Ποιο μυστήριο κρύβεται πίσω από αυτή τη BMW;
Μπορεί να ακούγεται υπερβολικό αλλά σε ένα μεγάλο βαθμό ο σχεδιασμός των μεταγενέστερων BMW επηρεάστηκε από αυτό το πρωτότυπο.
Του Γιάννη Σκουφή
Την δεκαετία του ‘80 οι μεγάλοι, premium κατασκευαστές έδιναν ιδιαίτερη βαρύτητα στην αεροδυναμική των αμαξωμάτων, κάτι που είχε άμεσο αντίκτυπο στο σχεδιασμό τους.
Το AVT (συντομογραφία των λέξεων Aerodynamischer Versuchsträger) της BMW που παρουσιάστηκε το 1981, παράλληλα με τα εγκαίνια της νέας αεροδυναμικής σήραγγας της μάρκας, ήταν ένα από τα πειραματικά μοντέλα που δρομολόγησαν το design των επόμενων που μπήκαν στην παραγωγή.
Συγκεκριμένα, το AVT δεν ήταν ένα απλό concept, ήταν μια στρατηγική κίνηση για να σηματοδοτήσει τα εγκαίνια της τότε καινούργιας αεροδυναμικής σήραγγας. Μάλιστα δεν υπήρχε καν εσωτερικό ή σύστημα πρόωσης, αφού αυτό που είχε σημασία ήταν αποκλειστικά η αεροδυναμική μελέτη.
Στο μπροστινό μέρος, η BMW AVT διέθετε αναδιπλούμενους προβολείς, ένα χαρακτηριστικό που αποσκοπούσε στην βελτίωση της αεροδυναμικής απόδοσης. Παρόλο που αυτό το στοιχείο, μπορεί να έχει καταργηθεί, παραπέμπει στην εμβληματική M1.
Αξιοσημείωτο είναι ότι σε πολλά σημεία το AVT έχει αρκετές ομοιότητες με το Volkswagen XL1, ένα σπάνιο και αεροδυναμικά προηγμένο αυτοκίνητο που κατασκευάστηκε σε μόλις 250 μονάδες. Με συντελεστή οπισθέλκουσας 0,19 το XL1 ξεπερνά σε αεροδυναμική απόδοση τα σύγχρονα ηλεκτρικά, όπως το Lucid Air και το Tesla Model S.
Ο επικεφαλής σχεδιασμού, Domagoj Dukec, σε μια ανάρτηση του στο Instagram, αναφέρθηκε στην ιστορική σημασία της BMW AVT, λέγοντας: «Τελικά, αυτό το πρωτότυπο αποτέλεσε ορόσημο για τον αεροδυναμικό σχεδιασμό της BMW. Έτσι, παρόλο που το φουτουριστικό BMW AVT δεν ήταν γνωστό, έπαιξε έναν πολύ ιδιαίτερο ρόλο στην ιστορία του σχεδιασμού και της τεχνολογίας της BMW».