Για ποια ελληνική εταιρεία οι Γερμανοί παράγουν φασόν;
Κάπου εκεί στις αρχές της δεκαετίας του ’80, η κυρία Ευαγγελία Περγαντά, χημικός στο επάγγελμα, ήταν το πρόσωπο που χτυπούσε την πόρτα των ελλήνων φαρμακοποιών προτείνοντάς τους να βάλουν στα ράφια τους τη βιταμίνη C. Hαπορία αλλά και τα αρνητικά τους σχόλια δεν πτόησαν την μάχιμη επιχειρηματία η οποία μόλις είχε επιστρέψει από την Αγγλία όπου είχε παρατηρήσει ότι αυτό που πρότεινε ήταν καθεστώς. Τριάντα χρόνια μετά η κυρία Περγαντά δεν κέρδισε απλώς το στοίχημα με τους έλληνες φαρμακοποιούς αλλά κατόρθωσε το ακατόρθωτο: γερμανικές και αγγλικές εταιρείες να παράγουν (φασόν)για λογαριασμό της προϊόντα ελληνικής τεχνογνωσίας. Η PowerHealthαποτελεί ένα από τα «Διαμάντια» της ελληνικής επιχειρηματικής ζωής που ήδη ανοίγουν δρόμους στο εξωτερικό.
«H PowerHealth είναι μία από τις λίγες ελληνικές επιχειρήσεις οι οποίες δεν έχουν δανειστεί ποτέ. Ότι έκανε το έκανε μόνη της. Είναι πλήρως αυτό-χρηματοδοτούμενη εταιρεία. Το συντριπτικό κομμάτι των κερδών της τα επανεπενδύει όλα αυτά τα χρόνια» μας λέει με περηφάνια ο κ. Γιάνης Κοκοσιούλης, υπεύθυνος marketingτης επιχείρησης.
- Που παράγονται τα προϊόντα της PowerHealth;
Έχουμε προσπαθήσει αλλεπάλληλες φορές να κάνουμε την παραγωγή στην Ελλάδα. Αυτό, όμως, δεν κατέστη δυνατό. Δεν βοηθά το όλο επιχειρηματικό περιβάλλον. Έτσι, τα προϊόντα μας παράγονται κατά 70% στη Γερμανία και κατά 30% στην Αγγλία. Υπό μία έννοια όμως αυτά είναι ελληνικά. Εμείς δημιουργούμε την φόρμουλα του προϊόντος. Για παράδειγμα, αποφασίζουμε να βγάλουμε ένα φυτικό σιρόπι, η σύστασή του καθορίζεται από την δική μας επιστημονική ομάδα. Κι αυτό είναι μία διαδικασία που έχει να κάνει με τεστ, κλινικές μελέτες που κάνουμε εμείς οι ίδιοι. Έτσι όταν πλέον έχουμε φτάσει στο σημείο που μπορεί να παραχθεί το συγκεκριμένο προϊόν όλα έχουν προετοιμαστεί από εμάς με μεγάλη ακρίβεια. Ακόμη και στην παραγωγή του στο εξωτερικό, δικό μας επιτελείο παρακολουθεί την όλη διαδικασία στο σημείο παραγωγής έτσι ώστε να τηρηθούν οι δικές μας προδιαγραφές.
Εδώ στα κεντρικά μας γραφεία στη Μεταμόρφωση δεν έχουμε μόνον σύγχρονους αποθηκευτικούς χώρους. Έχουμε το τμήμα R&D (Research @ Development), το δικό μας τμήμα έρευνας και ανάπτυξης νέων προϊόντων.
