Τα πιο πολύπλοκα αυτοκίνητα που έχουν κατασκευαστεί ποτέ
ΜΟΝΤΕΛΑ ΠΟΥ ΚΥΚΛΟΦΟΡΗΣΑΝ ΚΑΙ ΕΚΑΝΑΝ ΤΗ ΖΩΗ ΤΩΝ ΚΑΤΟΧΩΝ ΤΟΥΣ ΔΥΣΚΟΛΗ
Του Γιάννη Σκουφή
Στην εξέλιξη της αυτοκίνησης υπάρχουν κάποια μοντέλα, ήταν πολύ πιο σύνθετα όχι μόνο από το μέσο όρο αλλά από τα κορυφαία της εποχής τους, με αποτέλεσμα να έχουν μείνει στην ιστορία -και για αυτόν το λόγο. Ας τα δούμε αναλυτικά.
1. Citroen DS (1955- 1975)
Όταν ο Βάτραχος -αυτό ήταν το παρατσούκλι του στην Ελλάδα- παρουσιάστηκε το 1955 στην έκθεση της γαλλικής πρωτεύουσας ήταν επιστημονική φαντασία, αν και η πραγματική επανάσταση κρυβόταν κάτω από το χαρακτηριστικό αμάξωμά του. Κι αυτό γιατί τα συμβατικά ελατήρια και αμορτισέρ είχαν αντικατασταθεί από ένα υδρο- πνευματικό σύστημα ανάρτησης με μεταλλικές σφαίρες γεμάτες με άζωτο και μια αντλία που λειτουργούσε σε πολύ υψηλή πίεση. Το σύστημα εξασφάλιζε τη συνεχή διατήρηση σταθερής απόστασης από το έδαφος εν κινήσει, κάτι σημαντικό με το αυτοκίνητο φορτωμένο, ενώ ο οδηγός μπορούσε να επιλέξει ο ίδιος τέσσερα ύψη για την ανάρτηση, π.χ. για να κινηθεί σε δρόμους με κακό οδόστρωμα. Από την άλλη δεν ήταν απηλλαγμένο ούτε από μικρά ή μεγάλα προβλήματα ούτε από κινήσεις του αμαξώματος που ζάλιζαν όσους κάθονταν πίσω...
2. Mercedes 600 (1963- 1981)
Το αγαπημένο αυτοκίνητο όλων των ισχυρών της γης εκείνης της περιόδου, από τον Ίντι Αμιν Ντάντα το δικτάτορα της Ουγκάντα μέχρι τον Έλβις Πρίσλευ, τον Χιού Χέφνερ και τον Τζον Λένον, ήταν και ένα από τα πιο σύνθετα που έχουν κατασκευαστεί. Κι αυτό γιατί οι μηχανικοί της γερμανικής εταιρείας επέλεξαν λειτουργίες που σε άλλα, πιο ταπεινά μοντέλα, γίνονται ηλεκτρικά εδώ να γίνονται υδραυλικά. Από τα ηλεκτρικά παράθυρα μέχρι και τη ρύθμιση των καθισμάτων και το άνοιγμα- κλείσιμο της ηλιοροφής. Ενδεικτικό είναι πως η Mercedes μαζί με το αυτοκίνητο, που ήταν διαθέσιμο σε πολλούς τύπους αμαξωμάτων, παρέδιδε και ένα κιτ λειτουργίας του υδραυλικού κυκλώματος σε περίπτωση βλάβης...
3. Aston Martin Lagonda (1974- 1990)
H Lagonda ήταν η λιμουζίνα της Aston Martin από τα μέσα της δεκαετίας του ’70 μέχρι και τις αρχές αυτής του ’90 και μπορούσε άνετα να περιγραφεί ως κράμα Rolls Royce και διαστημοπλοίου Enterprise. Το τελευταίο όχι λόγω της εξωτερικής της εμφάνισης που δεν είχε καμία καμπύλη αλλά λόγω του εσωτερικού της. Που είχε ένα φουλ ψηφιακό ταμπλό -μιλάμε για τη δεκαετία του ’70!- και όλες οι λειτουργίες ελέγχονταν με διακόπτες αφής. Τη δεκαετία του ’80 η κατασκευή μιας Lagonda διαρκούσε 4 ολόκληρους μήνες και οι κακές γλώσσες, που μάλλον δεν θα πρέπει να είχαν άδικο, έλεγαν πως τον περισσότερο χρόνο επισκεύαζαν τα πολύπλοκα και πρωτόλεια ηλεκτρονικά συστήματα.
