Ομόφυλα ζευγάρια: Αντιδράσεις της Εκκλησίας, εν αναμονή της έκτακτης συνεδρίασης της Ιεράς Συνόδου
«Πυρ ομαδόν» από την Εκκλησία για το ζήτημα του γάμου των ομόφυλων ζευγαριών και της τεκνοθεσίας, εν αναμονή της κρίσιμης έκτακτης συνεδρίασης της Ιεράς Συνόδου, την προσεχή Τρίτη (23/01).
Πολλοί Μητροπολίτες έχουν τοποθετηθεί και καταδικάζουν το νομοσχέδιο που αναμένεται να φέρει η κυβέρνηση στη Βουλή για τον γάμο και την υιοθεσία παιδιών από ομόφυλα ζευγάρια, τονίζοντας ότι «η θέση της Εκκλησίας αναφορικά με αυτό το ζήτημα παραμένει πάγια».
Ιερώνυμος: «Θα μπορούσε να γίνει δημοψήφισμα» – Η θέση της κυβέρνησης
Στο μεταξύ, σαν «βόμβα» έσκασε η τοποθέτηση του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος Ιερωνύμου, ο οποίος σημείωσε πως «πρέπει να ερωτηθούν οι πολίτες. Θα μπορούσε να γίνει και ένα δημοψήφισμα», σχετικά με το θέμα.
Η κυβέρνηση, διά στόματος του Υφυπουργού παρά τω Πρωθυπουργώ και κυβερνητικού εκπροσώπου, Παύλου Μαρινάκη, υπογράμμισε πως «δεν τίθεται θέμα δημοψηφίσματος, αφού στη χώρα μας, τα ζητήματα δικαιωμάτων δεν λύνονται με αυτόν τον τρόπο».
Όλα αυτά, εν αναμονή της κρίσιμης έκτακτης συνεδρίασης της Ιεράς Συνόδου, την προσεχή Τρίτη 23 Ιανουαρίου, υπό την προεδρία του Αρχιεπισκόπου, στο εν Αθήναις Συνοδικό Μέγαρο με μoναδικό θέμα συζητήσεως: «Εκκλησία και ”Θέσπιση γάμου μεταξύ ατόμων του ιδίου φύλου”».
Μητροπολίτης Φθιώτιδος: «Η φυσιολογική ζωή κινδυνεύει να νοθευτεί στις μέρες μας»
Ο Μητροπολίτης Φθιώτιδος Συμεών χοροστάτησε στον Μέγα Πανηγυρικό Αρχιερατικό Εσπερινό στη νεοσύστατη ανδρώα Ιερά Μονή Αγίου Αθανασίου Περιβλέπτου. Κατά τον eφετινό εορτασμό, ο Σεβασμιώτατος τέλεσε ακόμη μία κουρά δοκίμου αδελφού της Μονής, στον οποίο έδωσε το όνομα «Αθανάσιος» προς τιμήν του προστάτου και εφόρου Αγίου της Μονής, καθώς και προς τιμήν και του κτίτορος και δωρητού του όμορφου αυτού μοναστηριού της κορυφογραμμής της Δυτικής Φθιώτιδος ιατρού, Αθανασίου Γιαννόπουλου, τ. Υπουργού και Καθηγητού Χειρουργικής.
Μιλώντας για το νομοσχέδιο που ετοιμάζεται να φέρει η κυβέρνηση για τα ομόφυλα ζευγάρια, ο Μητροπολίτης Φθιώτιδος κ. Συμεών επεσήμανε πως «οι άνθρωποι κάνουν τον παράδεισο, γιατί ο παράδεισος δεν είναι τόπος, αλλά είναι τρόπος. Ύπαρξης, κοινωνίας, σχέσεων και αυτό ζούμε σήμερα.
Ζούμε τον παράδεισο μέσα στον παρόντα χρόνο εδώ, στα ορεινά της Δυτικής Φθιώτιδος, ατενίζοντας τις κορυφές της ελευθερίας και αναπνέοντας οξυγόνο ελευθερίας, φιλοπατρίας και κυρίως κάτι που κινδυνεύει να νοθευτεί στις μέρες μας, φυσιολογικής ζωής, ζωής κατά φύσιν και όχι ζωής παρά φύσιν, ζωής φυσικής, ζωής σαν αυτή που μας κράτησε όρθιους και έμειναν τα μυαλά στη θέση μας.
