Η εταιρία που μαθαίνει τους Αυστραλούς να πίνουν ελληνικό αναψυκτικό
Ποια είναι η ελληνική εταιρεία που μαθαίνει τους Αυστραλούς να πίνουν ελληνικό αναψυκτικό; Ποιοι είναι οι επιχειρηματίες που δραστηριοποιούνται σε μια αγορά που πέφτει 7%-12% και οι ίδιοι κάθε χρόνο ανεβαίνουν με 20%; Ποια είναι τα τρία αδέρφια που έχουν κάνει τις πολυεθνικές εταιρείες ποτών να παραμιλάνε; Γιατί οι ίδιοι έβαλαν πλώρη και για την Νότια Αφρική και πως κατόρθωσαν να έχουν εξέχουσα θέση στα ράφια της Tesco στην Αγγλία;
Η πορεία τους είναι σίγουρα σταθερή και έντονα αναπτυξιακή. Πρόκειται για τα τρία αδέρφια Γιάννη, Κωνσταντίνο και Πλάτωνα Μαρλαφέκα οι οποίοι εκπλήσσουν συνεχώς με τις επιχειρηματικές τους πρωτοβουλίες. Μετά την επιτυχία τους στα κλασσικά αναψυκτικά μπήκαν και στην Cola που όπως οι ίδιοι λένε «Η LouxColaπίνεται πολύ ευχάριστα». Ας ακούσουμε τι έχει να μας πει γι αυτή την εκπληκτική πορεία ο κ. Πλάτωνας Μαρλαφέκας στη συνομιλία που είχαμε μαζί του. Μεταξύ άλλων ο ίδιος – ως πρόεδρος του Επιμελητηρίου Αχαίας – μας μεταφέρει μία εξαιρετικά δυσάρεστη είδηση: η Πάτρα έχει την μεγαλύτερη ύφεση σε ολόκληρη τη χώρα
- Κύριε Μαρλαφέκα πως κύλησαν τα πράγματα την τελευταία δύσκολη διετία;
Κινηθήκαμε ανοδικά. Από 21,7 εκατ. ευρώ το 2011 ανεβήκαμε στα 24,5 εκατ ευρώ το 2012. Διαθέσαμε βεβαίως μεγαλύτερες ποσότητες αναψυκτικών διότι κινηθήκαμε σε χαμηλότερα επίπεδα τιμών και περισσότερες προσφορές.
- Τα τελικά σας αποτελέσματα;
Συνεχίζουμε να διατηρούμε τη δύναμή μας στην κερδοφορία. Θα κινηθούμε περίπου στα ίδια επίπεδα κερδοφορίας με αυτά του 2011.
- Στις εξαγωγές πως κινείστε;
Κινούμαστε ανοδικά. Απλώς επειδή η ελληνική αγορά μας δίνει κάθε χρόνο αυξήσεις της τάξης του 20% αντιλαμβάνεστε ότι αφενός δίνουμε περισσότερο βάρος στην εγχώρια αγορά και αφετέρου ότι η αύξηση των εξαγωγών μας δεν φαίνεται. Δηλαδή αν είχα μείνει στα 10 εκατομμύρια ευρώ που είμασταν πριν 4-5 χρόνια οι εξαγωγές μας θα ήταν το 20% του τζίρου τώρα είναι πολύ λιγότερο αφού ο τζίρος μας έφρασε τα 25 εκατομμύρια ευρώ.
- Κυρίως ποιες ξένες αγορές ανοίγετε;
Κοιτάξτε, στην Ευρώπη είμαστε στην Κύπρο, Ιταλία, Αγγλία και Γερμανία. Αυτή τη στιγμή δίνουμε βαρύτητα στη Γερμανία. Η Κύπρος είναι ένα ερωτηματικό διότι μπαίνει και αυτή σε ύφεση και οι εμπλεκόμενες επιχειρήσεις έχουν σοβαρά θέματα να αντιμετωπίσουν. Από εκει και πέρα η Αυστραλία πάει πολύ καλά. Ήδη μπήκαμε στα Colsσυνολικά σε 200 καταστήματα – είχαμε αρχικά μπει πιλοτικά σε 15 καταστήματα - επίσης ο Καναδάς πάει καλά.
