Μαρία Κάλλας: Το μυστήριο γύρω από τον θάνατό της και το μεγάλο μυστικό της απόλυτης ντίβας
Τα αποφθέγματα της Μαρίας Κάλλας που πέθανε σαν σήμερα, στις 16 Σεπτεμβρίου του 1977.
H Μαρία Άννα Σοφία Καικίλια Καλογεροπούλου, όπως είναι το πραγματικό πλήρες όνομα της Μαρίας Κάλλας, πέθανε σαν σήμερα το 1977 στο Παρίσι, λίγο πριν κλείσει τα 54 χρόνια της.
Η τελευταία εμφάνιση της Κάλλας στη σκηνή έγινε στην πόλη Σαππόρο της Ιαπωνίας στις 11 Δεκεμβρίου του 1974. Λίγο πριν το θάνατό της το '77 ήταν κλεισμένη στον εαυτό της καθώς ένιωθε βαθιά θλίψη τόσο για το θάνατο του Αριστοτέλη Ωνάση όσο και για το ότι εξαιτίας του προβλήματος που αντιμετώπιζε με τη φωνή της ήδη από τα 40 της, είχε κατέβει από το θρόνο της κορυφαίας σοπράνο.
Η κηδεία της Κάλλας έγινε στις 20 Σεπτεμβρίου, στη συνέχεια το σώμα της αποτεφρώθηκε όπως επιθυμούσε και την άνοιξη του 1979 η τέφρα της σκορπίστηκε στο Αιγαίο.
Το μυστήριο γύρω από τον θάνατό της
Σύμφωνα με την επίσημη ιατρική έκθεση, ο θάνατος της πασίγνωστης Ελληνίδας ντίβας της όπερας στις 16 Σεπτεμβρίου του 1977 οφειλόταν σε καρδιακή ανακοπή. Η Κάλλας βρισκόταν στο διαμέρισμά της, όταν αισθάνθηκε έναν ξαφνικό πόνο στο στήθος. Πριν λιποθυμήσει ζήτησε τη βοήθεια του προσωπικού. Η Μπρούνα, η πιστή της οικονόμος προσπάθησε αμέσως έτρεξε κοντά της προσπαθώντας να τη συνεφέρει. Μάταια... Η κορυφαία υψίφωνος είχε ήδη φύγει από τη ζωή... Ο θάνατος της Κάλλας έγινε πρωτοσέλιδα στις εφημερίδες ολόκληρου του πλανήτη, συγκλονίζοντας το παγκόσμιο κοινό. Όλοι πίστευαν ότι η Κάλλας πέθανε από υψηλή δόση βαρβιτουρικών καθώς η καρδιά της δεν άντεξε την καταστροφική και επώδυνη σχέση της με τον Αριστοτέλη Ωνάση, αλλά και το θάνατο εκείνου τον Μάρτιο του 1975.
Μια ιταλική έρευνα που ήρθε στο φως το 2010, ανέτρεψε το μυστήριο γύρω από το θάνατό της. Σύμφωνα με τους Ιταλούς φωνίατρους Φράνκο Φούσι και Νίκο Παολίλο, που παρουσίασαν τα αποτελέσματα της μελέτης τους στο Πανεπιστήμιο της Μπολόνια, η κορυφαία σοπράνο υπέφερε από δερματομυοσίτιδα, μία εκφυλιστική νόσο που φθείρει τους μυς και τους ιστούς, συμπεριλαμβανομένου του λάρυγγα. Έτσι, μοιάζει να εξηγείται και η συνεχής παρακμή του μεγαλείου της φωνής της, που είχε αρχίσει να γίνεται αισθητή από τις αρχές της δεκαετίας του ’60.
Όπως εξηγούν οι δύο Ιταλοί επιστήμονες, η θεραπεία για τη δερματομυοσίτιδα βασίζεται σε κορτιζονούχα και ανοσοκατασταλτικά σκευάσματα, τα οποία είναι πιθανό να επιφέρουν σταδιακά καρδιακή ανεπάρκεια. Επομένως, ο Φούσι και ο Παολίλο συμφωνούν με την επίσημη ιατρική έκθεση που κάνει λόγο για καρδιακή ανακοπή, μόνο που διευκρινίζουν ότι η ανακοπή δεν ήταν τυχαίο γεγονός, αλλά το αποτέλεσμα της εκφυλιστικής μυασθένειας.
