1000 νέες κάμερες στους δρόμους της Αττικής: Αναγκαίο μέτρο για την οδική μας ασφάλεια

Η πρόσφατη εξαγγελία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, κατά τη διάρκεια της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης, για την εγκατάσταση 1000 καμερών στους δρόμους της Αττικής για τον έλεγχο τροχαίων παραβάσεων αποτελεί ένα αναγκαίο βήμα προς τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας.

1000 νέες κάμερες στους δρόμους της Αττικής: Αναγκαίο μέτρο για την οδική μας ασφάλεια
4'

Το μέτρο αυτό έχει στόχο να καταπολεμήσει τα αυξανόμενα κρούσματα τροχαίων ατυχημάτων και παραβατικής συμπεριφοράς στους δρόμους, όμως η αποτελεσματικότητα του εξαρτάται από μερικούς παραμέτρους που που αναλύονται στην συνέχεια.

Τεχνολογία και στρατηγική τοποθέτηση καμερών

Οι κάμερες που θα τοποθετηθούν πρέπει να είναι τεχνολογικά εξελιγμένες και κατάλληλες για την ανίχνευση πολλαπλών παραβάσεων του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ), όπως η παραβίαση ερυθρού σηματοδότη, η υπέρβαση του ορίου ταχύτητας και η μη χρήση κράνους από μοτοσικλετιστές. Οι σύγχρονες τεχνολογίες παρέχουν πλέον τις δυνατότητες για την παρακολούθηση αυτών των παραβάσεων με ακρίβεια και αποτελεσματικότητα.

Η τεχνολογία έχει προχωρήσει σημαντικά σε αυτό τον τομέα και Οι κάμερες μπορούν να αναγνωρίσουν ακόμη κι αν ο αναβάτης του δικύκλου φοράει κράνος ή όχι. Το επόμενο σημαντικό βήμα είναι η στρατηγική τοποθέτηση αυτών των καμερών. Ο εντοπισμός των σημείων με τη μεγαλύτερη συχνότητα ατυχημάτων ή παραβάσεων πρέπει να γίνει με βάση τα δεδομένα οδικών τροχαίων ατυχημάτων (ΔΟΤΑ) που παρέχει η Τροχαία. Οι κάμερες πρέπει να τοποθετηθούν σε κομβικά σημεία, όπως κεντρικοί δρόμοι, διασταυρώσεις με ιστορικό ατυχημάτων και περιοχές με αυξημένη κυκλοφοριακή συμφόρηση, ώστε να έχουν τη μέγιστη αποτελεσματικότητα.

Προκλήσεις στην εφαρμογή του συστήματος

Ωστόσο, υπάρχουν σημαντικά εμπόδια που πρέπει να ξεπεραστούν για την επιτυχή εφαρμογή του συστήματος. Ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν μέχρι σήμερα τα τεχνικά μέσα που χρησιμοποιούνται στους δρόμους είναι η καταγραφή και διαχείριση των παραβάσεων, γνωστό ως «ticketing». Η αποστολή των κλήσεων στους παραβάτες δεν γίνεται πάντα με ακρίβεια ή ταχύτητα, γεγονός που περιορίζει την αποτελεσματικότητα του συστήματος. Εδώ, το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης καλείται να διαδραματίσει κρίσιμο ρόλο. Για να μπορέσει το νέο σύστημα να λειτουργήσει σωστά, πρέπει να αναπτυχθούν ολοκληρωμένες ηλεκτρονικές εφαρμογές και λογισμικά που θα μπορούν να διαχειρίζονται τον μεγάλο όγκο δεδομένων και παραβάσεων και να στέλνουν την παράβαση με ηλεκτρονικό τρόπο όπως πήχη με e-mail ή μέσω sms (ήδη αυτή η διαδικασία βρίσκεται σε εξέλιξη).

Με τις 1000 νέες κάμερες, το σύστημα θα πρέπει να είναι σε θέση να επεξεργάζεται εκατοντάδες χιλιάδες παραβάσεις κάθε μήνα. Η ανάπτυξη συστημάτων αυτόματης αναγνώρισης αριθμών κυκλοφορίας (ANPR) και η διαλειτουργικότητα των ηλεκτρονικών αρχείων για την ταυτοποίηση των οχημάτων είναι επίσης απαραίτητη προϋπόθεση.