- Με δύο λόγια η εταιρεία έχει δική της τεχνογνωσία;
Τεράστια τεχνογνωσία. Ξέρετε είναι ιδιαίτερα αισιόδοξο ότι υπάρχουν και άλλες ελληνικές εταιρείες οι οποίες αναπτύσσουν τη δική τους τεχνογνωσία ανεβάζοντας συνολικά το επίπεδο της χώρας. Ανάμεσα σε αυτές είναι η Fresyderm, η Apivitaκαι άλλες πρωτοπόρες επιχειρήσεις. H μοναδικότητα της HealthPower είναι ότι δεν υπάρχει άλλη εταιρεία στο συγκεκριμένο χώρο που να έχει τόσο πλούσιο χαρτοφυλάκιο προϊόντων. Ανάμεσά τους πολυτονοτικά, φυσικά καλλυντικά, σιρόπια, κάψουλες για το αδυνάτισμα και πληθώρα άλλων προϊόντων
- Τι πωλήσεις είχε η εταιρεία το 2012;
Έφτασαν τα 12,5 εκατομμύρια ευρώ με κερδοφορία περίπου στα 4 εκατομμύρια ευρώ.
- Δεν σας επηρέασαν οι εξελίξεις στον χώρο των φαρμακείων;
Η αλήθεια είναι ότι ο χώρος των φαρμακοποιών – που αποτελούν και τους μοναδικούς άμεσους συνεργάτες της PowerHealth– ευρίσκεται σε συνεχείς ανακατατάξεις: από τα 11.000 φαρμακεία έχουν μείνει 9.000 και σύμφωνα με τις εκτιμήσεις εκπροσώπων της αγοράς θα μείνουν 5.000. Η διοίκηση όμως της PowerHealthεπιμένει στο κανάλι αυτό, παρά το γεγονός ότι άλλες επιχειρήσεις «δοκιμάζουν τα φτερά τους» στα εμπορικά κέντρα και στα καταστήματα καλλυντικών. Μένουμε στο χώρο του φαρμακείου διότι τα προϊόντα μας είναι αυτού του χώρου. Δεν είναι καλλυντικά. Είναι συμπληρώματα διατροφής. Είναι φυσικά προϊόντα υγείας. Αν κάποιος προμηθευτεί ένα από αυτά τα προϊόντα, πρέπει να το κάνει με συγκεκριμένες διαδικασίες. Τον πρώτο λόγο τον έχουν οι ειδικοί και όχι κάποιοι πωλητές πολυκαταστημάτων. Μόνο ένας φαρμακοποιός μπορεί να το δώσει.
- Η δυστοκία της εγχώριας αγοράς σας οδηγεί σε εξωστρεφείς κινήσεις;
Πράγματι, τα τελευταία δύο χρόνια έχουμε μπει στη λογική των εξαγωγών. «Κλείσαμε» την Κύπρο τώρα «κλείνουμε» όλη την Ρουμανία με πάνω από 1.000 φαρμακεία. Πάμε να κλείσουμε το Κουβέϊτ, τη Νότια Αφρική και άλλες χώρες.
