Πτώση το Μάρτιο στις πωλήσεων επιβατικών αυτοκινήτων στην ΕΕ
Αρνητικό πρόσημο κατέγραψε η ευρωπαϊκή αγορά των καινούργιων αυτοκινήτων τον περασμένο Μάρτιο σε σχέση με τον αντίστοιχο περσινό μήνα.
Τον τρίτο μήνα της φετινής χρονιάς, η πτώση του όγκου των πωλήσεων των επιβατικών αυτοκινήτων ήταν 5,2% σε σχέση με τον αντίστοιχο περσινό μήνα. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA), τον περασμένο Μάρτιο οι συνολικές πωλήσεις των επιβατικών αυτοκινήτων στην Ευρωπαϊκή Ένωση ήταν 1 εκατ. μονάδες.
Αξίζει να τονισθεί ότι σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA), ο περασμένος Μάρτιος ήταν ο πρώτος μήνας της χρονιάς που σημειώθηκε πτώση των πωλήσεων.
Οι παράγοντες της πτώσης
Η μειωμένη ζήτηση και η πτωτική τάση στον όγκο των πωλήσεων οφείλεται σε πολλούς παράγοντες. Οι κυριότεροι παράγοντες είναι ο πληθωρισμός, η ακρίβεια και η διακοπή των οικονομικών κινήτρων για την αγορά αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε αρκετές ευρωπαϊκές χώρες.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA), ανακοίνωσε ότι ο χρόνος των εορτών του Πάσχα επηρέασε αρνητικά τις πωλήσεις του περασμένου μήνα στις περισσότερες αγορές της ΕΕ, συμπεριλαμβανομένων των τεσσάρων μεγαλύτερων αγορών: Γερμανία (-6,2%), Ισπανία (-4,7%), Ιταλία (-3,7%) και Γαλλία (-1,5%).
Τον περασμένο Μάρτιο σημειώθηκε αλλαγή στη σύνθεση της αγοράς των καινούργιων επιβατικών αυτοκινήτων. Τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα με μπαταρία υποχώρησαν, και το μερίδιο τους ήταν 13% από 13,9% πέρσι, ενώ οι πωλήσεις των υβριδικών μοντέλων αυξήθηκαν έως και 29% από 24,4% που ήταν πέρσι. Τα αυτοκίνητα που καταναλώνουν βενζίνη και ντίζελ κατέλαβαν λιγότερο από το ήμισυ της αγοράς (47,8%, από 51,8% πέρσι).
Ειδικότερα, το Μάρτιο του 2024, οι ταξινομήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων με μπαταρία μειώθηκαν κατά 11,3% στις 134.397 μονάδες, αντανακλώντας την ευρύτερη ύφεση της αγοράς. Κατά συνέπεια, το μερίδιο αγοράς τους μειώθηκε από 13,9% τον Μάρτιο του 2023 σε 13% τον ίδιο μήνα του τρέχοντος έτους. Μεταξύ των τριών μεγαλύτερων αγορών BEV, το Βέλγιο (+23,8%) και η Γαλλία (+10,9%) παρουσίασαν διψήφια αύξηση, ενώ η Γερμανία αντιμετώπισε σημαντική μείωση 28,9%, κυρίως λόγω της διακοπής των οικονομικών κινήτρων. Το πρώτο τρίμηνο του 2024 έκλεισε με συνολικά 332.999 νέα ηλεκτρικά αυτοκίνητα με μπαταρία, σημειώνοντας αύξηση 3,8% από το ίδιο τρίμηνο του προηγούμενου έτους.
Τα υβριδικά αυτοκίνητα ξεχώρισαν, σημειώνοντας άνοδο 12,6% στις ταξινομήσεις τον Μάρτιο, παρά τη γενική πτώση της αγοράς. Η Γαλλία και η Ιταλία, δύο από τις τρεις μεγαλύτερες αγορές HEV, κατέγραψαν σημαντικές αυξήσεις 29,6% και 8,3%, αντίστοιχα. Εν τω μεταξύ, η Γερμανία σημείωσε οριακή μείωση 0,3%. Αυτό το τμήμα έφτασε σε πωλήσεις 299.426 μονάδων, καταλαμβάνοντας το 29% της αγοράς, από 24,4% τον Μάρτιο του 2023.
Ωστόσο, οι ταξινομήσεις plug-in υβριδικών μειώθηκαν κατά 6,5% τον περασμένο μήνα, με τη Γερμανία και το Βέλγιο να σημειώνουν πτώση 4,5% και 15,3% αντίστοιχα. Η Γαλλία αντιμετώπισε την τάση με μέτρια αύξηση 3,6%. Τον Μάρτιο, τα plug-in υβριδικά κυκλοφόρησαν 73.029 μονάδες, που αντιστοιχούν στο 7,1% της συνολικής αγοράς αυτοκινήτων.
Το Μάρτιο του 2024 , από όλα τα τμήματα κινητήρων, η βενζίνη και το ντίζελ επηρεάστηκαν σημαντικά από τη συνολική ύφεση της αγοράς. Οι πωλήσεις βενζίνης μειώθηκαν κατά 10,2%, με αξιοσημείωτες μειώσεις στις περισσότερες αγορές της ΕΕ, συμπεριλαμβανομένης της Γαλλίας (-17,7%), της Ισπανίας (-10,1%) και της Γερμανίας (-3,4%). Αντίθετα, η Ιταλία σημείωσε ανάπτυξη, με άνοδο 5,7%. Ως αποτέλεσμα, το μερίδιο αγοράς μειώθηκε από 37,4% σε 35,4% σε σύγκριση με τον Μάρτιο του προηγούμενου έτους.
Η ύφεση στην αγορά των αυτοκινήτων με κινητήρα που καταναλώνει ντίζελ ήταν ακόμη πιο έντονη, με πτώση 18,5% τον Μάρτιο. Σημαντικές μειώσεις σημειώθηκαν στις μεγαλύτερες αγορές: Γαλλία (-32,1%), Ισπανία (-38%) και Ιταλία (-27,6%), ενώ η Γερμανία σημείωσε μόνο μια μικρή μείωση της τάξης του 0,5%. Οι πωλήσεις αυτοκινήτων ντίζελ ανήλθαν σε 128.227 μονάδες, αντιπροσωπεύοντας μερίδιο αγοράς 12,4%, σημειώνοντας μείωση από το περσινό 14,4%.