Πολεμικό Ναυτικό: Σκληρό πόκερ για τις φρεγάτες! Οι Γάλλοι, οι ΗΠΑ, οι «σφήνες» και το κακό σενάριο
Κρίσιμη εβδομάδα για τον ελληνικό Στόλο - Παρέλαση μνηστήρων από το ελληνικό «Πεντάγωνο» - Η ολοκληρωμένη πρόταση των Γάλλων, η επιστροφή των Αμερικανών και οι Ευρωπαίοι που επιχειρούν την... έκπληξη - Ποιο είναι το ενδεχόμενο που θεωρείται καταστροφικό.
Στην κορυφή της ατζέντας του υπουργού Άμυνας κ. Νίκου Παναγιωτόπουλου έχει μπει το ζήτημα της απόκτησης νέων φρεγατών για το Πολεμικό Ναυτικό, με την ηγεσία του Στόλου να συγκεντρώνει όλες τις προτάσεις και να εξετάζει λεπτομερώς όλα τα υποψήφια πλοία.
Η ενίσχυση του ελληνικού Στόλου με νέα, σύγχρονα σκάφη απασχολεί εδώ και αρκετό καιρό το ελληνικό «Πεντάγωνο», ωστόσο, οι διαδικασίες απόκτησης των μαχητικών αεροσκαφών Rafale «φρέναρε» τις εξελίξεις για το κορυφαίο αίτημα της ηγεσίας του Στόλου, την άμεση δηλαδή ανανέωση των κύριων μονάδων κρούσης της Διοίκησης Φρεγατών.
Η εβδομάδα που διανύουμε χαρακτηρίζεται ιδιαιτέρως κρίσιμη, με τους «μνηστήρες» - τις χώρες δηλαδή που έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον για να πουλήσουν φρεγάτες στην Ελλάδα – να στέλνουν στη λεωφόρο Μεσογείων τις προσφορές τους. Σύμφωνα με πληροφορίες, οι Γάλλοι φέρνουν τη νέα βελτιωμένη πρόταση για την αγορά τεσσάρων γαλλικών φρεγατών Belh@rra, ενώ ρελάνς ετοιμάζουν και οι Αμερικανοί.
Φυσικά, δεν είναι μόνο αυτοί οι μνηστήρες, καθώς στην «κούρσα» της διεκδίκησης των καινούργιων φρεγατών του Πολεμικού Ναυτικού φέρονται να μπαίνουν δυναμικά οι Βρετανοί, οι Γερμανοί, οι Ισπανοί και οι Ολλανδοί, με τους τελευταίους μάλιστα να είναι έτοιμοι να καταθέσουν μία αρκετά συμφέρουσα προσφορά.
Τι ζητάει το Πολεμικό Ναυτικό
Πριν δούμε τα υποψήφια πλοία που προτείνουν οι μνηστήρες, θα ήταν καλό να θυμηθούμε αρχικά ποιες είναι οι απαιτήσεις του ελληνικού Στόλου. Τι πλοίο δηλαδή θέλουμε, με τι δυνατότητες και τι οπλισμό.
Αυτή τη στιγμή, η χώρα μας διαθέτει 13 φρεγάτες, εννέα τύπου S και τέσσερις τύπου ΜΕΚΟ. Οι φρεγάτες S είναι ολλανδικές, εκ των οποίων οι δύο (ΕΛΛΗ και ΛΗΜΝΟΣ) αγοράστηκαν την περίοδο 1980-1981, ενώ οι υπόλοιπες επτά αγοράστηκαν μετά τον παροπλισμό τους από το ολλανδικό Ναυτικό. Από τις S, οι έξι εκσυγχρονίστηκαν το 2010, ενώ οι ΜΕΚΟ είναι γερμανικές και είχαν παραγγελθεί το 1988, έφτασαν στην Ελλάδα το 1992 και μετά από σχεδόν 30 χρόνια μάχιμης υπηρεσίας χρήζουν άμεσης αναβάθμισης.
Όπως αντιλαμβάνεται ο καθένας, παρά την υπερπροσπάθεια να διατηρηθούν στο ύψιστο επιχειρησιακό επίπεδο οι κρίσιμες μονάδες επιφανείας, ο χρόνος και η φθορά έχουν αφήσει το αποτύπωμά τους στα… σκαριά και απαιτούνται άμεσες αλλαγές και παρεμβάσεις.
