Και ξαφνικά όλοι οι κατασκευαστές ανακαλύπτουν τα αγροτικά
Του Γιάννη Σκουφή
Γεγονός είναι πως η κατηγορία των pick up, για να χρησιμοποιήσουμε το δόκιμο αγγλικό όρο που χρησιμοποιείται και στην Ελλάδα, αν και το αγροτικό είναι αυτός που έχει επικρατήσει, θα γνωρίσει δόξες τα επόμενα χρόνια, μιας και οι αυτοκινητοβιομηχανίες τη βλέπουν πλέον με άλλο μάτι και ναι, όντως, μέχρι το 2020 θα έχει και η Mercedes τη δική της «καρότσα», η οποία εκτός απροόπτου θα ονομάζεται GLT.
Τα νέα αυτά μοντέλα μάλιστα, μαζί με όσα ήδη υπάρχουν, φιλοδοξούν να κάνουν καριέρα και στην Ευρώπη και όχι μόνο στις παραδοσιακές μεγάλες τους αγορές, όπως είναι οι ΗΠΑ, η Λατινική Αμερική και οι χώρες της Ασίας με προεξέχουσα την Ταϊλάνδη, όπου κατασκευάζονται και τα πιο πολλά pick up που κυκλοφορούν στα μέρη μας.
Που οφείλεται όμως αυτό το boom των αγροτικών; Είναι συνυφασμένο με μια γενικότερη στροφή του σύγχρονου τρόπου ζωής προς τη φύση; Μάλλον όχι. Πολύ περισσότερο είναι απόρροια της δημοτικότητας των SUV, των τζιπ δηλαδή, σε όλα τα μήκη και τα πλάτη της υφηλίου, καθώς τα μοντέρνα pick up είναι και αυτά SUV. SUV με καρότσα, ενδεχόμενα με πιο επαγγελματικά χαρακτηριστικά, αλλά κατά βάση SUV. Και εξηγούμε αμέσως τι εννοούμε.
Αν στο μυαλό σας έχετε τα αγροτικά σαν σχετικά χαμηλά αυτοκίνητα με θέσεις για δύο και μεγάλη καρότσα τότε μάλλον έχετε πολύ καιρό να προσέξετε το σύγχρονο look τους. Το οποίο είναι σαφώς πιο ογκώδες και πιο ψηλό σε σχέση π.χ. με το Datsun που δημιούργησε ολόκληρο θέμα στην τελετή των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004, που έχει είτε μεγαλύτερη καμπίνα με 2+2 θέσεις ή ακόμα, το πιο σύνηθες πλέον, 4 κανονικές πόρτες, θέσεις για πέντε και έναν εμφανώς πιο μικρό χώρο φόρτωσης. Το ενδιαφέρον εδώ είναι πως οι απλές, οι κλασικές εκδόσεις που όλοι ξέραμε, αυτές σαν το Datsun που προαναφέραμε, γίνονται όλο και πιο σπάνιες στη γκάμα των κατασκευαστών. Είδος σε ανεπάρκεια και αυτό είναι απόρροια του ότι τα pick up σε πολύ μεγάλο βαθμό έχουν αλλάξει προσανατολισμό. Καλύπτουν μεν επαγγελματικές ανάγκες, αλλά ποντάρουν ολοένα και περισσότερο στο lifestyle.
Διεκδικούν την καθιερώσή τους και ως οχήματα ελευθέρου χρόνου, με τα οποία θα πας σαφώς πιο μακριά σε σχέση με ένα συμβατικό μοντέλο, ακολουθούν κατά πόδας τα τζιπ, ενώ όταν φτάσεις τον προορισμό σου μπορείς να ξεφορτώσεις από την καρότσα τα απαραίτητα για το χόμπι σου. Το κανό για το ράφτινγκ, το αλεξίπτωτο πλαγιάς, την enduro μοτοσυκλέτα... Και μπορεί όλα αυτά να ακούγονται κάπως για εμάς τους Έλληνες που έχουμε πληγεί από τα μνημόνια, τη λιτότητα και την ανεργία αλλά έξω από τη χώρα μας θεωρείται λογικό να έχεις χόμπι. Και να πάρεις και ένα όχημα για να το εξυπηρετήσεις και από τη στιγμή που δεν μπορείς να έχεις πολλά αυτοκίνητα, τα αγροτικά αρχίζουν να εμφανίζονται σαν μια ενδιαφέρουσα λύση. Ειδικά αν έχεις να μεταφέρεις πολλά.
