Η ώρα της απολογίας για τον επιθεωρητή του ΟΣΕ - Πολιτική κόντρα για το ακαταδίωκτο της επιτροπής
Με μεγάλη καθυστέρηση αναμένεται να απολογηθεί από στιγμή σε στιγμή ο επιθεωρητής του ΟΣΕ, για το δυστύχημα των Τεμπών, ενώ σήμερα ξέσπασε νέα πολιτική κόντρα, σχετικά με κυβερνητική ρύθμιση για το ακαταδίωκτο της επιτροπής που διερευνά το τραγικό συμβάν.
Η καθυστέρηση οφείλεται σε υποχρεώσεις που έχει ο ειδικός εφέτης ανακριτής στο πλαίσιο της εκδίκασης στο Μικτό Ορκωτό Εφετείο της υπόθεσης, η οποία αφορά την 70χρονη πρώην μπαλαρίνα που έδωσε τελευταίο σημάδι ζωής το 2002 στην Αμαλιάπολη Αλμυρού και ένας επιχειρηματίας είναι κατηγορούμενος για τη δολοφονία της.
Ο επιθεωρητής του ΟΣΕ θα περάσει το κατώφλι του ανακριτή μετά τους δύο σταθμάρχες, τον συμβασιούχο και τον πιο έμπειρο που απολογήθηκαν τις προηγούμενες ημέρες για το πολύνεκρο δυστύχημα στα Τέμπη.
Ο επιθεωρητής αντιμετωπίζει κατηγορίες συνυπαιτιότητας με τον προφυλακισμένο σταθμάρχη για το πολύνεκρο δυστύχημα στα Τέμπη. Ο επιθεωρητής αναμένεται να καταθέσει αναλυτικό υπόμνημα, ενώ με την απολογία αυτή θα συμπληρωθεί ο πρώτος κύκλος κλήσεων για το τραγικό δυστύχημα.
Στην αρχική του κατάθεση ο επιθεωρητής είχε δηλώσει αθώος, σημειώνοντας πως ο ίδιος ορίζει μεν τις βάρδιες των σταθμαρχών, μόνο όμως έπειτα από έγκριση των ανωτέρων του.
Ο επιθεωρητής βρίσκεται σε προσωρινή αργία μέχρι να επιμεριστούν οι ευθύνες από τη Δικαιοσύνη, ενώ αναμένεται να υποστηρίξει πως δεν είχε ενημερωθεί από τους τρεις σταθμάρχες της βάρδιας για την καθυστέρηση στο δρομολόγιο της επιβατικής αμαξοστοιχίας.
Στην απολογία του ο επιθεωρητής στη Λάρισας θα αποδώσει την τελική έγκριση στον υπεύθυνο του ΟΣΕ, ο οποίος είναι ο άνδρας που πέθανε στα Νότια Προάστια σε αυτοκινητιστικό δυστύχημα.
Aκαταδίωκτο για τα μέλη της επιτροπής εμπειρογνωμόνων για τα Τέμπη
Όπως ανακοινώθηκε σήμερα και σύμφωνα με κυβερνητική ρύθμιση ο πρόεδρος και τα μέλη της επιτροπής εμπειρογνωμόνων «δεν ευθύνονται, δεν διώκονται και δεν εξετάζονται για γνώμη που διατύπωσαν, ή ψήφο που έδωσαν κατά την άσκηση των καθηκόντων τους, στο πλαίσιο της λειτουργίας της επιτροπής».
Ειδικότερα, στην τροπολογία προβλέπεται ότι «ο πρόεδρος και τα μέλη της επιτροπής εμπειρογνωμόνων για την διερεύνηση και ανάδειξη των συστημικών προβλημάτων και δυσλειτουργιών αναφορικά με το σιδηροδρομικό δυστύχημα των Τεμπών στις 28 Φεβρουαρίου 2023, που συστήθηκε και συγκροτήθηκε με την υπ. αρ. 71651/6.3.2023 απόφαση του Γενικού Γραμματέα Μεταφορών του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, ασκούν τα καθήκοντά τους ανεξάρτητα και αμερόληπτα.
Δεν δέχονται οδηγίες και υποδείξεις, δεν ευθύνονται, δεν διώκονται και δεν εξετάζονται για γνώμη που διατύπωσαν η ψήφο που έδωσαν κατά την άσκηση των καθηκόντων τους στο πλαίσιο της λειτουργίας της ως άνω επιτροπής, εκτός αν ενήργησαν με δόλο».
Στην ίδια ρύθμιση προβλέπεται πως «αν ο πρόεδρος και τα μέλη της επιτροπής διώκονται για πράξεις ή παραλείψεις κατά την άσκηση των καθηκόντων τους, μετά από έγκριση σχετικού αιτήματος από τον γενικό γραμματέα μεταφορών του υπουργείου υποδομών και μεταφορών, η δικαστική υποστήριξη και εκπροσώπηση τους δύναται να ανατίθεται σε λειτουργό του νομικού συμβουλίου του κράτους, κατόπιν απόφασης του προέδρου του νομικού συμβουλίου του κράτους, είσαι δικηγόρο της επιλογής τους, η αμοιβή του οποίου καταβάλλεται από το Δημόσιο σύμφωνα με την παράγραφο τέσσερα του άρθρου 29 του ν.4831/2021».
