοκίνητων ντίζελ για ολόκληρο το περασμένο έτος μειώθηκαν κατά 19,7% σε 1,5 εκατ. μονάδες, με μερίδιο αγοράς 16,4% - 3,1 ποσοστιαίες μονάδες λιγότερο από το 2021.
Από τον Οκτώβριο έως το Δεκέμβριο, οι ταξινομήσεις στην ΕΕ νέων ηλεκτρικών αυτοκινήτων με μπαταρία αυξήθηκαν κατά 31,6% στις 406.890 μονάδες, καθώς οι περισσότερες αγορές της περιοχής κατέγραψαν ανάπτυξη. Η Γερμανία πρωτοστάτησε με 198.293 μονάδες και αύξηση 66,1%, ακολουθούμενη από τη Γαλλία όπου υπήρξε αύξηση κατά 12,6%, στις 62.155 μονάδες.
Μετά από ένα αδύναμο τρίτο τρίμηνο, οι πωλήσεις plug-in υβριδικών αυτοκινήτων στην ΕΕ σημείωσαν ισχυρή άνοδο (+29,5%) το τελευταίο τρίμηνο του 2022, καθώς ενισχύθηκαν από την αύξηση κατά 73,5% στη Γερμανία, η οποία από μόνη της αντιπροσώπευε περισσότερες από τις μισές ταξινομήσεις της ΕΕ σε αυτή την κατηγορία. Αυτό βοήθησε το συνολικό αποτέλεσμα να κινηθεί σε θετικό έδαφος, με αύξηση 1,2%.
Τα υβριδικά ηλεκτρικά οχήματα (HEV) που ταξινομήθηκαν στην ΕΕ από τον Οκτώβριο έως τον Δεκέμβριο του περασμένου έτους, ανήλθαν συνολικά σε 545.316 μονάδες (αύξηση 22,2% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2021), καθιστώντας τα τον δεύτερο τύπο καυσίμου με τις περισσότερες πωλήσεις. Αυτό οδήγησε σε συνολική αύξηση 8,6% σε όλη τη διάρκεια του έτους και μερίδιο αγοράς 22,6%.
Η αγορά της ΕΕ για οχήματα φυσικού αερίου (NGV) παρουσίασε σημαντική πτώση κατά τους τελευταίους τρεις μήνες του 2022 (-56,6%), καθώς οι πωλήσεις στην Ιταλία - η μεγαλύτερη αγορά της περιοχής για αυτόν τον τύπο καυσίμου - σημείωσαν βουτιά κατά 71,3%. Τα οχήματα με υγραέριο, από την άλλη πλευρά, αυξήθηκαν κατά 16,7% από τον Οκτώβριο έως τον Δεκέμβριο του περασμένου έτους.
Τα οχήματα εναλλακτικής ισχύος (APV) αντιπροσώπευαν περισσότερο από το μισό (53,1%) της αγοράς αυτοκινήτων της ΕΕ κατά το τελευταίο τρίμηνο του έτους, με περισσότερα από 1,3 εκατομμύρια αυτοκίνητα ταξινομημένα συνολικά. Σε τριμηνιαία βάση, αυτή είναι η πρώτη φορά που τα APV ξεπερνούν τους παραδοσιακούς τύπους καυσίμου βενζίνης και ντίζελ.