Τα ψηλά καπό είναι επικίνδυνα!
Του Γιάννη Σκουφή
Δεν είναι ούτε η πρώτη, μήτε η τελευταία φορά που μια μελέτη μας λέει πόσο μεγαλύτερες είναι οι πιθανότητες μια μοιραίας σύγκρουσης ενός πεζού με ένα αυτοκίνητο που έχει μεγάλη μετωπική επιφάνεια. Όπως είναι τα μεγάλα SUV και τα αγροτικά.
Συγκεκριμένα, η μελέτη ανέδειξε μια ανησυχητική συσχέτιση μεταξύ του ύψους του καπό και του ποσοστού δυστυχημάτων και σοβαρών τραυματισμών πεζών σε συγκρούσεις, καθώς όσο πιο ψηλό είναι το καπό, τόσο πιο θανατηφόρο είναι το αποτέλεσμα.
Η έρευνα, με επικεφαλής τον Justin Tyndall, επίκουρο καθηγητή οικονομικών στο Πανεπιστήμιο της Χαβάης, επικεντρώθηκε στο ύψος του καπό ενός αυτοκινήτου ως κρίσιμο παράγοντα για την ασφάλεια των πεζών.
Σε αντίθεση με προηγούμενες μελέτες που εξέταζαν κυρίως τις συνολικές διαστάσεις του αμαξώματος, η έρευνα αυτή έδωσε έμφαση στη σημασία του ύψους του καπό στην αξιολόγηση των αποτελεσμάτων της ασφάλειας.
Η μελέτη διαπίστωσε ότι το ύψος του καπό ενός οχήματος είναι πιο ουσιαστικός δείκτης του δυνητικού κινδύνου για τους πεζούς από ό,τι το συνολικό του βάρος. Συγκεκριμένα, για κάθε 10 εκατοστά αύξηση του ύψους του καπό, υπάρχει 22% μεγαλύτερη πιθανότητα ένας πεζός που χτυπήθηκε να υποστεί θανατηφόρους τραυματισμούς.
Αξιοσημείωτο είναι ότι οι συνέπειες είναι πολύ μεγαλύτερες για τις γυναίκες και τα παιδιά σε σύγκριση με τους άνδρες, με 81% αύξηση του κινδύνου θανατηφόρου τραυματισμού για τα παιδιά.
Η έρευνα αυτή υποδηλώνει ότι το ύψος της μάσκας και συγκεκριμένα του καπό είναι ένας κρίσιμος παράγοντας που επηρεάζει την ασφάλεια των πεζών και οι εταιρίες θα πρέπει να αποφεύγουν ανάλογα σχήματα.
Για την αντιμετώπιση αυτού του ζητήματος, η έρευνα καταλήγει στην σύσταση ενός ανώτατου ορίου ύψους του καπό, προτείνοντας αυτό να είναι τα 1,25 μέτρα. Αν ίσχυε κάτι τέτοιο τότε θα έπρεπε να αλλάξει σχεδόν όλη η σχεδιαστική φιλοσοφία από πολλά μεγάλα SUV και pickup. Με λίγα λόγια, τα είδη των αμαξωμάτων που κυριαρχούν στην αμερικανική αγορά.