Με τσιμέντο και σύρμα η S&B αποκαθιστά το περιβάλλον στη Μήλο
Σάλο προκάλεσε η αποκάλυψη του “Newsbomb.gr” ότι η εταιρεία S&B του κ. Οδυσσέα Κυριακόπουλου εξακολουθεί να ρυπαίνει και να επιβαρύνει με τις δραστηριότητές της ένα από τα ομορφότερα νησιά των Κυκλάδων, τη Μήλο.
Ορισμένοι ίσως να μην πτοούνται από τις καταδικαστικές αποφάσεις και την κρίση της Δικαιοσύνης, αλλά η κοινή γνώμη αποτελεί τον ισχυρότερο κριτή και ίσως τη συνείδηση της κοινωνίας. Για το λόγο αυτό σήμερα συνεχίζουμε την παρουσίαση στοιχείων από τη νέα αυτοψία που πραγματοποιήσαμε στη Μήλο.
Πρώτος σταθμός μας ήταν το Τσιγκράδο, όπου βρίσκεται η μία μονάδα επεξεργασίας της S&B. Το ρεπορτάζ του “Newsbomb.gr” στις 16 Νοεμβρίου 2011 για τη ρύπανση στον κόλπο της Μούρης από τον αγωγό που «ξερνούσε» τόνους υπέρλεπτου περλίτη είχε προκαλέσει θύελλα διαμαρτυριών. Παρ’ όλα αυτά η διοίκηση της S&B ανακοίνωσε στις 5 Δεκεμβρίου ότι κλείνει τη μονάδα στο Τσιγκράδο.
Αιτία δεν ήταν ο θόρυβος για τη ρύπανση του θαλασσίου περιβάλλοντος, ούτε και η καταδικαστική απόφαση από το Πλημμελειοδικείο Σύρου για περιβαλλοντική υποβάθμιση. Στη χαμηλή τιμή του περλίτη οφείλεται η αναστολή λειτουργίας της μονάδας όπως δήλωσε εκείνες τις ημέρες ο διευθυντής του εργοστασίου κ. Σπύρος Τζίντζος σε τοπικά Μέσα της Μήλου.
Από την νέα αυτοψία που πραγματοποιήσαμε επιβεβαιώσαμε ότι η μονάδα δεν λειτουργεί αλλά εξακολουθεί να λειτουργεί το ορυχείο που βρίσκεται στο σημείο, όπως και η πρόθραυση. Αυτό δείχνει η κινητικότητα στο σημείο καθώς και η λειτουργία ειδικών χωματουργικών μηχανημάτων για τη φόρτωση φορτηγών.
Πού πάνε τα υλικά από το Τσιγκράδο
Όπως μάθαμε από τους ντόπιους τα φορτηγά φορτώνονται συνεχώς με πρώτη ύλη και πηγαίνουν προς τα δύο εργοστάσια της S&B στα Βούδια, λίγο μετά την Πολλώνια. Αυτό διαπιστώσαμε και από τις ώρες που βρεθήκαμε στην περιοχή για να επιβεβαιώσουμε το γεγονός. Και οι δραστηριότητες αυτές βρίσκονταν σε εξέλιξη, με χωματουργικά μηχανήματα και βαριά φορτηγά να κυκλοφορούν την ώρα που εκατοντάδες τουρίστες (κυρίως Ιταλοί) κινούνταν προς την παραλία του Τσιγκράδου με ενοικιαζόμενα δίκυκλα και αυτοκίνητα.
Πλησιάζοντας προς το εργοστάσιο βλέπουμε ότι υπάρχει ισχυρή φύλαξη και βρίσκεται σε επιχειρησιακή ετοιμότητα. Η επίσημη εκδοχή της S&B αναφέρει ότι θα ξαναλειτουργήσει σε «περίπτωση έξαρσης ζήτησης του περλίτη που δεν μπορεί να καλυφθεί διαφορετικά». Κάποιος θα διερωτάτο ευλόγως αν υπήρξε η παραμικρή ευαισθησία από την καταδίκη για την περιβαλλοντική υποβάθμιση κι αν λήφθηκαν κάποια μέτρα.
Η απάντηση βρίσκεται λίγο παρακάτω. Μια κίτρινη ταμπέλα αναγράφει: «Απόκρημνη περιοχή» μπροστά από συρματόπλεγμα που θυμίζει στρατιωτική ζώνη ή ναρκοπέδιο. Ακόμα κι ενάμισι μέτρο έξω από τον τελευταίο βράχο πριν από τον γκρεμό έχει τοποθετηθεί ένα συρματένιο εμπόδιο για τους… «ενοχλητικούς».