Από όλες αυτές τις αγορές αυτή που έχει τις περισσότερες προσδοκίες είναι η Αυστραλία διότι εκεί δουλεύουν πολύ και τα εισαγόμενα προϊόντα. Για παράδειγμα, το νούμερο ένα brand αναψυκτικών στην Αυστραλία είναι ιταλικό, το οποίο μάλιστα είναι και πολύ ακριβό. Κοιτάξτε εμείς θα δώσουμε ένα πρόσθετο βάρος στην αγορά της Αυστραλίας διότι έχουμε «ανάποδη σαιζόν»: το χειμώνα που έχουμε εδώ εκεί έχουν καλοκαίρι. Το ίδιο συμβαίνει και με την Νότια Αφρική. Πρόκειται για δύο μεγάλες αγορές που μας ταιριάζουν.
- Η Γερμανία;
Ναι είναι μια καλή αγορά. Και μάλιστα λόγω και του ελληνικού στοιχείου που θα ξανα-ανθίσει θα προσπαθήσουμε να την ανοίξουμε. Το ίδιο θα κάνουμε και στην Αγγλία. Αναμφίβολα πρέπει και στρατηγικά να το δούμε πιο θερμά το θέμα των εξαγωγών για να μπορέσουμε να πάρουμε αυτό που μας αναλογεί από τις τεράστιες αγορές του εξωτερικού.
- Συνέργειες μπορούν να γίνουν με άλλες ελληνικές επιχειρήσεις έτσι ώστε να ανοίξετε ξένες αγορές.
Μόνον με συνέργειες μπορούμε να προχωρήσουμε. Δείτε – για παράδειγμα - τη μόδα που έχει αρχίσει και που ακούει στο όνομα «ελληνική γωνιά». Αυτό ήταν μία πρόταση που είχα κάνει από το 2004 στην τότε διοίκηση του ΟΠΕ. Η ιδέα είναι απλή: μαζευόμαστε 10-15 εταιρείες και φτιάχνουμε ελληνική γωνιά.
Κοιτάξτε τόσα χρόνια πάμε σε εκθέσεις, επιχειρηματικές αποστολές, ξοδεύουμε χρήματα για ποιό σκοπό; Να βγούμε στο ράφι. Ωραία. Και γιατί δεν πάμε να το «αγοράσουμε» το ράφι; Κάνουμε ένα cluster επιχειρήσεων και το αγοράζουμε εκθέτοντας τα προϊόντα μας. Νομίζω ότι αυτή τη περίοδο η ιδέα αυτή έχει ωριμάσει και γίνεται πράξη. Το θέμα βέβαια είναι να πεις ότι κάθε χρόνο θα πηγαίνω σε μία αγορά. Υπάρχει λοιπόν η μόδα – κυρίως στην Αγγλία και την Αυστραλία - που ακούει στο όνομα «μεσογειακό ράφι». Εμείς μπήκαμε στην Αγγλία στα Tesco και στα Cols στην Αυστραλία. Στην Αγγλία έχουν μπει συνολικά πάνω από 100 κωδικούς ελληνικών προϊόντων.Η αλήθεια πάντως είναι ότι οι συνέργειες των ελλήνων επιχειρηματιών δεν είναι εύκολη υπόθεση. Είμαστε λίγο εσωστρεφείς στις μεταξύ μας συνεργασίες
- Φέτος όλοι μιλούν για 17 εκατομμύρια τουρίστες. Αυτό λογικά θα δώσει μία ώθηση στην αγορά των αναψυκτικών;
Ασφαλώς θα δώσει. Απλώς στην Ελλάδα το ζητούμενοι είναι για τι τουρισμό μιλάμε. Γιατί όταν πας σε ξενοδοχείο που είναι allinclusiveκαι σου προσφέρουν αντί για φέτα λευκό τυρί τι υπεραξία μπορεί να δημιουργηθεί στην Ελλάδα; Δεν σου λέω στα δικά μας προϊόντα. Σου λέω τυρί. Αυτό που συνηθίζουν πολλοί έλληνες ξενοδόχοι – όχι όλοι – είναι να τους δίνουν φθηνά προϊόντα.
