Απελευθέρωση μεν στην Κούβα αλλά οι τιμές στα ύψη
Ωστόσο το φθηνότερο διαθέσιμο αυτοκίνητο στην κρατική αντιπροσωπεία σε γειτονιά της Αβάνας -ένα μεταχειρισμένο Volkswagen Polo του 2007- κοστίζει 25.000 δολάρια. Αντίστοιχα ένα καινούργιο μεσαίο πωλείται, από τις κρατικές πάντα αντιπροσωπείες, έως και 200.000 δολάρια.
Το αποτέλεσμα είναι οι Κουβανοί, οι οποίοι κερδίζουν επίσημα από 30 έως και 40 δολάρια το μήνα, να εξακολουθούν να βλέπουν τα καινούργια αυτοκίνητα με τα κιάλια, ακριβώς όπως έκαναν και μέχρι τώρα. Ενδεικτικό είναι πως τα αυτοκίνητα της Peugeot, που είναι από τα λίγα προϊόντα που εισάγονταν τακτικά στην Κούβα, κόστιζαν από 90.000 έως 200.000 δολάρια, με την τρέχουσα συναλλαγματική ισοτιμία.
Η πώληση καινούργιων αυτοκινήτων απαγορεύτηκε σε μεγάλο βαθμό αμέσως μετά την επανάσταση του 1959 και με την πάροδο των χρόνων αναπτύχθηκε μια ακμάζουσα μαύρη αγορά για τις άδειες αγοράς καινούργιου αυτοκινήτου, οι οποίες συχνά χορηγούνταν από την κυβέρνηση προς τους δημόσιους υπαλλήλους ή σε γιατρούς (στην Κούβα ακμάζει ο ιατρικός τουρισμός) έναντι αρκετών χιλιάδων δολαρίων.
Τον Οκτώβριο του 2011 η μεταρρύθμιση της κυβέρνησης επέτρεψε σε ιδιώτες να αγοράζουν και να πωλούν αυτοκίνητα, κάτι που επιτρεπόταν μέχρι τότε μόνο για μοντέλα προ του 1959. Τα οποία είναι κατά κύριο λόγο αμερικάνικα και δημιουργούν ένα ιδιότυπο χρώμα, τόσο στην Αβάνα όσο και στις άλλες πόλεις της χώρας, ενώ την εικόνα συμπληρώνουν κάποια Lada και Moskvitch που έφτασαν στην Κούβα κατά τη διάρκεια του Ψυχρού Πολέμου.
Γιάννης Σκουφής
πηγή: carzine.gr