Αν οι «ενοχλητικοί» είναι και περίεργοι περάσουν μέσα από τα σύρματα, τι βλέπουν; Στην «απόκρημνη περιοχή» υπάρχει ο αγωγός εξαγωγής, ο οποίος καταλήγει πάνω από τη λεγόμενη «Σπηλιά του Διαβόλου» όπου χυνόταν ο υπέρλεπτος περλίτης.
Δέκα μήνες πριν, ο αγωγός αυτός ήταν ανοικτός και φαινόταν το υπόλειμμα της επεξεργασίας. Τώρα έχει κλειστεί με τσιμέντο, ενώ σε ορισμένα σημεία έχουν μπει καταπακτές για τον έλεγχο του υλικού που θα εκχυθεί στη σπηλιά και στη θάλασσα, κλεισμένες κι ασφαλισμένες με λουκέτα. Θα δείτε άλλωστε και το φωτογραφικό υλικό.
Μπήκαν μόνο σύρματα
Λίγο παρακάτω, το αντλιοστάσιο της μονάδας είναι βαμμένο κι επισκευασμένο, έτοιμο να λειτουργήσει ενώ πιο δίπλα οι τουρίστες κινούνται αμέριμνοι. Ρωτήσαμε τον Σέρτζιο από τη Ρώμη αν γνώριζε τι είναι ο τσιμεντένιος όγκος στην είσοδο μιας από τις πιο διάσημες παραλίες της Μήλου. Δεν γνώριζε. Όταν τον ενημερώσαμε, εξεπλάγη και εξέφρασε την απορία του πώς οι τοπικές αρχές δεν έχουν κάνει τις απαραίτητες σημάνσεις στην περιοχή κι αν έχουν γίνει μελέτες για την επιβάρυνση του περιβάλλοντος από τη λειτουργία του αντλιοστασίου. Κατά τα άλλα, οι τοπικοί παράγοντες ενδιαφέρονται για τον τουρισμό, την ανάπτυξη και την προβολή του νησιού…
Μέτρα για την περιβαλλοντική επιβάρυνση, φαινομενικά, δεν έχουν ληφθεί. Απλώς η S&B φρόντισε να περιφράξει μια περιοχή και να καλύψει τα «κακώς κείμενα». Μάλιστα η περιοχή στην οποία έχει απαγορευτεί η πρόσβαση των πολιτών δεν έχει την ένδειξη της «ιδιωτικής ζώνης».
Κι αν αυτή η περιφραγμένη περιοχή αποτελεί δημόσια γη, η ενέργεια αυτή έγινε με τη σύμφωνη γνώμη του Δήμου Μήλου και της Κτηματικής Εταιρείας του Δημοσίου; Έναντι ποιων ωφελημάτων προς το Δημόσιο και την τοπική κοινωνία;
Αντί επιλόγου, ας θέσουμε μερικά ερωτήματα ακόμα που δεν μας απάντησαν όσοι ρωτήσαμε στη Μήλο: Είχε ή δεν είχε άδεια λειτουργίας η μονάδα του Τσιγκράδου; Αποκαταστάθηκε ή όχι το θαλάσσιο περιβάλλον από τα στερεά βιομηχανικά απόβλητα της S&B; Έγιναν ενέργειες προς αυτήν την κατεύθυνση; Μήπως δεν εφαρμόστηκε η σχετική απόφαση του υπουργείου Υγείας; Ας ελπίσουμε ότι κάποιος με λίγη ευθιξία θα απαντήσει με χειροπιαστά επιχειρήματα, υπεύθυνα και σοβαρά.
Διαβάστε επίσης:
Απτόητος ο Κυριακόπουλος εξακολουθεί να ρυπαίνει τη Μήλο
Το έγκλημα της Μήλου με σφραγίδα Ο. Κυριακόπουλου
Νέες αποκαλύψεις για το οικολογικό έγκλημα
Στη Σπηλιά του Διαβόλου χύνεται περλίτης
Στο σκαμνί ο Οδ. Κυριακόπουλος
Δείτε πως ο Κυριακόπουλος ρυπαίνει τη Μήλο
H «S&B» μετέτρεψε το σπίτι του σε λατομείο
Προκαλεί την κοινή γνώμη η S&B στη Μήλο
Έπεσαν οι μάσκες για S&B στη Μήλο
H «S&B» νεκρώνει τη θάλασσα της Μήλου
Ποινές φυλάκισης 26 μηνών για το έγκλημα στην Μήλο
Tο έγκλημα, η τιμωρία και η δικαίωση