Ο «λαένιος» λαός και ο υπεύθυνος πολίτης
Υπάρχει διαφορά μεταξύ των εννοιών «λαός» και «πολίτης»; Τεράστια…
Πολλοί άκουσαν τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη να χρησιμοποιεί την έννοια «πολίτης» αντικαθιστώντας το γνωστό ο «λαός». Μάλιστα αρκετοί έσπευσαν να τον κατηγορήσουν λέγοντας ότι κάτι τέτοιο είναι μέγα λάθος και ότι κάτι περίεργο κρύβεται πίσω από τη σημειολογία που προσπαθεί να προσδώσει ο κ. Μητσοτάκης στην έννοια του «πολίτη» καταργώντας το «λαό».
Εκτός από άγνοια, το πολιτικό σύστημα πάσχει από υποκρισία και ημιμάθεια… Ο «λαός», ο «λαένιος λαός» που τόσο εύκολα χρησιμοποιούσε επί δεκαετίες το πολιτικό σύστημα για να υφαρπάξει την ψήφο του είναι μια έννοια που δεν έχει σχέση με την πολιτική. Η χρήση της συγκεκριμένης λέξης είναι παρωχημένη από αρκετούς δημαγωγούς σε αντίθεση με τη λέξη πολίτης που είναι αμιγώς πολιτική και ενέχει την έννοια της ευθύνης των επιλογών.
Ο «λαός» είναι μια εύηχη λέξη που περιλαμβάνει ένα σύνολο κοινωνιών με κοινά πολιτιστικά χαρακτηριστικά, όπως η κουλτούρα, η τέχνη, η διατροφή, η κοινωνική συμπεριφορά, η γλώσσα. Χρησιμοποιήθηκε με όρους απύθμενης υποκρισίας για να υφαρπάξει την ψήφο των πολιτών και μάλιστα με γερές δόσεις μεμψιμοιρίας: Ο κακόμοιρος λαός που συνεχώς πέφτει θύμα εξαπάτησης, η άτιμη η κοινωνία και διάφορα άλλα τέτοια όμορφα κι αριστερόστροφα… Ο λαός που όλο εκλέγει ακατάλληλες κυβερνήσεις, αλλά ποτέ δεν φταίει ο ίδιος, φταίνε πάντα κάποιοι άλλοι!
Προσέξτε όμως. Ο πολίτης είναι άλλο πράγμα, δεν έχει μέσα του τη διαρκή κλάψα. Ο πολίτης έχει πρόσωπο και ταυτότητα. Δεν είναι ούτε μάζα, ούτε όχλος. Ο πολίτης ελέγχεται για τις ευθύνες που αναλαμβάνει σε κάθε επιλογή των εκλεγμένων αντιπροσώπων του. Γι’ αυτούς ακριβώς τους λόγους ο πολίτης είναι κακή έννοια εδώ στην Ελλάδα. Προτιμούμε την ανωνυμία του λαού για να είμαστε ελεύθεροι να κάνουμε ότι γουστάρουμε χωρίς να δίνουμε λογαριασμό σε κανέναν.