Πολιτικοί αρχηγοί: Ποιος είναι το παιδί της δικής μας διπλανής πόρτας;
ΜΕΓΑΛΗ ΔΗΜΟΣΚΟΠΗΣΗ NEWSBOMB.GR KAI PRORATA: ΠΟΙΟΥΣ ΑΙΣΘΑΝΟΝΤΑΙ ΚΟΝΤΑ ΣΤΟ ΛΑΟ - ΔΕΙΤΕ ΤΑ ΠΟΣΟΣΤΑ ΔΗΜΟΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΑΡΧΗΓΩΝ
Εμείς οι δημοσιογράφοι γράφουμε συνήθως για αυτά που πιστεύουμε οι ίδιοι. Ήρθε η ώρα να γράφουμε και για αυτά που πιστεύετε εσείς. Είναι αλήθεια οι θέσεις της κοινής γνώμης για την επικαιρότητα ή για την πολιτική ή για τους πρωταγωνιστές της καθημερινότητάς μας αυτές που οι άνθρωποι των μέσων πιστεύουμε ότι είναι;
Το Newsbomb.gr ψάχνει την απάντηση. Και ήδη ξεκίνησε μια δυναμική συνεργασία με την εταιρεία Prorata προκειμένου να καταγράφει κάθε εβδομάδα τις θέσεις της κοινής γνώμης για ένα συγκεκριμένο ζήτημα.
Στην αρχή κάθε εβδομάδας απαντάτε στην «Ερώτηση της Δευτέρας» και θα διαβάζετε την ανάλυση των απαντήσεών σας κάθε Παρασκευή μόνο στo Newsbomb.gr.
Η «Ερώτηση της Δευτέρας» από το Newsbomb.gr - που διενεργήθηκε από 22/10/2018 μέχρι και 24/10/2018 - ζήτησε από τους αναγνώστες του μέσου να δώσουν τον βαθμό εγγύτητάς τους με καθέναν από τους πολιτικούς αρχηγούς.
«Ποιος είναι το παιδί της δικής μας διπλανής πόρτας;»
Του Γιάννη Κωνσταντινίδη, Επίκουρου Καθηγητή Πανεπιστημίου Μακεδονίας & Επιστημονικού Διευθυντή Prorata
«Με καταλαβαίνει», «Είναι ένας από εμάς», «Τα έχει περάσει αυτά»: φράσεις που ένας ψηφοφόρος συχνά αποδίδει στον υποψήφιο που επιλέγει σε μια αναμέτρηση.
Το κριτήριο της εγγύτητας μεταξύ υποψηφίου και ψηφοφόρου –προφανώς δομημένο υποκειμενικά από τον καθέναν και την καθεμία– θεωρείται ένας από τους πλέον δυνατούς προσδιοριστικούς παράγοντες της ψήφου, ιδιαίτερα μάλιστα σε περιόδους γενικευμένες απαξίωσης των κομμάτων και εκτεταμένης αποευθυγράμμισης. Την τάση αυτή επιβεβαιώνει και η επικέντρωση της προσοχής επικοινωνιακών επιτελείων των αρχηγών των κομμάτων στη δημιουργία της εικόνας του «οικείου πολιτικού», τόσο μέσα από τις δημόσιες εμφανίσεις του και τη γλώσσα σώματος, όσο και μέσα από τον λόγο του.
Ποιος λοιπόν από τους αρχηγούς των κοινοβουλευτικών κομμάτων έχει πετύχει αυτήν την εικόνα;
Στην έρευνα καταγράφηκαν 5.030 απαντήσεις από μοναδικούς χρήστες.
Οι απαντήσεις έδειξαν σημαντική υπεροχή του Αλέξη Τσίπρα έναντι του Κυριάκου Μητσοτάκη ως προς το κριτήριο της εγγύτητας με τον ψηφοφόρο (29% απάντησαν ότι αισθάνονται τον Αλέξη Τσίπρα «πολύ κοντινό» τους έναντι 20% που έδωσαν την ίδια απάντηση για τον Κυριάκο Μητσοτάκη), όπως επίσης και μια σημαντική υστέρηση ως προς αυτό το χαρακτηριστικό των αρχηγών μικρότερων κομμάτων (οι οποίοι κινήθηκαν μεταξύ 4% και 8%), εύρημα δηλωτικό της συγκέντρωσης της προσοχής των εκλογέων –ακόμα και σε μια ερώτηση για τους χαρακτήρες προσώπων– στα δύο μεγαλύτερα κόμματα.
