Τα καινούργια αυτοκίνητα γίνονται όλο και πιο «καθαρά» - Οι οδηγοί τους;
Του Γιάννη Σκουφή
Ας ξεκινήσουμε με μια παραδοχή: Τα μέσα μεταφοράς είναι από τους κύριους ρυπαντές του περιβάλλοντος και μάλιστα πολλαπλώς, καθώς δεν είναι μόνο τα καυσαέρια που εκπέμπουν. Είναι η επιβάρυνση που προκαλεί η κατασκευή τους, η λειτουργία τους και βέβαια η απόσυρσή τους από την κυκλοφορία, όταν έρθει το πλήρωμα του χρόνου.
Φυσικά μεταξύ τους υπάρχουν διαβαθμίσεις, ενώ αν χρησιμοποιήσουμε ως αναφορά την επιβάρυνση ανά επιβάτη τότε τα ΙΧ τοποθετούνται πολύ ψηλά στη λίστα. Ειδικά λαμβάνοντας υπόψη και το μεγάλο αριθμό τους που συνεχώς αυξάνεται.
Το θέμα είναι βέβαια γνωστό εδώ και δεκαετίες και αυτό που γίνεται από πλευράς της πολιτείας, που στη συγκεκριμένη περίπτωση είναι η Ευρωπαϊκή Ένωση, δεν είναι άλλο από την υιοθέτηση ολοένα και πιο αυστηρών προδιαγραφών εκπομπής ρύπων. Οι οποίες είναι άμεσα συνδυασμένες με τη μέση κατανάλωση, ενώ το επόμενο βήμα στον τομέα αυτό θα περιλαμβάνει και χρηματικά πρόστιμα σε περίπτωση υπέρβασης.
Τα νέα μοντέλα των κατασκευαστών
Προκειμένου, λοιπόν, να αποφύγουν τα πρόστιμα και να εναρμονιστούν με τις προδιαγραφές, οι κατασκευαστές εξελίσσουν συνεχώς τα προϊόντα τους. Χρησιμοποιώντας όλα και περισσότερα πιο ελαφριά υλικά, όπως είναι το αλουμίνιο και το ανθρακόνημα, προκειμένου να περιορίσουν το βάρος και κάνοντας χρήση των δυνατοτήτων που τους δίνουν τα ηλεκτρονικά, ώστε προκειμένου να κάνουν τους κινητήρες, ανεξαρτήτως τύπου καυσίμου, πιο αποδοτικούς. Παράλληλα στρέφονται όλο και πιο πολύ στην ηλεκτροκίνηση είτε υποβοηθητικά με τη μορφή των υβριδικών, είτε ως αποκλειστική πηγή ισχύος.
Αποδεδειγμένα λοιπόν τα νέα μοντέλα γίνονται όλο και πιο καθαρά και πιο οικονομικά, με την ιδιαίτερα μεγάλη πρόοδο να έχει σημειωθεί ουσιαστικά την τελευταία 10ετία. Τουλάχιστον στη θεωρία, καθώς στην πράξη υπάρχει ένας παράγοντας που μπορεί να εκμηδενίσει (σχεδόν) κάθε τεχνολογική εξέλιξη και αυτός δεν είναι άλλος από τον οδηγό και τον τρόπο μετακίνησης που υιοθετεί.
Τι μαρτυρά το στιλ οδήγησής μας
Ενδεικτικό του ειδικού βάρους της επίδρασής του στην κατανάλωση και κατά συνέπεια στην επιβάρυνση του περιβάλλοντος είναι πως η διαφορά μεταξύ ενός οδηγού που κινείται επιθετικά και ενός που οδηγεί προοδευτικά μπορεί να φτάσει μέχρι και το 20%. Η διαφορά μεταξύ ενός που παρατηρεί, αξιολογεί και λαμβάνει υπόψη τις κυκλοφοριακές συνθήκες μπροστά του, σε σχέση με κάποιον που αδιαφορεί για αυτές το 15%. Η φουλ χρήση του κλιματιστικού, αντί για την πιο λογική και με τις σωστές ρυθμίσεις το 25%.