Οι άνθρωποι της φύσης, της υπαίθρου, των χωριών είναι οι άνθρωποι, οι οποίοι με έρευνες και μελέτες και προκαλώ όποια ιατρική σχολή θέλει να με διαψεύσει, έχουν παρουσιάσει και παρουσιάζουν τα λιγότερα ψυχολογικά προβλήματα.
Ζούμε λοιπόν σήμερα παραδεισένιες στιγμές και αυτές οι στιγμές π. Αθανάσιε είναι το νέο βάπτισμα, το οποίο λαμβάνεις και έλαβες το όνομα Αθανάσιος, αυτές οι στιγμές π. Παρθένιε και π. Σωφρόνιε και αναφέρομαι σε εσάς, σε εσάς που πλέον με την ίδρυση της μονής με το καλό, θα αποτελέσετε το πρώτο Ηγουμενοσυμβούλιο της μονής δεν είναι μία επιβράβευση, δεν είναι μία αμοιβή για κάτι το οποίο πράξετε.
Η Εκκλησία κάθε μέρα μάς θυμίζει ότι δεν επράξαμε «ουδέν», «ου δια τας δικαιοσύνας ημών» αναφέρομε στη Θεία Λειτουργία του Μεγάλου Βασιλείου, αλλά αυτό που συμβαίνει σήμερα είναι, ένα δώρο του Θεού για να σας δείξει πού πρέπει να πάτε, που πρέπει να φτάσετε και πώς πρέπει να πορευθείτε.
Η Ακολουθία της μοναχικής κουράς δεν είναι τίποτε άλλο, παρά ο πλοηγός, ο οδηγός. Σήμερα έρχεται για μία ακόμη φορά ο Άγιος Αθανάσιος να υπενθυμίσει σε σας και σε όλους μας ποιος είναι ο δρόμος και να ξέρουμε ότι αν δεν ακούσουμε αυτής της φωνής δεν είναι βέβαιο ότι θα μας δίνονται συνέχεια ευκαιρίες, ο Θεός μακροθυμεί ως οικτίρμων και ελεήμων, μακρόθυμος και πολυέλεος ο Θεός μας δίνει συνέχεια ευκαιρίες αλλά να προσέξουμε μήπως κάποια στιγμή πει και σε μας «ω γενεά άπιστος και διεστραμμένη!
Μέχρι πότε ανέξομαι υμών; Έως πότε; Μέχρι πότε και μέχρι πόσο; Για αυτό καλέ μου π. Αθανάσιε σήμερα κάνεις ένα πολύ μεγάλο ξεκίνημα στη ζωή σου και μάλιστα με τη συμπαράσταση και της οικογένειάς σου, με τις ευχές και τη συμπαράσταση όλων μας, του ευπατρίδη Υπουργού μας, των εκλεκτών μας αρχόντων, των καλών μας και αγίων ιερέων μας αλλά και των συγγενών φίλων και των πιστών οι οποίοι βρίσκονται εδώ μαζί με τις οσιώτατες μοναχές, οι οποίες αποτελούν τον άλλον πνεύμονα της μοναστικής ζωής εδώ στη Δυτική Φθιώτιδα».
Μητροπολίτης Κερκύρας: «Η Εκκλησία βάλλεται από μία σωρεία αθεϊστικών ιδεολογημάτων»
«Η Εκκλησία, η οποία είναι η θεματοφύλαξ της πίστεως και η κιβωτός του Γένους μας, βάλλεται και πάλι από μία σωρεία αθεϊστικών ιδεολογημάτων», σημείωσε μεταξύ άλλων ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Κερκύρας, Παξών και Διαποντίων Νήσων Νεκτάριος, μετά την τέλεση της Θείας Λειτουργίας στον πανηγυρίζοντα Ιερό Ναό Αγίου Αθανασίου Λουτσών, στην Βόρεια Κέρκυρα.
Σε ομιλία προς τους πιστούς, ο Σεβασμιώτατος αφορμήθηκε από το ευαγγελικό ανάγνωσμα, στο οποίο ο Χριστός σε μία συγκέντρωση της συναγωγής διαβεβαίωσε τους συμπατριώτες Του ότι δεν ήρθε για να καταργήσει τον μωσαϊκό νόμο ή τις προφητικές αλήθειες, αλλά ήρθε για να συμπληρώσει τον νόμο.