- Όλη αυτή η εκστρατεία του Ξενοδοχειακού επιμελητηρίου για το ελληνικό πρωϊνό δεν έχει αποδώσει κάτι;
Ρώτησέ τους -επειδή κι εγώ θα τους βοηθήσω – όταν φτάνουν στο δια ταύτα: «μπορείτε να επιβάλλετε συγκεκριμένα ελληνικά προϊόντα;» Και δεν λέω μάρκα. Λέω φέτα για παράδειγμα. Αν μου φέρνεις το βουλγάρικο τι υπεραξία δημνιουργείται στην Ελλάδα.
- Κύριε Μαρλαφέκα, θα θέλαμε να μας δώστε μία γενική εικόνα της συνολικής αγοράς αναψυκτικών;
Κοιτάξτε όταν μιλάμε για την αγορά - τουλάχιστον αυτό που μετράνε οι εταιρείες ερευνών – αφορά την λεγόμενη «ζεστή αγορά». Σύμφωνα με τα στοιχεία αυτά, τα τελευταία τρία χρόνια η αγορά συρρικνώνεται. Μάλιστα κάθε χρόνο έχουμε μία μείωση 7% -12%. Σύμφωνα με την τελευταία μέτρηση που πήραμε την τελευταία εβδομάδα δείχνει ότι ενώ κάθε μήνα πηγαίναμε κάτω 7,5%-8% έχουμε φτάσει στο μείον 4%. Βλέπουμε δηλαδή ότι σταμάτησε λίγο η καθοδική πορεία. Αυτό σημαίνει ότι στο επόμενο εξάμηνο ίσως βρούμε τον πυθμένα για να αποκτήσουμε πλέον μία ισορροπία.
Άρα τα τελευταία τρία χρόνια η αγορά των αναψυκτικών – έστω η «ζεστή αγορά» – έχει μια μείωση πάνω από 25%. Στην «κρύα αγορά» - δηλαδή εστιατόριο, καφέ, ταβέρνα - μπορεί να φτάνει και το 50% μείωση αλλά αυτό δεν μπορεί με ακρίβεια να το μετρήσει κανείς. Ξέρετε το 80% της κατανάλωσης αναψυκτικών γίνεται στο σπίτι. Έξω δεν καταναλώνει κανείς ιδιαίτερα τα αναψυκτικά.
- Αλήθεια ποιες είναι οι διαστάσεις της συνολικής αγοράς αναψυκτικών;
Παλιά κάναμε μία εκτίμηση για 650 εκατομμύρια ευρώ. Σήμερα γίνεται λόγος για κάτω από 500 εκατομμύρια ευρώ. Όμως και πάλι όλα αυτά βασίζονται σε υποκειμενικές εκτιμήσεις των εμπλεκόμενων επιχειρήσεων αφού επίσημα τεκμηριωμένα στοιχεία δεν υπάρχουν.
- Το νομοθετικό πλαίσιο αλλάζει και πάμε σε σχήματα παραγωγής μπύρας-νερού-αναψυκτικού. Τι πιθανότητες έχει να συμβεί κάτι τέτοιο;
Ξέρετε αυτή η εξέλιξη είναι και λίγο μύθος. Διότι αυτό που άλλαξε είναι ότι στην ίδια γραμμή παραγωγής θα μπορεί κανείς να εμφιαλώνει και τα άλλα προϊόντα. Στην πραγματικότητα όμως τι συμβαίνει; Όταν κάποιος έχει μια γραμμή παραγωγής στην οποία δεν έχει χρόνο να βάλει και έναν ακόμη κωδικό προϊόντος πρακτικά οδηγείται στην απόφαση να δημιουργήσει μία νέα γραμμή παραγωγής. Με δύο λόγια και στο προηγούμενο νομοθετικό πλαίσιο αν έκανες μία άλλη γραμμή παραγωγής εμφιάλωνες ότι προϊόν ήθελες.
