Στο «σκαμνί» του Συμβουλίου Ελέγχου Επικοινωνίας η Power Health για σωρεία παραβάσεων
ΚΥΡΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΠΑΡΑΠΛΑΝΗΣΗΣ ΚΑΙ ΕΞΑΠΑΤΗΣΗΣ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΩΝ
Η αίτηση με την σχετική καταγγελία κατατέθηκε στις 8/03/2017. Η επιτροπή συνεδρίασε στις 21/3/2017 και με την αριθμό Σ/1162/24.03.2017 απόφαση – καταπέλτη ουσιαστικά αποδίδει στην Power Health παραπλανητική διαφήμιση ως προς το Oliviotic.
Τα 5 μέλη της πρωτοβάθμιας επιτροπής ελέγχου επικοινωνίας με παρόντες 4 εκπροσώπους της εταιρίας Power Health κατέληξαν ομόφωνα:
«...Ότι στη συνολική τελική εντύπωση που διαμορφώνεται, το προϊόν OLIVIOTIC παρουσιάζεται ως ένα προϊόν κατάλληλο — ειδικό για την αντιμετώπιση των «αναγκών του χειμώνα», όπως δημιουργικά αποδίδονται αλλά και ευθέως αναφέρονται η γρίπη και το κρυολόγημα και προβάλλονται ισχυρισμοί υγείας που δεν είναι εγκεκριμένοι σύμφωνα με το ισχύον ρυθμιστικό καθεστώς, που υποδηλώνουν άμεσα ή έμμεσα ότι το διαφημιζόμενο προϊόν έχει ιδιότητες πρόληψης, αγωγής ή Θεραπείας ασθενειών και που — στο πλαίσιο της συγκεκριμένης επικοινωνίας —αποτελούν υπερβολικούς ισχυρισμούς που μπορεί να παραπλανήσουν ως προς την επίδραση που έχει η κατανάλωση του προϊόντος γενικά στην υγεία του καταναλωτή».
Η Επιτροπή αποδομώντας ουσιαστικά σημείο προς σημείο τις διαφημιζόμενες από την Power Health ιδιότητες του προϊόντος κατέληξε ότι:
«...πρόκειται για ισχυρισμό υγείας, ο οποίος αφ' ενός δεν είναι εγκεκριμένος, αφ' ετέρου μπορεί να εκληφθεί από το μέσο καταναλωτή ως υπόσχεση πρόληψης ή/και Θεραπείας ασθενειών του άνω αναπνευστικού συστήματος».
Σε ότι αφορά τον ισχυρισμό της Power Health ότι «προστατεύει τους ευαίσθητους οργανισμούς και συμβάλλει στη φυσιολογική λειτουργία του αμυντικού συστήματος...» τα μέλη της επιτροπής διαπιστώνουν ότι «...πρόκειται για μη εγκεκριμένους ισχυρισμούς υγείας και αφ' ετέρου μπορεί να εκληφθούν ως υπόσχεση πρόληψης».
Για το κυρίαρχο σλόγκαν μάλιστα το οποίο προτρέπει τους καταναλωτές να το εμπιστευτούν ως τον πιο πιστό σύμμαχο του χειμώνα ομόφωνα τα μέλη της επιτροπής αποφαίνονται ότι:
«...πρόκειται για υπερβολικό ισχυρισμό που υπόσχεται συνολικό και σημαντικό όφελος στην κατάσταση της υγείας και μπορεί να οδηγήσει σε σύγχυση ή/και παραπλάνηση ως προς την αποτελεσματικότητα του προϊόντος, δεδομένου ότι με βάση τα συστατικά του η αποκλειστική δράση που έχει και μπορεί να επικαλείται είναι αυτή της συμβολής στη φυσιολογική λειτουργία του ανοσοποιητικού».
Επιπροσθέτως, η Επιτροπή ομόφωνα έκρινε ότι «...η παρουσίαση του προϊόντος OLIVIOTIC στην ενότητα / κατηγορία «Γρίπη, Κρυολόγημα» στην εταιρική ιστοσελίδα επικοινωνεί το μήνυμα ότι η δράση του εν λόγω προϊόντος σχετίζεται με τη γρίπη και το κρυολόγημα, με καταστάσεις δηλαδή που στην αντίληψη του καταναλωτή αποτελούν ασθένειες και τις οποίες μπορεί να εκληφθεί ότι το προϊόν προλαμβάνει ή/και αντιμετωπίζει. Επειδή η επικοινωνία τέτοιου είδους δράσης δεν είναι σύμφωνη με το ρυθμιστικό πλαίσιο, θα πρέπει να γίνει η ανάλογη τροποποίηση».
Επιπλεον τα μέλη της επιτροπής διαπιστώνουν ότι:
«...υπάρχουν videos, τόσο στην εταιρική ιστοσελίδα της εταιρείας POWER ΗΕΑLΤΗ, όσο και στο YouTube που ο ισχυρισμός «φυσικό αντιβιοτικό» καθώς και άλλοι μη επιτρεπόμενοι ισχυρισμοί υγείας προβάλλονται κανονικά και αυτά θα πρέπει άμεσα να διακοπούν. Επιπλέον, στο διαδίκτυο (στις αναζητήσεις Google και σε ιστοσελίδες τρίτων που προωθούν το προϊόν OLIVIOTIC) υπάρχουν πολλές εμφανίσεις του ισχυρισμού «φυσικό αντιβιοτικό» καθώς και άλλων μη επιτρεπόμενων ισχυρισμών υγείας και η Επιτροπή ομόφωνα αποφάσισε ότι η εγκαλούμενη θα πρέπει να προβεί σε κάθε απαραίτητη ενέργεια για την άμεση απόσυρση τους».
Οι κυρώσεις δε που επέβαλε η Πρωτοβάθμια Επιτροπή Ελέγχου Επικοινωνίας ήταν συντριπτικές καθώς:
«...αποφάσισε η υπό έλεγχο επικοινωνία OLIVIOTIC προσκρούει στα άρθρα 1 και 5 του ΕΚΔ-Ε και πρέπει να τροποποιηθεί αναλόγως.
Η προθεσμία για όλες τις απαραίτητες τροποποιήσεις σύμφωνα με τα παραπάνω αποφασίσθηκε στις δύο ημέρες και ειδικά για τη συσκευασία στις 30 ημέρες».
Αξίζει να σημειωθεί εδώ ότι την περίοδο που εκδόθηκε η απόφαση της Πρωτοβάθμιας Επιτροπής Ελέγχου Επικοινωνίας (τέλος Μάρτιου 2017) η παραπλανητική καμπανιά της Power Health για το OLIVIOTIC είχε ήδη ολοκληρωθεί.