Οι ηπειρώτες γράφουν ξανά ιστορία…

Από την στιγμή που ο παππούς Γιάννης ξεκίνησε να εμφιαλώνει πορτοκαλάδα, λεμονάδα και γκαζόζα κύλησε πολύ νερό στις πηγές εδώ τους πρόποδες του ορεινού όγκου Μιτσικέλι στην Ήπειρο. Από εκείνη όμως την στιγμή και σε αυτό το σημείο άρχισε να γράφεται μία από τις πιο συναρπαστικές επιχειρηματικές ιστορίες της χώρας. Τις σύγχρονες σελίδες της ιστορίας αυτής, που ξεκίνησε το 1955, γράφουν τα εγγόνια του παππού Γιάννη. Ο Νίκος, ο Βασίλης και ο Γιάννης Χήτος κάνουν το «στόρι» πολύ πιο ενδιαφέρον. Μετά την τρομακτική επιτυχία του νερού «Ζαγόρι» - θυμάστε τις τουρίστριες που υποκλίνονταν στον Ζαγοράκη και όχι τον Ζιντάν – οι τρεις Ηπειρώτες σηκώνουν μια καινούργια σημαία: αυτήν της μπίρας FIX, προκαλώντας με αυτό τον τρόπο για μια ακόμη φορά τα πολυεθνικά θηρία. Αυτή τη φορά την Amstel, την Heineken και τον ξένο πια «Μύθο». Δεν το αναγνωρίζουν. Μήπως όμως κατά βάθος ο στόχος τους είναι πολύ πιο φιλόδοξος; Μήπως οι Ηπειρώτες επιχειρηματίες κοιτάνε πιο ψηλά; Η απώλεια μεγάλου μεριδίου αγοράς από την Amstelκαι την Heineken και η διάθεση του μέσου έλληνα να ξαναπιεί FIX«πυρπολεί τα όνειρα» των παιδιών από την Ήπειρο…

Πριν ξεδιπλώσουμε το επιχειρηματικό αυτό στόρι αξίζει να πούμε ότι τα αδέρφια Γιάννης και Νίκος μαζί με τον ξάδελφό τους Βασίλη υποστηρίζουν τους εργαζόμενους των επιχειρήσεών τους. Αποκαλυπτικό είναι το παρακάτω γεγονός: η διοίκηση της εταιρείας Χήτος ΑΒΕΕ – ένα από τα «Διαμάντια της STATBANK» - αποφάσισε να απορροφήσει εξ ολοκλήρου τις νέες μειώσεις μισθών που προκύπτουν από την εφαρμογή του μνημονίου (από 01/01/2013) και αφορούν τόσο την αύξηση της φορολογίας εισοδήματος όσο και τις ασφαλιστικές εισφορές. Απέδειξε έτσι ότι σε μία εποχή που το δυσμενές οικονομικό κλίμα οδηγεί στο κλείσιμο πολλών επιχειρήσεων, τη φυγή πολυεθνικών ομίλων από τη χώρα, τη πτώση της απασχόλησης και την αύξηση της ανεργίας, υπάρχουν ελληνικές εταιρίες οι οποίες συνεχίζουν να επενδύουν και να αναπτύσσονται διατηρώντας παράλληλα όλες τις αρχές της υγιούς επιχειρηματικότητας.

Η πρώτη σελίδα αρχίζει να γράφεται το 1955. Ο παππούς της οικογένειας, ο Γιάννης Χήτος, αρχίζει να ασχολείται με την παραγωγή γκαζόζας, λεμονάδων και πορτοκαλάδων χρησιμοποιώντας νερό από την περιοχή του το Ζαγόρι, και τα αγαθά του πλούσιου κάμπου των Ιωαννίνων.

Για τρεις δεκαετίες, η οικογένεια Χήτος δεν σκέφτεται να εμφιαλώσει το ίδιο το νερό. Άλλωστε δεν έχει δημιουργηθεί και η ανάγκη. Η ελληνική αγορά είναι μικρή για κάτι τέτοιο και τα νερά του Ζαγορίου δεν είναι γνωστά, ώστε να δημιουργηθεί ζήτηση.

