Στην Αθήνα ο υπουργός Εξωτερικών του Ισραήλ και τα σενάρια για ενεργειακή συνεργασία με την Τουρκία

Η ανάγκη της Ευρώπης να απεξαρτηθεί όσο πιο σύντομα γίνεται από το ρωσικό φυσικό αέριο θα απασχολήσει στη συνάντηση που θα έχουν την Τρίτη στην Αθήνα ο υπουργός Εξωτερικών του Ισραήλ Γιάρ Λαπίντ και ο υπουργός Εξωτερικών της Κύπρου Ι. Κασουλίδη με τον Νίκο Δένδια την ερχόμενη Τρίτη.
Ο Έλληνας υπουργός Εξωτερικών, Νίκος Δένδιας.
InTime / ΛΙΑΚΟΣ ΓΙΑΝΝΗΣ

Την Αθήνα όμως την απασχολεί πολύ και οι παρασκηνιακές διαβουλεύσεις που εξελίσσονται το τελευταίο διάστημα ανάμεσα στην Άγκυρα και την Ιερουσαλήμ για την κατασκευή αγωγού φυσικού αερίου που θα συνδέει τα ισραηλινά κοιτάσματα με τα τουρκικά παράλια και από εκεί η διασύνδεση με τον τούρκικο αγωγό TANAP.

Ο πρόεδρος της Τουρκίας άλλωστε, Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, είχε δηλώσει μετά την πρόσφατη συνάντησή του με τον Ισραηλινό ομόλογό του ότι ο αγωγός «είναι από τα πιο σημαντικά έργα που μπορούμε να κάνουμε σε επίπεδο διμερών σχέσεων» και εμφανίστηκε έτοιμος να στείλει τους υπουργούς του στο Ισραήλ για περαιτέρω συζητήσεις. Tον Μάιο μάλιστα ο Μεβλούτ Τσαβούσογλου θα επισκεφθεί το Ισραήλ με τον Γιαΐρ Λαπίντ. Θα ακολουθήσει και επίσκεψη του υπουργού Ενέργειας και Φυσικών Πόρων, Φατίχ Ντονμέζ.

Στην ατζέντα είναι επίσης η αξιολόγηση της διαδικασίας διορισμού πρεσβευτών μεταξύ των δύο χωρών, ενώ θα συζητηθούν ευκαιρίες συνεργασίας στην Ανατολική Μεσόγειο, το διμερές εμπόριο και περιφερειακά ζητήματα.

Το πρακτορείο Reuters ωστόσο παρομοιάζει τον τουρκοϊσραηλινό αγωγό με αυτόν του EastMed, αφού σύμφωνα με αξιωματούχους που εμπλέκονται στην ενεργειακή βιομηχανία, παράγοντες όπως οι περιορισμοί στην παραγωγή και οι γεωπολιτικές εξελίξεις «μπορεί να αφήσουν το έργο νεκρό στο βάθος της θάλασσας».

Η υπουργός Ενέργειας του Ισραήλ, Καρίν Ελχαράρ, δήλωσε πως υπάρχουν πολλά ζητήματα που δεν έχουν ακόμα συζητηθεί.

«Θα πρέπει να βρεθεί μια λύση οικονομικά εφικτή, κάτι που δεν είναι αυτονόητο», ανέφερε η Ισραηλινή υπουργός. Ο αγωγός υπολογίζεται ότι θα μπορούσε να επεκταθεί σε απόσταση 500-550 χιλιομέτρων και θα κοστίσει έως και 1,5 δισεκατομμύριο για την κατασκευή, σύμφωνα με Ισραηλινούς αξιωματούχους, καθιστώντας τον πιο διαχειρίσιμο από τον αγωγό EastMed το κόστος του οποίου υπολογίζεται στα 6 δισεκατομμύρια ευρώ.

Η ελληνική πλευρά θέλει να διασφαλίσει ότι τυχόν πλήρης αποκατάσταση των διπλωματικών σχέσεων Τουρκίας-Ισραήλ δεν θα επηρεάσει τις άριστες διπλωματικές σχέσεις Ελλάδας-Ισραήλ. Σε ότι αφορά όμως την πιθανότητα ενεργειακής συνεργασίας με την κατασκευή αγωγού, κανείς δεν μπορεί να το εμποδίσει. Όμως, ένας τέτοιος αγωγός αναγκαστικά θα περνά από τη θαλάσσια περιοχή της Κύπρου, την οποία η Άγκυρα δεν αναγνωρίζει. Άρα θα πρέπει να αντιδράσει η Ευρωπαϊκή Ένωση σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο, η οποία όμως διψά να έχει εναλλακτικές λύσεις. Δύσκολο το γεωπολιτικό παζλ…