ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις 2024: Οι εργοστασιακές ομάδες και τα πληρώματα

Γράφει ο Γιάννης Σκουφής

Οι ομάδες είναι έτοιμες με τα αναβαθμισμένα αγωνιστικά αυτοκίνητά τους, και τα πληρώματα εντείνουν τις προσπάθειές τους σε ένα από τα πιο απαιτητικά πρωταθλήματα στον κόσμο του μηχανοκίνητου αθλητισμού. Ας τις γνωρίσουμε καλύτερα.

Toyota Gazoo Racing WRT

Αυτοκίνητο: Toyota GR Yaris Rally1

Επικεφαλής: Jari-Matti Latvala

Τίτλοι: 4 κατασκευαστών, 5 οδηγών

Νίκες: 48

Η ιαπωνική μάρκα μπαίνει στους αγώνες επίσημα πίσω στο 1957, όταν συμμετείχε στο Mobilgas Round Australia Rally. Ωστόσο, ήταν το 1975 που η Toyota πραγματικά άφησε το στίγμα της, όταν ο Hannu Mikkola κέρδισε το 1000 Lakes Rally στη Φινλανδία, οδηγώντας ένα εργοστασιακό Corolla.

Το 1990, η Toyota απέκτησε το πρώτο της πρωτάθλημα οδηγών στο WRC με τον Carlos Sainz, και το 1993 έγινε η πρώτη ιαπωνική μάρκα που κέρδισε το πρωτάθλημα κατασκευαστών του WRC. Μέχρι το τέλος των εργοστασιακών της δραστηριοτήτων το 1999, η Toyota είχε κατακτήσει τρεις τίτλους κατασκευαστών (το 1993, 1994 και 1999) και τέσσερις τίτλους οδηγών (δύο με τον Sainz και από έναν με τους Juha Kankkunen και Didier Auriol).

Η επιστροφή της Toyota επιβεβαιώθηκε τον Ιανουάριο του 2015 από τον πρόεδρο της εταιρείας και παθιασμένο με τα ράλλυ, Akio Toyoda. Δημιουργήθηκε μια βάση της ομάδας στη Φινλανδία και ο Toyoda ανέθεσε στον πρώην παγκόσμιο πρωταθλητή Tommi Mäkinen να εξελίξει ένα Yaris έτοιμο για την επιστροφή το 2017.

Η ομάδα αποτέλεσε την έκπληξη της σεζόν. Η εντυπωσιακή δεύτερη θέση του Latvala στο εναρκτήριο Μόντε Κάρλο θα μπορούσε να θεωρηθεί τυχαία, μέχρι που ακολούθησε νίκη στο επόμενο αγώνα στη Σουηδία. Ο Esapekka Lappi πρόσθεσε μια τρίτη νίκη στο πιο γρήγορο ράλλυ απ’ όλα, αυτό της Φινλανδίας.

Η επιτυχία συνεχίστηκε καθώς ο νέος τότε οδηγός Ott Tänak εντάχθηκε στους Latvala και Lappi και το τρίο κατέκτησε τον τίτλο κατασκευαστών το 2018. Ένα χρόνο αργότερα, ο Tänak εξασφάλισε τον πρώτο του τίτλο οδηγών.

Η ομάδα είχε ένα εντελώς νέο lineup το 2020, με τους Sébastien Ogier, Elfyn Evans και τον πρωτοεμφανιζόμενο Kalle Rovanperä. Σε έναν συναρπαστικό τελικό της σεζόν, ο Ogier ξεπέρασε τον Evans και κέρδισε τον έβδομο τίτλο οδηγών του.

Η Toyota διατήρησε την ίδια σύνθεση για το 2021 και απόλαυσε μια ακόμα πιο επιτυχημένη σεζόν. Ο Ogier κατέκτησε τον τίτλο οδηγών, ο συνοδηγός του Julien Ingrassia εξασφάλισε τον τίτλο συνοδηγών στην τελευταία του χρονιά και η ομάδα κέρδισε επίσης το πρωτάθλημα κατασκευαστών.

