Άρειος Πάγος: Ποινή κάθειρξης 30 ετών σε δουλέμπορο
Ο δουλέμπορος μετέφερε με κλεμμένο ιστιοφόρο 31 παράτυπους μετανάστες και ένα παιδί από την Τουρκία στην Ελλάδα, έναντι αμοιβής από 5.000 έως 12.000 δολάρια το άτομο.
Το Ποινικό Τμήμα του Αρείου Πάγου επικύρωσε απόφαση του Πενταμελούς Εφετείου Λάρισας με την οποία καταδικάστηκε σε κάθειρξη 30 ετών και 6 μηνών και χρηματική ποινή 350.000 ευρώ ο δουλέμπορος, ο οποίος κάτω από τραγικές συνθήκες μετέφερε με κλεμμένο ιστιοφόρο παράτυπους μετανάστες.
Σύμφωνα με τη δικαστική απόφαση, οι δουλέμποροι ήταν τρεις αλλά συνελήφθησαν οι δύο, καθώς ο τρίτος κατάφερε και διέφυγε.
Από το Πενταμελές Εφετείο Λάρισας καταδικάστηκαν για 1) παράνομη προώθηση υπηκόων τρίτων χωρών από τα σημεία εισόδου στην ελληνική επικράτεια, κατ' επάγγελμα, με την επιβαρυντική περίσταση ότι από της πράξη αυτή μπορούσε να προκύψει κίνδυνος για άνθρωπο, και 2) της συμμορίας, σε συνολική ποινή κάθειρξης 30 ετών και 6 μηνών (ανωτάτη εκτιτέα ποινή 25 έτη) και συνολική χρηματική ποινή 350.000 ευρώ.
Όμως ο ένας από τους καταδικασθέντες άσκησε αναίρεση κατά της απόφασης του Εφετείου, την οποία ο Άρειος Πάγος απέρριψε.
Το ανώτατο δικαστήριο έκρινε ότι η εφετειακή απόφαση έχει την απαιτούμενη από το Σύνταγμα και τον Κώδικα Ποινικής Δικονομίας πλήρη και εμπεριστατωμένη αιτιολογία.
Η απόφαση του Αρείου Πάγου περιγράφοντας τις συνθήκες μεταφοράς των 31 παράτυπων μεταναστών αναφέρει ότι οι κατηγορούμενοι ενήργησαν τη μεταφορά κατ' επάγγελμα, «έχοντας διαμορφώσει την κατάλληλη υποδομή με πρόθεση επανειλημμένης τέλεσης, μετά από συστηματική οργάνωση, άμεση συνεργασία και σχεδιασμό κοινής επιχείρησης μεταφοράς και προώθησης των παραπάνω λαθρομεταναστών στο εσωτερικό της χώρας, που μεθόδευσαν στην Ελλάδα (Αθήνα) με τα λοιπά μέλη της οργάνωσης, που δρούσαν στην Ελλάδα και στο εξωτερικό και με σκοπό τον πορισμό εισοδήματος».
Και συνεχίζει η δικαστική απόφαση:
«Για τη μεταφορά και την εν συνεχεία προώθηση των αλλοδαπών στην ελληνική επικράτεια, έλαβαν, αυτοί και οι συνεργάτες τους, από κάθε αλλοδαπό το χρηματικό ποσό των 5.000-10.000 δολαρίων ή και 12.000 δολάρια, το οποίο στη συνέχεια μοιράζονταν.
Ακόμη ο πρώτος κατηγορούμενος (R. M.) κατά τη διάρκεια της μεταφοράς επικοινωνούσε τηλεφωνικά με τους συνεργάτες του και τους καθοδηγούσε για το ακριβές σημείο και την ακριβή ώρα παραλαβής των λαθρομεταναστών.
Οι 26 λαθραίοι αλλοδαποί που συνελήφθησαν καθώς και 4-5 γυναίκες και ένα παιδί που διέφυγαν με αυτοκίνητο είναι άτομα που προέρχονται από πτωχές χώρες και αναζητούσαν καλύτερη τύχη σε χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Ιταλία, Ολλανδία), μεταξύ αυτών και στη χώρα μας.
Ξεκίνησαν προ διμήνου περίπου από τη χώρα τους έχοντας καταβάλει σε διάφορα πρόσωπα στη χώρα τους ή την Τουρκία, για μεταφορά τους σε χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, διάφορα χρηματικά ποσά που κυμαίνονταν από 5.000-10.000 ή και 12.000 δολάρια, μέρος των οποίων κατέληξε στα χέρια των κατηγορουμένων και των συνεργατών τους.
Οι αλλοδαποί μετέβησαν αρχικά στην Τουρκία, όπου παρέμειναν σε ξενοδοχείο της Κωνσταντινούπολης και αναχώρησαν βραδινές ώρες της 3/4.7.2009 με το ιστιοφόρο σκάφος και βραδινές ώρες της 5/6.7.2009 αποβιβάστηκαν στα παράλια του νομού Λάρισας.
Δύο κατηγορούμενοι κατά τη διάρκεια της μεταφοράς είχαν στοιβάξει κυριολεκτικά τους αλλοδαπούς στο αμπάρι του ιστιοφόρου και δεν τους άφηναν να βγουν έξω, παρά μόνο για 5 λεπτά και μετά τους χτυπούσαν βάναυσα για να εισέλθουν και πάλι μέσα στο αμπάρι.
Φαγητό δεν τους παρείχαν. Οι αλλοδαποί τρέφονταν με ξηρά τροφή που είχαν μαζί τους. Οι κατηγορούμενοι επιβίβασαν τους αλλοδαπούς στο ιστιοφόρο και τους οδήγησαν στο αμπάρι του, με ανεπαρκή χωρητικότητα για ένα τόσο μεγάλο αριθμό ανθρώπων (περίπου 30 άτομα).
Κατά τη μεταφορά θα μπορούσε να προκύψει κίνδυνος για τους ανθρώπους αυτούς, όχι μόνο λόγω των άθλιων συνθηκών στο αμπάρι του ιστιοφόρου, στο οποίο οι αλλοδαποί ήταν στοιβαγμένοι, της μη παροχής τροφής και νερού, της αδυναμίας αερισμού του χώρου, αλλά και διότι το ιστιοφόρο δεν ήταν αξιόπλοο και δεν μπορούσε να μεταφέρει με ασφάλεια τόσα πολλά άτομα, αν ληφθεί μάλιστα υπόψη και η μεγάλη απόσταση που διήνυσε από τα παράλια της Τουρκίας μέχρι τις ελληνικές ακτές».