Το 1984, οι δύο γιοι του Γιάννη Χήτου, ο Αλκιβιάδης και ο Κώστας αναλαμβάνουν για λογαριασμό της Coca-Cola την παραγωγή αναψυκτικών στο εργοστάσιό τους στο Ζαγόρι, ενώ παράλληλα αρχίζουν να δουλεύουν το σήμα της Tuborg. Δραστήριοι επιχειρηματίες, με όραμα, προσπαθούν να εντάξουν την μικρή τους μονάδα σε μεγαλύτερα σχήματα, ανοίγοντας μια αρτηρία ζωής για την τοπική οικονομία των Ιωαννίνων και των Ζαγοροχωρίων. Η κίνησή τους αυτή έχει μια απρόβλεπτη και ευχάριστη έκπληξη: όταν η μητρική εταιρεία στέλνει στη Δανία τις σόδες Tuborg, οι επιστήμονες διαπιστώνουν ότι η γεύση τους ήταν πολύ καλύτερη από την πρωτότυπη Tuborg… Ζητούν αμέσως από τον Αλκιβιάδη και τον Κώστα Χήτο να κάνουν ανάλυση του νερού που χρησιμοποιούν. Τα αποτελέσματα ήταν εκπληκτικά. Ο υδροφόρος ορίζοντας από τον οποίο προέρχεται το νερό αποδεικνύεται προστατευόμενος από κάθε εξωτερική επίδραση και μόλυνση του περιβάλλοντος ενώ η φυσική κατασκευή του διασφαλίζει το αμετάβλητο της ποιότητας. Το νερό του Ζαγορίου αποδεικνύεται ένα καθαρό διαμάντι.

Η όλη εξέλιξη αναδεικνύει την επιτακτική ανάγκη για άμεση δημιουργία τοπικής μονάδας εμφιάλωσης κατ’ ευθείαν από την πηγή. Η καταγωγή του νερού από την παρθένα περιοχή των Ζαγοροχωρίων, συνδυάζει την αξεπέραστη ποιότητα και ιδιαίτερη σύσταση, με την χαμηλή περιεκτικότητα σε άλατα και ιδανικό για διαιτολόγιο φτωχό σε Νάτριο.

Το 1987 η οικογένεια Χήτου αποφασίζει να δημιουργήσει μονάδα εμφιαλώσεως νερού ενώ ένα χρόνο μετά αρχίζει η παραγωγή εμφιαλωμένου νερού με την επωνυμία «Ζαγόρι». Το «Ζαγόρι » φτάνει σε κάθε γωνιά της Ελλάδας το 1990. Έκτοτε καταλαμβάνει ηγετική θέση στην αγορά, με μερίδια που πλησιάζουν το 23% - 24%. Σήμερα είναι πρώτο σε πωλήσεις στα σούπερ μάρκετ – εκεί που ο καταναλωτής επιλέγει.... Δεν είναι τυχαίο γεγονός ότι η εταιρεία αποτελεί «ιδανική νύφη» για μεγάλες πολυεθνικές εταιρείες του κλάδου, οι οποίες, όμως, «τρώνε χυλόπιτα» από την οικογένεια Χήτου.

Με τον καιρό η επιχείρηση αναπτύσσει το δικό της δίκτυο διανομής, γεγονός που εκτινάσσει την αναγνωρισιμότητα της φίρμας «Ζαγόρι». Σε μία από τις διαφημιστικές καμπάνιες της εταιρείας πρωταγωνιστεί ο πρώην αρχηγός της Εθνικής ομάδας ποδοσφαίρου Θοδωρής Ζαγοράκης, που ξεπερνά σε αίγλη τον Γάλλο Ζιντάν...

Την δεκαετία του ‘90 αναλαμβάνει τα ηνία της επιχείρησης η τρίτη γενιά. Τα αδέλφια Γιάννης Χήτος και Νίκος Χήτος και ο ξάδελφός τους Βασίλης Χήτος. Είναι μία περίοδος ανάπτυξης η οποία ακολουθεί συγκροτημένο βηματισμό.

Έτος – σταθμός είναι το 2008 όταν ο Γιάννης Χήτος, ένας εκ των ιδιοκτητών της φερώνυμης επιχείρησης αποκτά την πλειοψηφία των μετοχών (51%) της εταιρείας «Ελληνικές Μικροζυθοποιίες» Α.Ε, που έχει δημιουργηθεί από τους αδελφούς Ηλία και Γιώργο Γκρέκη. Τον επόμενο χρόνο – το 2009 - η ΑΕ «Ελληνικές Μικροζυθοποιίες» απορροφά την «Ολυμπιακή Ζυθοποιία ΑΕ», που έχει ιδρύσει το 2000 ο Βασίλης Κουρτάκης. Την πρώτη ημέρα του Ιανουαρίου του 2010 η ΑΕ «Ελληνικές Μικροζυθοποιίες» μετονομάζεται σε Ολυμπιακή Ζυθοποιία ΑΕ έχοντας πλέον στην διάθεση της όλα τα σήματα της ιστορικής μπύρας FIX. Το όνομα αυτό αποτελεί ένα αυθεντικό, παραδοσιακό διαμάντι με τεράστιες δυνατότητες. Είναι χαρακτηριστικό ότι έρευνα σε άτομα ηλικίας 25 έως 35 ετών καταδεικνύει ότι το 87% των ερωτηθέντων ταυτίζει την λέξη "Fix" με την μπίρα. Σε μια εποχή που ο Έλληνας καταναλωτής επιζητά ολοένα και περισσότερο τα παραδοσιακά προϊόντα της πατρίδας του - μετά και την πώληση της μπύρας «Μύθος» στην Αγγλική Scottish & Newcastle το 2006 - , η σωστή και συγκροτημένη επανεμφάνιση της ελληνικής, παραδοσιακής μπύρας Fix «ταράζει όλο και μ μεγαλύτερη ένταση» τα νερά της ελληνικής αγοράς μπίρας. Και το πετυχαίνει όχι μόνον στις παλιότερες αλλά και στις νέες γενιές που κατά ένα περίεργο τρόπο υιοθετούν την μπίρα Fixμία κι έξω.