Ήδη αναφέραμε κάποιες συμπεριφορές και συνήθειες που αθροιστικά μπορεί να αυξήσουν την κατανάλωση έως και 60%. Συμπεριφορές και συνήθειες που εύκολα μπορούμε να τις αλλάξουμε και να εξοικομήσουμε αυτό το 60% και ακόμα περισσότερο όπως θα δούμε.
Έτσι λοιπόν μπορούμε να μετακινηθούμε αποφεύγοντας τις απότομες επιταχύνσεις και επιβραδύνσεις, υιοθετώντας ένα πιο ομαλό στιλ οδήγησης, στο οποίο εντάσσονται και οι γρήγορες αλλαγές ταχυτήτων. Ακόμα και αν περάσετε την επόμενη σχέση μεταξύ των 2.000 και 2.500 στροφών δεν θα έχετε κάνενα θέμα με την απόδοση του κινητήρα σας -πόσο μάλλον αν πρόκειται για κάποιον σύγχρονο turbo, βενζίνης και πετρελαίου- ενώ συνηθίστε να παρακολουθείτε τι συμβαίνει 4 με 5 αυτοκίνητα πιο μπροστά μας. Αν κάποιος φρενάρει, δεν υπάρχει κανένας μα κανένας λόγος να συνεχίσετε να επιταχύνετε για να πέσετε στη συνέχεια και εσείς στα φρένα.
Κλιματισμός και περιβάλλον
Αν η εξωτερική θερμοκρασία είναι π.χ. 40 βαθμοί το να ρυθμίσετε τον κλιματισμό, εφόσον είναι αυτόματος, στους 17 δεν έχει κανένα απολύτως νόημα. Πολύ απλά γιατί αφενός δεν πρόκειται ποτέ η θερμοκρασία στο αυτοκίνητό σας να κατέβει σε αυτά τα επίπεδα και αφετέρου το μόνο που θα πετύχετε είναι να λειτουργεί συνεχώς ο κλιματισμός αυξάνοντας την κατανάλωση. Παράλληλα ανοίγοντας τα παράθυρα για να φύγει ο ζεστός αέρας που έχει εγκλωβιστεί όσο το αυτοκίνητο ήταν σταθμευμένο θα δροσιστείτε πιο γρήγορα, ενώ αν επιλέξετε μια θερμοκρασία γύρω στους 24 βαθμούς και δεν θα... σκάσετε και οικονομία καυσίμου θα έχετε και το περιβάλλον θα επιβαρύνετε λιγότερο. Αν, πάλι, δεν έχετε αυτόματο κλιματισμό, μη βάζετε το χειριστήριο της θερμοκρασίας τέρμα στο μπλε, αλλά κάπου στη μέση και μετά από ένα μικρό χρονικό διάστημα μειώστε και την ταχύτητα του ανεμιστήρα. Ναι, αυτός είναι που πέρα από όλα τα άλλα σας έχει πάρει και τα αυτιά...
Από την άλλη, δεν υπάρχει κανένα λόγος όταν κινείστε πάνω από τα 80 χλμ./ ώρα να ανοίξετε κάποιο παράθυρο για να δροσιστείτε. Αν το κάνετε, η προσεγμένη αεροδυναμική σχεδίαση του αυτοκινήτου σας πάει... περίπατο με αποτέλεσμα και ο θόρυβος να σας σπάσει τα νεύρα και η κατανάλωσή σας να αυξηθεί για αυτόν και μόνο το λόγο έως και 5%.
Πώς θα μειώσετε την κατανάλωση
Από εκεί και πέρα θα δείτε την κατανάλωση να μειώνεται, κάτι που πέρα από το περιβάλλον θα κάνει καλό και στην τσέπη σας, αν αφαιρέσετε είτε τη σχάρα και το box οροφής για τις αποσκευές είτε τη βάση για τα ποδήλατα, όταν δεν τη χρειάζεστε.
Εδώ η μείωση της κατανάλωσης μπορεί να φτάσει και το 40% ειδικά στις μεγάλες ταχύτητες, ενώ η βάση ποδηλάτων στο πίσω μέρος είναι, όσο και να σας ακούγεται περίεργο, πιο ενεργοβόρα σε σχέση με αυτή τη οροφής. Επίσης καλό θα είναι να βγάλετε από το πορτμπαγκάζ πράγματα που κάποια στιγμή τα χρειαστήκατε και στη συνέχεια τα ξεχάσατε.
