Επιτρέψτε στον ελληνικό οίνο να αντιπροσωπεύσει τη χώρα στο εξωτερικό…
Τα ελληνικά επώνυμα κρασιά μπορούν να αποτελέσουν τον πρεσβευτή της χώρας μας σε ολοένα και περισσότερες ξένες αγορές. Τα προγράμματα μάλιστα που υλοποιούνται στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης και τα οποία χρηματοδοτούν με 7 εκατ. ευρώ τις προσπάθειες μάρκετινγκ των ελληνικών οίνων στο εξωτερικό, βοηθούν σε αυτή την κατεύθυνση. Αυτό ανέφερε στη συνομιλία που είχαμε μαζί της η κυρία Υλιάνα Στέγγου, οινοποιός του Κτήματος Πόρτο Καρράς, η οποία αν και μηχανικός το επάγγελμα έχει απορροφηθεί από τη μαγεία που αποπνέει η παραγωγή ποιοτικών κρασιών. Η ίδια μιλά για τις πετυχημένες προσπάθειές της να διεισδύσει στην μεγάλη αγορά των ΗΠΑ, για το «Λημνιό» και την «Μαλαγουζιά» που μπορεί να γίνουν σημαίες προβολής του βορειοελλαδίτικου αμπελώνα αλλά και τα εκατομμύρια των ξένων τουριστών που θα επισκεφθούν φέτος τη χώρα μας και οι οποίοι μπορούν να γίνουν πρεσβευτές του ελληνικού οίνου
Πώς αποτιμάτε την πορεία της εγχώριας αγοράς οίνου το 2012;
Αναμφισβήτητα τόσο η οικονομική ύφεση όσο και η περιορισμένη αγοραστική δύναμη των καταναλωτών επηρέασαν αρνητικά την εγχώρια αγορά κρασιού το 2012. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα ερευνών, η αγορά υπέστη υποχώρηση σε όρους όγκου κατά 15%-18%, με τις πωλήσεις στον τομέα της εστίασης να έχουν μειωθεί κατά 25% λόγω των σημαντικών περικοπών για κατανάλωση φαγητού και ποτού εκτός οικίας.
Πρέπει να σημειωθεί ότι τις μεγαλύτερες απώλειες εμφανίζουν τα premiumκρασιά καθώς είναι σαφής η μετακίνηση των οινοκαταναλωτών σε κρασιά χαμηλότερης κατηγορίας τιμών ή στην κατανάλωση μη εμφιαλωμένου (χύμα) κρασιού.
Το ευνοϊκό κλίμα για τον τουρισμό το 2013 πιστεύετε ότι θα επηρεάσει τις επιδόσεις των οινοπαραγωγικών επιχειρήσεων;
Σύμφωνα με τα πρώτα μηνύματα από τις διεθνείς αγορές, ο ελληνικός τουρισμός το 2013βαδίζει ολοταχώς για τα 17 εκατομμύρια αφίξεις τουριστών, όπως επισημαίνει ο Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων. Φαίνεται ότι μέσα στην οικονομική κρίση, η οποία δημιουργεί ένα γκρίζο σκηνικό για το ελληνικό κρασί αλλά και κάθε οικονομική δραστηριότητα στο εσωτερικό της χώρας, μια αχτίδα αισιοδοξίας προβάλλει. Τα εκατομμύρια τουριστών που αναμένονται στον τόπο μας θα μπορούσαν σε μεγάλο βαθμό να μετατραπούν σε ζωντανούς πρεσβευτές της ποιότητας των ελληνικών κρασιών.
Η ποιότητα και μόνο η ποιότητα πρέπει να γίνει η σημαία μας, προσφέροντας κρασιά εξαιρετικής ποιότητας προερχόμενα από γηγενείς ποικιλίες με χαρακτήρα ελληνικό. Με αυτόν τον τρόπο πιστεύουμε ότι η εγχώρια παραγωγή οίνου μπορεί να στηρίξει τον τουρισμό και ο τουρισμός την εγχώρια παραγωγή, ενισχύοντας έτσι τη φήμη της Ελλάδας όχι μόνο ως χώρας με τεράστια πολιτισμική κληρονομιά, γνωστής σε όλον τον κόσμο, αλλά επίσης ως χώρας με ένα πολύ ισχυρό τουριστικό θέλγητρο και με μια ενδιαφέρουσα και ιδιαίτερη γαστρονομία.