Η μεταβίβαση της «Ολυμπιακής Ζυθοποιίας ΑΕ» - σύμφωνα με πληροφορίες - στοιχίζει 2,2 εκ. ευρώ, ενώ η δημιουργία ζυθοποιείου και η τοποθέτηση της μπύρας Fix στην ελληνική αγορά απορροφά πρόσθετα κεφάλαια της τάξης των 15 εκ. ευρώ.

Το 2011 η εταιρεία επενδύει νέα σημαντικά κεφάλαια για την επέκταση του εργοστασίου της στη Ριτσώνα και την ενίσχυση των τελικών σημείων πώλησης των προϊόντων της. Το υπερσύγχρονο εργοστάσιο της «Ολυμπιακής Ζυθοποιίας ΑΕ» ευρίσκεται στη Ριτσώνα Ευβοίας με παραγωγική δυνατότητα που αυξάνεται συνεχώς με νέες επενδύσεις.

Το 2012 κυκλοφορεί στην ελληνική αγορά η «περιορισμένης παραγωγής» Fix Dark που γίνεται στην κυριολεξία ανάρπαστη.

Αξίζει να σημειωθεί ότι ο συνολικός τζίρος της αγοράς μπίρας στην Ελλάδα εκτιμάται στα 500 εκατομμύρια ευρώ. Ηγετική δύναμη στην αγορά αυτή παραμένει η Αθηναϊκή ζυθοποιία, η οποία κυριαρχεί με την Amstel και τη Heineken και ακολουθεί με πολύ χαμηλότερο μερίδιο η Μύθος Ζυθοποιία, η οποία παράγει και εξάγει τη μπύρα Mythos, τη Henninger και την Calsberg. Επίσης ένα άξιο λόγου ποσοστό κατέχουν τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Ο Γιάννης Χήτος αξιοποιεί το δίκτυο διανομής του νερού «Ζαγόρι», προκειμένου να προωθήσει την Fix. Στόχος του απ ότι φαίνεται η δεύτερη θέση της αγοράς

Τον Δεκέμβριο του 2012 η μπίρα «FIX Hellas» αρχίζει εξαγωγική δραστηριότητα σε 14 δυναμικές αγορές του εξωτερικού (Αγγλία, Αυστραλία, Αυστρία, Αλβανία, Βέλγιο, Ολλανδία, Γαλλία, Γερμανία, Ελβετία, Ιταλία, Λουξεμβούργο, Σουηδία, Φιλανδία και Παναμά) ενώ η είσοδος της στην Κυπριακή αγορά είναι γεγονός. Ως όχημα των επιχειρηματικών τους δραστηριοτήτων έχουν εταιρεία, η οποία εξάγει το νερό Ζαγόρι σε Γερμανία, ΗΠΑ και Αλβανία (10% επί της συνολικής παραγωγής), δεν έχουν τραπεζικό δανεισμό και ο τζίρος της ξεπερνά τα 40 εκ ευρώ.

Πάντως, σύμφωνα με τα όσα ανέφερε ο κ. Αλκιβιάδης Χήτος το νέο εργοστάσιο εμφιάλωσης της μπίρας FIX θα κατασκευαστεί στα Ιωάννινα. Αυτό θα οδηγήσει σε αύξηση της απασχόλησης στην περιοχή. Ας σημειωθεί ότι οι εργαζόμενοι της Χήτος ΑΒΕΕ ξεπερνούν τους 200 καλύπτοντας τις 3 βιομηχανικές περιοχές. Μαζί με τους εξωτερικούς συνεργάτες, όπως για παράδειγμα οι οδηγοί των φορτηγών, ο αριθμός των ελληνικών οικογενειών που ζουν από τη Χήτος φτάνει τις 1.200!

Το επιχειρηματικό στόρι της οικογένειας Χήτου συνεχίζει να εκπλήσσει. Αυτό όμως που κυρίως πετυχαίνει είναι μέσα στο εφιαλτικό τοπίο της οικονομίας να δημιουργεί αισιοδοξία για το αύριο…

ΣΠΥΡΟΣ ΚΤΕΝΑΣ