Οι Έλληνες στην ιστορία τού Ράλλυ Ακρόπολις

Γράφει ο Γιάννης Σκουφής

Το Ράλλυ Ακρόπολις, που έκανε το ντεμπούτο του στις 29 Μαΐου 1953, έχει καταγραφεί στην ιστορία ως ένας από τους πιο σκληρούς και απαιτητικούς αγώνες ράλλυ στην Ευρώπη. Ειδικά για τους ίδιους τους Έλληνες

Η φήμη του ως «το σκληρότερο ράλλυ της Ευρώπης» δεν ήταν τυχαία, καθώς οι δρόμοι της Ελλάδας εκείνης της εποχής, με τα στενά περάσματα, τις απότομες στροφές και τους χωματόδρομους, καθιστούσαν τη διαδρομή ιδιαίτερα περιπετειώδη και επικίνδυνη.

Χαρακτηριστικό είναι ότι στο πρώτο αυτό Ράλλυ Ακρόπολις του 1953, από τα 26 αυτοκίνητα που εκκίνησαν, τερμάτισαν μόλις τα 6, με τον Νίκο Παπαμιχαήλ να αναδεικνύεται νικητής στο τιμόνι μιας Jaguar XK120, έχοντας για συνοδηγό τον Σπύρο Δημητράκο. Ο Παπαμιχαήλ είχε συμμετάσχει και την προηγούμενη χρονιά, όταν ο αγώνας ήταν ακόμα εθνικός, ως συνοδηγός.

Το 1954, το μήκος της διαδρομής αυξήθηκε από 1.720 σε 1.967 χιλιόμετρα, περιλαμβάνοντας πόλεις όπως Λιβαδειά, Λαμία, Βόλος, Λάρισα, Κατερίνη, Θεσσαλονίκη και Δράμα. Σε αυτόν τον αγώνα, νικητής αναδείχθηκε ο Πέτρος Παπαδόπουλος οδηγώντας ένα Opel Rekord, με τον Σπύρο Δημητράκο πάλι ως συνοδηγό του. Ο Νίκος Παπαμιχαήλ κατέλαβε τη δεύτερη θέση, ενώ τρίτος ήταν ο Τζόνι Πεσματζόγλου.

Ο Τζόνι Πεσματζόγλου κατάφερε να κατακτήσει την κορυφή το 1955, οδηγώντας ένα Opel Kapitän, με συνοδηγό τον Μ. Παπανδρέου. Ο Πεσματζόγλου θεωρείται ένας από τους πλέον θρυλικούς Έλληνες οδηγούς της περιόδου, ενώ το 1968 σημείωσε την καλύτερη επίδοση στην Ανάβαση Πάρνηθας, με χρόνο 06:37:9, ένα ρεκόρ που παραμένει ακατάρριπτο και του χάρισε το παρατσούκλι «Σερ Τζον των Βουνών».

Από το 1956, όταν το Ράλλυ Ακρόπολις εντάχθηκε στο Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ράλλυ (ERC), άρχισε να προσελκύει όλο και πιο έμπειρους οδηγούς από το εξωτερικό. Ο αγώνας έγινε πιο ανταγωνιστικός και για πολλά χρόνια οι νικητές ήταν κυρίως Ευρωπαίοι επαγγελματίες με μεγάλους χορηγούς, σε αντίθεση με τους Έλληνες που ήταν κυρίως ερασιτέχνες.

Η επόμενη ελληνική νίκη ήρθε 40 χρόνια αργότερα, το 1995, όταν ο Άρης Βωβός με συνοδηγό τον Κώστα Στεφανή και οδηγώντας μια Lancia Delta HF Integrale, κέρδισαν τον αγώνα στο πλαίσιο του πρωταθλήματος F2. Ο Βωβός, γόνος επιχειρηματικής οικογένειας, έχει αναδειχθεί έξι φορές πρωταθλητής Ελλάδας (από το 1995 έως το 2010) και έχει διακριθεί σε διεθνείς διοργανώσεις. Τα τελευταία 29 χρόνια, κανένας Έλληνας οδηγός δεν έχει καταφέρει να κερδίσει το Ράλλυ Ακρόπολις.

Συνοψίζοντας μερικοί από τους σημαντικότερους Έλληνες αγωνιζόμενους είναι μεταξύ άλλων οι: ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΟΣΧΟΥΣ, ΙΑΒΕΡΗΣ, ΤΖΙΓΓΕΡ, ΓΑΚΗΣ ΚΑΛΕΜΤΖΑΚΗΣ, ΛΕΩΝΙΔΑΣ ΚΥΡΚΟΣ, ΛΕΩΝΙΔΑΣ, ΑΡΗΣ ΒΩΒΟΣ, ΤΖΩΝΥ ΠΕΣΜΑΤΖΟΓΛΟΥ, ΜΑΚΗΣ ΣΑΛΙΑΡΗΣ, ΣΤΡΑΤΙΣΙΝΟ, ΛΑΜΠΡΟΣ ΑΘΑΝΑΣΟΥΛΑΣ κ.α.