Είναι τα SUV πιο ασφαλή στο χιόνι και τον πάγο;Τι πρέπει να κάνουμε για ασφαλείς μετακινήσεις (pics)

H κατηγορία που κυριαρχεί τα τελευταία χρόνια στην αγορά αυτοκινήτου, κατά συνέπεια και στους δρόμους γύρω μας είναι αυτή των SUV.

Του Γιάννη Σκουφή

H δημοτικότητά τους αυξάνεται συνεχώς και οι λόγοι είναι αρκετοί. Μεταξύ αυτών το πιο σύγχρονο στιλ τους, το lifestyle που θεωρητικά τουλάχιστον τα συνοδεύει, οι χώροι και η πρακτικότητά τους, αλλά και η μεγαλύτερη αίσθηση ασφάλειας που παρέχουν. Η οποία κατά κύριο λόγο αποδίδεται στην πιο ψηλή θέση οδήγησής τους.

Το ερώτημα που προκύπτει είναι κατά πόσο τα SUV είναι πραγματικά πιο ασφαλή όταν οι καιρικές συνθήκες είναι αντικειμενικά δύσκολες.

Όταν π.χ. χιονίζει και οι δρόμοι έχουν καλυφθεί από χιόνι και στη συνέχεια, λόγω χαμηλών εξωτερικών θερμοκρασιών, από πάγο.

Το βέβαιο είναι ότι τα SUV δεν είναι πανάκεια κάτω από αυτές τις συνθήκες, ενώ κάποια χαρακτηριστικά τους μπορούν μάλιστα, όπως θα δούμε στη συνέχεια, να λειτουργήσουν και αρνητικά. Επίσης η απάντηση στη συγκεκριμένη ερώτηση επιβάλει και το διαχωρισμό ανάμεσα στα προσθιοκίνητα και τα τετρακίνητα. Και αυτό γιατί ενώ μέχρι πριν από αρκετά χρόνια η συγκεκριμένη κατηγορίας ήταν σχεδόν απόλυτα συνδεδεμένη με την τετρακίνηση τώρα πλέον το συντριπτικό ποσοστό τους έχει κίνηση στον ένα μόνο άξονα -τα πιο πολλά στον εμπρός.

Τα δικίνητα λοιπόν SUV δεν διαφέρουν σε τίποτα από τα συμβατικά, από πλευράς αμαξώματος αυτοκίνητα σε ότι αφορά τη συμπεριφορά τους σε χιόνι και πάγο. Έχουν ακριβώς τις ίδιες αδυναμίες, χρειάζονται την ίδια μεγάλη προσοχή, αυτοσυγκράτηση και αυτοσυγκέντρωση, ενώ ως πλεονέκτημά τους μπορεί να θεωρηθεί η μεγαλύτερη απόσταση από το έδαφος που τους επιτρέπει να περνούν με μεγαλύτερη ευκολία από σημεία που έχει συγκεντρωθεί αρκετό χιόνι.

Από την άλλη το κατά κανόνα αυξημένος βάρος τους μπορεί να λειτουργήσει αρνητικά, ειδικά σε κατωφέρειες, μιας και θα γλιστρούν περισσότερο και λόγω αδράνειας θα ελέγχονται πιο δύσκολα -πάντα σε σχέση με ένα συμβατικό αυτοκίνητο.

Η παράμετρος του βάρους και γιατί είναι πιο μεγάλο, ισχύει ακόμα περισσότερο για τα τετρακίνητα SUV που κινούνται σε κατηφόρα. Αντίθετα στις ανηφόρες και γενικά σε συνθήκες που η όσο το δυνατόν μεγαλύτερη πρόσφυση είναι το κατεξοχήν ζητούμενο θα κινηθούν σαφώς πιο άνετα σε σχέση με αυτοκίνητα με κίνηση μόνο στους εμπρός τροχούς. Πόσο μάλλον με κίνηση στους πίσω.

Ανεξάρτητα πάντως από αν το SUV είναι τετρακίνητο ή όχι καθοριστικό ρόλο παίζουν, όπως άλλωστε σε κάθε αυτοκίνητο, τα λάστιχα. Ειδικά τα χειμερινά που έχουν σχεδιαστεί ευθύς εξαρχής έτσι ώστε να αποδίδουν πολύ καλά σε χαμηλές θερμοκρασίες και κυριολεκτικό μεταμορφώνουν το αυτοκίνητο και τις δυνατότητές του όταν ο δρόμος είναι καλυμμένος με χιόνι ή πάγο. Μάλιστα σε πολλές περιπτώσεις τετρακίνητα SUV με χειμερινά ελαστικά δεν χρειάζονται καν αλυσίδες.

Κατά τα άλλα και προκειμένου να κινηθούμε σε αυτές τις δύσκολες συνθήκες και με τα SUV, όπως και κάθε αυτοκίνητο, με ασφάλεια πρέπει να ακολουθούμε όσο πιο πιστά μπορούμε και γίνεται μερικούς απλούς κανόνες. Κανόνες όπως το να διατηρούμε απόσταση ασφαλείας από τα αυτοκίνητα που προπορεύονται, να κινούμαστε με χαμηλές ταχύτητες, να μην φρενάρουμε απότομα, να μην κάνουμε άγαρμπες και απότομες κινήσεις, να έχουμε τους προβολείς και –όταν είναι πραγματικά απαραίτητο- τα φώτα ομίχλης αναμμένα, να στρίβουμε όσο πιο ομαλά μπορούμε και στις κατηφόρες να επιλέγουμε να φρενάρουμε και με τον κινητήρα. Στην περίπτωση αυτή δεν θα πρέπει να φοβηθούμε να επιλέξουμε ακόμα και 1η στο κιβώτιο. Επίσης καλό είναι και να αποφεύγονται οι προσπεράσεις αλλά και το να ελέγχουμε τι γίνεται αρκετά μπροστά μας στο δρόμο προκειμένου και προετοιμασμένοι να είμαστε και να αντιδράσουμε σωστά.

Από κει και πέρα προγραμματίζουμε έτσι τις μετακινήσεις ώστε να έχουμε φτάσει στον προορισμό μας ή να έχουμε επιστρέψει στο σπίτι μας πριν νυχτώσει για τα καλά, πέσει ακόμα περισσότερο η θερμοκρασία και αυξηθεί η πιθανότητα δημιουργίας πάγου στο οδόστρωμα. Φυσικά πριν ξεκινήσουμε έχουμε ενημερωθεί, όσο καλύτερα μπορούμε από το newsbomb.gr που παρέχει συνεχή πληροφόρηση, για την κατάσταση των δρόμων στις περιοχές που θα κινηθούμε. Για καλό και για κακό έχουμε και ένα κατάλληλο ζευγάρι αλυσίδων (ή κάποιου άλλου αντίστοιχου βοηθήματος) στο πορτμπαγκάζ μας, το οποίο γνωρίζουμε και να τοποθετούμε σωστά.

ΔΕΙΤΕ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΣΤΗΝ ΠΑΡΑΚΑΤΩ GALLERY