Πολεμικό Ναυτικό: Και τώρα... νέες φρεγάτες – Όλα τα υποψήφια πλοία για τον ελληνικό Στόλο
Η συμφωνία για την απόκτηση των 18 μαχητικών Rafale αποτελεί πλέον Νόμο του ελληνικού Κράτους και απομένουν μόνο οι τελικές υπογραφές από τους υπουργούς Άμυνας Ελλάδας και Γαλλίας για να βαφτούν στα γαλανόλευκα τα γαλλικά υπερόπλα.
Τη σπουδαία συμφωνία, που υλοποίησε ο υπουργός Άμυνας κ. Νίκος Παναγιωτόπουλος μέσα στο χρόνο – ρεκόρ των τριών μηνών, δεν περίμενε με ανυπομονησία μόνο η Πολεμική Αεροπορία. Τόσο το Πολεμικό Ναυτικό όσο και ο Στρατός Ξηράς περιμένουν πώς και πώς την ολοκλήρωση των διαδικασιών, ώστε να… πάρουν σειρά για την απόκτηση νέων οπλικών συστημάτων.
Οι επαφές είναι συνεχείς στο ελληνικό «Πεντάγωνο», με τον Αρχηγό ΓΕΕΘΑ, Στρατηγό Κωνσταντίνο Φλώρο και τους Επιτελείς να έχουν διαμορφώσει ένα πλήρες πλάνο με τις ανάγκες των Κλάδων και να το έχουν παραδώσει στην ηγεσία του υπουργείου η οποία θα δώσει το «πράσινο φως». Προτεραιότητα του κ. Παναγιωτόπουλου είναι η συντήρηση και αναβάθμιση του υπάρχοντος στρατιωτικού υλικού και φυσικά η προμήθεια νέου, σύγχρονου εξοπλισμού όπου απαιτείται.
Στην κορυφή της ατζέντας η νέα φρεγάτα του Πολεμικού Ναυτικού
Η Πολεμική Αεροπορία αποκτά πλέον τα πανίσχυρα Rafale, αναβαθμίζει τα μαχητικά F-16 block 52+ σε Viper και παραλαμβάνει ανταλλακτικά για τα Mirage 2000-5.
Είναι λοιπόν ώρα να μπεί στην κορυφή της ατζέντας του υπουργού Άμυνας η απόκτηση νέων φρεγατών για τον ελληνικό Στόλο. Οι μονάδες κρούσης του Ναυτικού μας και τα έμπειρα πληρώματα απέδειξαν κατά τη διάρκεια της κρίσης με την Τουρκία πως παρά το γεγονός ότι τα σκαριά είναι γερασμένα, αποτελούν την αιχμή του δόρατος των Ενόπλων Δυνάμεων, επιδεικνύοντας αξιοθαύμαστο ζήλο, επαγγελματισμό, αποφασιστικότητα και να αποδεικνύουν επί του πεδίου τι σημαίνει ελληνική ναυτοσύνη.
Ωστόσο, όπως αντιλαμβάνεται ο καθένας, παρά την υπερπροσπάθεια να διατηρηθούν στο ύψιστο επιχειρησιακό επίπεδο οι κρίσιμες μονάδες επιφανείας, ο χρόνος και η φθορά έχουν αφήσει το αποτύπωμά τους στα… σκαριά και απαιτούνται άμεσες αλλαγές και παρεμβάσεις. Το ζήτημα απασχολεί εδώ και αρκετό καιρό τόσο την στρατιωτική όσο και την πολιτική ηγεσία, με τους επικεφαλής του ΓΕΝ να έχουν επισημάνει πολλάκις πως οι κύριες μονάδες κρούσης της Διοίκησης Φρεγατών πρέπει να ανανεωθούν, τόσο με νέα πλοία όσο και με εκσυγχρονισμό των τεσσάρων φρεγατών τύπου ΜΕΚΟ.
Στόχος του υπουργείου Άμυνας, του ΓΕΕΘΑ και φυσικά του ΓΕΝ, είναι να αποκτηθούν πλοία που θα συμφέρουν οικονομικά και θα έχουν όπλα και συστήματα που θα ταιριάζουν απόλυτα στις ανάγκες του Πολεμικού Ναυτικού. Αυτό, έχει φροντίσει να το καταστήσει σαφές η ελληνική πλευρά σε όλους τους υποψήφιους «μνηστήρες».
Η ηγεσία του Πολεμικού Ναυτικού έχει ξεκαθαρίσει ότι η νέα φρεγάτα θα πρέπει να διαθέτει συγκεκριμένες δυνατότητες, με έμφαση στην αντιμετώπιση πολλαπλών απειλών (multimission), στα σύγχρονα συστήματα ηλεκτρονικού πολέμου και στον ανθυποβρυχιακό πόλεμο. Ουσιαστικά στοχεύει στην απόκτηση πλοίων πολλαπλών ρόλων με αυξημένες δυνατότητες στην κάλυψη περιοχής ώστε να επιχειρεί στην ανοιχτή θάλασσα της Ανατολικής Μεσογείου.