Ακόμη, τόνισε ότι αλίμονο σε εκείνον που θα καταργήσει «ιώτα έν ή μία κεραία». Οι Μεγάλοι Πατέρες της Εκκλησίας, Άγιοι Αθανάσιος και Κύριλλος Πατριάρχες Αλεξανδρείας, όπως και όλοι οι Πατέρες των πρώτων αιώνων υπερμάχησαν για την διαφύλαξη της ακαινοτομήτου ορθοδόξου πίστεώς μας, όταν αυτή η ορθόδοξη πίστη εβάλλετο από ενδοεκκλησιαστικούς αλλά και αιρετικούς ανθρώπους.
Τέτοιοι ήταν ο Άρειος, τον οποίο κατετρόπωσε ο Μέγας Αθανάσιος, και ο Νεστόριος, τον οποίο πολέμησε ο Κύριλλος. Σ’ αυτόν τον παρασυρμό από τους αιρεσιάρχες, συμπαρασύρθηκαν και οι αυτοκράτορες, οι οποίοι πολέμησαν με βάση την αίρεση την Ορθόδοξη Εκκλησία. Οι Πατέρες υπέστησαν διωγμούς και εξορίες. Δεν απέστησαν όμως του ορθοδόξου φρονήματος και επέμειναν στην αλήθεια. Και η αλήθεια νίκησε χάρις και στους δικούς τους αγώνες.
Σήμερα, όχι μόνο στην πατρίδα μας, αλλά και στην παγκόσμια κοινότητα, η Εκκλησία, η οποία είναι η θεματοφύλαξ της πίστεως και η κιβωτός του Γένους μας, βάλλεται και πάλι από μία σωρεία αθεϊστικών ιδεολογημάτων.
Εσχάτως οι ιδεολογικώς και πολιτικώς κρατούντες θέλουν να συναινέσει η Εκκλησία στα δικά τους ατοπήματα. Να αφήσει τη διδασκαλία της, η οποία υπάρχει εις τους αιώνας και να υποκύψει σε αλλότρια κελεύσματα.
Ο αμιγής ορθόδοξος ελληνικός λαός έχει πάθει σύγχυση από τις ακοές και δεν μπορεί να διακρίνει το ορθό από το ψεύδος, καθότι ουσιαστικά η αλήθεια διώκεται. Βλέπουμε όμως ότι όσο εντείνεται ο πόλεμος, περισσότερο πυκνώνει η συμμετοχή του λαού στην Εκκλησία. Δεν είναι ξεπερασμένη η Εκκλησία. Τίποτα δεν καταργείται, διότι δεν μπορεί να ξεπεραστεί η αλήθεια του Ευαγγελίου.
Ο κ. Νεκτάριος απηύθυνε, τέλος, έκκληση προς όλους: «Μη ζητάτε αλλού την αλήθεια, μόνο στην Εκκλησία υπάρχει η ασφάλεια της πίστεως και το νόημα και η ελπίδα της ζωής. Σας ικετεύω και σας παρακαλώ τα παιδιά και οι νέες οικογένειες να πλησιάσουν και να έχουν την απαντοχή τους στην πίστη, στον Χριστό και στην Εκκλησία! Οι Πατέρες μας θα παραμείνουν οι πρεσβευτές και το στήριγμα μας στον αγώνα της αληθείας».
Μητροπολίτης Νέας Ιωνίας: «Το μέτρο στην εποχή μας χάνεται»
«Μιλάμε για κάτι το οποίο είναι ξένο, από τη χριστιανική διδασκαλία. Δεν σημαίνει ότι όποια επιθυμία έχω ταυτόχρονα είναι και δικαίωμά μου. Δεν πρέπει να ταυτίζεται το δικαίωμα με την επιθυμία», υπογράμμισε μεταξύ άλλων ο Μητροπολίτης Νέας Ιωνίας και Φιλαδέλφειας, Γαβριήλ.
«Το μέτρο στην εποχή μας χάνεται και φυσικά χάνεται και η χριστιανική διδασκαλία. Όταν, λοιπόν, στην εποχή μας ξεκινά αυτός ο διάλογος, για να μπορέσουμε να αναγνωρίσουμε δικαιώματα σε πρόσωπα του ιδίου φύλου, καταλαβαίνουμε ότι μιλάμε για κάτι το οποίο είναι ξένο, από τη χριστιανική διδασκαλία.