Στο Newsbomb.gr, με αναλυτικά ρεπορτάζ, έχουμε τονίσει πως η ηγεσία του Πολεμικού Ναυτικού επιθυμεί η νέα φρεγάτα να διαθέτει συγκεκριμένες δυνατότητες, με έμφαση στην αντιμετώπιση πολλαπλών απειλών (multimission), στα σύγχρονα συστήματα ηλεκτρονικού πολέμου και στον ανθυποβρυχιακό πόλεμο. Ουσιαστικά στοχεύει στην απόκτηση πλοίων πολλαπλών ρόλων με αυξημένες δυνατότητες στην κάλυψη περιοχής ώστε να επιχειρεί στην ανοιχτή θάλασσα της Ανατολικής Μεσογείου.
Εξαιρετικά σημαντικό είναι επίσης να διαθέτει μικρό ίχνος, ώστε να μην εντοπίζεται εύκολα, ενώ θα πρέπει να έχει τη δυνατότητα μεταφοράς ελικοπτέρου άνω των 10 τόνων, όπως είναι το Aegean Hawk του Πολεμικού Ναυτικού ή τα ανθυποβρυχιακού πολέμου Romeo, τα οποία είναι προγραμματισμένο να αποκτηθούν από την Ελλάδα τα επόμενα χρόνια.
Επίσης, τα νέα πλοία είναι δεδομένο πως πρέπει να έχουν αυξημένες αντιαεροπορικές δυνατότητες. Αυτό προϋποθέτει ότι θα φέρουν ραντάρ εξαιρετικών επιδόσεων, ικανό να εμπλέκει ταυτοχρόνως πολλαπλούς στόχους σε μεγάλες αποστάσεις και με χαμηλό ίχνος, αλλά και χαμηλά ιπτάμενους στόχους, στους οποίους θα καθοδηγεί εναντίον τους ισάριθμα βλήματα.
Παράλληλα, να έχει κατάλληλα συστήματα ηλεκτρονικού πολέμου, ηλεκτροπτικά συστήματα και προηγμένα ηλεκτρονικά συστήματα (ECM/ESM).
Όσον αφορά τον οπλισμό, τα νέα πλοία πρέπει να φέρουν σύγχρονο πυροβόλο όπλο για στόχους επιφανείας και στόχους αέρος, ενώ θα πρέπει επίσης να έχουν κατευθυνόμενα βλήματα επιφανείας – επιφανείας με δυνατότητα προσβολής στόχων σε μεγάλες αποστάσεις. Το συγκεκριμένο στοιχείο είναι απαραίτητο, για παράδειγμα, σε επιχειρήσεις στην ανατολική Μεσόγειο όπου ενδεχομένως να απαιτηθεί πλήγμα σε στόχο που βρίσκεται σε απόσταση ακόμα και μεγαλύτερη των 100 μιλίων.
Ταυτοχρόνως, είναι δεδομένο πως πρέπει να έχουν ικανό και προηγμένο βληματικό δυναμικό κατά στόχων αέρος και κατευθυνόμενο πυροβόλο μικρού διαμετρήματος για ασύμετρη απειλή (π.χ. μικρές βάρκες που κατευθύνονται επιθετικά εναντίον του πλοίου). Δεν πρέπει φυσικά να παραλείψουμε τη δυνατότητα προσβολής στόχων ξηράς, τόσο με το πυροβόλο όπλο όσο και με τα κατευθυνόμενα βλήματα.
Οι απειλές όμως δεν είναι μόνο… ορατές. Υπάρχουν και οι αόρατες απειλές και είναι φυσικά τα υποβρύχια. Τα νέα πλοία λοιπόν θα πρέπει να έχουν προηγμένα μέσα εντοπισμού και προσβολής υποβρυχίων, με τα κατάλληλα φυσικά όπλα.
Θα πρέπει ακόμη να διαθέτουν τα κατάλληλα συστήματα επικοινωνιών, αποτελεσματικό σύστημα διαχείρισης μάχης και φυσικά αποτελεσματικό σύστημα ελέγχου βλαβών. Το συγκεκριμένο στοιχείο θεωρείται εξαιρετικά σημαντικό κατά τη διάρκεια μιας ναυμαχίας, καθώς, σε περίπτωση πλήγματος σε ένα μέρος του πλοίου να μπορεί να απομονωθεί και να μην σημειωθεί εισροή υδάτων στο υπόλοιπο σκάφος.
Είναι εξαιρετικά σημαντικό τα νέα πλοία να είναι οικονομικά. Να μην καταναλώνουν δηλαδή μεγάλες ποσότητες καυσίμων και παράλληλα να έχουν μεγάλη αυτονομία για να μπορούν να βρίσκονται εν πλω μεγάλο χρονικό διάστημα.
