Πόσο πιο ακριβά θα γίνουν τα μικρά αυτοκίνητα εξαιτίας των πιο αυστηρών προδιαγραφών ρύπων;
Στο μέλλον τα μοντέλα της κατηγορίας των μίνι ίσως και να γίνουν ασύμφορα για τους κατασκευαστές, αρκετοί από τους οποίους εξετάζουν και την κατάργησή τους.
Του Γιάννη Σκουφή
Αρχής γενομένης από το 2020 και με τελική χρονολογία το 2030 οι εκπομπές ρύπων των καινούργιων αυτοκινήτων θα μειώνονται συνεχώς, με βάση τις προδιαγραφές που έχει ψηφίσει και καθορίσει η Ευρωπαϊκή Ένωση.
Προκειμένου τα μοντέλα με συμβατικούς κινητήρες εσωτερικές καύσεις να πιάσουν αυτά τα όρια απαιτούνται αλλαγές στα κινητήρια σύνολά τους. Αλλαγές οι οποίες έχουν κόστος, μιας και απαιτούνται επιπλέον στοιχεία και πιο εξελιγμένη τεχνολογία. Το κόστος αυτό φυσικά θα μετακυλήσει στον τελικό καταναλωτή. Όλους εμάς δηλαδή, ενώ ποσοστιαία θα είναι πολύ μεγαλύτερο στα πιο μικρά μοντέλα.
Πόσο μεγαλύτερο; Με βάση τις δηλώσεις του επικεφαλής του ομίλου της Volkswagen Herbert Diess προκειμένου το πιο μικρό μοντέλο της VW, το up! να εναρμονιστεί με τις προδιαγραφές που θα ισχύουν το 2030 η τιμή του θα πρέπει να αυξηθεί περίπου κατά 3.500 ευρώ σε σχέση με αυτήν που ισχύει σήμερα -το VW up! ξεκινά από τις 9.620 ευρώ.
Η αύξηση αυτή, που αντιπροσωπεύει πάνω κάτω το 30% της τρέχουσας αξίας του αυτοκινήτου, είναι τόσο μεγάλη που δικαιολογημένα ο επικεφαλής του γερμανικού ομίλου λέει «δεν είμαι βέβαιος πόσοι από τους πελάτες μας θα μπορούν ακόμα να αγοράζουν τα πιο μικρά μας μοντέλα».
Ότι ισχύει για το VW up! ισχύει τόσο για τα Skoda Citigo και Seat Mii, με αποτέλεσμα το μάλλον και των τριών να είναι αβέβαιο, καθώς και για όλα τα μοντέλα της κατηγορίας των μίνι. Μεταξύ αυτών και τα Peugeot 108 και Citroen C1 που μπορεί πολύ πιο νωρίς να μην έχουν διαδόχους.
Και αυτό γιατί η συνεργασία του γαλλικού ομίλου PSA με την Toyota, που έχει αντίστοιχα το Aygo, ολοκληρώνεται και το κοινό εργοστάσιο στην Τσεχία θα περάσει εξολοκλήρου στην Ιαπωνική εταιρεία. Κάτι που μπορεί να σημάνει το τέλος της παραγωγής των δύο γαλλικών μίνι.