Ο κ. Σοφοκλής Παναγιώτου δημιούργησε το "κόσμημα"... Septem

Ποιός είπε ότι η κρίση τσακίζει μόνο το ηθικό των ανθρώπων; Η περίπτωση του Σοφοκλή Παναγιώτου δείχνει και την αντίστροφη πορεία. Ο ταλαντούχος αυτός οινολόγος δημιούργησε από το μηδέν ένα "κόσμημα" που ακούει στο όνομα Septem (7 στα λατινικά) αριθμός ισοδύναμος με την λέξη δημιουργία. Έβαλε ότι περιουσιακό στοιχείο είχε (με τον αδελφό του) και δημιούργησαν στην Εύβοια την μικροζυθοποιία Septem. Το πιο εκπληκτικό είναι ότι πάλεψε 3,5 χρόνια - μέσα στην κρίση - και φέτος πια μετράει κέρδη. Μαζί με όλα αυτά κέρδισε τον σεβασμό των ανταγωνιστών του στο εξωτερικό αφού ο 43χρονος Παναγιώτου σαρώνει το ένα μετά το άλλο τα διεθνή βραβεία. Ξέρεις τι είναι να την "βγαίνεις" στους Γερμανούς στην ποιότητα μπύρας; Ας τον ακούσουμε.

Ο κ. Σοφοκλής Παναγιώτου δημιούργησε το "κόσμημα"... Septem
10'

Είναι αλήθεια, πως η αγορά μπύρας γίνεται αντικείμενο όλο και μεγαλύτερων προσδοκιών, ποια είναι η δική σας αίσθηση για την εξέλιξη της αγοράς;

Είναι αλήθεια ότι η μπύρα δεν έχει ακολουθήσει την πορεία της κρίσης όπως έχει συμβεί με τα άλλα αλκοολούχα. Σήμερα η φορολογία στα αλκοολούχα είναι πάρα πολύ μεγάλη. Αυτό ευνόησε την μπύρα η οποία έχει γενικότερα μια χαμηλότερη φορολογία. Επίσης είναι ένα προϊόν που δεν νοθεύεται. Πράγμα το οποίο αποτελεί ένα πλεονέκτημα. Γνωρίζω εκ των προτέρων δηλαδή, ότι η μπύρα που θα δοκιμάσω είτε είναι μπύρα ροής είτε είναι μια premium μπύρα, είναι αυτή. Δεν θα είναι κάτι άλλο το οποίο θα είναι νοθευμένο. Σίγουρα η αγορά της μπύρας φαίνεται ότι αντιστάθηκε στην μεγάλη λαίλαπα της κρίσης. Ενδεχομένως η πτώση να είναι πολύ μικρότερη σε σχέση με κάποιους άλλους τομείς ενώ μερικοί μιλούν και για μικρή αύξηση φέτος. Όπως για παράδειγμα η πτώση έως και 40% που εμφανίζουν άλλα αλκοολούχα ποτά. Η μπύρα δεν έχει τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κλάδος του κρασιού αυτή τη στιγμή. Αυτή τη στιγμή στην αγορά της μπύρας, δραστηριοποιούνται, 17 επιχειρήσεις. Υπάρχουν κάποιες μικροζυθοποιές, κάποιες λίγο μεγαλύτερες οι οποίες έχουν καταφέρει να δημιουργήσουν ένα αγοραστικό κοινό και ταυτόχρονα έχουν καταφέρει να διαφοροποιήσουν το τοπίο που επικρατούσε τα τελευταία χρόνια.

Κρατώντας ως θετικό το γεγονός ότι σε ορισμένες περιοχές όπως η Σαντορίνη, η Τήνος και η Ρόδος δημιουργούνται μικρές ζυθοποιίες οι οποίες φιλοδοξούν να πάρουν ένα μέρος της πίτας. Ποιά είναι η άποψή σας;

Είναι πολύ θετικό πρώτα από όλα ότι οι περισσότερες μικρές ζυθοποιίες είναι σε νησιά. Είναι στην Εύβοια που είμαστε εμείς, σε Σαντορίνη, Κέρκυρα, Κρήτη, Ρόδο, θα μπορούσαμε να φτιάξουμε τα "κύματα της μπύρας" ενδεχομένως. Αν συνδεθούμε και δημιουργήσουμε μια τέτοια τάση ανάμεσα στα μικρά ζυθοποιία τα οποία υπάρχουν στην Ελλάδα. Είναι πολύ καλό γιατί ουσιαστικά όταν δημιουργείται μια τέτοια μονάδα, ανεβαίνει συνολικά ο χώρος της ζυθοποιίας και αυτό είναι το ζητούμενο.