Πώς εμφανίζονται οι εξαγωγικές επιδόσεις των ελληνικών οινοπαραγωγικών επιχειρήσεων το 2012; Ποιες ξένες αγορές παρουσιάζουν το μεγαλύτερο ενδιαφέρον; Σε ποιο στάδιο βρίσκεται η υλοποίηση του προγράμματος προβολής των οινοπαραγωγικών εταιρειών στις τρίτες χώρες που επιδοτείται από το ΕΣΠΑ;
Oι εξαγωγές για όλους τους Έλληνες οινοπαραγωγούς είναι το μεγάλο στοίχημα. Μόνο μέσω αυτών μπορούμε να ανακτήσουμε τις απώλειες από την εγχώρια αγορά. Οι εξαγωγές μας βρίσκονται σε άνοδο από την αρχή της ελληνικής κρίσης καθώς λόγω της ύφεσης στην εγχώρια αγορά επικεντρωθήκαμε σε αυτές. Η στρατηγική αυτή έχει αποδώσει καρπούς καθώς πριν από μερικά χρόνια οι εξαγωγές μας αντιπροσώπευαν το 15% του κύκλου εργασιών της εταιρείας, ενώ αυτή τη στιγμή έχουμε φθάσει στο 30%. Ο στόχος μας είναι να φθάσουμε αλλά και να ξεπεράσουμε το 60% των πωλήσεών μας.
Το μεγαλύτερο ενδιαφέρον της εξαγωγικής μας δραστηριότητας στρέφεται προς τις ΗΠΑ αλλά και σε άλλες χώρες που έχουν αποκτήσει οινική κουλτούρα, εκεί όπου οι άνθρωποι αναζητούν νέα κρασιά από άλλες χώρες, με ιδιαίτερη ταυτότητα. Πάντα πίστευα ότι η Αμερική είναι μια τεράστια χώρα που μπορεί και έχει τη δυνατότητα να απορροφήσει μεγάλες ποσότητες κρασιών από την Ελλάδα. Σε αυτή λοιπόν την αγορά εστιάζουμε αρκετά. Προσπάθειες βέβαια γίνονται και στις αναδυόμενες αγορές, όπως αυτές της Κίνας και της Ινδίας, που αποτελούν και το επόμενο στοίχημα της εταιρείας μας.
Καταβάλλεται στοχευμένη και σημαντική προσπάθεια για την προώθηση και προβολή του ελληνικού κρασιού. Η Κοινή Οργάνωση Αγοράς – η ΚΟΑ – έδωσε τη δυνατότητα σε πολλούς Έλληνες οινοπαραγωγούς που είχαν εξαγωγική δραστηριότητα να συνεργαστούν με σκοπό να διευρύνουν την παρουσία τους σε ξένες αγορές, σε αγορές τρίτων χωρών, με ένα εθνικό πρόγραμμα μάρκετινγκ του κρασιού, ύψους 7 εκατ. ευρώ, που χρηματοδοτείται από την Ε.Ε. και εφαρμόζεται για τέταρτη χρονιά στη χώρα μας. Αυτή είναι ίσως η πρώτη φορά που το σύνολο του κλάδου έχει συνεργαστεί τόσο αποτελεσματικά – και όχι μόνο με τη χρηματοδότηση της Ε.Ε. αλλά και με ίδια κεφάλαια των οινοποιείων.
Και το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης ήδη μετά την έκδοση υπουργικών αποφάσεων ένταξης στο πρόγραμμα ιδιωτικών και συνεταιριστικών οινοποιητικών επιχειρήσεων καθώς και ομάδες αυτών, προχωρεί στην υπογραφή συμβάσεων με τους δικαιούχους προκειμένου να ξεκινήσει η υλοποίηση νέων δράσεων στις τρίτες χώρες, όπως οι ΗΠΑ, η Ρωσία, η Κίνα, ο Καναδάς και η Ελβετία.