Ο Ogier περιόρισε τη συμμετοχή του το 2022, μοιράζοντας το GR Yaris με τον Esapekka Lappi, ενώ οι Evans και Rovanperä ηγήθηκαν της προσπάθειας για την υπεράσπιση του τίτλου της ομάδας. Αποδείχθηκε μια ακόμα ονειρεμένη χρονιά για την ομάδα και το νέο GR Yaris Rally1. Όχι μόνο υπερασπίστηκε τον τίτλο κατασκευαστών, αλλά ο Rovanperä κατέκτησε και τον τίτλο οδηγών και έγινε ο νεότερος πρωταθλητής στην ιστορία του WRC.

Η σεζόν του 2023 ήταν εξίσου επιτυχημένη, με την Toyota να θριαμβεύει και πάλι στο πρωτάθλημα κατασκευαστών με διαφορά 116 βαθμών από τη Hyundai. Ο Rovanperä εξασφάλισε τρεις νίκες για να κατακτήσει διαδοχικούς τίτλους οδηγών.

Η σύνθεση των οδηγών της Toyota για το 2024 έχει ανανεωθεί. Ο Rovanperä και ο Ogier πραγματοποιούν μερική συμμετοχή, ενώ ο Evans και το ανερχόμενο αστέρι της Ιαπωνίας, Takamoto Katsuta, θα συμμετάσχουν και στους 13 αγώνες. Μέχρι τώρα στο πρωτάθλημα η Hyundai προηγείται με 395 βαθμούς με την Toyota να ακολουθεί με 375.

#17 Sebastien Ogier (FRA)

Ημ. γέννησης: 17/12/1983

Τίτλοι: WRC 2013, ’14, ’15, ’16, ’17, ’18, ’20, ‘21

Νίκες: 61

Βάθρα: 104

#18 Takamoto Katsuta

Ημ. γέννησης: 28/12/1998

Τίτλοι: Formula Challenge Japan 2011

Νίκες: 0

Βάθρα: 5

#33 Elfyn Evans (GBR)

Ημ. γέννησης: 28/12/1998

Τίτλοι: WRC Academy 2012, GBR Chemp 2018

Νίκες: 8

Βάθρα: 34

#69 Kalle Rovanpera (FIN)

Ημ. γέννησης : 1/10/2000

Τίτλοι: WRC 2023, WRC 2022, WRC2 2019

Νίκες: 14

Βάθρα: 24

Hyundai Shell Mobis WRT

Αυτοκίνητο: Hyundai i20 N Rally1

Επικεφαλής: Cyril Abiteboul

Τίτλοι: 2 κατασκευαστών, 0 οδηγών

Νίκες: 29

Η Hyundai επέστρεψε στο WRC το 2014 με μια ολοκαίνουργια ομάδα και με υψηλούς στόχους. Η κορεατική εταιρεία δεν ήταν άγνωστη στο WRC. Από το 1998 έως και το 2000, συμμετείχε στην κατηγορία F2, πριν στραφεί σε μια WRC εκδοχή του Accent μέχρι το 2003.

Στο τιμόνι της ομάδας το 2014 ήταν ο πρωταθλητής της προηγούμενης χρονιάς, Thierry Neuville. Η μεγάλη διάκριση για τους Κορεάτες ήρθε το 2016, όταν ο Neuville ανέβασε το i20 στο βάθρο στο Μόντε Κάρλο και ο Hayden Paddon κατέκτησε την πρώτη του νίκη στην Αργεντινή. Ο Neuville επανέλαβε την επιτυχία του δύο ράλι αργότερα στη Σαρδηνία και, μετά από δύο νίκες και 12 βάθρα, η Hyundai εξασφάλισε τη δεύτερη θέση στο πρωτάθλημα.