Τα νησιά επίσης, παίρνουν και ένα κομμάτι της ζήτησης από την πλευρά των ξένων επισκεπτών της χώρας.

Αναμφισβήτητα. Ο τουρισμός είναι ουσιαστικά ένα πολύ μεγάλο κομμάτι της αγοράς στο οποίο στοχεύει κάθε ζυθοποιία. Παρόλο που ο τουρισμός είναι συγκεντρωμένος σε ένα πολύ μικρό διάστημα, κυρίως τους καλοκαιρινούς μήνες θα πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί εάν το εγχείρημα που κάνουμε θα παραμείνει βιώσιμο. Γιατί όταν έχεις μια κατανάλωση, ένα το χειμώνα και δέκα το καλοκαίρι, αυτό δημιουργεί αρκετά προβλήματα στην λειτουργία μιας επιχείρησης και στο θέμα της απόσβεσης του εξοπλισμού μέσα στο χρόνο.

Θα ήθελα να σταθούμε λίγο στα τεκταινόμενα του κλάδου καθώς αυτός συνδέεται και με την αγροτική παραγωγή και την περιφερειακή ανάπτυξη. Δώστε μας μια εικόνα για το τι αντιπροσωπεύει η εγχώρια παραγωγή μπύρας. Ουσιαστικά μιλάμε για το συντριπτικό κομμάτι της κατανάλωσης.

Νομίζω ότι είναι πάνω από το 98%, εάν δεν κάνω λάθος, η μπύρα που παράγεται αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα. Παράγεται και από εταιρείες ξένων συμφερόντων, δεν έχει όμως σημασία, σημασία έχει ότι η παραγωγή γίνεται στην Ελλάδα, εργάζονται Έλληνες εργαζόμενοι, ότι υπάρχουν εργοστάσια αυτή τη στιγμή στην χώρα μας. Θεωρητικά θα πρέπει να είναι πάρα πολύ μεγάλο αυτό το ποσοστό. Δεν έχω ακριβή στατιστικά στοιχεία, αλλά εκτιμώ πως πρέπει να είναι μεταξύ 95% με 98%, καθώς το μερίδιο της εισαγόμενης μπύρας είναι πάρα πολύ μικρό.

Η κατανάλωση τους θερινούς μήνες είναι πάρα πολύ μεγάλη, εσείς ως εταιρεία "σπάσατε" αυτό το κατεστημένο;

Εμείς είμαστε λίγο διαφορετικοί, καθώς η διαφορά κατανάλωσης μεταξύ χειμώνα και καλοκαίρι δεν είναι πάρα πολύ μεγάλη. Έχουμε καταφέρει να έχουμε ένα ικανοποιητικό μερίδιο πωλήσεων και τους χειμερινούς μήνες. Δεν υπάρχει αυτό το ένα προς δέκα, ένα προς 15, που ενδεχομένως υπάρχει σε κάποιες άλλες εταιρείες.

Αυτό πως το καταφέρατε;

Έχει να κάνει με το που στοχεύεις, υπάρχουν αυτή τη στιγμή, τελικά σημεία, μαγαζιά που η κατανάλωση μπύρας είναι 365 μέρες το χρόνο. Δεν έχει να κάνει με ένα εποχιακό προϊόν. Υπάρχουν οι μπυρόφιλοι, οι πραγματικοί καταναλωτές μπύρας.

Υπάρχει δηλαδή μια αλλαγή στην συμπεριφορά του καταναλωτή;

Πράγματι, ενδεχομένως θα έλεγα έχει να κάνει και με τον καιρό που δεν κάνει παρά πολύ κρύο φέτος. Έχει να κάνει με το γεγονός ότι η μπύρα είναι ένα οικονομικότερο προϊόν σε σχέση με τα άλλα αλκοολούχα ποτά. Ένα προϊόν το οποίο δεν νοθεύεται. Πάντως, υπάρχει μια άνοδος πωλήσεων και τους χειμερινούς μήνες. Επιπλέον σε εμάς το προϊόν είναι αρκετά ιδιαίτερο, προσπαθήσαμε να έχουμε μια διαφοροποιημένη μπύρα, μπύρα που θα δημιουργήσει επώνυμη ζήτηση στον καταναλωτή. Και υπάρχει αυτή τη στιγμή μια μερίδα καταναλωτών η οποία εμπιστεύεται τα προϊόντα μας και αυτή η μερίδα διαρκώς διευρύνεται.