Ποια νέα προϊόντα αποτελούν την εμπορική αιχμή του χαρτοφυλακίου σας;
Είμαστε ένα Κτήμα που δεν αναπαύεται «στις δάφνες του» αλλά βρίσκεται πάντα σε πορεία συνεχούς αναδημιουργίας και αναβάθμισης προσφέροντας κάθε τόσο νέα ποιοτικά προϊόντα.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το νέο ερυθρό MagnusBaccata από ένα εξαιρετικό πάντρεμα των ποικιλιών Syrah και CabernetSauvignon, το οποίο με την παρθενική του εμφάνιση κατέκτησε πληθώρα χρυσών και αργυρών μεταλλίων σε διεθνείς και εγχώριους διαγωνισμούς. Η Αμαθούσα, ένα χαρμάνι από SauvignonBlanc και Μαλαγουζιά, τα μονοποικιλιακά Merlot και Ασύρτικο, καθώς και το νέο μας Ροζέ που θα κυκλοφορήσει το 2013, συμπληρώνουν την εξαιρετική γκάμα των κρασιών μας.
Νέο προϊόν αποτελεί και το τσίπουρό μας ΑΝΤΑΜΑ με γλυκάνισο ή χωρίς, παραδοσιακής απόσταξης, από τα αρωματικά μας σταφύλια που καλλιεργούνται βιολογικά στο Κτήμα.
Υπάρχουν κάποιες συγκεκριμένες ετικέτες κρασιών της εταιρείας σας που προτιμούν περισσότερο οι ξενοδοχειακές μονάδες αλλά και οι χώροι εστίασης;
Οι ετικέτες των κρασιών μας που προτιμούνται ιδιαίτερα στους χώρους της εστίασης θα έλεγα ότι είναι κυρίως το κλασικό ChateauPortoCarras μας και η ξεχωριστή Μαλαγουζιά Πόρτο Καρράς, ως premium ετικέτες, αλλά και τα Π.Ο.Π. μας Λημνιό και BlancdeBlancs, με εξαιρετική σχέση ποιότητας - τιμής.
Πρέπει να αναφέρουμε ότι πολύ μεγάλη προτίμηση έχουν και οι συσκευασίες των οίνων μας σε 187 ml, που συμμετέχουν σε πάρα πολλές λίστες τόσο των ξενοδοχείων όσο και των wine-bars πανελλαδικά.
Διαφοροποιούνται σε επίπεδο καταναλωτικών προτιμήσεων οι Έλληνες πελάτες από τους ξένους;
Το επίπεδο της πληροφόρησης των Ελλήνων συνεχώς εμπλουτίζεται όσον αφορά την οινική παιδεία και κουλτούρα, αλλά σε σχέση με τον ξένο καταναλωτή πρέπει να αυξήσουν τις γνώσεις τους περισσότερο. Πρέπει συνέχεια να εκπαιδεύονται, να διαβάζουν και βασικά να δοκιμάζουν νέα κρασιά με κάθε ευκαιρία.
Έτσι θα καταφέρουν να ξεχωρίζουν τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά κάθε κρασιού και θα γίνουν απαιτητικοί στην ποιότητα καταναλωτές.
Μπορείτε να μας μιλήσετε για τα σχέδιά σας όσον αφορά την ανάπτυξη του βιολογικού αμπελώνα του Πόρτο Καρράς;
Από την πρώτη στιγμή που αναλάβαμε το Κτήμα, κύριο μέλημά μας ήταν να διατηρήσουμε αυτόν τον μοναδικό για τα ελληνικά δεδομένα αμπελώνα. Πρόκειται για μια έκταση 4.500 στρεμμάτων που εκτείνεται στις πλαγιές του όρους Μελίτωνα και καλλιεργείται εξ ολοκλήρου βιολογικά. Έτσι από το 2003 έχουμε ξεκινήσει την αναδιάρθρωσή του σε σημαντικά τμήματα. Μέχρι σήμερα έχουμε αναμπελώσει περίπου 800 στρέμματα, μια επένδυση που αγγίζει τα 1.800.000 ευρώ και συνεχίζουμε. Προτεραιότητα δίνουμε στη διατήρηση των ήδη υπαρχουσών ποικιλιών, ιδιαίτερα στο Λημνιό και στη Μαλαγουζιά, αλλά παράλληλα πειραματιζόμαστε με νέες. Επενδύουμε στην πρώτη ύλη καθώς αυτή θα μας φέρει καλά προϊόντα. Παράλληλα, η βιολογική καλλιέργεια είναι το στοίχημά μας. Υπάρχει έντονη στροφή του καταναλωτικού κοινού στα βιολογικά προϊόντα και εμείς τη στηρίζουμε.
