Δεν χρειάζονται τόσα πολλά συστήματα υποβοήθησης
Του Γιάννη Σκουφή
Καθώς η τεχνολογία στα αυτοκίνητα εξελίσσεται ραγδαία, μπορεί εύκολα να δημιουργηθεί μία μικρή σύγχυση σχετικά με το σκοπό και τις δυνατότητες των διαφορετικών χαρακτηριστικών τους.
Μια νέα μελέτη από το αμερικανικό οργανισμό ασφάλειας IIHS υπογραμμίζει πόσο σημαντικό είναι να γνωρίζουμε τη διαφορά, επισημαίνοντας ότι υπάρχει μεγάλο χάσμα μεταξύ των συστημάτων αποφυγής συγκρούσεων και των ημιαυτόνομων συστημάτων, όσον αφορά την αποτελεσματικότητα στο τομέα της ασφάλειας.
Η τεχνολογία αποφυγής συγκρούσεων περιλαμβάνει χαρακτηριστικά όπως το αυτόματο φρενάρισμα έκτακτης ανάγκης (AEB), την πρόληψη εκτροπής από τη λωρίδα κυκλοφορίας και τον έλεγχο τυφλών σημείων.
Τα χαρακτηριστικά ημιαυτόνομης υποβοήθησης AEB περιλαμβάνουν συστήματα όπως είναι το ενεργό cruise control, η υποβοήθηση «κεντραρίσματος» στη λωρίδα κ.α.. Τα δεδομένα δείχνουν μείωση των ατυχημάτων χάρη στα πρώτα συστήματα, ενώ τα δεύτερα δεν φαίνεται να είναι τόσο αποτελεσματικά.
Η μελέτη, που πραγματοποιήθηκε από το IIHS, εξέτασε συγκεκριμένα μοντέλα BMW και Nissan ηλικίας από πέντε έως έντεκα ετών, με και χωρίς τις προαναφερθείσες τεχνολογίες.
«Όλα όσα βλέπουμε μας λένε ότι αρκετά από τα μερικώς ημιαυτόνομα συστήματα λειτουργούν ως ένα χαρακτηριστικό άνεσης, όπως τα ηλεκτρικά παράθυρα ή τα θερμαινόμενα καθίσματα, παρά μια τεχνολογία ασφαλείας», δήλωσε ο Πρόεδρος του IIHS.
Η μελέτη επισημαίνει ανοικτά ότι άλλοι παράγοντες, όπως τα φώτα, μπορούν να παίξουν τεράστιο ρόλο στην πρόληψη συγκρούσεων. Χαρακτηριστικά όπως η υποβοήθηση διατήρησης λωρίδας μπορούν να βοηθήσουν τους οδηγούς να αποφύγουν τα ατυχήματα, αλλά χρειάζονται περισσότερα δεδομένα για το πόσο ο οδηγός επιλέγει να τα έχει ενεργά ή όχι.