Αποφασισμένοι και με… αέρα οι Γάλλοι
Όταν η κ. Φλοράνς Παρλί ήρθε στην Αθήνα για τις τελικές υπογραφές των Rafale, είχε προαναγγείλει ότι πολύ σύντομα ο Νίκος Παναγιωτόπουλος θα έχει στα χέρια του τη νέα προσφορά του Παρισιού για τις υπερσύγχρονες φρεγάτες Belh@rra.
Όπως έχουν τονίσει, οι Γάλλοι έχουν ενθουσιαστεί από την fast track διαδικασία με την οποία ολοκληρώθηκε η σύμβαση για τα Rafale, επιθυμώντας διακαώς να συνεχιστεί η αγορά οπλικών συστημάτων από την Αθήνα.
Η στιγμή λοιπόν έφτασε και τα επόμενα 24ωρα ο Αρχηγός ΓΕΝ, Αντιναύαρχος Στυλιανός Πετράκης θα έχει στα χέρια την ολοκληρωμένη πρόταση της Γαλλίας για 4 φρεγάτες πολλαπλού ρόλου, την ενδιάμεση λύση που προτείνει το Παρίσι – τα πλοία δηλαδή που θα φύγουν από το γαλλικό Ναυτικό και θα ενταχθούν άμεσα στον ελληνικό Στόλο μέχρι να ολοκληρωθεί η κατασκευή των νέων - εκσυγχρονισμό των τεσσάρων ΜΕΚΟ και ναυπήγηση στην Ελλάδα των φρεγατών Belh@rra ή μέρη αυτών στα ελληνικά ναυπηγεία.
Σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες, οι Γάλλοι προτείνουν τέσσερις Belh@rra σε βελτιωμένη τιμή και με κορυφαίο εξοπλισμό που ενδιαφέρει πολύ το Πολεμικό Ναυτικό. Πιο συγκεκριμένα, η πρόταση της Naval Group αφορά δύο φρεγάτες Behl@rra ελληνικής διαμόρφωσης (Belh@rra Helleniques) και ακόμα δύο Belh@rra γαλλικής, FDI. Η γαλλική πρόταση αγγίζει τα 3,5 δισ. χωρίς τον οπλισμό και αποτιμάται ως δελεαστική από την ηγεσία του Πολεμικού Ναυτικού.
Όσον αφορά τη ναυπήγηση των φρεγατών Belh@rra ή μέρη αυτών στα ελληνικά ναυπηγεία, προϋπόθεση που έχει θέσει εξ αρχής η Αθήνα, επισημαίνουμε πως οι Γάλλοι δεν είναι αρνητικοί σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο, εάν φυσικά υπάρξουν οι κατάλληλες συνθήκες. Η ελληνική κυβέρνηση ωστόσο, έχει φροντίσει να στείλει σαφές μήνυμα προς όλους τις υποψήφιες χώρες και τις πρεσβείες τους πως «όποιος πάρει τις φρεγάτες, θα πάρει και τα ναυπηγεία». Τι σημαίνει αυτό; Πως σε κάθε περίπτωση θα υπάρξει συμπαραγωγή που θα εξασφαλίσει θέσεις εργασίας και διασφάλιση της λειτουργίας των ναυπηγείων.
Όσον αφορά την ενδιάμεση λύση, πληροφορίες αναφέρουν ότι οι Γάλλοι, προκειμένου η πρότασή τους να μην έχει αντίπαλο, θα παίξουν το «χαρτί» των Fremm, δίνοντας στην Ελλάδα δύο πανίσχυρες φρεγάτες που αποτελούν τις κύριες μονάδες κρούσης του γαλλικού Πολεμικού Ναυτικού.
Επιστρέφουν με δυνατή πρόταση οι Αμερικανοί
Πριν από λίγο καιρό είχαμε γράψει ότι οι Αμερικανοί είχαν καταθέσει πρόταση για φρεγάτες την οποία έβλεπε αρκετά θετικά η ηγεσία του Πολεμικού Ναυτικού. Αφορούσε τις φρεγάτες MMSC (MultiMission Surface Combatant) της εταιρίας Lockheed Martin, με τους Αμερικανούς να έχουν απάντηση για κάθε απαίτηση της Αθήνας. Ναυπήγηση αριθμού των φρεγατών σε Ελληνικά ναυπηγεία, παραχώρηση πλοίων ενδιάμεσης λύσης, ανάληψη του εκσυγχρονισμού των φρεγατών ΜΕΚΟ - σύμφωνα με τις αλλαγές που επιθυμεί το Πολεμικό Ναυτικό.
