Πώς η Μαριάννα Λάτση έκανε άνω-κάτω το Εθνικό Θέατρο
Η ΧΟΡΗΓΙΑ ΚΑΙ ΟΙ ΕΡΙΔΕΣ ΣΤΑ ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΑ…
«Μήλον της έριδος» στάθηκε η πρόταση του κ. Λιβαθινού για την ίδρυση Τμήματος Σκηνοθεσίας στο πλαίσιο της Δραματικής Σχολής του Εθνικού και τη μεταστέγασή της στο «Σχολείον» της Ειρήνης Παππά στην οδό Πειραιώς. Η υλοποίηση του σχεδίου θα γινόταν με χορηγία της Μαριάννας Λάτση, στη μνήμη του Νίκου Κούρκουλου, ύψους 280.000 ευρώ. Ο κ. Λιβαθινός διεκδίκησε δε, τη θέση του διευθυντή σπουδών της Δραματικής Σχολής και επομένως του Τμήματος Σκηνοθεσίας.
Όμως, το Διοικητικό Συμβούλιο δεν ενέκρινε την πρόταση του καλλιτεχνικού διευθυντή και πυροδοτήθηκε μία μεγάλη κόντρα με βαριά λόγια, σε εκατέρωθεν δημόσιες δηλώσεις και ανακοινώσεις.
Πέρα από τα όσα καταλογίζει η μία πλευρά στην άλλη, και κατά πόσο ευσταθούν οι ισχυρισμοί του κ. Λιβαθινού για «μη δημιουργική και οπισθοδρομική» στάση του Δ.Σ ή για «αλαζονική συμπεριφορά και δίψα για εξουσία» του καλλιτεχνικού διευθυντή αντίστοιχα, το ερώτημα που παραμένει αναπάντητο είναι γιατί το θέμα της χορηγίας της κ. Λάτση τέθηκε με τόση ένταση, βιασύνη και έλλειψη προετοιμασίας. Μάλιστα, στο ζήτημα αυτό κάποιοι βλέπουν στόχευση από την πλευρά της κ. Λάτση, προκειμένου να αποκτήσει κατά κάποιο τρόπο «θεσμική» ανάμειξη στα θέματα του Εθνικού.
Όπως σημείωνε το Δ.Σ σε σχετική επιστολή που εξέδωσε εκείνες τις ημέρες έντονης αντιπαράθεσης, «το ζήτημα είναι σοβαρό, θέλει μελέτη και στη σχετική συζήτηση που έχει γίνει στο Διοικητικό Συμβούλιο για το νέο Τμήμα μάς απασχόλησε με ποιο τρόπο θα κατοχυρωθεί το πτυχίο που θα αναγράφει την ειδικότητα/κατεύθυνση σκηνοθεσίας και πώς θα διασφαλιστεί το κύρος του Εθνικού Θεάτρου από μια τέτοια απόφαση. Το βασικό ερώτημα που τέθηκε είναι σε ποιά βάση θα λειτουργήσει: απαιτείται νόμος ή αρκεί η απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου του Εθνικού; Όλα όσα αναφέρονται στο υπάρχον προεδρικό διάταγμα 336 αφορούν αποκλειστικά το Τμήμα Υποκριτικής και όχι το Τμήμα Σκηνοθεσίας. Έτσι, αναφέρεται ρητά ότι "τα διδασκόμενα μαθήματα κατά τη διάρκεια του κύκλου σπουδών του Τμήματος Υποκριτικής, καθώς και το ωρολόγιο πρόγραμμα διδασκαλίας τους".
Επομένως, εκτιμήσαμε ότι για να λειτουργήσει και να είναι έγκυρο ένα νέο Τμήμα, χρειάζεται να θεσμοθετηθεί το Πρόγραμμα Σπουδών (μαθήματα, περίγραμμα ύλης, προαπαιτούμενα, εισακτέοι κλπ) ώστε να γνωρίζουν οι υποψήφιοι το αντικείμενο των σπουδών τους. Στο πλαίσιο αυτό αξιολογήσαμε ότι δεν μπορούσε να ξεκινήσει ένα Τμήμα με απλή απόφαση των διδασκόντων για τα μαθήματα (όπως ειπώθηκε από τον καλλιτεχνικό διευθυντή), δίχως δηλαδή θεσμική κατοχύρωση του προγράμματος.