Τα 2017 και 2018 είχαν ένα κοινό μοτίβο. Ο Neuville και η Hyundai ηγούνταν και στα δύο πρωταθλήματα, αλλά υποχωρούσαν στο δεύτερο μισό της σεζόν, καταλήγοντας σε δεύτερες θέσεις.

Η ομάδα προχώρησε σε αλλαγές για το 2019. Ο Andrea Adamo ανέλαβε ως επικεφαλής και ο εννέα φορές πρωταθλητής Sébastien Loeb προστέθηκε στους Neuville, Andreas Mikkelsen και Dani Sordo. Μια στρατηγική προσέγγιση επέφερε τον πρώτο τίτλο κατασκευαστών για την ομάδα.

Ο παγκόσμιος πρωταθλητής Ott Tänak έκανε μια αναπάντεχη μεταγραφή στην κορεατική ομάδα για το 2020, και η Hyundai εξασφάλισε για δεύτερη συνεχόμενη φορά τον τίτλο κατασκευαστών στον τελευταίο αγώνα της σεζόν.

Μετά από μια απογοητευτική σεζόν το 2021, ο Tänak και ο Neuville ηγήθηκαν της προσπάθειας για το 2022, ενώ ο Dani Sordo και ο νεαρός Oliver Solberg μοιράστηκαν το τρίτο i20 N. Παρά την ταραχώδη αρχή στην εποχή των υβριδικών στο WRC, η ομάδα βρήκε τον ρυθμό της και μέχρι το τέλος της σεζόν είχε πετύχει πέντε νίκες, καταλήγοντας στη δεύτερη θέση στο πρωτάθλημα κατασκευαστών.

Η Hyundai βίωσε μια δύσκολη χρονιά το 2023, με την συμμετοχή της στο WRC να επισκιάζεται από την τραγική απώλεια του Craig Breen σε ένα ατύχημα κατά τη διάρκεια δοκιμών.

Ο Thierry Neuville, αρχηγός της ομάδας, αναδείχθηκε ως ο καλύτερος οδηγός της Hyundai το 2023. Τερμάτισε τρίτος στο πρωτάθλημα με οκτώ βάθρα σε 13 αγώνες, κυνηγώντας τους Kalle Rovanperä και Elfyn Evans.

Η Hyundai ξεκίνησε τη φετινή σεζόν με την ισχυρότερη ομάδα της μέχρι σήμερα και το εισπράττει. Σε αντίθεση με τις προηγούμενες, όλοι οι πέντε βασικοί οδηγοί έχουν νίκες στο WRC. Μέχρι τώρα o Neuville είναι πρώτος στα πρωτάθλημα οδηγών με 168 βαθμούς (ο δεύτερος Ogier έχει 141) και η Hyundai πρώτη στο κατασκευαστών με βραχεία κεφαλή 20 βαθμών από την Toyota.

#11 Thierry Neuville (BEL)

Ημ. γέννησης: 16/6/1988

Τίτλοι: 2ος/2nd WRC (2016, ’17, ’18, ’19)

Νίκες: 20

Βάθρα: 67

#4 Esapekka Lappi (FIN)

Ηµ. γέννησης: 17/1/1991

Τίτλοι: WRC2 2016, ERC 2014

Νίκες: 2

Βάθρα: 15

#6 Dani Sordo (ESP)

Ημ. γέννησης: 2/5/1983

Τίτλοι: JWRC 2005, Spanish Champ. 2005

Νίκες: 3

Βάθρα: 57

#8 Ott Tanak (EST)

Ημ. γέννησης: 15/10/1987

Τίτλοι: WRC 2019

Νίκες: 20

Βάθρα: 49

#8 Andreas Mikkelsen (NOR)

Ημ. γέννησης: 22/06/1989

Τίτλοι:

