Ο… πολύς Elon Musk είναι ο ιδιοκτήτης της Tesla - Είναι όμως και ο εμπνευστής της;
Του Γιάννη Σκουφή
H αυτοκίνηση πηγαίνει, για διάφορους λόγους που δεν είναι πάντοτε ξεκάθαροι, σαφέστατα προς την ηλεκτροκίνηση, Και μπορεί η ολοκληρωτική μετάβαση να καθυστερήσει ακόμα κάποια χρόνια -από λίγα έως αρκετά- μέχρι να δημιουργηθούν οι υποδομές, να εξελιχθεί η τεχνολογία των μπαταριών και κυρίως να μειωθούν οι τιμές των ηλεκτρικών μοντέλων αλλά η τάση είναι αδιαμφισβήτητη.
Σε αυτή λοιπόν τη νέα τάξη πραγμάτων μια εταιρεία είναι αυτή που ιδρύθηκε ευθύς εξαρχής -μιλάμε για το 2003 και όχι πρόσφατα- για να κατασκευάζει αποκλειστικά ηλεκτρικά μοντέλα και που σήμερα είναι το σημείο αναφοράς σε ότι αφορά το status quo της ηλεκτροκίνησης.
Ο λόγος φυσικά για την Tesla, που μέχρι πριν λίγο καιρό και μέχρι οι καταξιωμένοι κατασκευαστές αποφασίσουν να μπουν -ομολογουμένως με καθυστέρηση- στο παιχνίδι ήταν σε κάποιο βαθμό μονοπώλιο. Ειδικά στο premium κομμάτι της αγοράς.
Μάλιστα η Tesla, ακριβώς λόγω των προβλημάτων που κατά καιρούς έχει αντιμετωπίσει, είναι η πρώτη που προχώρησε στην κατασκευή δικών της εργοστασίων παραγωγής μπαταριών, των λεγόμενων Megafactories.
Μέχρι τώρα πάντως ο δρόμος της δεν ήταν στρωμένος με άνθη. Και πολύ κοντά στη χρεωκοπία βρέθηκε και η μετοχή της θυμίζει κατά καιρούς ασανσέρ και μοντέλα αναγγέλλει που η έναρξη της παραγωγής τους καθυστερεί σημαντικά και στη συνέχεια σέρνεται και παράπονα για ποιότητα κατασκευής όχι ανάλογη της τιμής έχει εισπράξει και για κακές υπηρεσίες σε ότι αφορά τη συντήρηση των μοντέλων της, ενώ είχε να απολογηθεί και για αρκετές πυρκαγιές που συνέβησαν σε αυτοκίνητά της.
Από την άλλη είναι γεγονός πως επιδεικνύει τόσο θάρρος όσο και επιμονή. Για να βελτιώσει τα θέματά της, για να παρουσιάζει πρωτοποριακές προσεγγίσεις σε ότι αφορά π.χ. τη σχεδίαση του εσωτερικού των αυτοκινήτων της ή την εξέλιξη του Autopilot, του συστήματος ημι- αυτόνομης οδήγησής της (εδώ έχει δεχτεί κριτική για το όνομα που χρησιμοποιεί και δημιουργεί εντυπώσεις) αλλά και για την επέκτασή της σε κατηγορίες όπως αυτή των φορτηγών και στη συνέχεια και των ημιφορτηγών.
Η όλη της πορεία είναι συνυφασμένη απόλυτα με έναν άνθρωπο: τον Elon Musk, τον Νοτιοαφρικανικής καταγωγής επιχειρηματία, οραματιστή και μηχανικό, ο οποίος καθορίζει τις τύχες και την πορεία της μάρκας τόσο με τις αποφάσεις του όσο και με τις αναρτήσεις του στα διάφορα social media. Των οποίων και μεγάλος οπαδός είναι αλλά και ικανός χρήστης.
Για τη συντριπτική πλειοψηφία ο Elon Musk είναι η Tesla -πήρε το όνομά της από τον ηλεκτρολόγο μηχανικό και φυσικό Νίκολα Τέσλα- ενώ με μια (σημαντική) δόση υπερβολής θα μπορούσε να θεωρηθεί και το βασικό πρόσωπο αυτής της νέας εποχής της αυτοκίνησης.
Και αυτό παρόλο που η σύλληψη της ιδέας της κατασκευής αποκλειστικά ηλεκτρικών αυτοκινήτων δεν είναι δική του. Άλλωστε η εταιρεία έχει ιδρυθεί, όπως προαναφέραμε, το 2003 από τους μηχανικούς Martin Eberhard και Marc Tarpenning, οι οποίοι προχώρησαν στο εγχείρημα αφότου η GM είχε ανακαλέσει την ίδια χρονιά το δικό της ηλεκτρικό μοντέλο και το απέσυρε.
Όπως συνήθως γίνεται σε αυτές τις περιπτώσεις οι ιδρυτές έψαξαν για χρηματοδότες και ο Musk ήταν αυτός που ηγήθηκε το πρώτου γύρου χρηματοδότησης, ένα χρόνο μετά. Ακολούθησαν και άλλοι, ενώ στον τρίτο μετείχαν και οι συν- ιδρυτές της Google Sergey Brin και Larry Page, ο πρώην πρόεδρος του eBay Jeff Skoll, ο ιδιοκτήτης των Hyatt Nick Pritzker καθώς και διάφορα fund.
Γεγονός είναι πως ο Elon Musk αύξανε συνεχώς το ποσοστό του και την επιρροή του τόσο στο επιχειρηματικό σκέλος όσο και στο καθαρά τεχνικό- δική του ιδέα ήταν η χρήση ανθρακονήματος στο Tesla roadster που είχε μπαταρίες από… laptop και βασιζόταν στη Lotus Elise- ενώ περιορισμένη ήταν η ενασχόλησή του με την καθημερινότητα της εταιρείας.
Φυσικά αυτό άλλαξε κάποια στιγμή το 2007, όταν οι Martin Eberhard και Marc Tarpenning, που ήταν μέχρι τότε ο διευθύνων σύμβουλος και οι οικονομικός διευθυντής της Tesla, εξαναγκάστηκαν να αποχωρήσουν από την εταιρεία που εμπνεύστηκαν και ίδρυσαν και ο έλεγχος πέρασε πλήρως στον Musk. Που όπως είπαμε στην πορεία έγινε συνώνυμος με μια εταιρεία που πρακτικά εξαγόρασε, χωρίς αυτό να μειώνει διόλου την καθοριστική συμβολή του στην εξέλιξή της.
H αποχώρηση πάντως του Eberhard κάθε άλλο παρά ήρεμη ήταν, καθώς, όπως ήταν αναμενόμενο, στράφηκε εναντίον του Musk καταθέτοντας μάλιστα και αγωγή 22 σελίδων. Ένα από τα θέματα τριβής ήταν και το πρώτο Tesla Roadster που κατασκευάστηκε. Ο Eberhard ισχυρίστηκε πως υπήρχε συμφωνία να το πάρει αυτός αλλά ο Musk την αθέτησε και το κράτησε ο ίδιος…