Ψηφιακή κάρτα εργασίας: Πώς θα λειτουργεί - Το χρονοδιάγραμμα
«ΕΡΓΑΝΗ»: Με το σκανάρισμα της ψηφιακής κάρτας εργασίας myErgani CardScanner σε φορητές συσκευές (π.χ. στο κινητό τηλέφωνο) όπως γινόταν και με το πιστοποιητικό εμβολιασμού, θα μπορεί να «διαβάζεται» η κάρτα εργασίας των υπαλλήλων (σε μορφή QR Code), στη οποία θα καταγράφεται ο πραγματικός χρόνος προσέλευσης και αναχώρησης από την εργασία και να υποβάλλεται αυτόματα στο σύστημα.
Αυτή είναι μία από τις βασικές αλλαγές που επισήμανε ο υπουργός εργασίας Κωστής Χατζηδάκης μιλώντας σήμερα στην παρουσίαση του οδηγού εφαρμογής του αναβαθμισμένου ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ και της ψηφιακής κάρτας εργασίας για τις επιχειρήσεις.
Από 1η Ιουλίου ξεκινάει η εφαρμογή της ψηφιακής κάρτας εργασίας σε όλες τις τράπεζες και τα σούπερ μάρκετ που απασχολούν πάνω από 250 εργαζόμενους πανελλαδικά, ενώ στόχος του υπουργείου Εργασίας είναι να πάρουν σειρά οι εταιρείες σεκιούριτι, οι ΔΕΚΟ, η Βιομηχανία και οι Ασφάλειες.
Οι 4 βασικές αλλαγές που εισάγονται:
- Ο προγραμματισμός του ωραρίου εργασίας εισάγεται πλέον ψηφιακά στο ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ
- Οι πληροφορίες για το προγραμματισμό του χρόνου εργασίας καταγράφονται στη νέα εφαρμογή για τα κινητά «myErgani» και σε μορφή ημερολογίου.
- Θα καταγράφονται για πρώτη φορά όλοι οι τύποι αδειών και οι ωροάδειες που μέχρι σήμερα εισάγονταν στο σύστημα εκ των υστέρων.
- Θα καταγράφεται ο πραγματικός χρόνος προσέλευσης και αποχώρησης του εργαζομένου στην ψηφιακή κάρτα η οποία μπορεί να σκαναριστεί στο κινητό τηλέφωνο σε μορφή QR Code και να υποβάλλεται στο σύστημα ΕΡΓΑΝΗ.
Το χρονοδιάγραμμα έχει συγκεκριμένα βήματα:
Σε πρώτη φάση στο καθεστώς της Ψηφιακής Κάρτας θα ενταχθούν 150.000 εργαζόμενοι σε σούπερ μάρκετ και τράπεζες με πάνω από 250 υπαλλήλους (πανελλαδικά).
Οι εν λόγω επιχειρήσεις από την 1η Ιουνίου θα πρέπει να ξεκινήσουν την απογραφή των εργαζομένων τους, της σχέσης εργασίας και του ωραρίου τους.
Από την 1η Ιουλίου 2022 ξεκινά η εφαρμογή της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας στους δύο αυτούς κλάδους.
Ολες οι υπόλοιπες επιχειρήσεις - χωρίς καμία εξαίρεση μεγέθους - θα ξεκινήσουν την διαδικασία της απογραφής από την 1η Οκτωβρίου η οποία θα διαρκέσει δυο μήνες, έως τις 30 Νοεμβρίου.
Μετά την λήξη της απογραφής, η ψηφιακή κάρτα θα μπει σταδιακά σε όλο το φάσμα της οικονομίας
Πρώτοι υποψήφιοι κλάδοι για ένταξη από τον ερχόμενο Δεκέμβριο και μετά (μετά τις τράπεζες και τα σούπερ μάρκετ) είναι οι ΔΕΚΟ, οι βιομηχανίες, οι εταιρείες ασφάλισης, οι εταιρείες security κ.α., κατόπιν διαβούλευσης του υπουργείου με τους εκπροσώπους των εν λόγω κλάδων.
Στόχος είναι έως το επόμενο καλοκαίρι να ενταχθούν στο νέο σύστημα καταγραφής του χρόνου εργασίας και οι δύο μεγάλοι κλάδοι του τουρισμού και της εστίασης.
Σύμφωνα με το υπουργείο Εργασίας, η κάρτα εργασίας διασφαλίζει το ωράριο εργασίας και τις υπερωρίες, καθώς θα σημάνει την καθημερινή και άμεση (σε πραγματικό χρόνο) κοινοποίηση στο Πληροφοριακό Σύστημα ΕΡΓΑΝΗ της έναρξης και λήξης εργασίας για κάθε εργαζόμενο.