Εσείς προέρχεστε και από έναν τομέα που έχει να κάνει με την παραγωγή οίνου και είστε ένας άνθρωπος πάρα πολύ δεμένοςμε αυτό που λέμε παραγωγή. Έχετε δημιουργήσει ένα πολύ ξεχωριστό προϊόν, αυτό είναι μια πραγματικότητα και το αναγνωρίζει και ο ανταγωνισμός και η αγορά. Θα ήθελα να μου πείτε πως εμφανίζεται η πορεία της εταιρείας σας στα τρεισήμισι χρόνια λειτουργίας της. Μια σύντομη ουσιαστικά πορεία που όμως έχει να δείξει αποτελέσματα.

Εμείς ξεκινήσαμε ουσιαστικά, το καλοκαίρι του 2009. Θεωρητικά αυτή η χρονιά για εμάς ήταν χαμένη, καθώς μιλάμε για τα μέσα του καλοκαιριού, που οι αγορές έχουν ξεκινήσει, έχει ολοκληρωθεί η περίοδος της προώθησης, που θα μπεις, σε ποιους καταλόγους, σε ποια μαγαζιά θα μπεις. Μετά λοιπόν, από τρεισήμισι χρόνια τα αποτελέσματα είναι πολύ θετικά. Φέτος η εταιρεία έχει κλείσει με μια αύξηση πωλήσεων των προϊόντων κοντά στο 70% με 75%. Τρέχουμε αυτή τη στιγμή ένα επενδυτικό σχέδιο που έχει να κάνει με την αύξηση παραγωγής μπύρας. Το οποίο ουσιαστικά το κάνουμε για να ανταπεξέλθουμε στην ζήτηση χωρίς όμως σε καμία περίπτωση να αλλάξουμε την αρχική μας στόχευση που είναι η συγκεκριμένη ποιότητα και η παραγωγή πολλών διαφοροποιημένων προϊόντων. Θέλω να πω εδώ πως στόχος μας δεν είναι να φτάσουμε τα χίλια, δυο χιλιάδες, χρησιμοποιώ τυχαία νούμερα, από ένα τύπο μπύρας, θα προτιμούσα να έχω δέκα τύπους μπύρας με 100 μπουκάλια πώλησης στον καθένα. Εμείς αυτό θέλαμε να δημιουργήσουμε και από την αρχή, διαφορετικές γεύσεις, διαφορετικά προϊόντα, θέλαμε να δείξουμε τελικά ότι μπύρα δεν είναι ένα δροσιστικό καλοκαιρινό ποτό, το οποίο το έχουμε συνδέσει, εάν θέλετε, με μια λογική αναψυκτικού. Είναι μια λογική ποτού, όπως είναι το κρασί, όπως είναι το ουίσκι, ισχύουν οι ίδιοι κανόνες, γευσιγνωσίας και οργανοληπτικής δοκιμής που ισχύουν σε έναν καλό καφέ, σε ένα μαλτ ουίσκι ή στο κρασί. Οπότε η προσέγγισή μας είναι περισσότερο οινολογική. Το background μου είναι οινολογικό όποτε δεν θα μπορούσα να ξεφύγω.

Αυτό μεταφράστηκε εάν θέλετε και στην ίδια την επωνυμία της εταιρείας, Septem. Μιλήστε μας λίγο για αυτό.

Septem είναι ο αριθμός 7 στα λατινικά. Ο αριθμός της δημιουργίας. Ουσιαστικά κάθε τύπος που παράγουμε φέρει το όνομα μιας ημέρας, μέχρι στιγμής έχουμε φτάσει στους πέντε τύπους μπύρας μας μένουν δύο μέρες ακόμα για να κλείσουμε το φάσμα των εμπορικών προϊόντων μας.

Πείτε μας λίγα πράγματα για τα προϊόντα σας

Έχουμε την μπύρα με μέλι, η οποία είναι η ναυαρχίδα των πωλήσεών μας. Είναι μια ιδιαίτερη μπύρα που έχει όμως αναγνωριστεί. Το 2012 εξάλλου πήρε το χρυσό μετάλλιο στο International Beer Challenge, έναν από τους μεγαλύτερους ευρωπαϊκούς διαγωνισμούς μπύρας, ως η καλύτερη μπύρα με μέλι στην κατηγορία της. Είναι μια μπύρα που έχει επώνυμη ζήτηση, πρόσφατα παρουσιάσαμε μια καινούργια μαύρη μπύρα η οποία είναι τύπου porter, η συγκεκριμένη ήταν πέρσι ένα εποχιακό προϊόν είχε πολύ μεγάλη απήχηση στους καταναλωτές και πλέον την έχουμε κανονικά σαν εμπορικό προϊόν στη γκάμα μας. Ταυτόχρονα εγκαινιάζουμε αυτό το μήνα μια σειρά από μπύρες που θα είναι one off. Ουσιαστικά πρόκειται για μπύρες, εάν θέλετε, πειραματικές, μπύρες οι οποίες θα είναι πολύ λίγο χρόνο στην αγορά. Τελείως διαφορετικές γεύσεις μπύρας. Θα ανήκει σε μια σειρά που την ονομάζουμε Hobby. Hoppy Beer. Hobby γιατί κάνουμε το κέφι μας, hoppy γιατί θα έχουν πολύ έντονη παρουσία λυκίσκου και θα είναι διάφορες μπύρες που θα τρέχουν μέσα στο χρόνο.