Με αίσθημα ευθύνης αποφασίσαμε να ζητήσουμε από την εποπτεύουσα αρχή, το Υπουργείο Πολιτισμού, να μας δοθούν οδηγίες για τη διαδικασία της θεσμοθέτησης αυτού του Τμήματος, για το οποίο υπήρχε συμφωνία, και συγκεκριμένα: εάν αρκεί η απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου ή απαιτείται σχετική νομοθετική ρύθμιση για τους νέους κύκλους σπουδών, προκειμένου να διασφαλιστεί υψηλού επιπέδου εκπαίδευση που να συνάδει με το κύρος και την αποστολή του Εθνικού Θεάτρου, ώστε να κατοχυρωθεί το πτυχίο κάθε ξεχωριστής ειδικότητας, καθώς και τα επαγγελματικά δικαιώματα των κατόχων τίτλων των αποφοίτων της Σχολής.
Το Υπουργείο ζήτησε να ανασταλεί η δημιουργία τέτοιου Τμήματος, πράγμα που ανακοινώθηκε από τον ίδιο τον Υπουργό προς τον Καλλιτεχνικό Διευθυντή, δεδομένου ότι επεξεργάζεται συνολικά το θέμα της Δραματικής Σχολής του Εθνικού Θεάτρου στο σύνολό της, μαζί με άλλες σχολές που εποπτεύονται από το Υπουργείο.
‘Σχολείον’ Ειρήνης Παπά. Είναι ανακριβές και ψευδές ότι απέρριψε το Δ. Σ. τα σχέδια μεταφοράς της Δραματικής Σχολής στο ‘Σχολείον’ της Ειρήνης Παπά. Όπως είναι αναληθές ότι έχει γίνει στο Εθνικό Θέατρο πρόταση χορηγίας "που κινδυνεύει να χαθεί" ύψους 280.000 ευρώ.
Η αλήθεια είναι ότι συζητήθηκε αυτή η ιδέα και υπήρξε προβληματισμός για την ασφάλεια του χώρου για σπουδαστές και διδάσκοντες, την άδεια λειτουργίας του, που αυτή τη στιγμή δεν έχει, και τις υποδομές που διαθέτει. Για λόγους ασφαλείας πάντοτε, απορρίφθηκε και μία άλλη πρόταση ενοικίασης του χώρου το καλοκαίρι. Το Διοικητικό Συμβούλιο δεν είναι κατ᾽ αρχάς αρνητικό στη μεταφορά αυτή, ωστόσο θεωρεί ότι η μεταστέγαση της Δραματικής Σχολής απαιτεί σοβαρή μελέτη και σχεδιασμό και αυτό δεν μπορεί να επιτευχθεί στο διάστημα δύο μηνών!
Όσο για την χορηγία των 280.000, κάτι έχει αναφερθεί σε κάποια συνεδρίαση, αλλά τίποτε επισήμως».
Σύμφωνα με κάποιες ερμηνείες της υπόθεσης, η Μαριάννα Λάτση φερόταν να επιζητεί ρόλο –όχι στη σκηνή του Εθνικού αλλά στα «παρασκήνια», «επιβάλλοντας» τη χορηγία, με αυτόν τον τρόπο, στο συγκεκριμένο χρόνο. Η άσκηση πιέσεων, όπως προκύπτει, ήταν μεγάλη, γι’ αυτό άλλωστε η κόντρα που έφτασε στο φως της δημοσιότητας πήρε τέτοιες διαστάσεις.
Πάντως, τα «μαχαίρια» προς το παρόν έχουν κρυφτεί και θα παραμείνουν κρυμμένα στο βαθμό που η κ. Λάτση και το περιβάλλον της αφήσουν τον καλλιτεχνικό διευθυντή και το Διοικητικό Συμβούλιο να φέρουν εις πέρας το έργο τους, όπως «ψιθυρίζουν» πηγές του χώρου.