Τι μαγειρεύουν οι Γάλλοι για τις Belh@rra; Η νέα πρόταση
Σύμφωνα με πληροφορίες, οι Γάλλοι δηλώνουν ενθουσιασμένοι από την ταχύτητα που συζητήθηκε, συμφωνήθηκε, και ετοιμάστηκε η σύμβαση για τα Rafale, επιθυμώντας με θέρμη να συνεχιστεί η αγορά οπλικών συστημάτων από την Αθήνα και την ελληνική κυβέρνηση να στοχεύει σε εμβάθυνση της αμυντικής συνεργασίας με το Παρίσι. Για το λόγο αυτό άλλωστε η Γαλλίδα υπουργός Άμυνας, Φλοράνς Παρλί κομίζει στην Αθήνα νέα βελτιωμένη πρόταση για την αγορά τεσσάρων γαλλικών φρεγατών Belha@rra.
Την επόμενη εβδομάδα πιθανότατα, η Γαλλίδα υπουργός έρχεται στην Αθήνα για να υπογράψει τη συμφωνία για τα Rafale. Κατά τις επαφές στο ελληνικό «Πεντάγωνο», Παναγιωτόπουλος και Παρλί καλούνται και πάλι να ανοίξουν το φάκελο «φρεγάτες Belh@rra» και να προσπαθήσουν να λύσουν την ομολογουμένως δύσκολη εξίσωση απόκτησής τους.
Σύμφωνα με πληροφορίες, οι Γάλλοι προτείνουν τέσσερις Belh@rra σε βελτιωμένη τιμή και με κορυφαίο εξοπλισμό που ενδιαφέρει πολύ το Πολεμικό Ναυτικό. Πιο συγκεκριμένα, η πρόταση της Naval Group για τέσσερις καινούργιες φρεγάτες Belhara έναντι 3,5 δις χωρίς τον οπλισμό αποτιμάται ως ιδιαίτερα δελεαστική από τους Έλληνες επιτελείς.
Ερωτηματικό ωστόσο αποτελεί η ενδιάμεση λύση που έχουν να προτείνουν η Γάλλοι. Τα έτοιμα πλοία δηλαδή που θα φύγουν από τον γαλλικό Στόλο και θα ενταχθούν στον ελληνικό μέχρι να προετοιμαστούν οι ελληνικές Belh@rra. Πληροφορίες αναφέρουν ότι ενδέχεται να προταθούν στην Ελλάδα οι Fremm ή οι La Fayette.
Το Πολεμικό Ναυτικό θα επιθυμούσε ως ενδιάμεση λύση από τους Γάλλους τις φρεγάτες Fremm, πλοία για τα οποία υπήρξε ενδιαφέρον και στο παρελθόν για απόκτηση από τον ελληνικό Στόλο. Ωστόσο, οι Fremm αποτελούν τις κύριες μονάδες κρούσης του γαλλικού Πολεμικού Ναυτικού και είναι πολύ δύσκολο να αποδεσμεύσει δύο πλοία και να τα παραχωρήσει στην Ελλάδα. Όπως επισημαίνουν ωστόσο στρατιωτικές πηγές, με ένα πρόγραμμα που αγγίζει τα 5 δισ. ευρώ, είναι πιθανό οι Γάλλοι να κάνουν τελικά την υπέρβαση και να παραχωρήσουν στο Πολεμικό Ναυτικό ως ενδιάμεση λύση έστω μία φρεγάτα Fremm μαζί με μία ή δύο αναβαθμισμένες La Fayette.
Οι Αμερικανοί και το «αγκάθι» των Arleigh Burke
Πριν μερικές εβδομάδες είχαμε γράψει ότι οι Αμερικανοί είχαν ένα μικρό προβάδισμα σε σχέση με τις άλλες χώρες, προσφέροντας μια ολοκληρωμένη πρόταση προς την Ελλάδα για την απόκτηση των φρεγατών MMSC.
Οι ενδείξεις μάλιστα οδηγούσαν στο συμπέρασμα ότι τόσο η απόκτηση των MMSC, όσο και η ανάληψη από τους Αμερικανούς της αναβάθμισης των τεσσάρων ελληνικών «ΜΕΚΟ», σε συνδυασμός με την εμπλοκή και των Ελληνικών ναυπηγείων στη συμφωνία, αποτελούσαν μια άκρως δελεαστική πρόταση για την ηγεσία του Πολεμικού Ναυτικού.