Το αξιοσημείωτο είναι πως παρότι κάνετε το κέφι σας, το όλο εγχείρημα είναι πολύ επιτυχημένο επιχειρηματικά.

Νομίζω το σημαντικότερο πράγμα για να κάνεις κάτι καλό είναι να το κάνεις με κέφι. Όταν έφτιαχνα κρασιά, δεν το έκανα έτσι απλά, επιχειρηματικά για βιοποριστικούς λόγους, το έκανα γιατί ήταν κάτι το οποίο με κάλυπτε. Το έκανα γιατί ζούσα όμορφα σε αυτό το χώρο του κρασιού. Όπως τώρα περνάω όμορφα φτιάχνοντας μπύρες. Το γεγονός ότι αυτό που κάνουμε έχει αποδοχή είναι κάτι πάρα πολύ σημαντικό και πάρα πολύ όμορφο.

Ποιος είναι ο στόχος σας για τα επόμενα 2-3 χρόνια.

Ουσιαστικά το επιχειρηματικό σχέδιο που είχαμε από την αρχή, είναι κάποια στιγμή να φτάσουμε έναν αριθμό φιαλών μπύρας συγκεκριμένο, ο οποίος απέχει σε σχέση με αυτό που κάνουμε τώρα. Παρόλο που για τέταρτο χρόνο λειτουργίας είμαστε μέσα στα πλαίσια αυτού που είχαμε προσχεδιάσει. Το πλάνο ανάπτυξης της εταιρείας όπως το είχαμε σχεδιάσει εξ αρχής θα μπορέσει να ολοκληρωθεί σε δύο τρία χρόνια από τώρα.

Ωστόσο η στόχευσή σας παραμένει στην εγχώρια αγορά; Ή υπάρχουν και σκέψεις για εξωστρέφεια;

Ουσιαστικά το στήσιμο της Septem εξαρχής δεν παραπέμπει σε μια στενή τοπική αγορά. Δεν θέλαμε να συνδέσουμε ουσιαστικά το όνομά μας με ένα τοπωνύμιο. Όχι επειδή αρνούμαστε την καταγωγή μας, είμαστε πολύ υπερήφανοι για αυτή και για αυτό που κάνουμε. Αλλά η ζυθοποιία ονομάζεται Septem έγινε εξαρχής μια ένα πολύ καλό στήσιμο στο κομμάτι του branding. Να σημειώσουμε εδώ ότι το 2010 την πρώτη χρονιά παρουσίας μας στην αγορά σε έναν πολύ μεγάλο ευρωπαϊκό διαγωνισμό στο Λονδίνο η Septem πήρε το μεγάλο χρυσόμετάλλιο στο design & packaging ανάμεσα σε όλα τα ζυθοποιία που έλαβαν μέρος. Πράγμα πολύ σημαντικό για μια νεοσύστατη εταιρεία μόλις 12 μηνών και μια αμιγώς ελληνική εταιρεία. Το branding έγινε από ελληνική επιχείρηση πράγμα και αυτό πάρα πολύ σημαντικό και ουσιαστικά όλο το concept μας είναι να μπορέσουμε κάποια στιγμή να είμαστε και σε αγορές του εξωτερικού, ήδη έχουμε παρουσία στην Αγγλία, πολύ δύσκολη αγορά, για όλα τα προϊόντα. Στην Κύπρο και τέλος Φεβρουαρίου ξεκινάμε και σε δύο νέες αγορές πιθανότατα Βραζιλία και Καναδά.

Είστε πραγματικά ένα αισιόδοξο κομμάτι της ελληνικής πραγματικότητας του 2013.

Νομίζω η αισιοδοξία θα έλθει σε αυτή τη χώρα εάν επιστρέψουμε σε αυτό που πρέπει να κάνουμε, στο να παράγουμε. Η παροχή υπηρεσιών δεν μπορεί να μας βγάλει από αυτή την κρίση.

Ροή Ειδήσεων Δημοφιλή