F1 Grand Prix Καναδά: Υπερατλαντικό ταξίδι (photos)
Μετά το θρίλερ του Μονακό, η Formula 1 κάνει το υπέρ-Ατλαντικό ταξίδι με προορισμό τον Καναδά.
Το σιρκουί του Μοντρεάλ βρίσκεται στο τεχνητό νησάκι της Παναγίας, που βρίσκεται στον ποταμό του Αγίου Λαυρεντίου. Χρησιμοποιεί τις εγκαταστάσεις που δημιουργήθηκαν για τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 1976 και φέρει το όνομα του αδικοχαμένου Gilles Villeneuve. Πρόκειται για μία αγωνιστική διαδρομή γεμάτη απαιτήσεις αλλά και παγίδες, με τον τοίχο έτοιμο σε πολλά σημεία της, να τιμωρήσει κάθε λάθος των οδηγών.
Στο Καναδά θα χρησιμοποιηθεί ο ίδιος συνδυασμός ελαστικών με το Μονακό – μαλακή και πολύ μαλακή γόμα – αλλά η πρόκληση είναι διαφορετική. Η διαδρομή είναι πολύ πιο απαιτητική από το Μονακό όσον αφορά στα ελαστικά, αυτό θα οδηγήσει σε μεγαλύτερη βαθμό φθοράς (wear) και πτώσης της απόδοσης (degradation).
Οι μεγαλύτερες δυνάμεις που ασκούνται είναι διαμήκεις (στην επιτάχυνση και στο φρενάρισμα) και όχι πλευρικές, αυτό επηρεάζει την φθορά και την πτώση απόδοσης στον Καναδά. Η φύση της διαδρομής δημιουργεί ευκαιρίες για διαφορετικές στρατηγικές ώστε να κερδίσει κανείς θέσεις στην πίστα. Πέρυσι είδαμε μια ποικιλία στρατηγικών.
Μολονότι οι απαιτήσεις από τα ελαστικά δεν είναι ιδιαίτερα υψηλές, λόγω της χαμηλής πρόσφυσης του οδοστρώματος, υπάρχουν κάποια ψηλά κερμπ στα οποία απαιτείται ενισχυμένη δομή ελαστικού. Επίσης η πίστας είναι ιδιαίτερα φημισμένη για τις απαιτήσεις από τα φρένα. Ο καιρός είναι απρόβλεπτος και συχνά παίζει ρόλο στην ημι – μόνιμη διαδρομή, αυτό προσθέτει ένα ακόμη στοιχείο και κάνει πιο δύσκολες τις εκτιμήσεις.
«Ο Καναδάς συχνά δίνει έναν από τους καλύτερους αγώνες της σεζόν καθώς ο συνδυασμός τέτοιων χαρακτηριστικών διαδρομής δεν επαναλαμβάνεται πουθενά αλλού κατά τη διάρκεια της σεζόν. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να δημιουργούνται εκπλήξεις ενώ είναι πιθανόν να κερδίσει και κάποιος που βρίσκεται πιο χαμηλά στην κατάταξη» δηλώνει ο Paul Hembery, αγωνιστικός διευθυντής Pirelli και πρόσθεσε: «Ειδικά αν υιοθετήσεις μια έξυπνη τακτική διαχείρισης ελαστικών ή βρέξει ή εμφανιστεί το αυτοκίνητο ασφαλείας. Όλα αυτά είναι πολύ πιθανά στο Μόντρεαλ. Ακόμη μια φορά επιλέξαμε την μαλακή και την πολύ μαλακή γόμα. Η πολύ μαλακή έχει σχεδιαστεί εκ νέου φέτος. Λόγω του κρύου καιρού που συχνά επικρατεί στο Μόντρεαλ η αντίσταση στην παραμόρφωση είναι κάτι που πρέπει να τύχει ιδιαίτερης εκτίμησης από τις ομάδες. Καθώς μπορεί να συμβεί οτιδήποτε στον Καναδά, η καλύτερη στρατηγική είναι αυτή που αφήνει περισσότερες δυνατότητες ευελιξίας στις ομάδες ώστε να αντιδράσουν στις συνθήκες που αλλάζουν. Όπως είδαμε στο Μονακό το τίμημα από τις επιλογές στρατηγικής μπορεί να είναι πολύ υψηλό».
Οι μεγαλύτερες προκλήσεις για τα ελαστικά:
Η πρόσφυση στον Καναδά είναι γενικά χαμηλή. Ειδικά στην αρχή του τριημέρου η πίστα δεν έχει ακόμη καθαρίσει καθώς η παλιά Ολυμπιακή εγκατάσταση δε χρησιμοποιείται συχνά κατά τη διάρκεια της χρονιάς. Η χαμηλή πρόσφυση διατηρείται και κατά τη διάρκεια του αγώνα, αυτός είναι ένας από τους κύριους λόγους που πολλοί οδηγοί γνωρίζονται από κοντά με το διάσημο «τοίχο των πρωταθλητών». Επίσης η έλλειψη πρόσφυσης προκαλεί συμβάντα που μπορεί να οδηγήσουν στην εμφάνιση του αυτοκινήτου ασφαλείας.
Τα κερμπ είναι ένας σημαντικός παράγοντας στον Καναδά καθώς τα μονοθέσια χτυπούν πάνω τους με περίπου 130km/h δοκιμάζοντας το σκελετό του ελαστικού. Κατά τη διάρκεια εργαστηριακών δοκιμών στο Μιλάνο τα ελαστικά F1, της Pirelli επιταχύνονται μέχρι τα 450km/h για να διαπιστωθεί η αντοχή τους σε συνθήκες πέρα από συνήθη όρια, ακόμη και εκεί ο σκελετός παραμένει άθικτος.
Σε αντίθεση με το Μονακό, τα μονοθέσια έχουν διαμόρφωση χαμηλών αεροδυναμικών αντιστάσεων/απόδοσης στο Μόντρεαλ καθώς στοχεύουν στη μεγιστοποίηση της τελικής ταχύτητας που ξεπερνά τα 300km/h στις ευθείες. Δεν υπάρχουν παρατεταμένες καμπές στον Καναδά, αντίθετα όλα περιστρέφονται γύρω από την επιτάχυνση και το φρενάρισμα. Ειδικά οι απαιτήσεις από το σύστημα πέδησης έχουν φέρει σε δύσκολη θέση κάποιες ομάδες στο παρελθόν. Οι οδηγοί πρέπει επίσης να είναι προσεκτικοί για να αποφεύγουν το σπινάρισμα που επιτείνει τη φθορά των ελαστικών.
Πέρυσι είδαμε μια ποικιλία στρατηγικών ενός ή δυο pit stop στον αγώνα που χαρακτηρίστηκε από την εμφάνιση του αυτοκινήτου ασφαλείας δυο φορές. Ο Daniel Ricciardo κέρδισε τον αγώνα για λογαριασμό της Red Bull με στρατηγική δυο pit stop. Βρέθηκε επικεφαλής της κούρσας μόλις δυο γύρους πριν το τέλος έχοντας πιο φρέσκα ελαστικά.
Οι τέσσερις πρώτοι πραγματοποίησαν όλοι από δυο αλλαγές ελαστικών ενώ απ’ όσους έκαναν μια αλλαγή, πιο ψηλά τερμάτισε ο οδηγός της Force India, Nico Hulkenberg στην 5η θέση. Ο Γερμανός εκκίνησε με τη μαλακή γόμα και συμπλήρωσε 41 γύρους σε σύνολο 70 προτού βάλει την πολύ μαλακή.