- Τι μέρος του τζίρου σας αποτελούν οι εξαγωγές;
Είναι περίπου 15%. Εμείς θεωρούμε αυτό το ποσοστό πολύ μικρό. Ξέρετε τέτοια προϊόντα σε χώρες της Μέσης Ανατολής, της Αραβικής Χερσονήσου, της Δυτικής Ευρώπης και της Ανατολικής Ευρώπης κάνουν τεράστιους τζίρους σε ανάλογα προϊόντα, οπότε για εμάς ανοίγεται ένα ευρύτατο πεδίο επιχειρηματικής δραστηριότητας
- Από τα προϊόντα που έχετε στο χαρτοφυλάκιό σας ποια αποτελούν την εμπορική αιχμή της εταιρείας;
Κοιτάξτε, στην εχινάτσια η HealthPower έχει το 83% της αγοράς. Εμείς το φέραμε πρώτοι κι έτσι ελέγχουμε το μεγαλύτερο κομμάτι της αγοράς. Επίσης οι κάψουλες αδυνατίσματος πάνε πάρα πολύ καλά κι αυτό διότι έρχονται να εξυπηρετήσουν μία ανάγκη για κάθε γυναίκα. Προϊόντα όπως είναι η βιταμίνη C αλλά και τα συμπλέγματα βιταμινών είναι επίσης σημαντικά προϊόντα
- Υπάρχει περίπτωση να μπει η εταιρεία σε παραγωγική διαδικασία στην Ελλάδα;
Την επένδυση μπορούμε να την κάνουμε ανά πάσα στιγμή. Το μεγάλο πρόβλημα είναι ότι αλλάζει συνεχώς το νομοθετικό πλαίσιο. Αλλάζουν οι φορολογικοί συντελεστές. Είναι αλλιώς να έχεις ένα σταθερό επιχειρηματικό περιβάλλον που σου λέει έλα εδώ θες να επενδύσεις, θέλεις να κάνεις παραγωγή θα έχεις αυτούς τους φορολογικούς συντελεστές σταθερούς για 20 χρόνια και άλλο να ευρίσκεσαι συνεχώς ενώπιον εκπλήξεων. Δυστυχώς το περιβάλλον είναι εντελώς ευμετάβλητο.
- Τελευταία βλέπουμε να προβάλλετε κάποια νέα προϊόντα όπως το ιπποφαές, τη μαστίχα κλπ.
Και δεν έχετε δει ακόμη τίποτε. Σε λίγο καιρό θα δείτε πολλές νέες εκπλήξεις. Είναι το καινούργιο μας το αδυνατιστικό. Λέγεται premiumτο οποίο δεν υπάρχει πουθενά στην Ευρώπη. Είναι αποκλειστικά δική μας πατέντα και φόρμουλα.
- Από τα ελληνικά αγροτικά προϊόντα ποια θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν στην δική σας δραστηριότητα;
Υπάρχουν πολλά. Το ρόδι για παράδειγμα το εκμεταλλευόμαστε ήδη. Την μαστίχα της Χίου, που είναι πολύ σημαντική για τις στομαχικές διαταραχές, τη φτιάξαμε ήδη. Το ίδιο και το ιπποφαές. Προς την κατεύθυνση αυτή είμαστε σε συνεχή αναζήτηση.
- Η επόμενη περίοδος που θα κυκλοφορήσετε νέα προϊόντα πότε θα είναι;
Θα είναι το Σεπτέμβριο οπότε από τέλη Αυγούστου εμείς θα είμαστε πανέτοιμοι. Αυτή τη στιγμή κάνουμε κλινικές μελέτες κάτι που ισχύει για όλα μας τα προϊόντα. Με του που θα τελειώσουμε ξεκινάμε την παραγωγή των προϊόντων μας η οποία θα τελειώσει τον Ιούνιο. Αμέσως μετά οργανώνουμε τους αποθηκευτικούς μας χώρους και τέλη Αυγούστου γίνεται η διανομή.
- Στα φαρμακεία;
Πάντα, παρακολουθούμε τις αλλαγές στον χώρο που αξίζει να πούμε ότι έχουμε και πολύ θετικά βήματα. Δημιουργούνται φαρμακεία που πραγματικά κάνουν τον πελάτη τους να νοιώθει καλά. Δείτε τον Σακόπουλο στο Δάσος Χαϊδαρίου, την Σωτηροπούλου στο Χαλάνδρι, τη Μορφοπούλου στη Λεωφόρο Βουλιαγμένης – πήρε το πρώτο βραβείο Αρχιτεκτονικής στην Ευρώπη - και πολλούς ακόμη που έχουν δημιουργήσει μοναδικά καταστήματα. Πρόκειται για πολυχώρους που όταν μπαίνεις μέσα δεν νοιώθεις ότι μπαίνεις επειδή είσαι άρρωστος. Είναι χώροι πολύ ευχάριστοι που δείχνουν το μέλλον του κλάδου.
Συνέντευξη στον Σπύρο Κτενά