Αποκλειστικό Newsbomb.gr: Συγκλονίζουν τα ευρήματα στον Πανάγιο Τάφο – Αποκλειστικές φωτογραφίες
Αποστολή Ιερουσαλήμ Μαρία Γαχνάκη
Τα συγκλονιστικά ευρήματα, τις κρυμμένες αγιογραφίες, τα γλυπτά μαρμάρινα ανάγλυφα αλλά και τον Σταυρό του Κομνηνού παρουσιάζει σήμερα, Τετάρτη (22/03/2017) η επιστημονική ομάδα του Μετσόβιου Πολυτεχνείου που για επτά ολόκληρους μήνες έκανε την αποκατάσταση του Πανάγιου Τάφου στα Ιεροσόλυμα, ελκύοντας το παγκόσμιο ενδιαφέρον.
Η ομάδα υπό τη διεύθυνση της Τόνιας Μοροπούλου, παραδίδει σήμερα το έργο στο Πατριαρχείο Ιεροσολύμων σε μια μορφή τελείως διαφορετική από ότι το παρέλαβε. Δεν έκανε μόνο την αποκατάσταση αλλά και την συντήρηση πολλών μερών του Τάφου αλλά κυρίως την καθαριότητα στα τοιχώματα και τον τρούλο έτσι ώστε να φανούν τα χρώματα οι αγιογραφίες αλλά κυρίως να δουν το φως, στοιχεία που αφορούν την κατασκευή του και την τελευταία του αναστήλωση.
Το ιστορικό αυτό έργο που έχει να συντηρηθεί από το 1809, έχει προκαλέσει το δέος επιστημόνων αλλά και την συγκίνηση του κόσμου.
Δεν ήταν μικρό πράγμα να ανοίγεται ο Τάφος του Χριστού από Έλληνες επιστήμονες οι οποίοι και μόνο στην πρώτη επαφή καταρχήν με τον ανοιχτό Τάφο γονάτισαν συγκλονισμένοι.
Μπήκαμε στον Πανάγιο Τάφο με την κάμερα του Νewsbomb.gr, λίγες ώρες πριν ολοκληρωθούν και οι τελευταίες εργασίες, ώστε να παραδοθεί τελικά στο Πατριαρχείο την ημερομηνία που είχε ανακοινωθεί και απαθανατίσαμε τα ευρήματα από το τεράστιο αυτό έργο.
Για όσους είχαν επισκεφθεί παλαιότερα τον Πανάγιο Τάφο μπορούν πια να καταλάβουν τη μεγάλη διαφορά που έχει το σήμερα των εργασιών, με το πριν. Από προσωπική μου εμπειρία και από όλες μου τις επισκέψεις στο μνημείο όλα αυτά τα χρόνια, μπόρεσα να δω ξεκάθαρα τις διαφορές και στην επιφάνεια του έργου, αυτό δηλαδή που βλέπει κάποιος με γυμνό μάτι. Διότι πέρα από την ουσιαστική συντήρηση, την ενίσχυση των τοιχωμάτων και τις άλλες σημαντικές εργασίες που έγιναν για την ποιότητα και την βιωσιμότητα του μνημείου, η καθαριότητα ολόκληρου του έργου, έφερε στην επιφάνεια συγκλονιστικές αγιογραφίες στο κουβούκλιο.
Ακριβώς στον ουρανό του Τάφου, όπως σας αποκαλύπτουμε στις αποκλειστικές μας φωτογραφίες, φαίνονται δυο αγιογραφίες αρχαγγέλων, μια αγιογραφία της Θεοτόκου και αγιογραφίες των μυροφόρων όπως η Μαρία του Κλωπά, η Μαρία η Μαγδαληνή, η Μάρθα, η Σαλώμη, η Σωσάνα και η Ιωάννα που κρατούν στα χέρια τους μύρα για να αλείψουν το σώμα του Χριστού καθώς πήγαιναν στον Τάφο του, πριν μάθουν ότι αναστήθηκε.
Δείτε περισσότερες φωτογραφίες στη gallery του Newsbomb.gr
Δεν είναι βεβαίως τυχαίο το ότι βρέθηκαν ακριβώς πάνω από την πλάκα που σκέπασε το σώμα του Χριστού και από το βράχο που κύλησαν οι Άγγελοι για να αναστηθεί σύμφωνα με τις γραφές ο Ιησούς. Αυτές οι αγιογραφίες δεν ήξερε κανείς ότι υπήρχαν, ώσπου οι Έλληνες επιστήμονες κατάφεραν να τις φέρουν στην επιφάνεια και να τις βλέπουμε σήμερα, με ζωηρά χρώματα στους χιτώνες και στα ωμοφόρια όπως ακριβώς φορούσαν εκείνη την εποχή όχι μόνο η Παναγία αλλά και όλες οι γυναίκες.