Δεν σημαίνει ότι όποια επιθυμία έχω ταυτόχρονα είναι και δικαίωμά μου. Δεν πρέπει να ταυτίζεται το δικαίωμα με την επιθυμία. Άλλο πράγμα είναι να εκδηλώνω την οποιαδήποτε επιθυμία και να την τιθασεύω μέσα από τη διαδικασία της Εκκλησίας και της διδασκαλίας της, και άλλο πράγμα αυτή η επιθυμία, να καθίσταται δικαίωμα και να πρέπει το δικαίωμα αυτό να το σεβαστούν όλοι οι άλλοι», επεσήμανε.
«Ο γάμος για την Ορθόδοξη Εκκλησία είναι η ένωση εν Χριστώ, ανδρός και γυναικός. Γιατί ο Χριστός δημιούργησε δύο φύλα, άνδρα και γυναίκα. Και όταν αυτοί οι δύο άνθρωποι εν Χριστώ ενώνονται, όπως ο Χριστός ευλόγησε τον γάμο στην Κανά της Γαλιλαίας, για να μπορέσει πλέον αυτή η σύνδεση δύο ανθρώπων, ανδρός και γυναικός, να γίνει ένα πράγμα, δύο ψυχές να μπουν σε ένα σώμα και στη μέση ο Χριστός, όπου αυτή πλέον η ένωση των ανθρώπων, τους οδηγεί στον Παράδεισο, τους οδηγεί στην αιωνιότητα, τους οδηγεί στο να μπορέσουν να ζήσουν όπως στη ζωή αυτή ζουν μαζί, να ζήσουν και στην αιωνιότητα κοντά στον Ιησού Χριστό», ολοκλήρωσε ο Σεβασμιώτατος.
Μητροπολίτης Διδυμοτείχου: «Η οικογένεια είναι ιερός θεσμός και κύτταρο της κοινωνίας»
Στο Διδυμότειχο τιμήθηκε η μνήμη του Αγ. Αθανασίου του Μεγάλου, Αρχιεπισκόπου Αλεξανδρείας, προστάτου, πολιούχου και εφόρου της πόλεως του Διδυμοτείχου, με επίκεντρο τον επ ονόματι αυτού Ιερό Μητροπολιτικό Ναό.
Ο εφετινός εορτασμός συμπίπτει με την συμπλήρωση 190 ετών από της ανοικοδομήσεως του μεταβυζαντινού αυτού Ναού (1834 – 2024), στον οποίο συνοψίζεται η μακραίωνη ιστορία του Κάστρου του Διδυμοτείχου και της πόλεως γενικότερα μέχρι σήμερα.
Ο Σεβασμιώτατος αφού καλωσόρισε και ευχαρίστησε τους Αρχιερείς για την συμμετοχή στον εορτασμό και τους επισήμους, μεταξύ άλλων σημείωσε: «Ο εφετινός εορτασμός, που συμπίπτει με τη συμπλήρωση 190 χρόνων από της ανεγέρσεως του Μητροπολιτικού μας Ναού, γίνεται αφορμή να υπομνησθή σε όλους μας ότι ο τόπος αυτός είναι ιερός και άγιος και οι εκκλησίες του, όπως και τα λοιπά σωζόμενα χριστιανικά μνημεία του, μαρτυρούν μέχρι σήμερα ότι είναι τόπος ποτισμένος από το αίμα ομολογητών, από τα δάκρυα οσίων και από τον ιδρώτα δικαίων και τιμίων ανθρώπων.
Όλοι αυτοί ανά τούς αιώνες είχαν Οδηγό της ζωής τους τον Σωτήρα και Λυτρωτή μας, στον οποίο και αφιέρωσαν με ευλάβεια, παρά τις ποικίλες αντιξοότητες στα δύσκολα χρόνια των διωγμών και του κατατρεγμού, ό,τι πολυτιμώτερο, ό,τι ομορφότερο και ό,τι αγιώτερο κουβαλούσαν στο θησαυροφυλάκιο της καρδιάς τους.
Ο ιστορικός μεταβυζαντινός Μητροπολιτικός Ναός του Αγίου Αθανασίου σέ κάθε Θεία Λειτουργία γίνεται τόπος συνάντησης του Θεού με τον άνθρωπο και του ανθρώπου με τον Θεό. Γίνεται ἡ ʺκλίμαξʺ για να κατέβη ο Θεός στον κόσμο και να ανέβη ο άνθρωπος στον Ουρανό. Είναι το υπήνεμο λιμάνι στο οποίο βρίσκουν παρηγοριά και ελπίδα οι ταλαιπωρημένες ψυχές μας και οι εμπερίστατοι αδελφοί μας».
