Συζητήθηκε στο ΣτΕ η τύχη του ιρανικού «Lana» - Το επόμενο διάστημα η απόφαση
Τη λύση σχετικά με την τύχη του δεξαμενόπλοιου Lana και του φορτίου του, των 104.134 μετρικών τόνων πετρελαίου που έχουν κατασχεθεί από το λιμεναρχείο Καρύστου καλείται να βρει το Α΄ Ποινικό Τμήμα Διακοπών του Αρείου Πάγου. Σήμερα, διεξήχθη η συζήτηση, ενώ μέσα στις επόμενες εβδομάδες αναμένεται να εκδοθεί η σχετική απόφαση.
Η κατάσχεση του ιρανικού τάνκερ είχε οδηγήσει στη δέσμευση δυο ελληνικών πλοίων και των πληρωμάτων τους, καθώς κατασχέθηκαν από τους «Φρουρούς της Επανάστασης» με στρατιωτική καταδρομική επιχείρηση δύο ελληνικά δεξαμενόπλοια στον Περσικό Κόλπο, το «Delta Poseidon» της Delta Tankers του Διαμαντή Διαμαντίδη και το «Prudent Warrior» της Polembros του Σπύρου Πολέμη τα οποία παραμένουν στο αγκυροβόλιο του ιρανικού λιμανιού Bandar Abbas με συνολικό πλήρωμα 49 ναυτικών εκ των οποίων 10 Έλληνες, ένας Κύπριος και 38 Φιλιππινέζοι.
Το ιστορικό
Υπενθυμίζεται, ότι το πλοίο Lana, με σημαία Ιράν, μετέφερε ιρανικό πετρέλαιο και είχε καταπλεύσει στο αγκυροβόλιο της Καρύστου λόγω μηχανικής βλάβης τον περασμένο Απρίλιο. Ωστόσο, κατασχέθηκε από τις ελληνικές Αρχές στα ανοικτά της Καρύστου, έπειτα από αίτημα δικαστικής συνδρομής που είχαν υποβάλει η περιοχή της Κολούμπια των ΗΠΑ στο πλαίσιο της διακρατικής συμφωνίας Ελλάδος και κυβέρνησης των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής με το αιτιολογικό ότι τα έσοδα από την πώληση του πετρελαίου θα κατέληγαν στη χρηματοδότηση της τρομοκρατίας και θα ισχυροποιείτο οικονομικά για περαιτέρω τρομοκρατικές ενέργειες και με το επιχείρημα ότι το πλοίο ανήκε στη ρωσική Promsvyazban. Το αίτημα της δικαστικής συνδρομής ανέφερε ότι εφόσον συνάδει με το Ελληνικό δίκαιο να γίνει η κατάσχεση του Lana ή σε αντίθετη περίπτωση να γίνει η μετάγγιση του πετρελαίου που είναι φορτωμένο.
Στις 15 Απριλίου το πλοίο δεσμεύτηκε με εντολή του πρώην αντεισαγγελέα του Αρείου Πάγου και επικεφαλής της Αρχής Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες Χαράλαμπου Βουρλιώτη, ενώ λίγες ημέρες αργότερα αποδεσμεύτηκε από την ίδια αρχή. Με βούλευμα που εξέδωσε το Συμβούλιο Εφετών Χαλκίδας, αποφασίστηκε
να επιστραφεί στο δεξαμενόπλοιο μέρος του φορτίου του που ανέρχεται σε 60.000 τόνους, το οποίο είχε μεταφερθεί στο ελληνικών συμφερόντων δεξαμενόπλοιο «ICE ENERGY». Οι 60.000 τόνοι είχαν προορισμό το Newport του Τέξας μετά από αίτημα της αμερικανικής κυβέρνησης. Ωστόσο, στη συνέχεια εκδόθηκε απόφαση του συμβουλίου Εφετών Ευβοίας επί της οποίας άσκησε αναίρεση η ναυτιλιακή εταιρεία Times Navigation, συμφερόντων του εφοπλιστή Γιάννη Καραγιώργη, ενώ πραγματοποίησε παρέμβαση κατά της αναίρεσης η εταιρεία Saman Gostar κ.λπ.
Κατά τη συζήτηση, οι δικηγόροι των δύο πλευρών με αντίθετη επιχειρηματολογία αντέκρουσαν την εισαγγελική πρόταση δηλαδή ότι η εταιρεία Times Navigation δεν έχει έννομο συμφέρον να παρέμβει στην επίμαχη υπόθεση. Από την πλευρά του, το υπουργείο Ναυτιλίας φέρεται να προτίθεται να ικανοποιήσει το αίτημα της πλοιοκτήτριας εταιρείας του Lana και να δοθεί άδεια για τη μεταφόρτωση του πετρελαίου από το ελληνικών συμφερόντων “ICE ENERGY”, εφόσον τελεσιδικήσει η δικαστική εκκρεμότητα στον Άρειο Πάγο.