Όμως μπαίνοντας στο Ιερό κουβούκλιο στον προθάλαμο όπου είναι το παρεκκλήσι του Αγγέλου, εκεί δηλαδή που στάθηκε ο Άγγελος σύμφωνα με τις γραφές τις κρίσιμες στιγμές μετά την ταφή του Χριστού, κοίταξα γύρω μου και πάνω στον ουρανό του παρεκκλησίου, βλέποντας στην κυριολεξία ένα θαυμαστό έργο, το οποίο σε καμία περίπτωση δεν φαινόταν πριν από τη συντήρηση. Όλες οι αγιογραφίες, τα μάρμαρα και τα γλυπτά στα τοιχώματα, ήταν ως τώρα καλυμμένα με ένα μαύρο στρώμα, δημιούργημα των καπνών από τα κεριά, αλλά και επιβαρυμένα με φορτία από τις ανθρώπινες ανάσες, την υγρασία και την θερμότητα που εξέπεμπαν ακόμη και τα ανθρώπινα αγγίγματα.
Σε περίοπτη θέση βρίσκεται στο παρεκκλήσι του Αγγέλου μια εξίσου συγκλονιστική αγιογραφία με την επιγραφή: «Η εις Άδου Κάθοδος» που απεικονίζει την κάθοδο του Ιησού στον Άδη και την Ανάσταση των νεκρών.
Η εξωτερική μορφή επίσης του Ιερού Κουβουκλίου από την μαύρη καπνισμένη όψη που είχε ως τώρα, μεταμορφώθηκε σε ένα φωτεινό Κουβούκλιο αναδεικνύοντας τα πραγματικά χρώματα των ασβεστόλιθων, των μαρμάρων και όλων των υλικών με τα οποία είναι φτιαγμένο.
Ο κίνδυνος βεβαίως να ξαναμαυρίσει και να επιβαρυνθεί με τα ίδια φορτία το Ταφικό μνημείο είναι πολύ πιθανός, αν δεν ληφθούν μέτρα όπως μας είπε ο καθηγητής κύριος Κορρές μέλος της επιστημονικής ομάδας που ανέλαβε το έργο:
«Είναι συγκλονιστικό το γεγονός ότι καταφέραμε να το φέρουμε σε αυτή τη μορφή , όμως αν δεν ληφθούν μέτρα ώστε να προστατευθεί το μνημείο, τότε θα ξαναγίνει πάλι όπως ήταν πριν. Ίσως αν τοποθετηθούν κιγκλιδώματα περιμετρικά του Τάφου τότε ο κόσμος δεν θα μπορεί να αγγίζει και να ανάβει κεριά γύρω από τα τοιχώματα κι έτσι το έργο θα κρατήσει και θα μπορούμε να το βλέπουμε έτσι καθαρό και σε ένα υγιές περιβάλλον και ο κόσμος θα το σέβεται περισσότερο.»
Ο κύριος Μουζάκης επίσης καθηγητής και μέλος της ομάδας του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου αναφέρθηκε σε αυτήν την θαυμαστή αλλαγή:
«Δεν ήταν λίγο αυτό που έγινε , η δουλειά ήταν αρκετή και σκληρή. Μας πήρε μόνο 6 μήνες να το ολοκληρώσουμε τη στιγμή που στην Ελλάδα τέτοιο έργο θα ήθελε 5 χρόνια να ολοκληρωθεί. Η σημερινή μορφή του Τάφου, σε σχέση με την πρώτη του μορφή, είναι η μέρα με τη νύχτα . Το έργο αυτή τη στιγμή λάμπει, είπε, χαρακτηριστικά, ενώ πλαισιώνεται από αγιογραφίες και έργα τα οποία πριν, κανείς δεν ήξερε ότι υπάρχουν»
Πέρα από τα προστατευτικά τζάμια τα οποία τοποθετήθηκαν σαν κορνίζα , στα γυμνά σημεία του βράχου ώστε με την κατάλληλη θερμοκρασία να διατηρείται και όχι να διαλύεται από τα αγγίγματα και τους ασπασμούς κατά την διάρκεια των συντηρήσεων, οι εκσκαφές που γινόταν σε κάποια σημεία των τοιχωμάτων ,έφεραν στην επιφάνεια και τον Σταυρό του Κομνηνού. Όπως φαίνεται αποτελούσε την ταυτότητά του, σε σχέση με το μνημείο. Αποδείκνυε δηλαδή ότι εκείνος έκανε την αναστήλωση. Τα στοιχεία μάλιστα που έχουν χαραχθεί πάνω στο Σταυρό γράφουν :
Ιησούς Χριστός Νικά. Ημέρα Παρασκευή, Οκτωβρίου 15, 1809 και στο πίσω μέρος αναφέρει το όνομά του: «Κομνηνός.» Αυτός τον Σταυρό τον έκρυψε σε μια οπή στον τοίχο, ο ίδιος και μετά την έχτισε. Καθαρά τυχαία βρέθηκε από τεχνίτη μαρμαρά κατά τη διάρκεια της αναστήλωσης που τρυπούσε το σημείο για τις ανάγκες της αναστήλωσης.
Το έργο παραδίδεται λοιπόν σήμερα Τετάρτη 22 Μαρτίου ενώπιον του Οικουμενικού Πατριάρχη κ Βαρθολομαίου και του Πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα, στο Πατριαρχείο Ιεροσολύμων και στους εκπροσώπους των θρησκευτικών κοινοτήτων, οι οποίες έχουν δικαιώματα στον Πανάγιο Τάφο σύμφωνα με το τυπικό.