Τα υβριδικά αγωνιστικά και οι κατηγορίες στο φετινό ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις
Γράφει ο Γιάννης Σκουφής
Η παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία έχει στραφεί δυναμικά προς την ηλεκτροκίνηση, και το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (WRC) δεν θα μπορούσε να μένει εκτός αυτής της εξέλιξης. Πριν από δύο χρόνια, το WRC παρουσίασε τα αυτοκίνητα της κατηγορίας Rally1, τα οποία εισήγαγαν την υβριδική τεχνολογία στο θεσμό.
Η κίνηση αυτή σηματοδότησε μια νέα εποχή στο μηχανοκίνητο αθλητισμό, καθώς τα αγωνιστικά της κατηγορίας Rally1 συνδυάζουν την παραδοσιακή ισχύ των κινητήρων εσωτερικής καύσης με αυτή των ηλεκτρικών συστημάτων. Η συγκεκριμένη εξέλιξη εντάσσεται στη γενικότερη τάση της αυτοκινητοβιομηχανίας για πιο βιώσιμες και περιβαλλοντικά φιλικές λύσεις, ενώ παράλληλα ενισχύει την απόδοση και τις δυνατότητες των αγωνιστικών αυτοκινήτων.
Η βασική φιλοσοφία των αυτοκινήτων Rally1 είναι αντίστοιχη με αυτήν των plug-in μοντέλων παραγωγής. Ο κινητήρας είναι 4κύλινδρος turbo με χωρητικότητα 1.600 κ.εκ. και στόμιο υπερσυμπιεστή διαμέτρου 36 χιλιοστών. Με την αρωγή του ηλεκτροκινητήρα (136 ίπποι και 180 Nm ροπής), η ισχύς στιγμιαία αγγίζει τους 530 ίππους, με τη ροπή να ξεπερνά τα 500 Nm. Το υβριδικό σύστημα είναι ίδιο για όλες τις ομάδες και κατασκευάζεται από την εταιρεία Compact Dynamics. Ο ηλεκτροκινητήρας MGU και η μπαταρία των 3,9 kWh έχουν κατασκευαστεί ως μία ενιαία μονάδα, η οποία τοποθετείται πίσω από τα καθίσματα του πληρώματος. Το συνολικό βάρος του υβριδικού συστήματος είναι 95 κιλά, την ώρα που το ελάχιστο επιτρεπόμενο βάρος των αυτοκινήτων είναι 1.260 κιλά.
Rally2
Πέρα από την Rally1, που μετέχουν οι εργοστασιακές πρωτίστως ομάδες, υπάρχουν βέβαια και άλλες κατηγορίες, όπως η Rally2. Πρόκειται για αυτοκίνητα προδιαγραφών R5, τα οποία πλέον χαρακτηρίζονται ως Rally2. Παρουσιάστηκαν πριν από περίπου δέκα χρόνια, αντικαθιστώντας τα S2000 και σχεδόν άμεσα σημείωσαν επιτυχία, προσελκύοντας το ενδιαφέρον αρκετών κατασκευαστών. Ο κινητήρας τους έχει χωρητικότητα 1.600 κ.εκ., είναι turbo και η απόδοσή του φτάνει τους 290 ίππους. Η κίνηση μεταφέρεται και στους τέσσερις τροχούς με ένα διαφορικό σε κάθε άξονα, μέσω σειριακού κιβωτίου ταχυτήτων.
Τα αεροδυναμικά βοηθήματα είναι περιορισμένα, ενώ δεν επιτρέπονται εξεζητημένες λύσεις στον τομέα της ανάρτησης. Το ελάχιστα επιτρεπόμενο βάρος τους είναι 1.230 κιλά. Κλειδί στην επιτυχία της κατηγορίας είναι το γεγονός ότι για την κατασκευή χρησιμοποιούνται μηχανικά μέρη από αυτοκίνητα παραγωγής, στοιχείο που βοηθά στη διατήρηση του κόστους χαμηλά.
Rally3
Πρόκειται για την κατηγορία που τοποθετείται ανάμεσα στα τετρακίνητα R5 και τα προσθιοκίνητα R3. Ουσιαστικά, σήμερα δύο είναι οι που εταιρείες που προσφέρουν αγωνιστικά σε αυτή την κατηγορία. Συγκεκριμένα η Ford με το Fiesta και η Renault με το Clio.
Σε σχέση με τα προσθιοκίνητα Rally4, η πρώτη διαφορά εντοπίζεται στην αυξημένη ισχύ του κινητήρα, η οποία με το στόμιο του turbo στα 31 χιλιοστά αγγίζει τους 235 ίππους, την ώρα που η ροπή φτάνει τα 415 Nm. Η δεύτερη διαφορά αφορά το σύστημα μετάδοσης, με την κίνηση να μεταφέρεται και στους τέσσερις τροχούς. Το κιβώτιο είναι σειριακό 5 σχέσεων, διαθέτει υδραυλικό χειρόφρενο και ρυθμιζόμενη ανάρτηση. Το ελάχιστα επιτρεπόμενο βάρος είναι 1.210 κιλά.
Rally4
Στην κορυφαία κατηγορία προσθιοκίνητων αυτοκινήτων, με εξαίρεση κάποιες διαφορές που εντοπίζονται στην εισαγωγή αέρα στην οροφή και στο καπό, τα αυτοκίνητα είναι ίδια με τα αντίστοιχα παραγωγής. Βέβαια, κάτω από το αμάξωμα κρύβουν αγωνιστικά μηχανικά μέρη που τους επιτρέπουν να σημειώνουν κορυφαίες επιδόσεις.
Κοινό χαρακτηριστικό σε κάθε περίπτωση, εκτός από την κίνηση στους εμπρός τροχούς, είναι το σειριακό κιβώτιο ταχυτήτων και το ελάχιστο επιτρεπόμενο βάρος των 1.080 κιλών. Όσον αφορά στον κινητήρα, είναι είτε ατμοσφαιρικός, από 1.390 έως και 2.000 κ.εκ., είτε turbo, από 927 έως και 1.333 κ.εκ. Η απόδοση σε κάθε περίπτωση αγγίζει τους 210 ίππους.
Rally5
Η συγκεκριμένη κατηγορία τοποθετείται στη βάση της πυραμίδας και αποτελεί το πρώτο βήμα στους αγώνες ράλλυ. Τα συγκεκριμένα αυτοκίνητα χαρακτηρίζονται από την απλότητα που διακρίνει την κατασκευή τους. Οι μοναδικές αλλαγές που επιτρέπονται είναι αυτές που αφορούν στον εξοπλισμό ασφαλείας, την ανάρτηση και τα φρένα, ενώ πρόσφατα επετράπη η χρήση σειριακού κιβωτίου και μία μικρή αναβάθμιση στον κινητήρα. Ο τελευταίος πρέπει να είναι είτε ατμοσφαιρικός έως 1.600 κ.εκ., είτε turbo έως 1.333 κ.εκ.