Αφετηρία για τις ιταλικές έρευνες αποτέλεσαν οι ηχογραφήσεις της διάσημης σοπράνο, τόσο από το στούντιο όσο και από ζωντανές εμφανίσεις της. Με τη μέθοδο της φασματογραφικής ανάλυσης οι επιστήμονες εξέτασαν τις ηχογραφήσεις ίδιων κομματιών από διαφορετικές χρονικές περιόδους και διαπίστωσαν τις αλλοιώσεις στη φωνή της καλλιτέχνιδας, η οποία έφτασε τα τέλη της δεκαετίας του ’70 να γίνει μέτζο σοπράνο. Οι δύο φωνίατροι ανέλυσαν επίσης και τα τελευταία βίντεο της Κάλλας, στα οποία ήταν εμφανής και η μυϊκή χαλάρωση που είχε υποστεί, αφού ο θώρακας της δεν διατεινόταν κατά τη διάρκεια των αναπνοών. Η μελέτη αυτή έρχεται να ρίξει νέο και πιθανότατα καθοριστικό φως στη διάγνωση της δερματομυοσίτιδας, που είχε σχηματίσει ο ιατρός Μάριο Τζακοβάτσο, ο οποίος είχε επισκεφτεί την τραγουδίστρια το 1975, αλλά είχε κρατήσει κρυφή τη διάγνωση του μέχρι το 2002.
Το μεγάλο μυστικό
Στο κινηματογραφικό ντοκιμαντέρ Απόλυτη Κάλλας του Γάλλου σκηνοθέτη Φιλίπ Κολί, βασισμένο σε ιστορικά αρχεία, αποκαλύπτεται μια μυστική πτυχή της ζωής της Κάλλας που ήταν καλά κρυμμένη.
Συγκεκριμένα αποκαλύπτεται ότι η Μαρία Κάλλας στις 30 Μαρτίου του 1960 γέννησε ένα αγόρι, το οποίο όμως δεν κατάφερε να επιζήσει και φέρεται να ήταν ο καρπός του έρωτά της με τον Αριστοτέλη Ωνάση. Ο Κολί ισχυρίζεται ότι επαλήθευσε το ατυχές αυτό γεγονός με πιστοποιητικό γέννησης, στο οποίο αναφέρεται με το όνομα Όμηρος, αλλά με επίθετο «μη αναγνώσιμο». Επίσης ισχυρίζεται ότι κατέχει φωτογραφίες από το νεκροταφείο Μπρέσο του Μιλάνου όπου, κατά τους ισχυρισμούς του, θάφτηκε το νεογέννητο υπό «άκρα μυστικότητα». Άλλες φήμες αναφέρουν ωστόσο ότι το μωρό δόθηκε για υιοθεσία μετά τη γέννησή του σε άγνωστο θετό γονέα.
Η Μαρία Κάλλας μέσα από τα λόγια της
- Δεν θα σκότωνα ποτέ τους εχθρούς μου, αλλά θα τους έκανα να πέσουν στα γόνατα! Θα το κάνω, μπορώ να το κάνω, και πρέπει να το κάνω.
- Θα ήθελα να είμαι η Μαρία, αλλά υπάρχει η Κάλλας που απαιτεί να κρατώ την αξιοπρέπειά της.
- Δεν χρειάζομαι τα χρήματα, αγαπητέ. Εργάζομαι για την τέχνη.
- Μόνο όταν τραγουδούσα ένιωθα ότι με αγαπούσαν.
- Πρώτα έχασα τη φωνή μου, μετά το σώμα μου και τέλος έχασα τον Ωνάση.
- Οι πραγματικοί φίλοι είναι πολύ ξεχωριστοί, αλλά πρέπει να είσαι προσεκτικός καθώς μερικές φορές έχεις έναν φίλο και νομίζεις ότι είναι βράχος, όταν ξαφνικά συνειδητοποιείς ότι τελικά ήταν μόνο άμμος.
- Μην μιλάς σε εμένα για κανόνες, αγαπητέ. Εγώ φτιάχνω τους κανόνες, όπου πηγαίνω.
- Η αγάπη είναι πολύ καλύτερη όταν δεν παντρευτείς.
- Όταν οι εχθροί μου σταματήσουν να σφυρίζουν, θα ξέρω ότι γλιστράω.
- Δεν ξέρω τι μου συμβαίνει επί σκηνής. Κάτι άλλο φαίνεται να με καταλαμβάνει.
- Δεν είμαι άγγελος και δεν προσποιούμαι ότι είμαι. Αυτός δεν είναι ένας από τους ρόλους μου. Αλλά δεν είμαι ούτε διάβολος. Είμαι μια γυναίκα και μια σοβαρή καλλιτέχνης, και έτσι θα ήθελα να κριθώ.
- Πάντοτε ήμουν πολύ ώριμη για την ηλικία μου και καθόλου ευτυχισμένη. Δεν είχα φιλενάδες. Δεν είχα νεαρούς φίλους. Εύχομαι να μπορούσα να γυρίσω πίσω σε εκείνα τα χρόνια. Αν μπορούσα να τα ξαναζήσω, πόσο θα έπαιζα και θα διασκέδαζα με τα άλλα κορίτσια. Πόσο χαζή ήμουν τότε.
Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Newsbomb.gr.
Διαβάστε επίσης:
Μόνικα Μπελούτσι: Με το αυθεντικό πιάνο της Μαρίας Κάλλας στο Ηρώδειο