Η διαδικασία αποστολής ωστόσο του ελληνικού ενδιαφέροντος βρίσκεται ακόμα σε κατάσταση… αναμονής, με την Αθήνα να ζητά ως ενδιάμεση λύση το πανίσχυρο αντιτορπιλικό Arleigh Burke, το οποίο η Ουάσινγκτον φέρεται να αρνείται πεισματικά να παραχωρήσει στον ελληνικό Στόλο για μια σειρά από λόγους που επικαλείται. Αν λοιπόν οι Αμερικανοί δεν παραχωρήσουν δύο Arleigh Burke, τότε είναι πολύ πιθανό η υπόθεση απόκτησης των MMSC να μην προχωρήσει και το Πολεμικό Ναυτικό να στραφεί σε άλλες λύσεις.
Για το λόγο αυτό άλλωστε ο Νίκος Παναγιωτόπουλος έσπευσε να διαμηνύσει από το βήμα της Βουλής ότι τίποτα δεν έχει τελειώσει στο ζήτημα της απόκτησης νέων φρεγατών, στέλνοντας έτσι μήνυμα προς κάθε ενδιαφερόμενο «μνηστήρα».
Οι Ολλανδοί, οι Βρετανοί, η «σφήνα» και η έκπληξη
Στην υπόθεση της αγοράς νέων φρεγατών έχουν «μπει» δυνατά τόσο οι Ολλανδοί όσο και οι Βρετανοί. Οι Ολλανδοί φέρονται να έχουν προτείνει τις φρεγάτες Sigma με πιθανή ενδιάμεση λύση τις δύο φρεγάτες Μ του ολλανδικού πολεμικού ναυτικού.
Οι Βρετανοί από την πλευρά τους προτείνουν την φρεγάτα Type 31, προσφέροντας ως ενδιάμεση λύση τις φρεγάτες Type 23.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι και οι Γερμανοί θα μπουν «σφήνα» στη «ναυμαχία», προτείνοντας τις φρεγάτες Α200.
Τις τελευταίες ημέρες υπάρχουν πληροφορίες πως υπάρχει ακόμα μία χώρα - «έκπληξη» που έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον για την κατασκευή της νέας ελληνικής φρεγάτας. Πρόκεται για την Ισπανία, η οποία τα τελευταία χρόνια έχει μπει δυναμικά στην αμυντική βιομηχανία, με τους Τούρκους μάλιστα να έχουν αναθέσει στη ισπανική Navartia την κατασκευή του πρώτου τουρκικού αεροπλανοφόρου, Anadolou.
Οι F-110 είναι οι νέες φρεγάτες του Ισπανικού Ναυτικού και αποτελούν εξέλιξη των εν υπηρεσία F-100. Συνολικά η Ισπανία θα ναυπηγήσει πέντε (5) F-110 έναντι € 4,3 δισεκατομμυρίων. Η τιμή μονάδας άνευ πυρομαχικών και υποστήριξης υπολογίζεται στα € 860 εκατομμύρια ανά πλοίο.
Σύμφωνα με πληροφορίες, οι προτάσεις όλες θα συγκεντρωθούν τον Ιανουάριο και θα αναλυθούν λεπτομερώς από την πολιτική και στρατιωτική ηγεσία του ελληνικού «Πενταγώνου». Δεν αποκλείεται τα νέα πλοία να τα «κερδίσει» η χώρα εκείνη που θα υποβάλει ένα συνολικό πακέτο, δηλαδή καινούρια φρεγάτα, ενδιάμεση λύση, αναβάθμιση των ΜΕΚΟ, κατασκευή τουλάχιστον των δυο εκ των τεσσάρων πλοίων σε ελληνικά ναυπηγία. Αν κανείς από τους «μνηστήρες δεν έχει λύση - «πακέτο», τότε ενδέχεται οι ελληνικές απαιτήσεις να διαχωριστούν, με την αναβάθμιση των ΜΕΚΟ να είναι πιθανό να προχωρήσει με ξεχωριστή συμφωνία.
Αυτό που σίγουρα δεν θα επιθυμούσε η στρατιωτική ηγεσία, θα ήταν η απόκτη νέων φρεγατών να πάει σε διεθνή διαγωνισμό. Αυτό θα σήμαινε μεγάλες καθυστερήσεις, ακόμα και δύο ετών. Με την Τουρκία λοιπόν να απειλεί καθημερινά σε Αιγαίο και Ανατολική Μεσόγειο, η ανάγκη ενίσχυσης του ελληνικού Στόλου χαρακτηρίζεται ως επιτακτική.
Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Newsbomb.gr.
Διαβάστε επίσης:
Επίθεση Μετρό: Οι διάλογοι της δικογραφίας που «καίνε» - «Προσοχή στους ασφαλίτες»