Όμως η ουσία των ευρημάτων της συγκεκριμένες έρευνας εντοπίζεται στα ακόλουθα δύο ερωτήματα:
(α) ποιοι πολιτικοί αρχηγοί λειτουργούν ευνοϊκά για το κόμμα τους λόγω της προσλαμβανόμενης εγγύτητάς τους;
(β) ποιοι πολιτικοί αρχηγοί δείχνουν να έχουν απήχηση, λόγω της αίσθησης οικειότητας, σε συγκεκριμένα εκλογικά κοινά; Και τα δύο ερωτήματα προσφέρουν χρήσιμα στοιχεία για την ισχύ των προσώπων και τη δυνατότητα επικοινωνιακής αξιοποίησής τους από τα κόμματά τους.
Ως προς το πρώτο ερώτημα, τα ευρήματα διαχωρίζουν τον Αλέξη Τσίπρα (29% απαντήσεων «πολύ κοντινός»), τον Σταύρο Θεοδωράκη (7%) και τον Βασίλη Λεβέντη (7%) ως τους αρχηγούς που εμφανίζουν υψηλότερη δημοτικότητα σε σύγκριση με τις δημοσκοπικές καταγραφές των κομμάτων τους στη συγκυρία.
Υπό αυτήν την έννοια, τα τρία αυτά πρόσωπα μοιάζουν να λειτουργούν ευνοϊκά για τα κόμματά τους. Από την άλλη πλευρά, τον Κυριάκο Μητσοτάκη χαρακτήρισαν «πολύ κοντινό» μόνο το 20% των συμμετεχόντων, ποσοστό σημαντικά χαμηλότερο από αυτό που καταγράφει το κόμμα της ΝΔ στις δημοσκοπήσεις της τρέχουσας περιόδου, ένδειξη ότι ο αρχηγός του κόμματος μάλλον λειτουργεί επιβαρυντικά για το κόμμα του ως προς το κριτήριο της προσωπικότητας της ηγεσίας.
Τέλος, σημειώνεται ότι οι αρχηγοί των υπολοίπων κομμάτων συγκέντρωσαν ποσοστά απολύτως ευθυγραμμισμένα με τα ποσοστά που καταγράφουν τα κόμματά τους στις δημοσκοπήσεις.
Ως προς το δεύτερο ερώτημα, η έρευνα κατέγραψε ιδιαιτερότητες της απήχησης σε συγκεκριμένα κοινά –και κατά συνέπεια και ευκαιρίες στοχευμένης επικοινωνιακής αξιοποίησης– για πέντε από τους οκτώ πολιτικούς αρχηγούς.
Σε σύγκριση με τη γενική τους εικόνα:
• ο Αλέξης Τσίπρας προσλαμβάνεται ως περισσότερο οικείος από τις γυναίκες και τους άνω των 55 ετών,
• ο Κυριάκος Μητσοτάκης από τους άνω των 55 ετών και τον μη ενεργό πληθυσμό,
• ο Νίκος Μιχαλολιάκος από τους άνδρες κάτω των 34 ετών και τους ανέργους,
• ο Σταύρος Θεοδωράκης από τις γυναίκες, τους κάτω των 34 ετών και τους αποφοίτους Πανεπιστημίου,
• ο Βασίλης Λεβέντης από τους κάτω των 34 ετών και τους ανέργους.
Οι υπόλοιποι τρεις πολιτικοί αρχηγοί δεν εμφάνισαν διακύμανση στα ποσοστά τους ως προς τα παραπάνω δημογραφικά χαρακτηριστικά, ένδειξη πιθανώς μιας περισσότερο πολιτικής ή ιστορικής βάσης της θετικής προτίμησης των ψηφοφόρων προς τα πρόσωπα αυτά και τα αντίστοιχα κόμματα.
Είναι προφανές ότι η οικειότητα των πολιτικών αρχηγών δεν είναι το μόνο κριτήριο ψήφου. Είναι όμως εξίσου προφανές ότι σε συνθήκες προσωποποίησης της εκλογικής αντιπαράθεσης, αυτό το χαρακτηριστικό της προσωπικότητας μπορεί να καταστεί το κομβικό για τη διαμόρφωση των προτιμήσεων ψήφου. Όλοι μας θα προτιμούσαμε να κατείχε μια θέση-κλειδί στην πολιτική «ο καλός μας γείτονας», ανεξαρτήτως της γειτονιάς στην οποία μένουμε.