ΣτΕ: Επιτρέπονται τα sms σε προεκλογική περίοδο
«Πράσινο φως» στην αποστολή sms και email κατά τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου άναψε το Συμβούλιο της Επικρατείας στους υποψήφιους βουλευτές.
Η απόφαση αυτή ρυθμίζει το νομοθετικό κενό που υπήρχε για το ζήτημα αυτό, ενώ επισημάνθηκε ότι δεν μπορεί να εξομοιωθεί η πολιτική επικοινωνία με τη διαφημιστική δραστηριότητα. Το ανώτατο ακυρωτικό δικαστήριο ακύρωσε πρόστιμα των 3.000 ευρώ που είχαν επιβληθεί σε τρεις υποψήφιους βουλευτές από την Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα για παράνομη επεξεργασία προσωπικών δεδομένων.
Τα πρόστιμα αφορούσαν στην προεκλογική περίοδο των εθνικών εκλογών του Σεπτεμβρίου του 2019 και είχαν επιβληθεί στους Θεόδωρο Φορτσάκη, Δημήτρη Κούβελα, και την Ιωάννα Καλαντζάκου-Τσατσαρώνη, που ανήκουν στον πολιτικό χώρο της ΝΔ.
Στην Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων υποβλήθηκαν καταγγελίες ότι κατά την προεκλογική περίοδο του 2019 στάλθηκαν από τα τρία αυτά πρόσωπα σε πολίτες SMS και e-mail με σκοπό την πολιτική επικοινωνία των υποψηφίων βουλευτών με τους πολίτες της εκλογικής τους περιφέρειας. Σε απόφαση της η Αρχή έκρινε ότι τα επίμαχα SMS και e-mail στάλθηκαν χωρίς την προηγούμενη συγκατάθεση των παραληπτών και επέβαλλε τα σχετικά πρόστιμα.
Οι 3 υποψήφιοι βουλευτές προσέφυγαν στο ΣτΕ ζητώντας την ακύρωση των προστίμων. Το Δ΄ Τμήμα του ΣτΕ ακύρωσε τις αποφάσεις της Αρχής καθώς έκρινε ότι στερούνται νομίμου ερείσματος. Ειδικότερα, οι σύμβουλοι Επικρατείας έκριναν ότι δεν εμπίπτει η επικοινωνία του υποψήφιου βουλευτή κατά την προεκλογική περίοδο στο ρυθμιστικό πεδίο του άρθρου 11 παρ. 1 του ν. 3471/2006.
Όπως επισημαίνεται, για τον περιορισμό της, αναγκαίας για τη λειτουργία του δημοκρατικού πολιτεύματος, επικοινωνίας του υποψήφιου βουλευτή κατά τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου με τους εκλογείς της περιφέρειας στην οποία θέτει υποψηφιότητα, απαιτείται ειδική ρύθμιση (σ.σ.: έκδοση οδηγία της Ευρωπαϊκής Ένωσης η οποία όμως μέχρι σήμερα δεν έχει υλοποιηθεί).
Οι σύμβουλοι Επικρατείας σημειώνουν ότι τέτοια ειδική ρύθμιση δεν μπορεί να θεωρηθεί το άρθρο 11 παρ. 1 του νόμου 3471/2006 (όπως ερμήνευσε η Αρχή), το οποίο ρυθμίζει τις επικοινωνίες για σκοπούς απευθείας εμπορικής προώθησης προϊόντων ή υπηρεσιών και για κάθε είδους διαφημιστικούς σκοπούς, καθώς στην επίμαχη διάταξη του νόμου 3471/2006 δεν εμπίπτει πάντως η επικοινωνία του υποψήφιου βουλευτή κατά την προεκλογική περίοδο.