Νίκες: 3

Βάθρα: 25

M-SPORT FORD WRT

Αυτοκίνητο: Ford Puma Rally1

Επικεφαλής: Richard Millener

Τεχνικός διευθυντής: Chris Williams

Τίτλοι: 1 κατασκευαστών, 2 οδηγών

Νίκες: 12

Η ομάδα M-Sport Ford έχει μακρά ιστορία επιτυχιών στο WRC, έχοντας συνεργαστεί με παγκόσμιους πρωταθλητές όπως οι Colin McRae, Carlos Sainz και Marcus Grönholm. Ιδρύθηκε από τον πρώην εργοστασιακό οδηγό Malcolm Wilson και επιλέχθηκε για το πρόγραμμα της Ford στο WRC το 1997.

Οι επιτυχίες της ομάδας κορυφώθηκαν με την κατάκτηση των τίτλων κατασκευαστών το 2006 και το 2007, υπό την ηγεσία του Grönholm, με ένα Focus RS World Rally Car. Το 2011, το Fiesta αντικατέστησε το Focus, και οι Jari-Matti Latvala και Mikko Hirvonen συνέχισαν να φέρνουν νίκες στην ομάδα. Ωστόσο, η αποχώρηση της Ford από το πρωτάθλημα στο τέλος του 2012 προκάλεσε οικονομικό πλήγμα στην ομάδα του Wilson.

Η M-Sport πάλεψε για αρκετά χρόνια χωρίς σημαντικές επιτυχίες, μέχρι το 2017, όταν η άφιξη του Sébastien Ogier σηματοδότησε μια γρήγορη ανάκαμψη. Ο Γάλλος οδηγός οδήγησε την ομάδα στην κατάκτηση των τίτλων οδηγών και κατασκευαστών με ένα νέο, εντυπωσιακό Fiesta.

Η Ford επέστρεψε στο πλευρό της M-Sport το 2018 με μεγαλύτερη υποστήριξη, και ο Ogier κατάφερε να κερδίσει ξανά τον τίτλο οδηγών, προτού μεταβεί στη Citroën το 2019. Αν και η ομάδα δεν έχει σημειώσει πολλές επιτυχίες τα τελευταία χρόνια, κατάφερε να πάρει το πρώτο ράλλυ της υβριδικής εποχής του WRC, όταν ο εννέα φορές παγκόσμιος πρωταθλητής Sébastien Loeb βρέθηκε πίσω από το τιμόνι ενός Puma στο Μόντε Κάρλο το 2022.

Η ομάδα παρουσιάστηκε ανανεωμένη το 2023. Ο Ott Tänak, πρωταθλητής WRC το 2019, επέστρεψε στην βρετανική ομάδα μετά από αρκετά χρόνια στη Hyundai. Παρόλο που ο Εσθονός και η ομάδα δεν κατάφεραν να ξεπεράσουν τον Kalle Rovanperä, υπήρχαν αρκετές στιγμές για να πανηγυρίσουν, όπως οι νίκες στη Χιλή και στη Σουηδία.

Οι team-mates του Tänak, Pierre-Louis Loubet και Grégoire Munster, είχαν ανάμεικτα αποτελέσματα, με τον πρώτο να δυσκολεύεται να επαναλάβει την επιτυχία του 2022. Μετά την αποχώρηση του Tanak, η M-Sport Ford μπήκε δυναμικά το 2024. Ο Munster ξεκινά την πρώτη του πλήρη σεζόν και βρίσκεται στη 12η θέση κυνηγώντας το πρώτου βάθρο, ενώ ο Γάλλος Adrien Fourmaux τα πάει πολύ καλύτερα στην 5η θέση, ανάμεσα στους Evans και Rovanpera.

#13 Grégoire Munster (BEL)
Ημ. γέννησης: 24/12/1988

Τίτλοι: 0

Νίκες: 0

Βάθρα: 0

#16 Adrien Fourmaux (FRA)

Ηµ. γέννησης: 3/5/1995

Τίτλοι: 0

Νίκες: 0

Βάθρα: 3