Συνέχισε λέγοντας πως «η μνήμη του Μεγάλου Αθανασίου του ακλόνητου υπέρμαχου της πίστεως, σε μία εποχή αποδόμησης των διαχρονικών αξιών, όπως η δική μας, υπενθυμίζει το δικό μας καθήκον να μένουμε σταθεροί και ακλόνητοι στην Πίστη μας, να υπερασπιζόμεθα μέχρι θυσίας την Πατρίδα μας και να σεβόμεθα την οικογένειά μας, ως ιερό θεσμό και κύτταρο της κοινωνίας».
Μητροπολίτης Λαρίσης: «Είναι κόλπο της κυβέρνησης»
Ο Μητροπολίτης Λαρίσης και Τυρνάβου Ιερώνυμος εξέφρασε και εκείνος τις απόψεις του σχετικά με το επικείμενο νομοσχέδιο για τον γάμο και την υιοθεσία παιδιών από ομόφυλα ζευγάρια. Αναφέρθηκε στη θέση της Εκκλησίας, επισημαίνοντας πως αν και η συζήτηση για τον γάμο των ομόφυλων είναι πολυτελής για την Εκκλησία, η θέση της παραμένει πάγια.
Αναφέρθηκε επίσης στην ευθύνη του κυβερνώντος κόμματος για την προβληματική κατάσταση και εξέφρασε αντίθεση προς το νομοσχέδιο, τονίζοντας ότι δεν υφίσταται πρόβλημα που απαιτεί νέα νομοθεσία, ενώ, προειδοποίησε για δυνητικά νομικά ζητήματα στο μέλλον.
Συγκεκριμένα, τόνισε πως «η κουβέντα που έχει ξεκινήσει για τον γάμο των ομόφυλων ζευγαριών ίσως είναι για εμάς κάτι το πολυτελές, όταν θίγονται μετά από μια φυσική καταστροφή. Παρόλα αυτά, επειδή άνοιξε αυτή η συζήτηση, οφείλουμε να πούμε ότι η θέση της εκκλησίας είναι πάγια σε αυτή.
Πέραν του γεγονότος ότι καταδικάζει κάποια πράγματα ως αμαρτία, χωρίς αυτό να σημαίνει απόρριψη ή αποστροφή, η Εκκλησία αναγνωρίζει το δικαίωμα κάποιου στην αμαρτία και στη μετάνοια και τον περιμένει πάντοτε. Η Εκκλησία διεκδικεί να φέρει τον κάθε άνθρωπο στη σωτηρία, όμως οφείλουμε να προστατεύουμε και τον πλέον αδύναμο».
«Στην παρούσα φάση ο πλέον αδύναμος είναι τα παιδιά. Το κυβερνών κόμμα ευθύνεται με ένα κόλπο το οποίο έγινε παλαιότερα το οποίο οδήγησε σε μια σημερινή κατάσταση με την οποία η εκκλησία αισθάνεται άβολα και δύσκολα. Το 2008, επί κυβερνήσεων Καραμανλή, πέρασε ο νόμος για το σύμφωνο συμβίωσης για τα ετερόφυλα ζευγάρια, με ρητή διαβεβαίωση ότι δεν πρόκειται να επεκταθεί στα ομόφυλα.
Έτσι όπως στήνεται ο νέος νόμος που θυμίζει επανάληψη του ίδιου κόλπου. Θα πάμε σε κάτι ελαφρύ, το οποίο όμως θα μισανοίγει την πόρτα, με το οποίο κάποιοι θα μπορούν να διεκδικήσουν καταδίκες της χώρας στο ευρωπαϊκό δικαστήριο», προσέθεσε ο Μητροπολίτης.
Επιπλέον, υποστήριξε ότι «στην παρούσα φάση δεν υπάρχει καμία ανάγκη που πρέπει να διαχειριστεί η υφιστάμενη νομοθεσία, διότι δεν υπάρχει ανισότητα, δίνουμε πηγαίους τίτλους σε νομοσχέδια δημιουργώντας εντυπώσεις. Θυμίζω ότι και τα μνημόνια είχαν τίτλους περί σωτηρίας και ανακούφισης».
Ολοκλήρωσε λέγοντας πως «αν υπήρχε καταστρατήγηση οποιουδήποτε δικαιώματος, δεν θα είχαμε νομοθεσία, θα είχαμε νομολογία. Για να μην επεμβαίνει το συμβούλιο της επικρατείας, πάει να πει ότι δεν υφίσταται πρόβλημα συνταγματικότητας και καταπάτησης των δικαιωμάτων».