Αυτό πρακτικά ξέρετε σε τι εξέλιξη μπορεί να οδηγήσει; Σε μία συμφωνία συνεργασίας μιας ζυθοποιίας (πχ Μύθος) με μια εταιρεία αναψυκτικών (πχ Pepsi) και να κάνουν συνεργασία. Τώρα το να πας από την αρχή πρέπει να αποφασίσεις να δημιουργήσεις νέα γραμμή παραγωγής, νέο brandname για νερό, για αναψυκτικό, για μπύρα.
- Οι δικοί σας επενδυτικοί σχεδιασμοί έχουν παγώσει;
Κοιτάξτε εμείς από την πλευρά μας δεν έχουμε παγώσει τίποτε. Όμως δείτε οι τράπεζες οι οποίες εκ των πραγμάτων θα είχαν μια εμπλοκή στο όλο εγχείρημα όπως ξέρετε αδυνατούν να χρηματοδοτήσουν ένα τέτοιο εγχείρημα.
- Στην κατεύθυνση της συμμετοχής κάποιου στρατηγικού επενδυτή κινείστε;
Σε αυτό είμαστε πάντα ανοιχτοί.
- Το «στοίχημα» της Louxγια φέτος ποιο είναι;
Να συνεχίσουμε την ανοδική πορεία. Αλλά υπάρχει κάτι πιο γενικό το οποίο ξεπερνά και εμάς τους ίδιους. Αυτό που θέλουμε είναι αυτό που θέλουν όλοι οι επιχειρηματίες: να μπούμε σε υγιείς βάσεις και να διαμορφωθεί ένα υγιές πλαίσιο λειτουργίας όλων των επιχειρήσεων. Δείτε εμείς θέλουμε να κάνουμε μία νέα επένδυση είναι όλα έτοιμα και δεν μπορούμε. Αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει επένδυση στην Ελλάδα. Εμείς για παράδειγμα, έχουμε ανάγκη μιας καινούργιας γραμμής στο αναψυκτικό – στο ήδη υπάρχων εργοστάσιο. Μία επένδυση 5 εκατομμύρια ευρώ. Τα έχουμε αυτά τα κεφάλαια. Μπορούμε να το κάνουμε χωρίς την τραπεζική στήριξη. Αν το κάνεις όμως δεν έχεις το κεφάλαιο κίνησης που χρειάζεσαι γιατί η τράπεζα δεν έχει να σου δώσει. Το κάνεις; Δεν το κάνεις. Διότι έτσι θα μετατρέψεις μια υγιή σε μη υγιή επιχείρηση.
Κοιτάξτε δεν μπορεί να υπάρξει καινούργια μέρα χωρίς μικρο-μεσαίες ελληνικές επιχειρήσεις. Θα έλθει κανείς μικρο-μεσαίος να επενδύσεις; Μεγάλος θα έλθει αλλά μικρο-μεσαίος; Μα στην Ευρώπη το 95% των επιχειρήσεων είναι μικρο-μεσσαίοι.
- Κύριε Μαρλαφέκα ως πρόεδρος του Επιμελητηρίου Αχαίας θα θέλαμε να μας μεταφέρετε μία εικόνα των απωλειών που καταγράψατε στην περιοχή σας την περίοδο αυτή της κρίσης.
Η Αχαία υπάρχει μία πρόβλεψη ότι από 12 δισ. ευρώ πριν από δύο χρόνια ΑΕΠ θα πάμε στα 9 δισ. ευρώ το 2013. Αυτό λέει η περιφέρεια στον γενικό σχεδιασμό που κάνει. Από τα στοιχεία που παίρνουμε από τα σουπερμάρκετ είναι ότι η Πάτρα έχει την μεγαλύτερη ύφεση από όλη την Ελλάδα. Το δίμηνο Γενάρη – Φλεβάρη «έτρεξε» με μείον 10% σε σχέση με τον ρυθμό που «τρέχει» η Αθήνα. Κι αυτό συμβαίνει διότι είναι μία περιοχή χωρίς καμία υποδομή. Μπορεί να υπάρξει ανάπτυξη χωρίς ενέργεια, δρόμους, σιδηρόδρομο, επικοινωνίες;
Συνέντευξη στον Σπύρο Κτενά