Σε ορισμένες περιοχές της χώρας, όπως η Νεμέα, η Σαντορίνη, η Μονεμβασιά, έχουν κάνει πολύ συγκεκριμένα βήματα στην προσπάθεια ανάδειξης τοπικών οίνων, προβάλλοντας έτσι και την περιοχή τους. Εσείς έχετε κάποιο σχέδιο αντίστοιχων ενεργειών σε συνεργασία με τους υπόλοιπους οινοπαραγωγούς της Χαλκιδικής και της Βόρειας Ελλάδας; Ποιο όνομα προκρίνετε από αυτά που ήδη παράγονται το οποίο θα μπορούσε να αποτελέσει και τη σημαία προβολής όχι μόνο του βορειοελλαδίτικου αμπελώνα αλλά και της ίδιας της περιοχής;
Παράδειγμα αποτελεσματικής συνύπαρξης,συνεργασίαςκαι συμπόρευσης αποτελεί η ένωσή μας με τον τίτλο ΈνωσηΟινοπαραγωγών του Αμπελώνα τηςΒορείου Ελλάδος(ΕΝ.Ο.Α.Β.Ε.) που ιδρύθηκε το 1993 και αριθμεί σήμερα 34 μέλη. Κύριοι στόχοι της ένωσής μας είναι η ανάδειξη του επώνυμου τυποποιημένου ελληνικού κρασιού που παράγουν τα μέλη μας, η προστασία και ανάδειξη των περιοχών και ονομασιών προέλευσης και των γηγενών ποικιλιών του αμπελώνα της Βορείου Ελλάδος και η προαγωγή του στρατηγικού και επιχειρησιακού σχεδιασμού για το ελληνικό κρασί.
Το Λημνιό θα μπορούσε να γίνει μία από τις σημαίες προβολής του βορειοελλαδίτικου αμπελώνα και όχι μόνο. Είναι μια ιδιαίτερη ποικιλία που προέρχεται από τη Λήμνο και απαντάται στη Βορειοανατολική Ελλάδα και κυρίως στη Χαλκιδική. Το Λημνιό του Κτήματος αποτελεί μία από τις καλύτερες εκφράσεις αυτής της ποικιλίας, συμμετέχει δε στο εξαιρετικό χαρμάνι του μεγάλου ερυθρού μας Château Porto Carras, με τις μπορντολέζικες ποικιλίες, δίνοντας τη δική μαςεκδοχή στα ποιοτικά ερυθρά παλαίωσης.
Ένας άλλος κρασί-σημαία είναι ηΜαλαγουζιά, με προοπτικές διεθνούς καριέρας, που μας δίνει ένα συγκριτικό πλεονέκτημα στην αγορά. Η Μαλαγουζιά του Πόρτο Καρράς είναι ένα κρασί που εκπροσωπεί επάξια την Ελλάδα στο εξωτερικό. Μια ποικιλία σχεδόν εξαφανισμένη, που αναβίωσε στο Κτήμα Πόρτο Καρράς όπου αναγνωρίστηκαν μετά από πειραματικές φυτεύσεις και μικροοινοποιήσεις οι δυνατότητές της για την παραγωγή εξαιρετικά ποιοτικών και ισορροπημένων οίνων με υψηλό αρωματικό δυναμικό. Ουσιαστικός στόχος πρέπει να είναι η αξιοποίηση και η ανάδειξη των γηγενών ποικιλιών και η δημιουργία κρασιών με χαρακτήρα και ταυτότητα ελληνική...