Το ίδιο καλό αποτέλεσμα θα έχετε και αν δεν κινείστε με ταχύτητες κοντά στην τελική του αυτοκινήτου σας -μια ταχύτητα ταξιδίου κοντά από 120 έως 130 χλμ./ώρα στην εθνική συμβάλλει στην οικονομία, ενώ αποφεύγετε στις περισσότερες περιπτώσεις και τα πρόστιμα- αν φροντίζετε τα λάστιχά σας να έχουν τη σωστή πίεση ή και λίγο μεγαλύτερη και βέβαια αν συντηρείτε σωστά και στα προβλεπόμενα μεσοδιαστήματα το αυτοκίνητό σας. Ένα αυτοκίνητο που λειτουργεί σωστά αποδίδει συνολικά καλύτερα, καταναλώνει και ρυπαίνει λιγότερο.
Παράλληλα θα κινηθείτε πιο οικονομικά και πιο φιλικά προς το περιβάλλον αν εκμεταλλευθείτε τα συστήματα που ενδεχόμενα διαθέτει το αυτοκίνητό σας. Συστήματα όπως το start- stop που σβήνει αυτόματα τον κινητήρα στα φανάρια -εδώ θα εκτιμήσετε και την ησυχία που θα επικρατεί- την ένδειξη στο ταμπλό για αλλαγή σχέσης και το cruise control, που επιτρέπει στο αυτοκίνητο να διατηρεί μια σταθερή ταχύτητα -τα πιο εξελιγμένα συστήματα την προσαρμόζουν κιόλας ανάλογα με την κυκλοφορία- χωρίς την παρέμβαση του οδηγού.
Επίσης μην διστάζετε να επιλέξετε αυτόματο κιβώτιο, καθώς πλέον όχι μόνο δεν επιβαρύνουν την κατανάλωση αλλά και την μειώνουν κιόλας...
Οικονομία και περιβάλλον
Και μιας και μιλάμε για επιλογές, στην περίπτωση που ψάχνετε το επόμενό σας αυτοκίνητο προσθέστε και το κριτήριο της πιο φιλικής προς το περιβάλλον λειτουργίας, η οποία εκφράζεται τόσο με τη μέση κατανάλωση όσο και με τις εκπομπές CO2, που όσο μικρότερες είναι τόσο το καλύτερο. Όχι μόνο για το περιβάλλον αλλά και για τη μεταπωλητική τους αξία, από τη στιγμή που ήδη τα πάντα υπολογίζονται με βάση τις εκπομπές ρύπων. Παράλληλα αποφύγετε τα υπερβολικά φαρδιά λάστιχα, που επίσης επηρεάζουν αρνητικά τόσο την κατανάλωση όσο και τις εκπομπές CO2.
Κινήσεις φιλικές προς το περιβάλλον πάντως μπορούμε να κάνουμε και με το αυτοκίνητο ακίνητο. Για παράδειγμα, έχετε σκεφτεί ποτέ πώς το πλύσιμο στο χέρι χρειάζεται σαφώς μεγαλύτερη ποσότητα νερού από ότι αυτό σε ένα σύγχρονο πλυντήριο; Επίσης ότι τα υπολλείμματα των απορρυπαντικών που θα χρησιμοποιηθούν για αυτό το σκοπό, που συνήθως είναι τα οικιακά, περνούν απευθείας στο έδαφος, μιας και δεν υπόκεινται στην επεξεργασία αυτών που συλλέγονται από το αποχετευτικό δίκτυο; Και μαζί τους μια σειρά από μικροσωματίδια, όπως π.χ. η σκόνη από τα τακάκια των φρένων ή αποθέσεις από διάφορες πηγές πάνω στο αμάξωμα, που σίγουρα δεν κάνουν καλό;
Η Παγκόσμια Ημέρα του Περιβάλλοντος είναι μια καλή ευκαιρία να υιοθετήσουμε όσο περισσότερα μπορούμε από τα παραπάνω, προκειμένου η ευκολία αλλά και η ευχαρίστηση που προκύπτει από τη χρήση του αυτοκινήτου να έχει τη μικρότερη δυνατή επιβάρυνση για τον πλανήτη μας...