Η αλλαγή στον προσανατολισμό πάντως φαίνεται και στο εσωτερικό τους. Τα λιτά ταμπλό, ο υποτυπώδης εξοπλισμός και η περιορισμένη άνεση ανήκουν στο παρελθόν. Σήμερα πολλά από τα αγροτικά έχουν ειδικές εκδόσεις με ακόμα πιο έντονο lifestyle χαρακτήρα, «σαλόνια» που θα ταίριαζαν ακόμα και σε μοντέλα πολυτελείας, κάτι που θα ισχύει ακόμα περισσότερο για αυτά που αναμένονται και τα οποία δεν θα έχουν να ζηλέψουν τίποτα σε κανέναν τομέα. Είτε πρόκειται για την άνεση, είτε για τη διασύνδεση με το internet -φυσικά θα έχουν και οθόνες αφής, τουλάχιστον στις κονσόλες τους- είτε για την ασφάλεια, με εξελιγμένα ηλεκτρονικά συστήματα αντίστοιχα με αυτά των επιβατικών.
Παράλληλα και η καρότσα τους, πέρα από τα χρηστικά αξεσουάρ, όπως παροχή ρεύματος για τη λειτουργία εργαλείων, θα αποκτήσει και στοιχεία fun, όπως πρόσθετα ηχεία σαν και αυτά που έχει το καινούργιο Honda Ridgeline που παρουσιάστηκε πρόσφατα. Μάλιστα, όσο και αν ακούγεται περίεργο, δεν είναι το πρώτο αγροτικό της Honda, καθώς έχει προκατόχους. Σε σχέση με αυτούς όμως είναι λιγότερο space αισθητικά, πιο προσγειωμένο και πιο κλασικό σχεδιαστικά, καθώς όπως συμβαίνει και στα τζιπ έτσι και εδώ οι κλασικές γραμμές είναι πιο διαχρονικές.
Πέρα από τους υποψήφιους αγοραστές που μεταξύ άλλων ψάχνουν πάντα κάτι καινούργιο, λόγο να προωθούν τα αγροτικά έχουν και οι κατασκευαστές. Αφενός γιατί έτσι αυξάνουν το κοινό στο οποίο απευθύνονται και αφετέρου γιατί τα pick-up, ειδικά τα πιο «παραδοσιακά» με ξεχωριστό πλαίσιο τύπου σκάλας και με άκαμπτο άξονα πίσω είναι πιο απλά και βέβαια και πιο φτηνά στην παραγωγή τους. Χωρίς μάλιστα αυτό να συνεπάγεται πως είναι και πραγματικά φτηνά στην αγορά τους, γεγονός που μεταφράζεται σε ένα σεβαστό ποσοστό κέρδους.
Παράλληλα οι συνεργασίες που έχουν αναπτυχθεί μεταξύ των αυτοκινητοβιομηχανιών επιτρέπουν τη χρήση μιας βάσης από περισσότερους του ενός κατασκευαστές. Για παράδειγμα από τη στιγμή που η Nissan μετέχει στον όμιλο Renaut Nissan γιατί να μην πάρει η γαλλική εταιρεία το Navara σα βάση και να παρουσιάσει ένα αγροτικό με τα σήματά της και με το οικογενειακά αισθητικά της χαρακτηριστικά; Και γιατί να μην κάνει το ίδιο και η Mercedes που συνεργάζεται στενά μαζί τους; Αυτό θα κάνει λοιπόν, οπότε αν ξαφνικά βλέπετε γύρω σας ακόμα πιο πολλά αγροτικά θα ξέρετε το λόγο. Που όπως είπαμε δεν έχει σχέση με την επιστροφή στη φύση. Ούτε καν για επαγγελματικούς λόγους.
Δείτε στο gallery όλα τα νέα μοντέλα