Ο κ. Χατζηδάκης ξεκαθάρισε ότι στις μικρές επιχειρήσεις δεν θα υπάρξει κάποια εξαίρεση, διότι «υπάρχουν διαπιστωμένα φαινόμενα παραβατικότητας και στις πιο μικρές επιχειρήσεις. Δεν μπορούν να υπάρξουν δυο μέτρα και δυο σταθμά».
Μάλιστα, διευκρίνισε ότι η κάρτα εργασίας θα «μπει» και στα μικρότερα σούπερ μάρκετ ακόμη και σε μίνι μαρκετ, με 1-2 εργαζομένους.
Αναφορικά με τους κλάδους του τουρισμού και της εστίασης, ο υπουργός υπογράμμισε: «Στόχος είναι το επόμενο καλοκαίρι να εφαρμοστεί η κάρτα στον ξενοδοχειακό κλάδο και στην εστίαση».
Ο πλήρης οδηγός εφαρμογής του νέου συστήματος που παρουσιάστηκε σήμερα θα είναι διαθέσιμος στις επιχειρήσεις και στα λογιστήρια προκειμένου να τους βοηθήσει με απλά βήματα να προσαρμοστούν στο νέο ψηφιακό περιβάλλον.
Ειδικότερα, προβλέπονται τα εξής:
Από 1/10/2022, ξεκινά η απογραφική διαδικασία του ωραρίου απασχόλησης από όλες τις επιχειρήσεις-εργοδότες που απασχολούν εργαζόμενους μισθωτής εξαρτημένης εργασίας. Στο πλαίσιο αυτό, ο εργοδότης θα δηλώνει για κάθε εργαζόμενο τα γενικά στοιχεία που αφορούν τη σχέση εργασίας, το ωράριο απασχόλησης (είτε σταθερό εβδομαδιαίο είτε μεταβαλλόμενο ανά ημέρα), τις έκτακτες τροποποιήσεις του ωραρίου, υπερωρίες και άδειες.
Μετά την υποβολή της δήλωσης, το Π.Σ. «ΕΡΓΑΝΗ» θα εμφανίζει το προγραμματισμένο ωράριο εργασίας ανά εργαζόμενο, το οποίο θα είναι άμεσα διαθέσιμο σε εργοδότη και εργαζόμενο σε ψηφιακή μορφή ημερολογίου. Οι εργαζόμενοι θα έχουν άμεση πρόσβαση σε αυτό, μέσω του myErgani mobile app ή του myErgani web portal (https://myErgani.gov.gr).
Η απογραφική διαδικασία θα ολοκληρωθεί στις 30 Νοεμβρίου 2022 για όλες τις επιχειρήσεις, με εξαίρεση τις τράπεζες και τα σούπερ μάρκετ που θα πρέπει, λόγω εφαρμογής της ψηφιακής κάρτας εργασίας από 1ης Ιουλίου, να την έχουν ολοκληρώσει μέχρι τις 30 Ιουνίου.
Επιχειρήσεις που ήδη χρησιμοποιούν σύστημα ωρομέτρησης θα έχουν τη δυνατότητα άμεσης διασύνδεσης με τον νέο μηχανισμό της κάρτας εργασίας στο Π.Σ. «ΕΡΓΑΝΗ».
Μέσω της εφαρμογής “myErgani”, μπορεί ο εργαζόμενος:
- να δει τα στοιχεία της κάθε εργασιακής σχέσης και τους εργοδότες στους οποίους έχετε απασχοληθεί
- να αναζητήσει όλες τις δηλώσεις (έντυπα) που έχουν υποβληθεί στο Π.Σ. Εργάνη από τους εργοδότες (π.χ. έναρξη/λήξη απασχόλησης, μεταβολές/υπερωρίες/υπερεργασία, άδειες κ.ά.)
- να λαμβάνει άμεσες ειδοποιήσεις στη συσκευή για κάθε νέα υποβολή εντύπου, πληρωμή ή σημαντική ανακοίνωση από το Π.Σ. Εργάνη
- να έχει πρόσβαση σε όλες τις πληρωμές που έχουν γίνει από το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων κατά την διάρκεια των μέτρων COVID-19 (π.χ. Αναστολές, μηχανισμός ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ κ.ά.) και στα πλαίσια δράσεων ενίσχυσης πληγέντων από φυσικές καταστροφές.
Θα χρειαστεί ο εργαζόμενος τους προσωπικούς του κωδικούς πρόσβασης Taxisnet.
Με το κτύπημα ενός κουμπιού η πληροφορία για χρόνο εργασίας, υπερεργασίας, άδεια κλπ θα είναι διαθέσιμη τόσο στον εργαζόμενο όσο και στην επιθεώρηση εργασίας με στόχο την καταπολέμηση της αδήλωτης εργασίας και την τήρηση του υγειούς ανταγωνισμού.