Έντονη αντίδραση Τσίπρα για τη ρύθμιση
Στο θέμα αναφέρθηκε κατά την παρέμβαση του στη Βουλή και ο Αλέξης Τσίπρας, με τον πρόεδρο του ΣΥΡΙΖΑ να χαρακτηρίζει ντροπή αυτή την ενέργεια και να διερωτάται τι ακριβώς φοβάται η κυβέρνηση και προχώρησε σε αυτή την κίνηση.
Πιο αναλυτικά, ο Αλέξης Τσίπρας σημείωσε:
«Και σήμερα έρχεστε στη Βουλή για να ψηφίσετε το ακαταδίωκτό τους. Το ακαταδίωκτο της Επιτροπής που ορίσατε για να σας ελέγξει!
Και διερωτώμαι: Τι φοβάστε και θέλετε να μη διώκονται οι τρείς πραγματογνώμονες που ορίσατε; Την αλήθεια δεν υποτίθεται ότι θα ερευνήσουν; Φοβάστε μη διωχθούν για την αλήθεια;
Οι ίδιοι το γνωρίζουν; Σας το ζήτησαν ή εσείς το προσφέρετε; Το γνωρίζουν και ζητάνε ακαταδίωκτο; Γιατί ακαταδίωκτο; Τι ακριβώς φοβούνται; Όποιος θέλει να αποκαλύψει την αλήθεια δε φοβάται.
Αλλά εσείς τι ακριβώς κάνετε ; Επικαλείστε το απόρρητο σε όσους καλούνται να αποκαλύψουν την αλήθεια. Και το ακαταδίωκτο σε όσους καλείτε να τη συγκαλύψουν. Αυτό κάνετε. Και είναι ντροπή! Γιατί εδώ έχουμε να κάνουμε με 57 ανθρώπινες ζωές».
Η απολογία του έμπειρου σταθμάρχη
Ακόμα κι αν παράμενε στη θέση του το μοιραίο βράδυ της τραγωδίας των Τεμπών δεν θα άλλαζε τίποτα, δήλωσε ο έμπειρος σταθμάρχης Λάρισας που απολογήθηκε το πρωί της Τρίτης και αφέθηκε ελεύθερος.
Πρόκειται για τον μόνιμο σταθμάρχη ο οποίος κατηγορήθηκε ότι έφυγε νωρίτερα από τη βάρδια του τη νύχτα που σημειώθηκε το πολύνεκρο δυστύχημα αφήνοντας μόνο του τον 59χρονο, άπειρο σταθμάρχη, ο οποίος παραμένει προφυλακισμένος.
«Νιώθω ανακούφιση. Ήταν η πρώτη και η τελευταία φορά στη ζωή μου που απασχόλησα τις Αρχές. Σε βάρος μου δεν υπάρχει κλήση ούτε στην Τροχαία. Παραμένω συγκλονισμένος για το δυστύχημα. Όμως αν έμενα μέχρι τις 23:00, ασχέτως εάν είχα ή όχι τη σχετική υποχρέωση, ειλικρινά τι θα άλλαζε; Η απάντηση είναι εξόφθαλμη για οποιονδήποτε λογικό άνθρωπο. Τίποτα!», ανέφερε χαρακτηριστικά ο σταθμάρχης μιλώντας στο Open.
Νωρίτερα, ο έμπειρος σταθμάρχης βρέθηκε ενώπιων του ειδικού εφέτη ανακριτή παρέδωσε και παρέδωσε υπόμνημα 36 σελίδων, αναφέροντας μεταξύ άλλων ότι ολοκλήρωσε τη βάρδια του στις 22.30 και πως δεν έπρεπε να παραμείνει μέχρι τις 23.00 (ο λόγος εξάλλου για τον οποίο του ασκήθηκε ποινική δίωξη) καθώς το χρονικό διάστημα 22.00 με 23.00 δεν έχει την έννοια της συνυπηρέτησης αλλά τον χρόνο εντός του οποίου θα πρέπει να συντελεστεί ομαλώς και με ασφάλεια η μεταβίβαση της υπηρεσίας από τον ένα σταθμάρχη στον άλλο.
Σύμφωνα με την ιστοσελίδα larissanet.gr, στο υπόμνημα του ο σταθμάρχης, πατέρας δύο παιδιών, ξεκινάει αναφέροντας πως προσελήφθη στον ΟΣΕ το 2001 και το 2014 μετά από εκπαίδευση προήχθη σε σταθμάρχη και από το 2019 εκτελεί τα καθήκοντα του στους σταθμούς Λάρισας και Παλαιοφαρσάλων.
Τονίζει ότι στη καριέρα του δεν έχει προκαλέσει κανένα επεισόδιο και δεν είχε παραπεμφθεί σε πειθαρχικό έλεγχο και πως η πιθανότητα προφυλάκισης του έχει επηρεάσει ψυχολογικά την οικογένεια του.