Πού... χάλασε όμως το φλέρτ; Είχαμε τονίσει πως «κλειδί» της διαπραγμάτευσης θεωρείται το πλοίο που θα αποτελέσει την ενδιάμεση λύση.Σμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, η Αθήνα ζητάει επισήμως από την Ουάσιγκτον την αποδέσμευση αντιτορπιλικού κλάσης Arleigh Burke, το οποίο θα μπορούσε να λειτουργήσει ως ενδιάμεση λύση έως ότου ολοκληρωθεί η ναυπήγηση των τεσσάρων φρεγατών MMSC. Οι Αμερικανοί ωστόσο αρνήθηκαν και η Ελλάδα έβαλε στο περιθώριο τις αμερικανικές φρεγάτες και άρχισε να ασχολείται «ζεστά» με τους Ευρωπαίους.
Ένα tweet ωστόσο του Αμερικανού πρέσβη στην Αθήνα, Τζέφρι Πάιατ, φέρεται να ξαναβάζει τους Αμερικανούς στο παιχνίδι: «Καλωσορίζουμε τον ανταγωνισμό: Τελικά θα πρόκειται για μια επιλογή της κυρίαρχης Ελλάδας, αλλά όπως σημειώνω, θεωρώ την πρόταση της LM, την ενδιάμεση λύση και τη ναυπήγηση στην Ελλάδα ως την καλύτερη».
Δεν αναφέρει βέβαια για ποια ενδιάμεση μιλά, αλλά τίποτα δεν δείχνει ότι αυτή θα είναι τα αντιτορπιλικά κλάσης Arleigh Burke.
Οι Ολλανδοί, οι Βρετανοί, οι Ισπανοί και οι Γερμανοί
«Σφήνα» στην υπόθεση απόκτησης νέας φρεγάτας από το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό μπήκαν οι Ολλανδοί και οι Άγγλοι, με τις προτάσεις του να έχουν ήδη γίνει γνωστές στην ηγεσία του Στόλου.
Οι Ολλανδοί φέρονται να έχουν προτείνει τις φρεγάτες Sigma με πιθανή ενδιάμεση λύση τις δύο φρεγάτες Μ του Ολλανδικού πολεμικού ναυτικού.
Οι Βρετανοί από την πλευρά τους προτείνουν την φρεγάτα Type 31, προσφέροντας ως ενδιάμεση λύση τις φρεγάτες Type 23.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι και οι Γερμανοί θα μπουν δυναμικά στη «ναυμαχία» με τις φρεγάτες Α200.
Όσο για τους Ισπανούς, φέρονται να προτείνουν την F110, ένα πανίσχυρο πλοίο με πάρα πολλές δυνατότητες, που ικανοποιεί πολλές απαιτήσεις της Αθήνας. Ωστόσο, οι Ισπανοί δεν έχουν δώσει απάντηση για την ενδιάμεση λύση και ο χρόνος λιγοστεύει.
Όπως τονίζουν υψηλόβαθμα στελέχη του Πολεμικού Ναυτικού, αυτό που προέχει αυτή τη στιγμή είναι να ολοκληρωθούν ταχύτατα οι διαδικασίες και να ενταχθούν «εδώ και τώρα» νέα σκάφη στο Στόλο μας, την ώρα που θα ετοιμάζονται τα καινούργια. Οι προτάσεις των μνηστήρων ικανοποιούν σε μεγάλο βαθμό τα «θέλω» του Πολεμικού Ναυτικού, ωστόσο, είναι εξαιρετικά σημαντικό η απόφαση για τις φρεγάτες να ληφθεί άμεσα και να προχωρήσουμε σε συμφωνία Goverment to Goverment, αποφεύγοντας τον χρονοβόρο διεθνή διαγωνισμό. Αυτό θα ήταν καταστροφικό.
Ενδεχόμενη παραπομπή σε διεθνή διαγωνισμό θα σημαίνει «ταφόπλακα» στα όνειρα του ελληνικού Στόλου για ανανέωση και εκσυγχρονισμό. Οι διαδικασίες θα είναι εξαιρετικά αργόσυρτες και κανείς δεν μπορεί να πει με σιγουριά ότι τα οικονομικά δεδομένα της χώρας μας θα επιτρέπουν σε 2 χρονια, που ίσως ολοκληρωθεί ο διεθνής διαγωνισμός, κινήσεις για εξοπλιστικά, ειδικά για απόκτηση φρεγατών.
Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Newsbomb.gr.