4. Porsche 959 (1986- 1989)
Το πρώτο hyper car του κόσμου αυτού και ένα από τα πρώτα γενικά με ελεγχόμενες από υπολογιστή λειτουργίες, όπως για παράδειγμα την απόσβεση της ανάρτησης ή την κατανομή της ροπής σε κάθε έναν τροχό ξεχωριστά. Η 959 είχε συνολικά 7 υπολογιστές της εποχής που κόστιζαν όσο ένα καλά εξοπλισμένο οικογενειακό μοντέλο, ενώ ταυτόχρονα διάθετε και ρυθμιζόμενη και ως προς το ύψος ανάρτηση με 2 αμορτισέρ. Συνολικά η ανάρτηση είχε 4 προγράμματα λειτουργίας και ο κινητήρας, ένας 6κύλινδρος boxer 2.800 κυβικών που ήταν μεν αερόψυκτος αλλά είχε υδρόψυκτες κυλινδροκεφαλές, 2 turbo, ώστε να αποδίδει 450 άλογα. Στα παραπάνω και για να έχουμε την πλήρη εικόνα πρέπει να προσθέσουμε και το κατασκευασμένο από συνθετικά υλικά αμάξωμα.
5. Cizetta Moroder V16T (1991- 1995)
Άγνωστη στους πολλούς έχει σχεδιαστεί από το διάσημο Μarcello Gandini που είναι υπεύθυνος, μεταξύ άλλων και για την πανέμορφη Miura και πέρα από εντυπωσιακή εμφάνιση, ως όφειλε να έχει ένα ιταλικό super car εκείνης της εποχής, είχε και έναν εξαιρετικό πολύπλοκο κινητήρα. Έναν 16κύλινδρο(!), ο οποίος πέρα από όλα τα άλλα ήταν και τοποθετημένος εγκάρσια. Οι κρίσεις των μηχανικών της εποχής για τον κινητήρα της Cizetta ήταν ότι έδειχνε σαν ένα συνονθύλευμα από κινητήρες Ferrari 308, κάτι που δεν απείχε από την πραγματικότητα, ενώ δεν θέλουμε καν να σκεφτούμε το δράμα του ανθρώπου που θα αναλαμβάνει απλά να αλλάξει μπουζί. Ευτυχώς δεν κυκλοφόρησαν πολλές...
6. Bugatti Veyron (2005- 2015)
Πύραυλος εδάφους- εδάφους και κάτοχος του παγκόσμιου ρεκόρ ταχύτητας, που μάλλον θα χάσει από τη διάδοχό της Chiron. Με έναν W16 8.000 κυβικών με 4 turbo που αποδίδει τουλάχιστον 1.014 άλογα και θέλει για να λειτουργήσει σωστά μαζί με τα υπόλοιπα βοηθητικά συστήματα 10 ψυγεία, 42 λίτρα λαδιού και 52 λίτρα ψυκτικού υγρού, ενώ αν πιεστεί σε ταχύτητες κοντά στην τελική της καίει τα 120 λίτρα καυσίμου που χωρά το ρεζερβουάρ της σε μόλις 15 λεπτά.
Υπάρχει και συνέχεια: τα λάστιχά της αντέχουν το πολύ για 5.000 χιλιόμετρα και η αντικατάστασή τους, λόγω της πολυπλοκότητας του συστήματος ελέγχου της πίεσής τους, γίνεται μόνο στο εργοστάσια της Bugatti στη Γαλλία, ανεξάρτητα από το σημείο του κόσμου στο οποίο βρίσκεται το αυτοκίνητο.
Δείτε πιο πάνω στη photo gallery του Newsbomb.gr φωτογραφίες από τα αυτοκίνητα