Έγκλημα η οδήγηση στη Λ.Ε.Α.

Η λωρίδα έκτακτης ανάγκης προορίζεται για την αποκλειστική χρήση των οχημάτων άμεσης ανάγκης όπως τα ασθενοφόρα, τα οχήματα του Πυροσβεστικού Σώματος και της Ελληνικής Αστυνομίας. 
4'

Αρκετά συχνά, όταν οι αυτοκινητόδρομοι βρίσκονται σε συμφόρηση και τα οχήματα κινούνται με χαμηλές ταχύτητες, αρκετοί οδηγοί κάνουν άσκοπη χρήση της Λ.Ε.Α. προκειμένου να κερδίσουν χρόνο.

Πρόκειται για μια ιδιαίτερα αντικοινωνική και επικίνδυνη ενέργεια καθώς, σε περίπτωση ατυχήματος τα οχήματα άμεσης ανάγκης, δεν θα μπορέσουν να βρεθούν έγκαιρα στο σημείο του συμβάντος, με αποτέλεσμα να χαθεί πολύτιμος χρόνος. Επομένως αν κάποιος χρησιμοποιεί άσκοπα τη λωρίδα έκτακτης ανάγκης μπορεί να γίνει υπαίτιος απώλειας ανθρώπινης ζωής. Σύμφωνα με την νέα νομοθεσία και συγκεκριμένα με το νόμο 5039/2023

« Μέτρα στήριξης των θυμάτων και των πληγέντων του σιδηροδρομικού δυστυχήματος των Τεμπών της 28ης Φεβρουαρίου 2023» η παράβαση αυτή επισύρει ποινές, που ξεκινούν απο, φυλάκιση ενός έτους και φτάνουν έως και ισόβια κάθειρξη, στην περίπτωση που, από την ενέργεια του παραβάτη οδηγού, προκληθεί θάνατος μεγάλου αριθμού ανθρώπων. Δηλαδή αν φράξει τη Λ.Ε.Α. Και εμποδίσει την διέλευση του ασθενοφόρου. Επιπλέον ο νόμος ορίζει ποινή φυλάκισης έως και τρία χρόνια στην περίπτωση που προκύψουν εκτεταμένες ζημιές σε περιουσίες , όπως στην περίπτωση που ξεσπάσει μια πυρκαγιά και παρακωλυθεί το πυροσβεστικό όχημα. Επιπλέον προβλέπεται φυλάκιση έως 10 έτη αν υπάρχει σωματική βλάβη σε κοινωφελείς εγκαταστάσεις.

Σε περίπτωση που προκληθεί θάνατος μεγάλου αριθμού ανθρώπων μπορεί να υπάρχει ακόμη και ισόβια κάθειρξη.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η άσκοπη χρήση της Λ.Ε.Α. επιβαρύνει σημαντικά και την κυκλοφορία, ιδιαίτερα σε κεντρικές οδικές αρτηρίες που δεν διαθέτουν λωρίδα έκτακτης ανάγκης, σε όλο τους το μήκος. Σε αυτές τις περιπτώσεις οι παραβάτες οδηγοί που χρησιμοποιούν τη Λ.Ε.Α. για να αποφύγουν την κίνηση, προκαλούν ακόμη περισσότερη κίνηση όταν χρειαστεί να επανέλθουν στην κανονική λωρίδα κυκλοφορίας.

Ο νόμος αυστηροποιείται και για την υπέρβαση του ορίου ταχύτητας πάνω από 60 km από το όριο, σε αυτοκινητόδρομο και δρόμο ταχείας κυκλοφορίας και πάνω από 40 km, στο υπόλοιπο οδικό δίκτυο.

Αυτό σημαίνει ότι πλέον, από μία απερίσκεπτη ενέργεια η ζωή ενός ανθρώπου μπορεί να αλλάξει και να βρεθεί στη φυλακή από τη μία στιγμή στην άλλη. Είναι αυτό που λέμε συχνά, ότι σε ένα τροχαίο ατύχημα κλείνουν δύο σπίτια και του θύματος και του υπαίτιου.

Ακόμη ο νόμος περιλαμβάνει μεταξύ άλλων και ποινές από 10 έτη μέχρι ισόβια κάθειρξη, για την κλοπή και την κλεπταποδοχή υλικών του οδικού δικτύου.

Έχει παρατηρηθεί το φαινόμενο της αφαίρεσης εξαρτημάτων του οδικού δικτύου, όπως σχάρες από φρεάτια απορροής ομβρίων υδάτων, κλοπή καλωδίων ηλεκτροφωτισμού και η μάστιγα της κλοπής του μεταλλικού καλύμματος του ηλεκτρικού κυκλώματος σε ιστούς δημόσιου φωτισμού.

Το αυστηρό πλέον νομοθετικό πλαίσιο αναμένεται να λειτουργήσει αποτρεπτικά σε τέτοιου είδους συμπεριφορές, αλλά πάνω απ’ όλα είναι η ατομική συνείδηση που καθορίζει τη συμπεριφορά των οδηγών στο δρόμο. Αποτελεί πλέον καθημερινό φαινόμενο, η διακοπή της κυκλοφορίας σε κεντρικές λεωφόρους , έπειτα από σύγκρουση με πολύ μικρές ηλικίες ζημιές, όπου οι οδηγοί παραμένουν , ακόμη και μια ώρα, στη λωρίδα κυκλοφορίας μέχρι να έρθει η φροντίδα ατυχήματος αδιαφορώντας για τις μεγάλες καθυστερήσεις που θα δημιουργήσουν.

Σε κάθε περίπτωση η εντατικοποίηση των ελέγχων από την τροχαία, σε συνδυασμό με την εγκατάσταση των τεχνικών μέσων, καταγραφής παραβάσεων από την Περιφέρεια Αττικής θα ενισχύουν σημαντικά την οδική ασφάλεια.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η μείωση των παραβιάσεων του ερυθρού σηματοδότη, στη συμβολή της Ποσειδώνος με την Καλαμακίου όπου έχει τοποθετηθεί η κάμερα καταγραφής παραβίασης του κόκκινου φωτεινού σηματοδότη.

Σύμφωνα με στοιχεία της Περιφέρειας Αττικής όταν τοποθετήθηκε η συγκεκριμένη κάμερα κατέγραφε 20 παραβάσεις την ώρα, ενώ όταν έγινε γνωστό ότι υπάρχει κάμερα στο σημείο υπήρξε μείωση των παραβιάσεων κατά 50%. Ο Περιφερειάρχης Αττικής Γιώργος Πατούλης έχει ανακοινώσει, την εγκατάσταση 388 επιπλέον καμερών στα φανάρια, κάτι το οποίο θα αποτρέψει σημαντικά μία από τις πιο επικίνδυνες ενέργειες, έτσι ώστε να μειωθούν τα τροχαία ατυχήματα.

Η αμυντική οδήγηση και η ευγενική συμπεριφορά στο δρόμο, αποτελούν τα βασικά συστατικά για την αρμονική συνύπαρξη όλων των χρηστών του οδικού δικτύου.