F1 Grand Prix Ιταλία Monza: Ωδή στην ταχύτητα (photos)
Την αποκαλούν «Ναό της ταχύτητας» και είναι μία από τις παλαιότερες πίστες της Ευρώπης. Κατασκευασμένη το 1922, η Monza είναι ταχύτερη πίστα του πρωταθλήματος της Formula 1, αλλά και αυτή με το πιο εκρηκτικό κοινό.
To πάρκο μέσα στο οποίο βρίσκεται η Monza έχει πολλές ιστορίες να «διηγηθεί», καθώς εκεί, έχουν αναμετρηθεί οι οδηγοί κάθε εποχής.
H χάραξη της πίστας αποτελείται από ευθείες. Περίπου 75% του γύρου διανύεται με τη μέγιστη δύναμη των αυτοκινήτων και τελική ταχύτητα αγγίζει τα 360χλμ. Η χάραξη χαρακτηρίζεται από τρία chicane και τρεις στροφές τις δύο Lesmo και την Parabolica.
Η Pirelli πηγαίνει στο σπίτι της στη Monza αυτό το Σαββατοκύριακο. Εκεί τα μονοθέσια επιλέγουν διαμόρφωση πολύ χαμηλής αεροδυναμικής απόδοσης. Η μέση γόμα P Zero White (άσπρο σιρίτι) και η μαλακή γόμα P Zero Yellow (κίτρινο σιρίτι) επιλέχθηκαν για το Ιταλικό Grand Prix. Πρόκειται για γόμες με πολλές ιδιότητες ώστε να μπορούν να ισορροπήσουν τις μοναδικές απαιτήσεις της Monza για απόδοση και αντοχή. Η γόμα και ο σκελετός των ελαστικών δοκιμάζονται σκληρά κατά τη διάρκεια ενός γύρου λόγω των υψηλών φορτίων που φτάνουν τα 4,5g αλλά και από τα δυνατά χτυπήματα στα διάσημα κερμπ.
«Η Μόντσα είναι πάντα ένας από τους κορυφαίους αγώνες της σεζόν με απίστευτη ιστορία και ατμόσφαιρα» δήλωσε ο Paul Hembery, αγωνιστικός διευθυντής της Pirelli και πρόσθεσε: «Φέτος επιλέξαμε μέση και μαλακή γόμα αντί για μέση και σκληρή που είχαμε πέρυσι. Πιστεύουμε πως οι γόμες αυτές ταιριάζουν στη Monza και στην έμφαση που δίνει αυτή η πίστα στην ταχύτητα. Αναμένομε ένα λογικό βαθμό φθοράς και πτώσης της απόδοσης. Η δουλειά που θα γίνει κατά τη διάρκεια των ελεύθερων δοκιμών θα είναι πολύ σημαντική στην επιλογή της βέλτιστης στρατηγικής. Καθώς οι δυο γόμες θα έχουν παραπλήσια απόδοση αυτό δημιουργεί πολλές επιλογές. Τα μονοθέσια αγωνίζονται με ελάχιστες κλίσεις στις αεροτομές αυτό αυξάνει τη δουλειά των ελαστικών στη φάση της πέδησης και της επιτάχυνσης. Καθότι το αεροδυναμικό φορτίο είναι πολύ χαμηλό εναπόκειται στα ελαστικά να παράγουν όλη τη μηχανική πρόσφυση. Το πάτημα πάνω στα κερμπ στη Monza είναι μια συνολική πρόκληση για τα ελαστικά μας καθώς απαιτείται αντοχή αλλά και απόδοση».
Οι μεγαλύτερες προκλήσεις για τα ελαστικά:
Μια γρήγορη πίστα σαν τη Monza είναι πιο απαιτητική για τα ελαστικά από μια αργή πίστα καθώς όλες οι δυνάμεις που ασκούνται συντελούν στην αύξηση της θερμοκρασίας ειδικά στον ώμο του ελαστικού. Υπάρχουν σημαντικά πλευρικά φορτία λόγω των παρατεταμένων στροφών όπως είναι η Parabolica αλλά και μεγάλα φορτία στο διαμήκη άξονα λόγω της επιτάχυνσης και της επιβράδυνσης. Με το αεροδυναμικό φορτίο να είναι ελάχιστο στη Monza οι οδηγοί πρέπει να προσέχουν ιδιαίτερα τα πίσω ελαστικά αποφεύγοντας το σπινάρισμα στη φάση της επιτάχυνσης. Η επιλογή χαμηλής αεροδυναμικής απόδοσης γίνεται για να μεγιστοποιηθεί η τελική ταχύτητα που ξεπερνά τα 360 χλμ.
Η στρατηγική του νικητή πέρυσι και που κρίθηκε ο αγώνας
Ο Lewis Hamilton κέρδισε πέρυσι ακολουθώντας στρατηγική 1 pit stop στον αγώνα των 53 γύρων όπου χρησιμοποιήθηκαν η μέση και η σκληρή γόμα. Ο οδηγός της Mercedes ξεκίνησε με τη μέση γόμα και έβαλε τη σκληρή στον 25ο γύρο.