Διαχείριση ανθρώπινου δυναμικού και πόρων

Παράλληλα, η επιτυχία του εγχειρήματος απαιτεί την κατάλληλη στελέχωση και διαχείριση πόρων. Αν και το σύστημα θα μειώσει τον αριθμό των τροχονόμων που χρειάζονται για την καταγραφή παραβάσεων, θα απαιτηθεί εξειδικευμένο προσωπικό για τη διαχείριση των ηλεκτρονικών συστημάτων και των βάσεων δεδομένων. Η τροχαία θα πρέπει να αναπροσαρμόσει την στρατηγική των τρόχονομικών ελέγχων και να επικεντρωθεί σε πιο απαιτητικούς ελέγχους, όπως ο εντοπισμός οχημάτων με πλαστές ή χωρίς πινακίδες, τα οποία ενδέχεται να παρακάμπτουν τα τεχνικά μέσα.

Χρονοδιάγραμμα και πιθανές καθυστερήσεις

Ένα ακόμη σημαντικό σημείο που πρέπει να τονιστεί είναι το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης του μέτρου. Όπως δείχνει η εμπειρία από παλαιότερες δημοπρασίες και διαγωνισμούς, οι διαδικασίες προμήθειας και εγκατάστασης τεχνικών μέσων μπορεί να καθυστερήσουν σημαντικά. Το παράδειγμα των 322 καμερών ανίχνευσης παραβάσεων ερυθρού σηματοδότη, που δημοπρατήθηκαν από την Περιφέρεια Αττικής αλλά παραμένουν «κολλημένες» λόγω ελέγχου από το Ελεγκτικό Συνέδριο, δείχνει πως οι γραφειοκρατικές αγκυλώσεις μπορούν να επιβραδύνουν την πρόοδο. Με βάση την εμπειρία, η πλήρης υλοποίηση και λειτουργία του συστήματος θα μπορούσε να απαιτήσει τουλάχιστον 20 μήνες κατά τη γνώμη μου, ακόμη και αν οι διαδικασίες προχωρήσουν με γρήγορους ρυθμούς. Είναι κρίσιμο, λοιπόν, να υπάρξει συντονισμός και ταχεία δράση από τα συναρμόδια υπουργεία για να επιτευχθεί το επιθυμητό αποτέλεσμα.

Η σημασία της πρόληψης μέσω τεχνολογίας Αξίζει να αναφερθεί ότι η εξαγγελία του Πρωθυπουργού για την εγκατάσταση καμερών δεν είναι απλώς ένα ακόμη τεχνικό μέτρο, αλλά αποτελεί μια κομβική στρατηγική για την αλλαγή της οδηγικής κουλτούρας στη χώρα. Οι οδηγοί θα γνωρίζουν πλέον ότι οι παραβάσεις τους καταγράφονται και επιβάλλονται κυρώσεις, κάτι που έχει αποδειχθεί ότι αποτρέπει την παραβατική συμπεριφορά. Παρόμοια μέτρα έχουν εφαρμοστεί με επιτυχία σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, όπως η Γαλλία και το Λουξεμβούργο, όπου οι παραβάσεις έχουν μειωθεί σημαντικά, όχι λόγω των υψηλών προστίμων, αλλά λόγω της συχνής και συστηματικής παρακολούθησης.

Εν κατακλείδι, η επιτυχία του σημαντικού εγχειρήματος, εξαρτάται από την προσεκτική προετοιμασία και υλοποίηση, τη συνεργασία μεταξύ των αρμόδιων φορέων και τη χρήση των πιο σύγχρονων τεχνολογικών λύσεων. Αν όλα αυτά επιτευχθούν άμεσα, η χώρα μας μπορεί να κάνει ένα μεγάλο βήμα προς τη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων και τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας.

Ροή Ειδήσεων Δημοφιλή