Στη συνέχεια αναφέρει πως ο προφυλακισμένος σταθμάρχης εργάσθηκε πριν το δυστύχημα τουλάχιστον 10 φορές ως νυχτερινός στο Σταθμό Λάρισας και πως ήταν «εξοικειωμένος απόλυτα με τον Σταθμό και τον τοπικό πίνακα χειρισμού αιχμών».
Οι βάρδιες
Αναφορικά με τις βάρδιες, αναφέρει πως υπάρχουν «τρεις βάρδιες (1η , 2η και 3η ) για τον Σ.Σ. Λάρισας, που είναι από 6:00 έως 15:00, από 14:00 έως 23:00 και από 22:00 έως 7:00 την επομένη ημέρα» και προσθέτει πως «συμπίπτουν οι ώρες 6:00 με 7:00, 14:00 με 15:00 και 22:00 με 23:00, που έχουμε θεωρητικά ταυτόχρονα το προσωπικό (σταθμάρχες) της 3ης της προηγούμενης ημέρας με την 1η της επομένης, της 1ης με την 2η βάρδια και της 2ης με την 3η βάρδια. Στην ουσία δηλαδή θεωρητικά θα σκεφτεί κανείς ότι στις 6:00 με 7:00 θα πρέπει να είναι στο Σ.Σ. Λάρισας ταυτόχρονα τρεις (3) σταθμάρχες, στις 14:00 με 15:00 τέσσερις (4) σταθμάρχες και στις 22:00 με 23:00 τρεις (3) σταθμάρχες. Τούτο όμως δεν ισχύει. Η κοινή ώρα δεν υπάρχει γιατί στα χρονικά σημεία εκείνα συντρέχει κάποιος ιδιαίτερος λόγος όπως π.χ. στιγμιαία μεγαλύτερη συμφόρηση κυκλοφορίας. Υπάρχει καθαρά και μόνον για την διασφάλιση της ασφαλούς παράδοσης – παραλαβής από τον έναν σταθμάρχη της μιας βάρδιας στον άλλο. Τίποτε περισσότερο και τίποτε λιγότερο. Έρχεται ο Σταθμάρχης της νέας βάρδιας. Ενημερώνετε από τον προηγούμενο. Παραλαμβάνει υπηρεσία και υπογράφει το βιβλίο και αποδεσμεύει ο προηγούμενος, ο οποίος κι αποχωρεί».
Ο σταθμάρχης τονίζει στο υπόμνημα του πως από την ώρα που αναλαμβάνει ο υπάλληλος, αυτός είναι «υπεύθυνος για την υπηρεσία που έχει αναληφθεί, μέχρι την ώρα κατά την οποία θα λάβει χώρα η επομένη αλλαγή υπηρεσίας» και αρνείται για ακόμη μια φορά τον ισχυρισμό πως έπρεπε να παραμείνει μέχρι τις 23.00 μ.μ. καθώς καθώς «η αναγραφή αυτή δεν έχει την έννοια της συνυπηρέτησης για τις ώρες 22:00 έως 23:00 των Σταθμαρχών της 2η ς και της 3ης βάρδιας (αλλά και για τις 6:00 με 7:00 και τις 14:00 με 15:00 αντίστοιχα), αλλά τον χρόνο εντός του οποίου θα πρέπει να συντελεστεί ομαλώς και με ασφάλεια η μεταβίβαση της Υπηρεσίας από τον ένα στον άλλο και κατ’ επέκταση η ανάληψη της ευθύνης από τον επόμενο σταθμάρχη».
Αναλύοντας χρονολογικά τις κινήσεις του από τη στιγμή που ανέλαβε τη βάρδια, αναφέρει πως ο 59χρονος σταθμάρχης ήρθε στις 21.45 και πως μέχρι τις 22.30 που παρέδωσε στον 59χρονο, η κίνηση στο σιδηρόδρομο είχε ομαλοποιηθεί. Σχετικά με τις μουτζούρες στο βιβλίο των βαρδιών αναφέρει πως: «από αβλεψία μου είχα συμπληρώσει όμως λαθεμένα την ώρα παράδοσης, την οποία και διόρθωσα στο σωστό, κάνοντας όμως μουτζούρα, την οποία και διόρθωσα πάραυτα με διορθωτικό blanko, χωρίς όμως τούτο ν’ αλλάζει κάτι στο πραγματικό γεγονός ότι η ώρα παράδοσης – παραλαβής της υπηρεσίας μου ως σταθμάρχη είναι η 22:30, δηλαδή αυτή που αναγράφεται στο βιβλίο».
Ο σταθμάρχης λίγο πριν το τέλος του υπομνήματος του επισημαίνει για ακόμη μια φορά πως και μέχρι τις 23.00 να παρέμενε δεν θα άλλαζε κάτι ως προς το δυστύχημα. Αυτά αναφέρει μεταξύ άλλων ο σταθμάρχης ο οποίος μετά την ολοκλήρωση της ανακριτικής διαδικασίας αφέθηκε ελεύθερος με περιοριστικούς όρους.