Στη μάχη των υπερχρεωμένων νοικοκυρών ρίχνονται 196 νέοι ειρηνοδίκες
Παράλληλα, συνιστάται «Ειδική Γραμματεία Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους», δηλαδή ειδική γραμματεία διαχείρισης των «κόκκινων δανείων», με κύριο σκοπό την εξυπηρέτηση των δανειοληπτών (υπερχρεωμένων και μη).
Μετά το νόμο 4336/2015 («νόμος Κατσέλη») για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά, δηλαδή εκείνων που έχουν «κόκκινα δάνεια» και δεν μπορούν να ανταποκριθούν στις δανειακές υποχρεώσεις τους, στα Ειρηνοδικεία της χώρας έχει κατατεθεί μεγάλος αριθμός αιτήσεων υπαγωγής στον εν λόγω νόμο, που ξεπερνά τις 100.000. Οπότε προ του προβλήματος αυτού, αποφασίστηκε σε πολιτικό επίπεδο η πρόσληψη νέων ειρηνοδικών. Αρχικά, αποφασίστηκε το Φεβρουάριο του 2015 η πρόσληψη 54 ειρηνοδικών μέσω διαδικασίας διαγωνισμού. Όμως, ο αριθμός των αιτήσεων στα Ειρηνοδικεία συνεχώς αυξανόταν και οι αιτήσεις προσδιοριζόντουσαν ακόμη και το 2030.
Έτσι, το περασμένο καλοκαίρι με νομοθετική ρύθμιση ο αριθμός των ειρηνοδικών που επρόκειτο να προσληφθούν αυξήθηκε κατά 140, ανεβάζοντας το τελικό αριθμό στους 196.
Ειδικότερα, υποβλήθηκαν 1.815 αιτήσεις υποψηφιότητας νομικών, οι οποίοι έπρεπε να ήταν μέχρι 40 ετών για συμμετάσχουν στο σχετικό διαγωνισμό και εγκριθήκαν 1.794, καθώς υπήρξε πρόβλημα τυπικών προσόντων.
Στην ολοκλήρωση των γραπτών εξετάσεων (5 Οκτωβρίου 2015) βαθμολογήθηκαν 1.572 υποψήφιοι ειρηνοδίκες και στην συνέχεια ακολούθησε η διαδικασία της προφορικής εξέτασης η οποία ξεκίνησε 30 Μαρτίου 2015 με εναλλαγές των προέδρων της σχετικής επιτροπής, και ολοκληρώθηκε με τρεις επιτροπές, υπό την προεδρία της προέδρου του Αρείου Πάγου Βασιλικής Θάνου και των αντιπροέδρων Ιωάννη Γιαννακόπουλου και Ασπασίας Καρέλου.
Η προφορική διαδικασία ολοκληρώθηκε την περασμένη Παρασκευή και ακολούθησε την ίδια μέρα η ανακοίνωση, με σειρά βαθμολογίας, του πίνακα των 196 επιτυχόντων, ενώ αύριο, Δευτέρα, θα γίνει η κλήρωση κατάταξης των ισοψηφησάντων Ειρηνοδικών στον επίμαχο διαγωνισμό.
Να σημειωθεί ότι μετά την αύξηση του αριθμού των Ειρηνοδικών κατά 196, όσοι δανειολήπτες έχουν υποβάλλει αίτηση στα Ειρηνοδικεία για να υπαχθούν στο νόμο Κατσέλη και έχουν λάβει δικάσιμο μετά το 2020, μπορούν τώρα ζητήσουν με αίτησή τους, συντομότερη δικάσιμο.
Ειδική Γραμματεία Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους
Στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) κατατέθηκε σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος το οποίο καθορίζει τις αρμοδιότητες και την οργάνωση της Ειδικής Γραμματείας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους.
Σύμφωνα με το επίμαχο σχέδιο διατάγματος, η Ειδική Γραμματεία Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους είναι αυτοτελής δημόσια υπηρεσία και υπάγεται στο Κυβερνητικό Συμβούλιο Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους (ΚΥΣΔΙΧ) και θα προΐσταται ειδικός γραμματέας με διετή θητεία. Ο ειδικός γραμματέας διορίζεται με απόφαση του πρωθυπουργού και των υπουργών που συμμετέχουν στο ΚΥΣΔΙΧ.
Η Ειδική Γραμματεία Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους θα συμβουλεύει τους «κόκκινους» και μη δανειολήπτες για θέματα διαχείρισης οφειλών τους προς τις τράπεζες και θα έχει το συντονισμό όλων των συναρμόδιων φορέων.
Ακόμη, θα συσταθούν 30 Κέντρα Ενημέρωσης -Υποστήριξης Δανειοληπτών, εκ των οποίων τα τέσσερα θα είναι στο νομό Αττικής, τα δύο στη Θεσσαλονίκη και τα υπόλοιπα σε διάφορους νομούς της χώρας.
Αναλυτικότερα, η Ειδική Γραμματεία Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους, μεταξύ των άλλων, θα συμβάλει στην οργάνωση ενός ολοκληρωμένου μηχανισμού αποτελεσματικής διαχείρισης των ιδιωτικών «κόκκινων» δανείων. Θα αναπτύξει ένα πλήρες ολοκληρωμένο πληροφοριακό σύστημα διαχείρισης ιδιωτικού χρέους, στο οποίο θα καταγράφεται και επεξεργάζεται ό,τι σχετίζεται με τα ιδιωτικά δάνεια και θα έχει την ευθύνη λειτουργίας τηλεφωνικού κέντρου (Help desk) για την άμεση εξυπηρέτηση των δανειοληπτών και όσων ενδιαφέρονται να λάβουν δάνειο.
Πάντως, οι Σύμβουλοι της Επικρατείας επέστρεψαν στους συναρμόδιους υπουργούς το Προεδρικό Διάταγμα, καθώς οι συναρμόδιοι υπουργοί δεν περιλαμβάνουν την έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους (ΓΛΚ). Η έκθεση αυτή απεικονίζει το ύψος της δαπάνης που προκαλεί η εφαρμογή στην πράξη το επίμαχο διάταγμα σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού.
Η ύπαρξης της γνωμοδότησης του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, σύμφωνα με τη νομοθεσία, αποτελεί τη βασικότερη προϋπόθεση για να μπορεί το ΣτΕ να προχωρήσει στη νομοπαρασκευαστική επεξεργασία του επίμαχου διατάγματος.
Κατόπιν αυτών, το Ε΄ Τμήμα του ΣτΕ έδωσε προθεσμία ενός μηνός στην κυβέρνηση να προσκομίσει τη σχετική έκθεση του ΓΛΚ για να προχωρήσει η νομοπαρασκευαστική επεξεργασία του Προεδρικού Διατάγματος.